Uutisia Yhdysvalloista

Tänään lauantaina hs uutisoi että USS Forrestal -lentoalus myytiin romutettavaksi Brownsvilleen Teksasiin. Kauppahinta oli yksi sentti.
Alus valmistui 1955, jolloin oli lajissaan maailman suurin. Viimeksi se osallistui Persianlahden sotaan 1991, ja poistettiin käytöstä 1993.
Alus kärsi useista tulipaloista ja onnettomuuksista, pahin 1967 Tonkininöahdella, jossa kannella olleen F-4 hävittäjän raketti laukesi ja osui John Mc Cainin (Obaman vastaehdokas 2008) A-4-koneeseen, täydessä aselastissa.
 
Joo, pieni paukehan siitä alkoi. Valitettavasti toistasataa henkeä menetettiin tuossa katastrofissa ja laiva oli kuukausikaupalla korjattavana.
 
Tänään lauantaina hs uutisoi että USS Forrestal -lentoalus myytiin romutettavaksi Brownsvilleen Teksasiin. Kauppahinta oli yksi sentti.
Alus valmistui 1955, jolloin oli lajissaan maailman suurin. Viimeksi se osallistui Persianlahden sotaan 1991, ja poistettiin käytöstä 1993.
Alus kärsi useista tulipaloista ja onnettomuuksista, pahin 1967 Tonkininöahdella, jossa kannella olleen F-4 hävittäjän raketti laukesi ja osui John Mc Cainin (Obaman vastaehdokas 2008) A-4-koneeseen, täydessä aselastissa.

 
Ever since Lockheed’s unsurpassed SR-71 Blackbird was retired from U.S. Air Force service almost two decades ago, the perennial question has been: Will it ever be succeeded by a new-generation, higher-speed aircraft and, if so, when?

That is, until now. After years of silence on the subject, Lockheed Martin’s Skunk Works has revealed exclusively to AW&ST details of long-running plans for what it describes as an affordable hypersonic intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) and strike platform that could enter development in demonstrator form as soon as 2018. Dubbed the SR-72, the twin-engine aircraft is designed for a Mach 6 cruise, around twice the speed of its forebear, and will have the optional capability to strike targets.

Guided by the U.S. Air Force’s long-term hypersonic road map, the SR-72 is designed to fill what are perceived by defense planners as growing gaps in coverage of fast-reaction intelligence by the plethora of satellites, subsonic manned and unmanned platforms meant to replace the SR-71. Potentially dangerous and increasingly mobile threats are emerging in areas of denied or contested airspace, in countries with sophisticated air defenses and detailed knowledge of satellite movements.

A vehicle penetrating at high altitude and Mach 6, a speed viewed by Lockheed Martin as the “sweet spot” for practical air-breathing hypersonics, is expected to survive where even stealthy, advanced subsonic or supersonic aircraft and unmanned vehicles might not. Moreover, an armed ISR platform would also have the ability to strike targets before they could hide.

Although there has been evidence to suggest that work on various classified successors to the SR-71, or some of its roles, has been attempted, none of the tantalizing signs have materialized into anything substantial. Outside of the black world, this has always been relatively easy to explain. Though few question the compelling military imperative for high speed ISR capability, the astronomical development costs have made the notion a virtual nonstarter.
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_11_01_2013_p0-632731.xml&p=1
 
http://yle.fi/uutiset/usan_laivasto...ettiin_vesille_-_kuin_tieteisfilmista/6911799 Lähes tutkassa näkymätön Usan uusi hävittäjä laskettiin nyt sitten vesille. On se mielenkiintoisen oloinen vehje.

Sähkömoottoreilla kulkee ja aseistuksena mm 2 x 150millistä tykkiä. Minkäköhänlaisista tykeistä on kyse?

Zumwaltit ovat tarkoitettu maajoukkojen taistelun tukemiseen mereltä käsin, stealth-ominaisuus on tärkeä juuri sen kannalta että alus on tarkoitus tuoda lähelle rantaa sitä tulitukea antamaan. Pääasiallisena tulitukiaseena toimii (ristelyohjusten ohella) kaksi 155mm tykkitornia, jotka on tarkoitettu ampumaan erittäin pitkän matkan täsmäammuksia (CEP < 50m), kantama on kai n. 150 kilometrin luokkaa. Tulinopeus on 10 laukausta minuutissa per torni.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Gun_System
http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Range_Land_Attack_Projectile
 
A-10 Thunderbolt II vaarassa joutua stenattavaksi :


http://www.warhistoryonline.com/war-articles/cold-war-era-warthog-targeted-retirement.html NEWS
Cold War-era ‘Warthog’ targeted for retirement
on November 22, 2013 at 22:45


The A-10 Thunderbolt II, a snub-nosed ground-attack plane that the Maryland Air National Guard has flown in Iraq and Afghanistan, is the latest aircraft to find its way onto the Pentagon‘s endangered weapons list.

Outfitted with a seven-barrel Gatling gun the size of a Volkswagen Beetle in its nose, the Cold War-era plane has a reputation for tearing apart armored tanks and clearing the way for troops on the ground with its massive 30-millimeter rounds of ammunition.

But the unsightly plane — it’s nicknamed the Warthog — has been in the cross hairs of Pentagon officials in recent years. The Air Force, better known for aerial dogfights and dropping GPS-guided bombs, would rather invest its diminishing funds elsewhere.

With billions of dollars in budget cuts and a possible second round of sequestration looming, the military faces tough decisions: keep funding proven planes of the past or invest in high-tech 21st-century weapons.

The Pentagon has yet to release its latest budget or officially signal that the Warthogs are on a kill list. But last month, the Air Force disclosed that eliminating the fleet of 326 aircraft would save about $3.5 billion over five years.

Taking no chances, A-10 supporters in Congress rushed this week to offer an amendment to the National Defense Authorization Act that would effectively prohibit any additional A-10 retirements until 2021 or later.
 
Veikkaisin että kaikki close air supportia nauttineet allekirjoittavat säilyttämisvetoomuksen. Vai mitä veikkaatte, miten palvelee suhteessa a) parilla Hellfirella varustettu lennokki b) jatkuvan valmiuden GPS-tykistöohjusten virta c) F35 rynnäkkötehtävällä, kun tuetaan jotakin eteentyönnettyä nakkikioskia Ö-maassa?
 
Onhan tuo Warthog ihan miehekkään näköinen laitos, tulivoimaa on kuin pienessä rykmentissä.
 
Onhan tuo Warthog ihan miehekkään näköinen laitos, tulivoimaa on kuin pienessä rykmentissä.

Kauhean brutaalin ja sotaisan näköinen, kyllä kannattaisi suosia digidigiä ja humaaneja pikkiriikkisiä täsmäpoksuja tuon sijaan.

Paikalla kärvistelevää jalkaväkimiestä saattaa tuollainen perinteinen maankääntökone kyllä lämmittää enemmän. Se kun on usein paikalla heti kohta, eikä mahdollisesti yliylihuomenna, niin kuin joku ylivarovasti käytettävä F-35.
 
Kauhean brutaalin ja sotaisan näköinen, kyllä kannattaisi suosia digidigiä ja humaaneja pikkiriikkisiä täsmäpoksuja tuon sijaan.

Paikalla kärvistelevää jalkaväkimiestä saattaa tuollainen perinteinen maankääntökone kyllä lämmittää enemmän. Se kun on usein paikalla heti kohta, eikä mahdollisesti yliylihuomenna, niin kuin joku ylivarovasti käytettävä F-35.

Minä olen niin wanhanaikainen, että uskon raakaan tulivoimaan tarpeen vaatiessa. Tuo kone edustaa minusta juuri sitä raakaa tulivoimaa.
 
Minä olen niin wanhanaikainen, että uskon raakaan tulivoimaan tarpeen vaatiessa. Tuo kone edustaa minusta juuri sitä raakaa tulivoimaa.

Jep, sotimisessa voimalla on olennainen sijansa, on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tämä tuppaa unohtumaan, kun aika kuluu. Nyt on menossa nysväyskausi ja ratkaisut ovat sen mukaisia humaanin sodankäynnin oppeineen.
 
Asiaan saattaa vaikuttaa myös konetyypin 36 vuoden ikä, ja melkoisen kova käyttö viime vuosina...

Voi yksinkertaisesti olla, että konetyyppi vaatisi kalliita rakenteiden uusimisia, jotta se voidaan pitää lentokelpoisena myös tulevaisuudessa, jolloin koko konetyypin uusiminen/korvaaminen muilla keinoin, saattaa olla kustannustehokkaampi vaihtoehto pidemmällä aikavälillä...
 
Asiaan saattaa vaikuttaa myös konetyypin 36 vuoden ikä, ja melkoisen kova käyttö viime vuosina...

Voi yksinkertaisesti olla, että konetyyppi vaatisi kalliita rakenteiden uusimisia, jotta se voidaan pitää lentokelpoisena myös tulevaisuudessa, jolloin koko konetyypin uusiminen/korvaaminen muilla keinoin, saattaa olla kustannustehokkaampi vaihtoehto pidemmällä aikavälillä...

"Voisi", mutta kovasti epäilen. Meinaan, että F-35:sta on mainostettu mm. A-10:n korvaajaksi, joten lienee selvää, että kustannustehokkuus ei tuossa toteudu. Mutta jos A-10 korvattaisiin jollakin jo olemassa olevalla potkurikoneella, niin silloin asia olisi varmaankin ihan toisin. Epäilen vaan vahvasti, että USAF alkaisi suuremmin käyttämään potkurikoneita. Tämä siitäkin huolimatta, että siellä on hankittu juurikin tuollaisia koneita Afganistanin käyttöä varten.
 
Onkos tuota A-10:ä millään muulla maalla käytössä? Vaiko onko tämä sellainen us only kone...
 
"Voisi", mutta kovasti epäilen. Meinaan, että F-35:sta on mainostettu mm. A-10:n korvaajaksi, joten lienee selvää, että kustannustehokkuus ei tuossa toteudu. Mutta jos A-10 korvattaisiin jollakin jo olemassa olevalla potkurikoneella, niin silloin asia olisi varmaankin ihan toisin. Epäilen vaan vahvasti, että USAF alkaisi suuremmin käyttämään potkurikoneita. Tämä siitäkin huolimatta, että siellä on hankittu juurikin tuollaisia koneita Afganistanin käyttöä varten.
Kommentoin ensin tuota silkkaa voimaa -osastoa. Psykologisesti on pelkkää kaukaa tilattua tuli-iskua paljon suurempi hyöty sellaisesta lähi-ilmatuesta joka pörrää hetken paikalla, pöläyttää muutaman aarin ilmaan ja tekee vielä yhden kierroksen kuten joku kotka ikään. Se ikäänkuin näyttää voimaa ja kehottaa poistumaan paikalta...
Tuon näkökulman kannalta hitaammin lentävät, tulivoimaiset ja hyvin suojatut ilmatukikoneet ovat sata kertaa parempia kuin huippukallis F-35 jota en vaan näe kyntämässä maamaaleja. Huippukoneen menettämisen pelkkä pelkokin muuttaa tehtävän "shoot and scoot" -malliseksi.
Joku asiantuntija voisi vielä valottaa sitäkin, että onko A-10 -tyyppisellä mitään jakoa ilmatilassa jos vastapuolella on yhtään lähi-IT-ohjuksia.
 
Back
Top