Valko-Venäjä

Miten alkaa isovarvasta siihen malliin jomottamaan, että alan aavistella, että sen jälkeen kuin Suomi virallisesti ilmoittaa tilaavansa F-35 -hävittäjän, niin Venäjä päättää näpäyttää meitä, että siinähän tilaatte, ette te niillä kymmentätuhatta irakilaista vastaan tee yhtään mitään. Ja sitten meillä on 10 000 irakilaista itärajalla jonossa jättämässä asylum-hakemuksia. Jonkinlainen "kosto" tulee ihan varmana HX-hankkeen ratkaisusta, kun se amerikkalaiseen päätyy..
Höpö höpö. Juuri tuollaista paskaa kirjoittamalla yritetään vaikuttaa suomalaisiin, ettei me uskallettaisi tilata parasta tarjolla olevista koneista. Ei meihin tuollainen sonta tehoa. Suomalainen on sellainen, että jos se olettaa naapurin hermostuvan jostakin ostoksesta, niin sehän vasiten ostaa juuri sen kaikkein hermostuttavimman.

Tuollaiset mitä kirjoitit kertoo siitä, että ryssä pelkää suomea ja suomen ylivoimaista hävittäjäkalustoa, ylivoimaista ilmatilannekuvaa ja ylivoimaista ilmataistelutaktiikkaa.

Eli voitaisiin osua puolustusratkaisuissamme oikeimpiin jo ihan sillä, että valitaan aina vaihtoehto josta ryssä vähiten pitää. Esim. vaikka Natoon liittyminen ja jenkkihävittäjät.
 
Niin? Presidentti allekirjoittaa eduskunnan hyväksymät lait. Presidentti ei voi allekirjoittaa kuin niitä lakeja, jotka eduskunta on hyväksymisellään hänen eteensä kiikutellut. Eduskunta taas saa lakialoitteensa Valtioneuvostolta, käytännössä maan hallitukselta, joka nauttii toimiessaan eduskunnan luottamusta ts. sillä on melko varma takuu siitä että sen ehdottamat jutskat hyväksytään.

Tämän presidentin eteen ei ole yksikään hänen aikaisensa hallitus tuonut tätä nimenomaista asiaa koskevia, "tiukentavia" lakeja.

Valtuudet poikkeusoloissa​

Tasavallan presidentin valtuuksista poikkeusoloissa säädetään valmiuslaissa ja puolustustilalaissa.

Valtioneuvosto voi, todettuaan yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa maassa vallitsevan poikkeusolot, antaa valtioneuvoston asetuksen poikkeusolojen toimivaltuuksien käyttöönotosta. Asetus on välittömästi saatettava eduskunnan käsiteltäväksi, joka lopullisesti päättää, saako asetus jäädä voimaan vai kumotaanko se. Valmiuslaissa säädetään niistä viranomaisten toimivaltuuksista, joita voidaan käyttää poikkeusolojen aikana väestön suojaamiseksi sekä väestön toimeentulon, maan talouselämän ja valtakunnan alueellisen koskemattomuuden ja itsenäisyyden turvaamiseksi.

Mikäli valmiuslaissa säädetyt toimivaltuudet eivät riitä valtiollisen itsenäisyyden turvaamiseksi ja oikeusjärjestyksen ylläpitämiseksi, voi tasavallan presidentti antaa asetuksen puolustustilan voimaansaattamisesta. Asetus on saatettava eduskunnan hyväksyttäväksi. Puolustustila voidaan saattaa voimaan myös alueellisesti rajoitettuna.
 
Meillä tämä sisäministeri on eilen korostanut kaikkia mahdollisia "työ ja opiskelusaumoja" näille sankareille
jotka yrittävät jopa piikkilangoista läpi PUOLAAN.
Tässä ei tarvitse tulkita muuta kuin NYKYINEN sisäministeri on se suurin hiertävä kivi kengässä.


Rajavartiolaitoksen sotilaskäskyasiat presidentti päättää sisäministerin esittelystä niin ikään kabinettiesittelyssä. Pääministerillä ja rajavartiolaitoksen päälliköllä on esittelyssä läsnäolo- ja puheoikeus.
 
Viimeksi muokattu:
HS on löytänyt kristityn..

Syyriassa Youssef kertoo joutuneensa vainotuksi sekä uskontonsa että ammattinsa takia. Hän on kristitty kirjanpitäjä, joka pyöritti virvoitusjuomia myyvää yritystä. Hän kertoo, että muslimijengit ahdistelivat häntä uskonnon takia ja että Syyrian armeijan upseeri kiristi häneltä rahaa yritystoiminnan takia.

HS on haastatellut Puolan rajalla muun muassa turvapaikanhakijoiden kanssa työskenteleviä avustusjärjestöjä ja sairaanhoitohenkilöstöä, mutta heidän mukaansa Suomi ei ole noussut erityisesti esiin turvapaikanhakijoiden puheissa.
Yksittäistapaus löytyi..
BIAŁYSTOKIN pakolaiskeskuksessa on kuitenkin ainakin yksi turvapaikkaprosessia aloitteleva, joka miettii Suomea vaihtoehtona. Hän on Irakin Kurdistanista Puolaan saapunut Isham Abdullah.
 
Tämä uutisointi siirtolais/pakolais jutuista menee aivan samankaavan mukaan kuin 2015...kohta lyödään iso vaihde mielipidevaikuttamisessa ala Valtaisa Myrsky

Tällä kertaa mielipidevaikuttaminen menee toiseen suuntaan. Rajakit ja suvakit tulevat pettymään yhtä lailla. EU on laittamassa rajoja kiinni - sillai sivistyneesti, ei juntisti kuin Trump. EU-maat ovat tulleet tosiasioiden eteen ja Saksan päätös tullee olemaan hyvin erilainen kuin 2015. Ja Saksan perässä astelemme myös me koska vaihtoehtoja ei ole (tai niitä ei haluta nähdä).

Vuonna 2015 SOS-hallitus teki juuri kuin Merkel halusi, pian 5G-hallitus tekee juuri kuten Scholz haluaa. Näin se toisaalta pitääkin mennä. Vain Persut voivat avata rajat maahanmuutolle. Vain Kepu kykeni viemään Suomen EU:n. Vain Vihreät voivat laittaa Suomen rajat kiinni.

Mielenkiintoista on muuttaako Venäjän ja Kiinan mielipidevaikuttaminen suuntaansa suvakkien suuntaan nyt kun suunnanmuutos tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Valtuudet poikkeusoloissa​

Tasavallan presidentin valtuuksista poikkeusoloissa säädetään valmiuslaissa ja puolustustilalaissa.

Valtioneuvosto voi, todettuaan yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa maassa vallitsevan poikkeusolot, antaa valtioneuvoston asetuksen poikkeusolojen toimivaltuuksien käyttöönotosta. Asetus on välittömästi saatettava eduskunnan käsiteltäväksi, joka lopullisesti päättää, saako asetus jäädä voimaan vai kumotaanko se. Valmiuslaissa säädetään niistä viranomaisten toimivaltuuksista, joita voidaan käyttää poikkeusolojen aikana väestön suojaamiseksi sekä väestön toimeentulon, maan talouselämän ja valtakunnan alueellisen koskemattomuuden ja itsenäisyyden turvaamiseksi.

Mikäli valmiuslaissa säädetyt toimivaltuudet eivät riitä valtiollisen itsenäisyyden turvaamiseksi ja oikeusjärjestyksen ylläpitämiseksi, voi tasavallan presidentti antaa asetuksen puolustustilan voimaansaattamisesta. Asetus on saatettava eduskunnan hyväksyttäväksi. Puolustustila voidaan saattaa voimaan myös alueellisesti rajoitettuna.
Ai oikein poikkeusolot? No, nekin loppupeleissä julistaa Valtioneuvosto.

Penäsit presidentin vastuuta nyt vallitsevaan keinojen puutteeseen ja perustelet kantaasi poikkeustilan julistuksen prosessilla. Prosessilla, jossa presidentillä ei edelleenkään ole minkäänlaista itsenäistä päätöksenteon/poikkeusolojen julistamisen mahdollisuutta.
 

Liitteet

  • lataus (11).jpeg
    lataus (11).jpeg
    10.6 KB · Luettu: 7
Höpö höpö. Juuri tuollaista paskaa kirjoittamalla yritetään vaikuttaa suomalaisiin, ettei me uskallettaisi tilata parasta tarjolla olevista koneista. Ei meihin tuollainen sonta tehoa. Suomalainen on sellainen, että jos se olettaa naapurin hermostuvan jostakin ostoksesta, niin sehän vasiten ostaa juuri sen kaikkein hermostuttavimman.

Tuollaiset mitä kirjoitit kertoo siitä, että ryssä pelkää suomea ja suomen ylivoimaista hävittäjäkalustoa, ylivoimaista ilmatilannekuvaa ja ylivoimaista ilmataistelutaktiikkaa.

Eli voitaisiin osua puolustusratkaisuissamme oikeimpiin jo ihan sillä, että valitaan aina vaihtoehto josta ryssä vähiten pitää. Esim. vaikka Natoon liittyminen ja jenkkihävittäjät.
Tosiasioita ei kannata tunnustaa, eikä niihin valmistautua, niinkö? En missään kohtaa sanonut, etteikö meidän kannattaisi ostaa parasta hävittäjää eli F-35:ttä. Sanoinpahan vain, että pitää varautua siihen, että jonkinlainen näpäytys siitä seuraa. Onko se vain pari perinteistä ilmatilaloukkausta Suomenlahdella kuten yleensä NATO-harjoitusten yhteydessä vai tuleeko tällä kertaa siirtolaisia, kun heitä nyt Valko-Venäjältä saataisiin ja ajallisesti HX-päätös sopii tähän kuvioon. Suurin ongelma meillä on lainsäädäntö, joka ei mahdollista puolustautumista tämän kaltaista hybridihyökkäystä vastaan. Ja olen varma että vihreä sisäministeri ei myöskään sellaista lainsäädäntöä tule esittelemään joka sen mahdollistaisi
 
Tosiasioita ei kannata tunnustaa, eikä niihin valmistautua, niinkö? En missään kohtaa sanonut, etteikö meidän kannattaisi ostaa parasta hävittäjää eli F-35:ttä. Sanoinpahan vain, että pitää varautua siihen, että jonkinlainen näpäytys siitä seuraa. Onko se vain pari perinteistä ilmatilaloukkausta Suomenlahdella kuten yleensä NATO-harjoitusten yhteydessä vai tuleeko tällä kertaa siirtolaisia, kun heitä nyt Valko-Venäjältä saataisiin ja ajallisesti HX-päätös sopii tähän kuvioon. Suurin ongelma meillä on lainsäädäntö, joka ei mahdollista puolustautumista tämän kaltaista hybridihyökkäystä vastaan. Ja olen varma että vihreä sisäministeri ei myöskään sellaista lainsäädäntöä tule esittelemään joka sen mahdollistaisi

Ei Venäjälle ole merkitystä onko kone F-35 tai Rafale tai Gripen. Kaikki ovat hyviä läntisiä monitoimihävittäjiä. Kaikki ovat esteenä Suomen ilmatilan vapaalle käytölle. Niin paljon niitä ei kuitenkaan ole etteikö Venäjä kykenisi (epärealistisella) Suomeen keskittyvällä operaatiolla niitä murskaamaan. Kaikissa on asetyyppinä risteilyohjus.

Mikään konetyypeistä ei Suomen määrillä kykene itsenäiseen ilmaoperaatioon Venäjää vastaan muuten kuin liittouman osana.

Konetyypistä ovat oikeasti kiinnostuneet lähinnä teollisuuden edustajat ja me harvat maanpuolustushenkiset nippelinviilaajat. Signaalivaikutusta ei enää juuri ole, toisin kuin 1992. Toki jos tuleva hävittäjä olisi Su-57 tai J-10 niin sitten...
 
Viimeksi muokattu:
Luulisin sisäministerin tiedostavan mitä riskejä ihmislauman mukana kulkee.
Siinä voidaan ryssiä esimerkiksi vuosien Koronan vastainen taistelu jota on tehty "talvisodan hengessä" joka ikäluokassa toista vuotta.

Ollaanko poliisien budjettia valmiita nostamaan?


Suomella ei ole varaa uusiin hankaluuksiin.

Järjen ääntä en ole kuullut NYKY hallitukselta.
Parempi on toimia oikein nyt.
Olen viikon paussilla teemasta.
 
Ei Venäjälle ole merkitystä onko kone F-35 tai Rafale tai Gripen. Kaikki ovat hyviä läntisiä monitoimihävittäjiä. Kaikki ovat esteenä Suomen ilmatilan vapaalle käytölle. Niin paljon niitä ei kuitenkaan ole etteikö Venäjä kykenisi (epärealistisella) Suomeen keskittyvällä operaatiolla niitä murskaamaan. Kaikissa on asetyyppinä risteilyohjus.

Mikään konetyypeistä ei Suomen määrillä kykene itsenäiseen ilmaoperaatioon Venäjää vastaan muuten kuin liittouman osana.

Konetyypistä ovat oikeasti kiinnostuneet lähinnä teollisuuden edustajat ja me harvat maanpuolustushenkiset nippelinviilaajat. Signaalivaikutusta ei enää juuri ole, toisin kuin 1992. Toki jos tuleva hävittäjä olisi Su-57 tai J-10 niin sitten...
Jos joudumme venäjän kanssa selkkaukseen niin ainoa keneltä voi edes jollain tasolla odottaa saavamme apua on juuri USA. Silloin on suomen etu että järjestelmät on yhteensopivia. Kellään muulla ei ole jerkkua auttaa meitä. On itsepetosta ajatella jotain muuta, ellei ole sitä sakkia joka odottaa äiti venäjän pelastavan.
 
Jos joudumme venäjän kanssa selkkaukseen niin ainoa keneltä voi edes jollain tasolla odottaa saavamme apua on juuri USA. Silloin on suomen etu että järjestelmät on yhteensopivia. Kellään muulla ei ole jerkkua auttaa meitä. On itsepetosta ajatella jotain muuta, ellei ole sitä sakkia joka odottaa äiti venäjän pelastavan.

Rafale, Gripen, Typhoon, Super Hornet, F-35 - kaikki ovat USA-yhteensopivia.
 
Pojalla kutsunnat pian. Taidan ehdottaa että älä lähde matkalaukkujen kantajaksi. Itse harkitsen kamppeiden palauttamista pian ja sen myötä ryhdyn agitoimaan laajasti populaatiota FIXIT.
Silloin kun valtio toimii kansalaisia vastaan on erityisen tärkeää hankkia ilmainen sotilaskoulutus. Aseistautunut mies voi valita mitä käskyjä tottelee, aseeton ei.
 
En tiedä onko keskustelua jo käyty että miten tällainen ihmisvyöry Suomen rajoilla voitaisiin estää. Hallituksen mukaan Suomella olisi siihen keinot,mitähän ne olisivat? Itse näen että ainoastaan aita Puolan tapaan voisi tässä tilanteessa auttaa. Koko itärajaa ei tietenkään olisi tarkoituksenmukaista aidata mutta tuommoisen parin sadan kilometrin aidalla saataisiin jo kriittisimmät kohdat turvattua. Vaihtoehtona on tietysti ampua kohti mutta aseettomien siviilien ampuminen ei ole hauskaa. Tuollaisen aidan rakentaminen ei nyt ole rahakysymys kyllähän Suomi on täynnä jos jonkinlaista riista-aitaa ja maksaahan se itsensä takaisin jos sillä saadaan estettyä hallitsematon maahan tunkeutuminen.
 
En tiedä onko keskustelua jo käyty että miten tällainen ihmisvyöry Suomen rajoilla voitaisiin estää. Hallituksen mukaan Suomella olisi siihen keinot,mitähän ne olisivat? Itse näen että ainoastaan aita Puolan tapaan voisi tässä tilanteessa auttaa. Koko itärajaa ei tietenkään olisi tarkoituksenmukaista aidata mutta tuommoisen parin sadan kilometrin aidalla saataisiin jo kriittisimmät kohdat turvattua. Vaihtoehtona on tietysti ampua kohti mutta aseettomien siviilien ampuminen ei ole hauskaa. Tuollaisen aidan rakentaminen ei nyt ole rahakysymys kyllähän Suomi on täynnä jos jonkinlaista riista-aitaa ja maksaahan se itsensä takaisin jos sillä saadaan estettyä hallitsematon maahan tunkeutuminen.
Mitä se aita auttaa, jos sanomalla taikasanat pääsee yli ihan rajanylitys paikan kautta?

Tarvitaan poliitiikkoja joilla on munaa ja Suomi eikä oma etu tai ideologia mielessä.
 
Back
Top