Vaihtoehtoiset käyttöjärjestelmät

Teräsmies

Respected Leader
BAN
Onko kenelläkään kokemusta mikä on tämän hetkisistä Linux jakeluista paras normaalin käyttäjän kannalta? Viimeksi asensin ja käytin joskus 2010 enkä ole sen jälkeen koskenut.
 
Mint on jenkeissä aika suosittu ja Ubuntua paljon vikkelämmän tuntuinen käytössä (käytin ennen Ubuntua). Mulla on se yhdellä koneella jossa tuplabuutti Win 10 kanssa
 
Olen käyttänyt Ubuntua ihan normiversiona Unity -työpöydällä. Toimii varmasti, eikä vaadi säätelyä.
Ubuntun päälle voi tietysti ladata muita työpöytäversioita maun ja/tai koneen ominaisuuksien perusteella.
 
IBM ostaa Red Hatin 34 miljardilla dollarilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10480266

Päästäisiinköhän jossain vaiheessa eroon IBM:n aix käyttöjärjestelmästä. Ibm aix poikkeaa muista unix-järjestelmistä niin paljon että ohjelmakoodit pitää kirjoittaa eri tavalla.
 
IBM ostaa Red Hatin 34 miljardilla dollarilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10480266

Päästäisiinköhän jossain vaiheessa eroon IBM:n aix käyttöjärjestelmästä. Ibm aix poikkeaa muista unix-järjestelmistä niin paljon että ohjelmakoodit pitää kirjoittaa eri tavalla.

Tuskin. Suunnilleen koko läntisen maailmaan pankki, tele- ja vakuutustoiminta pyörii AIX:lla. Se on enemmänkin kasvattanut markkinaosuuttaan Oraclen ja HP:n kustannuksella enterprise-puolella. Tämä kauppa liittyy enemmän Red Hatin pilviliiketoimintaan, joka toki pitkällä tähtäimellä korvaa suuren osan olemassa olevasta palvelinkapasiteesita.
 
Päästäisiinköhän jossain vaiheessa eroon IBM:n aix käyttöjärjestelmästä. Ibm aix poikkeaa muista unix-järjestelmistä niin paljon että ohjelmakoodit pitää kirjoittaa eri tavalla.
Kaikki jäljellä olevat - tai siis markkinoilla olevat - kaupalliset unissit eroavat toisistaan sen verran, että ei käänny toiselle noin vain. HP-UXissa, Solariksessa ja AIXissa on kaikissa hyvät puolensa ja vakiotyökalunsa.

Mitä enemmän Red Hat pirstoutuu, sen parempi. Sillä on huolestuttavan suuri määrä laajasti käytettyjä ohjelmistoja ja kirjastoja siipiensä suojassa ja suunta on kaikkien nähtävissä ja siihen ei kuulu vaihtoehdot.

En myöskään ymmärrä miksi kys. pulju on valmis heittämään taatun vakauden hittoon ja kokeilemaan jatkuvasti muuttuvia sekopoltsiohjelmistoja RHEL5:sen jälkeisissä julkaisuissaan.
RHEL on ollut alusta lähtien linux-jakeluiden standardi mitä tulee vakauteen. Antiikkiset ohjelmistoversiot, mutta jatkuvilla turvallisuuspäivityksillä (joista merkittävän osan RH kirjoittaa puljun sisällä eli ne eivät kuulu kolmannen osapuolen ohjelmien mainlineen ja tämä koskee myös itse järjestelmäydintä).
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki jäljellä olevat - tai siis markkinoilla olevat - kaupalliset unissit eroavat toisistaan sen verran, että ei käänny toiselle noin vain. HP-UXissa, Solariksessa ja AIXissa on kaikissa hyvät puolensa ja vakiotyökalunsa.

Mitä enemmän Red Hat pirstoutuu, sen parempi. Sillä on huolestuttavan suuri määrä laajasti käytettyjä ohjelmistoja ja kirjastoja siipiensä suojassa ja suunta on kaikkien nähtävissä ja siihen ei kuulu vaihtoehdot.

En myöskään ymmärrä miksi kys. pulju on valmis heittämään taatun vakauden hittoon ja kokeilemaan jatkuvasti muuttuvia sekopoltsiohjelmistoja RHEL5:sen jälkeisissä julkaisuissaan.
RHEL on ollut alusta lähtien linux-jakeluiden standardi mitä tulee vakauteen. Antiikkiset ohjelmistoversiot, mutta jatkuvilla turvallisuuspäivityksillä (joista merkittävän osan RH kirjoittaa puljun sisällä eli ne eivät kuulu kolmannen osapuolen ohjelmien mainlineen ja tämä koskee myös itse järjestelmäydintä).
Olen tehnyt c-koodia hp-ux, solaris ja linux ympäristöihin. Saman koodin voi siirtää toiseen ympäristöön helposti.
Kuulemma aix ympäristöön porttaus ei käykään näin helposti. Itse koodia pitää muuttaa ja esimerkiksi esitellä funktiot samassa modulissa missä on pääohjelma. Tästä ei ole minulla kokemusta...

Kun firman tuote portattiin eri käyttiksille, niin aix oli aina tuotekehitysosaston painajainen ... erilainen tapaus kuin muut jotka ovat melkein samanlaisia.


Toinen kokemus tietokannasta: Asiakkaalle toteuttiin yleensä reaaliaikainen kantaanlataus jotta tiedot olisivat heti käytössä. Db2 kannassa (isokone) tämä ei ollutkaan mahdollista, koska prosessoriaika oli niin kallista. Tärkeät tiedot saivat odottaa yöaikaa, jolloin prosessointi on halvempaa.
 
Toinen kokemus tietokannasta: Asiakkaalle toteuttiin yleensä reaaliaikainen kantaanlataus jotta tiedot olisivat heti käytössä. Db2 kannassa (isokone) tämä ei ollutkaan mahdollista, koska prosessoriaika oli niin kallista. Tärkeät tiedot saivat odottaa yöaikaa, jolloin prosessointi on halvempaa.

Kuinka kauan tästä on aikaa?
 
Olen tehnyt c-koodia hp-ux, solaris ja linux ympäristöihin. Saman koodin voi siirtää toiseen ympäristöön helposti.
Kuulemma aix ympäristöön porttaus ei käykään näin helposti. Itse koodia pitää muuttaa ja esimerkiksi esitellä funktiot samassa modulissa missä on pääohjelma. Tästä ei ole minulla kokemusta..
Myönnän heti, että kokemuksia porttauksesta kaupalliselta unissilta toiselle, niiltä linuxille tai toisin päin ei ole, vain linuxin ja vapaan bsd:n - joka on vaikeata minulle - välillä, niissä olen vain näitä tehneiden kirjoitusten varassa.
Tässä voi tietysti ohjelmistotasot mennä sekaisin, jokin ylempi osa kun voi olla helpommin käännettävissä.
Noita kaupallisia unisseja olen käyttänyt vain työasemamerkeissä ja siinähän ne eroavat hyvin vähän, enintään kirjoittanut yksinkertaisia skriptejä (koko 90-luvun käytin hp-uxia - käytettynä ostettu työasema - ja haluaisin käyttää vieläkin, jos vaan tehot riittäisivät).
 
Mikä tällähetkellä paras Linux? Mint, Ubuntu? Tällähetkellä joku vanha fedora kakkoskoneessa ja ajattelin vaihtaa.
 
Mikä tällähetkellä paras Linux? Mint, Ubuntu? Tällähetkellä joku vanha fedora kakkoskoneessa ja ajattelin vaihtaa.

Riippuu missä mielessä paras, itse tykkään Arch linuxista ja johdannaisista, Ubuntu lienee edelleen lähimpänä Windowsia helppokäyttöisyyden puolesta. Jos taas lähdetään turvallisuuskulmalla liikkeelle, siirtyisin toiseen *nix makuun, eli OpenBSD:hen. Softatarjonta rajoitetumpaa ja vaatii enemmän panostusta omaan käyttöön sovituksessa, mutta aina voi laittaa vaikka Linuxin virtuaalikoneeseen tuon päälle. Tämä vaatii kyllä aikamoista säätöä. TAILSia tai Qubes OS:iä katselisin Linux-puolelta, jos BSD ei nappaa.
 
Peppermint linux on nyt ollut oma suosikki :) Arch toimii myös hyvin eikä ole pacmanin voittanutta. Tämä peppermint on ubuntu pohjainen. linux mint on myös toimivaja hyvä.
 
Riippuu missä mielessä paras, itse tykkään Arch linuxista ja johdannaisista, Ubuntu lienee edelleen lähimpänä Windowsia helppokäyttöisyyden puolesta. Jos taas lähdetään turvallisuuskulmalla liikkeelle, siirtyisin toiseen *nix makuun, eli OpenBSD:hen. Softatarjonta rajoitetumpaa ja vaatii enemmän panostusta omaan käyttöön sovituksessa, mutta aina voi laittaa vaikka Linuxin virtuaalikoneeseen tuon päälle. Tämä vaatii kyllä aikamoista säätöä. TAILSia tai Qubes OS:iä katselisin Linux-puolelta, jos BSD ei nappaa.
Herran jumala minkälaista hepreaa. En ymmärrä sanaakaan:)
 
  • Tykkää
Reactions: xzu
^Sitten suosittelen Minttiä.. Juuri nyt mulla ei ole työasemaa kun en ole viitsinyt kasata sellaista tuosta tv laatikollisesta ihan vielä käyttökelpoisista osista :D mutta vielä hetki sitten oli. Siinä oli Mintti ja aiemmin Fedora ja Ubuntu. Mint on minun kokemusteni mukaan kaikkein helpoin asentaa eikä vaadi säätämistä.

http://linuxmint.fi/
 
  • Tykkää
Reactions: xzu
Täytenä atk noviisina kyselen. Voinko tehdä näin: ottaa W7 läppäristäni kovalevyn pois, asentaa romukoneesta ehjän kovalevyn, asentaa linuxin ja leikkiä sillä sekä lopuksi asentaa alkuperäisen kovalevyn takaisin ja W7 toimii kuten ennenkin?
 
Täytenä atk noviisina kyselen. Voinko tehdä näin: ottaa W7 läppäristäni kovalevyn pois, asentaa romukoneesta ehjän kovalevyn, asentaa linuxin ja leikkiä sillä sekä lopuksi asentaa alkuperäisen kovalevyn takaisin ja W7 toimii kuten ennenkin?

Kyllä mutta jos sulla on kovolla tilaa niin tee dual bootti ja sun ei tartte rassata sen kovon vaihdon kanssa. Taikka asenna linux USB tikulle ja boottaa sieltä.
 
Kyllä mutta jos sulla on kovolla tilaa niin tee dual bootti ja sun ei tartte rassata sen kovon vaihdon kanssa. Taikka asenna linux USB tikulle ja boottaa sieltä.
Kiitos tiedosta, nyt uskallan kokeilla. Tunnen varmemmaksi vaihtaa koko levyn, ryssin kuitenkin jonkun ja kaikki menee hukkaan. Tai joku bios tai vastaava menee sekaisin ja ei enää pelaa toivotusti. Jonkunlainen backuppi on olemassa.

Kokeilin asentaa vanhaan Asukseen linuxia ja vain fedora asentui, sen hiiri vaan takelteli sekä hiirellä että kosketuslevyllä. Muita yritin mutta ei onnistunut. Nyt kokeilen josko tähän Lenovoon Mint asentuisi, ei tarvitsisi ostaa uutta konetta kun W7 tuki loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
Peppermint on hyvä ja toimiva vaihtoehto. Kevyt ja Ubuntu pohjainen jolloin hw tuki on aika hyvä.
 
Back
Top