Valtio haluaa ajoneuvoihin sateliittipaikantimet

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#1
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä antaa tänään maanantaina ehdotuksensa liikenteen maksujen uudistamisesta. Jorma Ollilan johtama työryhmä on selvittänyt muun muassa, miten tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa tulisi edetä pitkällä aikavälillä.

Raportti luovutetaan liikenneministeri Merja Kyllöselle (vas.) kello 10.00. Tilaisuutta voi seurana suorana Yle Areenassa ja valtioneuvoston verkkosivuilla.

Ministeriö aikoo käynnistää ensi vuonna maksujärjestelmien kokeiluhankkeen.

http://yle.fi/uutiset/ollilan_tyory...a_suorana_ylen_sivuilla/6986413?autoplay=true

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...en-mukaan-vero-keskimaarin-33-senttia/651120/
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288632918270.html



Taas meitä Lappilaisia kyykytettäisiin:
http://yle.fi/uutiset/lapissa_ajettaisiin_kalliimmin_kuin_helsingissa/6814056
 
Viimeksi muokattu:
#3
Syy verolle on se, että tulevaisuudessa autot ladataan sähköverkosto, joka kallistaa sähkön hintaa kotitalouksille ja teollisuudelle sekä tekee polttoaineveron tuotoista pieniä. Sähköautojen yleistymisen lisäksi polttoaineveron tuottoa pienentää autojen kulutuksien pienentyminen, tai ainakin pysyminen ennallaan. Myös validi syy kilometriverolle on se, että Ollilalla on Shellin puheenjohtaja eikä halua polttoaineveroon korotuksia vaan haluaa polttoaineen kulutuksen kasvavan. Sen lisäksi häntä lähellä oleva Panda-ryhmittymä tulee hyötymään taloudellisesti laite- ja järjestelmien rakentamisesta. Lisäksi vanha DDR:n ystävä Ollila haluaa tehdä Suomesta byrokraattisemman, järjestelmä toisi satoja uusia työpaikkoja hallintoon ja it-alalle (Kiinaan). Myös se on syy että DDR:n ihailijana hän haluaa olla mukana rakentamassa totalitääristä järjestelmää ihmisten valvontaan ja haluaa että hänen autoilunsa ökyautoilla ovat edullisempia. Kaikki johon Ollila koskee muuttuu paskaksi, käänteinen Midaksen kosketusta. Tätä komppaamassa on kommunisti, liikenneministeri, jolle tekisi hyvää itselle autoilun vähentäminen ja liikunta! Kyllöstä viedään kuin pässiä narussa niin kuin autokorttiasioissa ja tiehankkeiden budjetoinneissa jne. Samanlainen huijaus valmisteilla kuin digitelevisiossa, meillä maksatetaan pilottihanke. Se veromäärä, joka satelliittivalvonnalla kerättäisiin, menisi ainakin yksi neljäsosa sen keräämiseen. Tehotonta. Ei tuollaista verojärjestelmää voi kannattaa kuin yksinkertaisesti paha ja vastenmielinen ihminen?
 
Viimeksi muokattu:
#4
Syy verolle on se, että tulevaisuudessa autot ladataan sähköverkosto, joka kallistaa sähkön hintaa kotitalouksille ja teollisuudelle sekä tekee polttoaineveron tuotoista pieniä.
Sähkönsiirtoverkko joka myydään sijoittajille niin sen kautta tulee edellä mainitun lisäksi käymään vähävaraisten kukkarolle eniten, talouksille joille jokainen kymppi on liikaa (sähkön hinta nousee koska sijoittajat haluavat 15-18 prossaa tuottoa). Kun maksut tulee myös päästöjen mukaan, niin köyhät maksaa eniten koska ei ole varaa uuteen vähäpäästöiseen autoon. Yrityksille tuo sähkönhinta kompensoidaan verotusta laskemalla.

Ei tuo vaikuta millään tavoin Sinnemäen kukkarolle, jolla on palkka 10 000e/kk.
 

skärdis

Ylipäällikkö
#5
Ollaanpa täällä nuivia. Ajatelkaa positiivisia puolia kuten autoveron poistumista. Esimerkiksi jokaressun taisteluvaunu Porsche Cayenne Turbo, jonka hinnasta putoaa mukavasti 120.000 euroa. Ei siinä muutamat sataset satelliiittiveroa tunnu enää missään.

Oikein vasemmistoliittolaista politiikkaa tämä ministeri Kyllösen (VAS !) ajama politiikka. Ladamiehet maksavatkin sitten ankarimman mukaan porschemiesten auto-ostoksia.
 

Samses

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#6
Sähkönsiirtoverkko joka myydään sijoittajille niin sen kautta tulee edellä mainitun lisäksi käymään vähävaraisten kukkarolle eniten, talouksille joille jokainen kymppi on liikaa (sähkön hinta nousee koska sijoittajat haluavat 15-18 prossaa tuottoa). Kun maksut tulee myös päästöjen mukaan, niin köyhät maksaa eniten koska ei ole varaa uuteen vähäpäästöiseen autoon. Yrityksille tuo sähkönhinta kompensoidaan verotusta laskemalla.

Ei tuo vaikuta millään tavoin Sinnemäen kukkarolle, jolla on palkka 10 000e/kk.
"sijoittajat haluavat 15-18 prossaa tuottoa"

No ei ainakaan kukaan sijoittaja joka on laskutaitoinen. WinCapita-porukka on asia erikseen. Tuollaisista infrakohteista 5 prosenttiakin on erittäin hyvä tuotto. Realismia peliin, pyydän kauneimmin.
 

Tetra

Ylipäällikkö
BAN
Lahjoittaja
ELSO 2.0
#7
Ollaanpa täällä nuivia. Ajatelkaa positiivisia puolia kuten autoveron poistumista. Esimerkiksi jokaressun taisteluvaunu Porsche Cayenne Turbo, jonka hinnasta putoaa mukavasti 120.000 euroa. Ei siinä muutamat sataset satelliiittiveroa tunnu enää missään.
Hyi, Cayenne. Porsche tekee myös hienoja autoja. Ollaanko autoveroa poistamassa!? Se olisi hieno juttu.
 
#9
"sijoittajat haluavat 15-18 prossaa tuottoa"

No ei ainakaan kukaan sijoittaja joka on laskutaitoinen. WinCapita-porukka on asia erikseen. Tuollaisista infrakohteista 5 prosenttiakin on erittäin hyvä tuotto. Realismia peliin, pyydän kauneimmin.
Mene pörssiyhtiön sivuille ja tarkista. Keskimääräinen tuotto vois olla 14 prossaa. Ja jos ajatellaan että noi kaikki pitää saada maan alle niin se on miljardi sijoitus pelkästään.
 

Samses

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#10
Mene pörssiyhtiön sivuille ja tarkista. Keskimääräinen tuotto vois olla 14 prossaa. Ja jos ajatellaan että noi kaikki pitää saada maan alle niin se on miljardi sijoitus pelkästään.
Olen ollut useammassakin sellaisessa töissä, nykyään konsultoin niitä talousasioissa, ja infrasijoituksissa kaksinumeroinen tuottoprosentti on täyttä utopiaa (siis Suomen oloissa, kehittyvät markkinat ovat joskus asia erikseen, ei kuitenkaan kovinkaan yleisesti). Verkkoon sitoutuneen pääoman heikko tuottoprosentti oli nimenomaan se syy, miksi Fortum halusi verkosta eroon!

EDIT: jahas, taas ollaan OoTeessa että rytisee. Sori modet.
 
Viimeksi muokattu:
#11
Aikoinaan kun tuli autot joita sai vuokrailla ja kilometrien mukaan veloitettiin, niin ei muuta kuin piuha irti ja johan pääsi halvalla. Ja jos halutaan että ei tietyt alueet ruuhkaudu liikaa niin, Ollila metroon ja tunneliin matkustamaan, paljon halvempaa, omat kuskit ja kaikki. Paljon ..paljon väljempää, ku citymersussa ;)

Niin ja sitten kun tiedettäisiin et missä se Jorma taas viipeltää, niin hänelläkin paljon vapauttavampaa facebuukailla, kun ei tarvii itse ajaa ja samalla facebuukkailla.
 

vehamala

Kenraali
Mod
Lahjoittaja
#12
Verotuksen muodoista on varmaan monta mielipidettä. Minua hirvittää tuon mahdollisen kilometriveron kohdalla kaikki sen "hoitokulut" eli siihen tarvitaan kohtuullinen infra taakse hoitamaan datan siirto, tallennus ja jalostus verottajalle. Lisäksi miten rahastus/hallinnointi käytännössä hoidetaan ? Ja vielä tuo ajoneuvopääte ? Kaikki tämä revitään suomalaiseen tapaan veronmaksajan kukkarosta varsinaisen veropotin päälle.

BTW. Ollilan satelliittijärjestelmä, mikä se on, mistä nuo palvelut ostetaan, mitä maksaa ?
 
#13
Verotuksen muodoista on varmaan monta mielipidettä. Minua hirvittää tuon mahdollisen kilometriveron kohdalla kaikki sen "hoitokulut"

BTW. Ollilan satelliittijärjestelmä, mikä se on, mistä nuo palvelut ostetaan, mitä maksaa ?
Mietin sitä että paljon tulee Helsingistä - Lappiin lomalle matkaaville lisäkustannuksia tämän järjestelmän kautta, sillä datsun 100aalla :D
 
#16
Satelliittipaikannusta voivat käyttää myös vieraan vallan edustajat (kaappaamalla yhteydet), tietävät missä valtionjohtajat ja muut avainhenkilöt liikkuvat. Niin ei tarvii sen jälkeen paljoo enää asevoimia. Tai sen avulla voidaan seurata ketä vaan, ei toivottua henkilöä.

Aiempiin viesteihin vielä liittyen, niin se että Fortumin sähkönsiirtoverkko menee Hollantiin, niin verotulot supistuu myös. Se on hienoa että Kemirakin myytiin, kolmessa vuodessa ois tuottanut sen mitä myynnillä saatiin. Tää on aivan idioottimaista politiikkaa.
 

skärdis

Ylipäällikkö
#17
Minua hirvittää tuon mahdollisen kilometriveron kohdalla kaikki sen "hoitokulut" eli siihen tarvitaan kohtuullinen infra taakse hoitamaan datan siirto, tallennus ja jalostus verottajalle. Lisäksi miten rahastus/hallinnointi käytännössä hoidetaan ? Ja vielä tuo ajoneuvopääte ? Kaikki tämä revitään suomalaiseen tapaan veronmaksajan kukkarosta varsinaisen veropotin päälle.
Tuosta olen täysin samaa mieltä, mutta kannattaa nykyisen autovero+ajoneuvovero -systeeminkin takana olevan lähes parinsadan virkamiehen vuotuinen työpanos ja tietojärjestelmät päälle. Pitäisi siis verrata kustannuksia nykyinen vs. ehdotettu.
 

skärdis

Ylipäällikkö
#18
Kilometriveroryhmältä vaaditaan vastauksia kymmeniin hankaliin kysymyksiin
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633034978.html

Olisi mukava saada jostain myös vastauksia.
Ollilan raporttihan on jo julkistettu. Sieltä saisi iltahömpän ja Autoliiton tyhjäntoimittajat vastauksen melkein kaikkiin kysymyksiinsä: http://www.lvm.fi/c/document_librar...&name=DLFE-22565.pdf&title=Julkaisuja 37-2013

Olkaa te fiksumpia ja menkää tiedon alkulähteille.

Sieltä ilmenee mm. se, että nykyisten autojen esitetään joutuvan suoraan uuteen järjestelmään. Eli jos nyt ostat uuden auton ja maksat autoveroa vaikkapa 5 tonnia, niin kohta naapuri ostaa autonsa verottomana, mutta kumpikin maksatte satelliittiveroa tasan yhtä paljon. Ei varmaankaan tarvitse rasvata saranoita autokaupoissa..
 

koponen

Kenraali
Lahjoittaja
ELSO 2.0
#19
Vastenmielinen hanke kyllä.

Luulin muuten, että palveluväylähankkeen yhteydessä käytiin laaja keskustelu siitä että Suomeen hankitaan kakkosaallossa halvalla toimivaksi osoittautunutta tekniikkaa, eikä yritetä olla maailman johtava tuotekehitysrahoittaja. Taisin luulla väärin.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#20
Se nyt on ihan varma,että henkilöbiili vaihtuu samantien taas kuorma-autoon ihan arkiajossakin jos toi menee läpi. Vaikkakin nytkin pystyy periaatteessa kulkemista seuraamaan kännykän takia, on minulla aina mahdollisuus tehdä puhelin seurantakelvottomaksi,mutta autoapa et voi tehdä.
Ai sitä virkamieskunnan väärinkäytösten määrää,kun ruvetaan kyttäileen naapurin,vittumaisen työkaverin,eukon jnejnejne kulkemista laittomasti.
 
Top