Vanttuut ja kintaat

samovaari

Kapteeni
Moro. Tästä aiheesta en löytänyt aiempaa ketjua.
Kevät- ja alkusyksyllä, lämpötiloissa +5 - - 5 astetta olen käyttänyt villasekoitteisia kynsikkäitä. Talven hiihtoreissuilla kädessä on ollut tuo legendaarinen HESTRA ARMY LEATHER HELI SKI. Sopii mallinimi hyvin tämän ketjun kuvioon. Tuossahan on oma sisävuori, mutta alkaa jo olla niin kulunut, että aion korvata Lekan merinotumpulla. Joskus nuorena poikana tuli luettua Jack Londonin kirjoja. Näistä jäi pienenä vinkkinä seuraava. Eli, vasemman käden rukkasen karabiinissa kiinni ohut paracordnauha, menee vasemman hihan sisällä hartioiden ja niskan ympäri oikeaan hihaan ja sieltä oikean rukkasen vastaavaan karabiinilenksuun. Joskus tuolla tunturissa, kovassa tuulessa on välin pakko riisua päällikintaat tarkkaa työskentelyä varten, (ruuanlaitto, teltanpystytys, paskallakäynti) ja jos tuossa tilanteessa rukkaset lähtee tangentin suuntaan niin amputointihommia on mahdollisesti jatkossa.
Olen ollut pirun tyytyväinen ko. rukkasiin, vaikka eivät gorea olekaan. Mites muut jäsenet, minkälaisia käsisuojia Teillä on?
Ok, tiedän jotkut käyttää viiltosuojattuja tappeluhanskoja.
 
Hyvä avaus. Ohessa omat kakscenttiset.

Itse en kyllä tykkää kynsikkäistä sitten yhtään. En tykkää tunteesta kun puoli sormea on kylmänä ja toinen puoli lämpimänä.

Jack Londonin kikka on tiedossa mutta pidän sitä sikäli ei niin hyvänä kun pukiessa/riisuessa se naru pitää hihojen läpi aina uudestaan vedellä. Mieluimmin sellaiset missä hanskoissa/kinttaissa on itsessään se pikku karabiinihaka ja pätkä hihnaa tai narua ja sen voi sitten hihaan laittaa kiinni. Vähän kuin intin morttirukkasen tyyliin.

Parit Mechanixit on, tykkään. Ovat myös aika kestäviä mutta tulestahan ne ei tykkää. Eniten pidän 0.5mm paksuisista, ovat hyvät metsällä kun pitää lipastella ammutsinioonia pyssyyn ja ampuskella. Radallakin tietysti toimivat, sinne ne tieten on enempi tehtykin. Nykyisen parin hukkasin johonkin, olivat varmaan parisen vuotta melko ahkerassa käytössä. Noissa on se pikkuhyvä juttu kun niissä on ripustusrenksut niin voi laittaa vyölle roikkumaan silloin kun ei tarvitte. Näppärä siitä sitten ottaa käyttöön kun tarvitsee.

Gorerukkasia en taida olla ikinä omistanut. Talvella hiihtovaelluksilla paras yhdistelmä on mielestäni kunnon nahkakintas ja sisällä paksut vanttuut. Tarkenee helposti -30 pakkasilla ja kylmemmässäkin, mutta harvemmin sitä yli kolmea kymmentä astetta pakkasta tulee vastaan. Sitten kun on vyöllä valmiudessa ohuemmat rukkaset pikku näpräilyyn niin ollaankin jo aika hyvin varustautuneita.

Talvisin ns. jokapäiväis käytössä mustat lammasnahka kinttaat. Lämpimämmät kuin sormikkaat, me like. Muuten ei aivan hirveästi tule sormikkaita talvisin käytettyä, kylmyyden "etuja" kun pohjoisessa asuu. Meiluisimmat vanttuut ovat Joulupukin pajakylästä erään asiakkaan ostamat ja lahjoittamat. Ovat paksua villaa, aivan mahtavat ja lämpimät. Valmistajaa en kyllä muista, Suomalaista käsityötä kuitenkin.

Muuten kyllä tulee sijoitettua rahaa kunnon käsineisiin. En ymmärrä tyyppejä joilla on halvimmat mahdolliset tumput käsissä ja sitten palelee. Kun pitää jalat, kädet ja pään lämpimänä niin pärjää jo aika pitkälle.
 
Mechanixit, mielestäni täysin ylihehkutetut(omistan, mutten kovinkaan paljoa pidä)
Älyttömän kylmälle on jotkut monikerros-gore rukkaset, jotka soveltuvat parhaiden ns. Virkahenkilö käyttöön(ei tarvitse tehdä mitään)
Aikanaan enemmän valokuvausta kovassakin pakkasissa harrastaneena on muutamat ohuet neopreeni sormikkaat ja niihin puuvillaisia sisäkäsineitä.
Yleiskäytössä on windstopper sormikkaat.

Ehdottomasti suosituimmaksi yleiskäyttökäsineeksi nurkissa touhuamiseen on tullut alle 10€ ylijäämärukkaset eli nämä
https://www.supernova.fi/product/2109/brittien-kevyemmat-ecw-rukkaset-dpm-kaytetyt-tai-hyvakuntoiset
Nämä on loistavat tuonne -10'C asti sisällä olevan miellyttävän pinnoitteen vuoksi.

Tilasin edellisistä uudemmat kuoriversiot, saa nähdä onko ne millaiset..vaativat varmaan aina sisäkäsineen.
https://www.supernova.fi/product/4361/brittien-gore-tex-rukkaset-mtp-uudenveroiset
 
Itsellä on @hansai mainitsemat brittien kevyemmät rukkaset, oikein hyvät syksylle ja kevääseen. Voi tosiaan tehdäkin jotain ne kädessä. Tietty sitten bw:n sormikkaat, niin talvi kuin kesä versiot löytyy.
Talvella on ollut kylmälle kelille sitten ruottalaisten m90 kinttaat, eri vuori variaatioilla kelin ja käytön mukaan. Oon tykännyt noiden varren pituudesta ja miellyttävän pehmeästä nahasta.
Kaikenlaisia tumppuja löytyy tosiaan laatikollinen, mutta nuo nyt useimmiten on kädessä. Mechanixeja olen kokeillut, mutta ei ollut mun juttu.

https://www.supernova.fi/product/4553/ru-m90-talvirukkanen-hyvakuntoinen
https://www.supernova.fi/product/4523/ru-rukkasten-lampovuoret-kaytetyt-tai-hyvakuntoiset
 
Last edited by a moderator:
Brittiläiset MVP-kuorirukkaset oli mukana vuosi sitten kun Etelä-Suomen alkutalven pakkanen pääsi yllättämään.
Jännä fiilis kun kaikkialta muualta palelee niin että etureiden isot lihakset nytkähtelee itsekseen mutta kämmenet on sormenpäitä myöten mukavan lämpöiset.
Tosin yhtään mitään sorminäppäryyttä vaativaa noilla ei sitten tee. Nocandot ^2.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/brittilaiset-kuorirukkaset-mvp-vihreat-ylijaama/51987
 
Mechanix original, velcrot petti, imee kosteutta, ei jatkoon, eli autossa huomioliivin ja otsalampun kanssa.

Seal Skinz Hunter, kalvohanska, vähän niin ja näin. Ei koville pakkasille, sormien tekonahka (ja kalvo alla) ei kestänyt paria sotaviikonloppua, ranteesta kangas repeytyi velcron ompeleesta. Kotihommiin ja vaeltamiseen.

Puolan armeijan talvihanska, ihan OK työhommiin, ei ammuntaan.

Brittien (vai Hollannin) paksu ECWCS rukkanen, kovaan pakkaseen ja mahtuu alussormikkaat.

BW tappelusormikkaat, kokoa isompi ja alushanska.

Työrukkaseksi ja suojakuoreksi brittien ohuesti topattu nylon-rukkanen. Rovaanin mainitsemat.

Uusin ostos on brittien mtp-kalvohanska, vaikuttaa hyvältä, sotaviikonloppua odotellessa, niin testaan aseenkäsittelyä, pitäisi onnistua.
 
Viimeksi muokattu:
hiihtoreissuilla kädessä on ollut tuo legendaarinen HESTRA ARMY LEATHER HELI SKI. Sopii mallinimi hyvin tämän ketjun kuvioon. Tuossahan on oma sisävuori, mutta alkaa jo olla niin kulunut, että aion korvata Lekan merinotumpulla.
Itse kaytan toisinpain, kun nuo Heliskit ovat niin kalliit: Niiden erillinen sisatumppu (kolmisormi-malli mahdollistaa napraamisen, jos ei satu fast-roping'ia alas kopeterista harrastamaan) Ossuuspankin ilmaisissa, raakanahkarukkissa (joilla taas kasittelee kaikenlaista kuumaa leirissa katevasti)
- valitsin Hestralta tekokuituiset, villan sijaan
- erittain hyvat, pari jossain e 10 huiteilla (subventoidaan paatuotteen voitoista?)
- tauolla kun ottaa kuivumaan, ja sitten laittaa taas takaisin kateen, niin "mikas se taalla helisee?" Ei ollut tulen lampo yltanyt tekokuituisiin asti, ja kuivumisen sijaan kosteus oli hileistynyt. Silti ihoa vastaan tuleva pinta oli kuiva, kunnes hileet taas hoyrystyivat rukkasen sisalla toimii kuitenkin

Talvella on ollut kylmälle kelille sitten ruottalaisten m90 kinttaat
- hyvat, mutta kompeloiksi olen luokitellut

Mieluimmin sellaiset missä hanskoissa/kinttaissa on itsessään se pikku karabiinihaka
- melkein aina haka on liian pieni; toimii sisalampotiloissa, mutta ei kohmeisilla sormilla

Gorerukkasia en taida olla ikinä omistanut. Talvella hiihtovaelluksilla paras yhdistelmä on mielestäni kunnon nahkakintas ja sisällä paksut vanttuut. Tarkenee helposti -30 pakkasilla ja kylmemmässäkin
- samaa mielta, mutta kylla gore-rukkasilla parjaa (suosin kuitenkin erillisia kerroksia. kuivattamisen nopeuttamiseksi)
- lasketteluhommista jaaneissa goreissa on sormissa ja kammenissa nahkavahvistukset, ja kayttelin niita kokkaillessa nuotiolla kuin rukkasia ikaan... eikos bjerrkkele sulaneet nahan vieresta. No , pari vuotta varmaan psyvat kasassa; vuori on niin lammin, ettei edes reiat paljoa haittaa

Yleiskäytössä on windstopper sormikkaat.
- just samaan tapaan; tosin kammenpuoli on jotain eri ainetta, tehty estamaan mitaan liukumisia
 
Olen ollut pirun tyytyväinen ko. rukkasiin, vaikka eivät gorea olekaan. Mites muut jäsenet, minkälaisia käsisuojia Teillä on?
Ok, tiedän jotkut käyttää viiltosuojattuja tappeluhanskoja.

Tottakai käyttää viiltosuojattuja tunturihiihdossa, kuten muuallakin.:rolleyes:

Mulla on kaksi paria nahkarukkasia, joiden varsi ylittää hyvin ranteen. Lapasina sisällä on tavalliset pässinpökkimät. Kuivat kintaat on helppo vaihtaa tarvittaessa. Eniten tykkään pehmeänahkaisista rukkasista, vaikka niihin ottaakin lumi ja jää helpommin. Pikkupakkasilla rukkasessa on pelkkä villakynsikäs. Pääosan vuodesta seilaan kuuden euron työkäsineissä.

HellyHansenilla oli joskus ammoin mahottoman hyviä lapasia, en tiedä nykyään, keinokuituisia, nopeita kuivata ja lämpimiä.
 
Nomex ja kevlar on yhdet prkleet talvella. Heti kun menee pakkaselle niin nomex ja kevlar hanskat on kylmemmät kuin ilman hanskoja.
Sa-intin jo valikoimista poistuneet vihreät villalapaset on parhaat ja jos niillä ei pärjää niin noukkarit päälle. Vaikka noissa lapasissa ei ole liipasin sormelle paikkaa, niin ne venyy sen verran että pystyy RK:ta ja PKM:ää käsittelemään helposti.
 
Joku vuosi takaperin suunnilleen päädyin tähän yhdistelmään:

Mechanix KOKONAHKAISET tappeluhanskat ja Arc'teryxin merinovillaiset ohuet alussormikkaat alle. Täydellinen paketti ainakin oman kehon kanssa.

Pelkkä nahkahanska on suhtkoht napakka, mutta toki uudesta löystynyt, kokovuotiseen taisteluhanskakäyttöön ja nuo ohuet prinsessat sitten vuoriksi sisään kylmille keleille. Merino pitää ihon kuivana ja nahkahanska hengittää ja siitä saa käsittelyllä suhtkoht vedenpitävän (vettähylkivän nyt ainakin), eikä toisaalta haittaa kun alla oleva villa korjaa tilanteen.

Tosi kylmiin olosuhteisiin staattiseen toimintaan sitten varmaan jotkut rukkaset, esim. M05 järjestelmän omat on yllättävän hyvät. Pitkään menin BW:n toppataisteluhanskoilla.
Tosin kunnollisen taukotakin tuoma lämpö vähentää hanskoilta vaadittavaa, kun kädet hohkavat lämpimänä kun kokonaispaletti on kunnossa. Kovemmillakin pakkasilla esimerkiksi lumityöt menee ilman käsineitä, tosin onkin lapiohommia ja lääniä on kohtalaisesti.
 
Minä ainakin voin olla ilman käsineitä jopa lähes -20 asteen pakkasessa jos on ensin liikkunut niin että veri kiertää kunnolla ja on lämmin olo ja pysyy liikkeessä. Yleensä siihen menee kymmenisen minuutin kävely saavuttaakseen sen olotilan. Tietysti jos on pakkasen päälle tuulta niiin asia hiukan eri.
 
Moro. Tuolla edellisellä reissulla kulkiessa tosiaan oli kädessä villakynsikkäät. Sitten tauoilla vaihdoin noihin BW:n noukkareihin silloin kun ei mitään tarvinnut tehdä.
Jäsenelle @vz sen verran kommenttia. En näe tuota naruvarmistusta ehkä kerran päivässä kovin haastavana. Olen näissä turva-asioissa hieman ns. kontrollifriikki, jos jotain voi mennä pieleen, niin sen voi etukäteen varmistaa.
Normipäivinä talvella, koirankusetukset, kauppareissut yms. käytän mustia lammasnahkarukkasia, kuten jäsen @vz,
OT. Kysyisin jäsen @Woodsman: lta, voit laittaa vastauksen privana, luulen vain, että se palvelee muitakin. Eli, olet ostanut paljon kamaa verkkokaupoista, mm. tässäkin ketjussa tuolta Supernovasta. Kysymys kuuluu: Vertaa Supernovaa ja Varustelekaa, Hintataso, palvelu, palautukset, saatavuus yms.
 
Moro. Tuolla edellisellä reissulla kulkiessa tosiaan oli kädessä villakynsikkäät. Sitten tauoilla vaihdoin noihin BW:n noukkareihin silloin kun ei mitään tarvinnut tehdä.
Jäsenelle @vz sen verran kommenttia. En näe tuota naruvarmistusta ehkä kerran päivässä kovin haastavana. Olen näissä turva-asioissa hieman ns. kontrollifriikki, jos jotain voi mennä pieleen, niin sen voi etukäteen varmistaa.
Normipäivinä talvella, koirankusetukset, kauppareissut yms. käytän mustia lammasnahkarukkasia, kuten jäsen @vz,
OT. Kysyisin jäsen @Woodsman: lta, voit laittaa vastauksen privana, luulen vain, että se palvelee muitakin. Eli, olet ostanut paljon kamaa verkkokaupoista, mm. tässäkin ketjussa tuolta Supernovasta. Kysymys kuuluu: Vertaa Supernovaa ja Varustelekaa, Hintataso, palvelu, palautukset, saatavuus yms.


Noista ylijäämäkaupoista/varustekaupoista voi varmaan ihan ketjunkin laittaa laittaa tulille. Yritin hätäisesti etsiä mutta ei sattunut silmään? Onkos muilla havaintoja, ei tuli tästä ketjusta sitten ihan ot.
 
Niistä taitaa muuten löytyäkin jo vitja ja saahan sitä modifioida, jos on uutta tiedossa.
 
Vertaa Supernovaa ja Varustelekaa, Hintataso, palvelu, palautukset, saatavuus yms.
Minä olen molemmista kaupoista aika reilusti ostellut. Palautukset, palvelu on mielestäni molemmissa erittäin hyvä ellei erinomainen. Supernovassa on se asia parempi että sieltä saa useammin kuin Varustelekassa täysin käyttämätöntä sotilasvaatetta. Ainakin minä olen saanut kun olen ostanut brittiäistä MTP-kuviollista takkia ja paitaa. Se ei ole sattumankauppaa vaan nettikaupassa lukee jos tuote uusi tai täysin uudenveroinen. Molemmissa nettikaupoissa saatavuus on se mitä lukee eli eivät myy ei-oota.
 
Itse olen ostanut molemmista suht paljon. Itse pidän enemmän Supernovasta, siellä on selkeästi yksilöity minkä kuntoista ylijäämä tavara on. Erät siellä on pienempiä ja niitä ei välttämättä ilmesty heti uudelleen myyntiin. Kauppias Markolta myös voi kysäistä suoraan, että löytyykö jotain tiettyä tai saisiko hän sitä hankittua. Eli oikein hyvää ja mukavaa asiakaspalvelua. Supernovaan ei ole tarvinnut kertaakaan mitään palauttaa, koko ja kunto on aina ollut kohdallaan. Ja niin, nyt Supernovasta on tosiaan saanut uutta PRi/Arktis/KarrimorSf tavaraa :)
Ja jos siellä on maininta uudenveroisesta, niin se on sitä.


Leka... heidän omatuotanto on hyvää ja vastaa kuvauksia. Ylijäämän suhteen olen nykyään varovainen, he eivät valikoi niin tarkasti myymäänsä, eli jos tilaat kaksi takkia niin toinen voi olla käyttämätön ja toinen voi olla melkein loppuunpidetty. Palautukset heillä toimii tosi hienosti, koskaan ei ole tullut mitään ongelmia niissä. Ja hyvittivät mun Alpinan Trapperitkin vaikka takuuaika oli jo mennyt yli.

Mun mielestä molemmat noista on hyviä, asiakaspalvelu pelaa, toimitukset nopeita, tuotekuvaukset täsmää. Niin kuin mainitsin, Supernovaa on tullut käytettyä nyt enemmän, mutta kyllä tuolta Lekasta tipahti tällä viikolla ruottalaiset m90 talvivarsikengät :)


Muita suomalaisia, mitä on tullut käytettyä on sitten Warshop, Milgear ja Savenmaa.
Milgear on enemmän airsoft kauppa, jotain jenkkitavaraa kerran osti. Warshop on kiinnostava tuttavuus, Sieltä tilaamassani jenkkikamassa oli vielä laput paikallaan. Savenmaa on sitten sellainen kauppa, että sieltä voi ostaa vain paikalla käymällä. Osa tavarasta on käyttämätöntä, osa taas aikalailla sekulia. Hinnat nyt ei tosin päätä huimaa.
 
Last edited by a moderator:
Taalta myos http://www.varmuusvarasto.fi/selviytyminen.html
loytyy tavaraa, jota ei juuri muualla nay (esim. BCP; huippuvalmistaja)
- itse ostin sielta akkia Crusader- teraspakin, niin kauan kuin niita viela sai, kun asevoimille alettiin jakaa alumiinisia myrkkypalloja

PS. Minnekahan baikal halusi meidan vievan taman laajemman keskustelun?
 
Mechanix KOKONAHKAISET tappeluhanskat ja Arc'teryxin merinovillaiset ohuet alussormikkaat alle. Täydellinen paketti ainakin oman kehon kanssa.
Tämä.

Mulla on käytännössä sama yhdistelmä käytössä. Näillä pärjää syksy-talvi-kevät.

Sitten jos homma on staattista niin sitte m91 noukkarit ja ohuet vanttuut lisänä joskus merinohanskat. Jos on tosissaan pakkasta niin sitten m05 noukkarit vanttuineen.

Kunnolliset toppahanskat olis kiva olla kans. Eikös BW:llä ole toppa-TST-hanskat?
 
Back
Top