Vapaa-ajan asunnon hankinta vai kaupunkiasuntoon panostaminen?

Mökki vai saman rahan panostaminen kaupunkiasuntoon?


  • Äänestäjiä yhteensä
    15

Huhta

Greatest Leader
Olen jo jonkin aikaa pohtinut suomalaisten intoa mökkeilyyn. Kyllä, olen harrastanut sitä lapsena Järvi-Suomessa, ja olihan se ihan kivaa. Mutta onko vapaa-ajan asunnon hankinnassa oikeasti järkeä, jos se tarkoittaa kaupunkiasumista ahtaammin, vähemmän tasokkaasti ja huonommalla alueella kuin mihin olisi varaa ilman vapaa-ajan asuntoa? Miksei käyttäisi sitä mökkiin kuluvaa rahaa arjen elämänlaadun parantamiseen? Mökkiin laitetaan 100-200k€, ja sitten siellä oleskellaan pari kuukautta vuodesta. Kuulostaa äkkiseltään huonolta sijoitukselta...
 
Meidän suvussa se tontti saaressa on tullut isoisän kotitilasta joten sitä ei ole tarvinnut ostaa. Mutta muuten kyllä tullut vanhemmille maksamaan veneen oston, rakennuksien pystyttämisen ja remonttien jms muodossa. Minä en siellä viihdy, lapsena/nuorena tuli ihan tarpeeksi oltua pakosta.
 
Molempi parempi.

Puolipakosta omistan kolmasosan mökkitontista. No, verot ja kulut kolmasosaistuvat myös. Ehkä eläkkeellä ehtii sitten enemmän viettää aikaa siellä.

Kaupunkiasunnon sijainti taas riippuu kulloisenkin työpaikan sijainnista.
 
Ei kilon palasinakaan kaupunkiasuntoa ;)
Mökkejähän/huviloita on moneen lähtöön, sellaisen omistaminen ns "hyvällä" paikalla on omasta mielestä järkevintä osakeyhtiön kautta, ainakin itse todennut sen järkevimmäksi. Jos taas sellaisen oman hermolepomökin hommaisin, niin se olisi niin ristuksen korvessa, että sinne ei muita ihmisiä harhaantuisi millään :D
Ja se on kyllä on totta, että ei ainakaan tollasella "hyvällä" paikalla olevalla mökillä lopen tule oltua minkään vertaa, jos ei tulisi pidettyä vuokrakäytössä, nin oisin hävittänyt aikoja sitten.
 
Jos on omakotitalo vakituisena asuntona, niin toisessa työmaassa nimeltä "mökki" tai "vene" ei ole mitään järkeä.
Jos asuu kerrostalossa tai ehkä rivitalossa niin mökille meno saattaa ollakin virkistävää välillä. Mökin voi myös vuokrata ja pääsee paljon helpommalla.
.
 
Meidän seudulla tuntuu olevan niin että ne kaikkein hienoimmat mökit ja veneet ovat kaikkein vähiten käytössä.
 
Kyllä mökki olis kiva mutta pahoin pelkään että menis meikäläisellä siellä oleskelu vallan ryyppäämiseksi. Firmalla on useempi mökki jota voi vuokrata hyvinkin huokeaan hintaan niin saa pahimmat mökkipoltteet taantumaan.
 
Aloitusviestin kysymys on väärin aseteltu. Mökkelyn vaihtoehdona ei välttämättä ole panostaminen kaupunkiasuntoon vaan se että se aika ja raha on pois vapaa-ajan riennoista ja matkailusta. Jos joku haaveilee ostavansa uuden mökin ja veneen niin voin viedä kyseisen henkilön metsään, antaa oluttölkin käteen, heittää suolavettä päälle ja repiä samalla seteleitä siinä vieressä. Ajaa lähes saman asian. Perintönä ja firman kautta on tietenkin vähän eri asia.
 
Makuasioita, yksi tykkää olla mökillä, itse kyllästyn hyvin nopeasti. Suomalaisella kesämökillä on usein kylmä, sataa ja on helvetisti hyttysiä. Nykyjään en jaksa ryypätä kahta päivää putkeen, joten mitä sielä tekisi:LOL:
Siksi noudatan @Museon mallia ja käytän vähät roposet muuhun vapaa-ajan viettoon.

Tässä ei kuitenkaan ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan jokaisen pitää tehdä niin kuin tuntuu hyvältä.
 
Vietin vuonna 2018 osapuilleen 90 vuorokautta mökillä, kotona nukuin reilusti alle 200 yötä.

Omakotitalosta aion hankkiutua eroon noin 5 vuoden kuluessa, vene ja matkailuauto ovat saaneet jo aiemmin kyytiä. Mökkiin panostaminen on kyllä minun juttuni, ehkä se liittyy ikään koska 10 vuotta sitten se tuntui viimeiseltä mahdolliselta ajatukselta...
 
Ei itse mökkeilyssä mitään vikaa ole. Minua vaan ottaa päähän se että kesämökin omistajan lomista puolet ja lomarahoista kaikki kuluvat epämääräisiin mökkiremontteihin, halkosavottoihin, mökin siivoamiseen, tarvikkeiden kuskaamiseen, paskakaivojen putsaamiseen ja mökin puutarhan hoitoon. Jos Suomi olisi toimiva palveluyhteiskunta niin nuo työt voisi teettää kohtuuhintaan muilla. Mutta kun ei ole vaan kaikki pitää tehdä itse ja samaan aikaan mökkipaikkakunnan syrjäytyneet nuoret miehet vetelehtivät yhteiskunnan varoilla kotona. Siinä on vielä perikunnilla ihmettelemistä mitä kesämökkien kanssa tekevät kun suuret ikäluokat kesämökkeineen kupsahtavat.

Pidemmän aikavälin suunnitelmana minulla onkin hankkia pieni saunallinen lasitetulla terassilla varustettu kalastusmaja. Tontti kalliota tai mäntykangasta, ei turhia neliöitä, ei turhia mukavuuksia. Omistus firman kautta. Toivon mukaan se olisi kesämökiiä kevyempi ylläpitää. Onko kenelläkään kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni paras tapa mökkeillä on vuokrata kesälomasta pariksi viikoksi mökki kaikilla mukavuuksilla. Ei tarvitse huolehtia mistään. Nykypäivänä kun mökin omistaminen on turhan kallista. Kunnat ovat keksineet kesämökkeilystä oivan rahastuskohteen mm. kiinteistöveron jne. kautta.
 
Mielestäni paras tapa mökkeillä on vuokrata kesälomasta pariksi viikoksi mökki kaikilla mukavuuksilla. Ei tarvitse huolehtia mistään. Nykypäivänä kun mökin omistaminen on turhan kallista. Kunnat ovat keksineet kesämökkeilystä oivan rahastuskohteen mm. kiinteistöveron jne. kautta.

Samoin täällä. Kaikkia tuttuja mökinomistajia kun seuraa niin ihan jumalaton savottahan se mökki tuntuu olevan. Halvemmalla ja helpommalla pääsen kun vuokraan tutulta vuokramökki-omistajalta aina viikoksi, pariksi kerrallaan. Viikkohinta voi kirpaista mutta onpahan sitten rentoa lomailua kun ei tarvitse muuta tehdä kuin kantaa saunaan puita ja siivota loman lopuksi...
 
Minusta se mökillä puuhailu on parasta. Toimistotyön jälkeen on kiva tehdä oikeita töitä. :) Hyvät kalavedet, hienot retkeilymaastot, soutelu läheisen saaren hiekkarannalle, luonnontarkkailu, pienen kasvimaan laitto ja tietenkin se kunnon sauna. Kelpaa nautiskella.
 
Minusta se mökillä puuhailu on parasta. Toimistotyön jälkeen on kiva tehdä oikeita töitä. :) Hyvät kalavedet, hienot retkeilymaastot, soutelu läheisen saaren hiekkarannalle, luonnontarkkailu, pienen kasvimaan laitto ja tietenkin se kunnon sauna. Kelpaa nautiskella.
Jep, sahailee vähän polttopuita tms. Hakkaa halkoja. Kun väsähtää, lähtee vaikka virveliä viskaamaan. Ottaa oluen tai pari, kolmaskin saattaa joskus lipsahtaa.
Lämmittää iltasilla saunan, tekee vastan, saunoo ja ui huolella, paistaa makkaraa nuotiolla ja/tai niitä juuri kalastettuja veden antimia, ottaa saunan päälle lisää olutta. Juuri mikään ei ole rentouttavampaa.


(No, kuka tykkää mistäkin:).

Edit: ja en ole edes toimistotöissä.
 
Vaihtoehto #5: Kaupunkiasunto myyntiin ja muutto pysyvästi maalle. ;)

Tähän olis tarkoitus päästä. Asia on vakavasti vireillä, suunta pitää vaan valita. En vaan ole koskaan ollut kaupunkilainen luonnoltani.
 
Back
Top