Varustautuminen itsepuolustusta silmälläpitäen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oma ehdotus:
- Järjen käyttö
- Verbaalijudo
- Kynä-kubotan, itsepuolustukseen tarkoitettu sateenvarjo tai muu laillinen väline jota voi kanniskella mukana ilman huomiota.

Jos spesifinen uhka on tiedossa ja ilmeinen, sitten tietenkin eri asia.

Pesismaila on vaan turhan kömpelö kapine eteisessä tai oviaukossa huitomiseen, pitäisi olla helpommin käytettävä kapine kuten vasara...
Ei ole mitään syytä joutua käsirysyyn oviaukossa puolustajana. Hanki ovisilmä ja -puhelin. Peräytyminen passiin ja linja virkavallalle auki. Sitten voi hätäkeskuksen kuullen kertoa tunkeutujalle mitä tapahtuu jos tulee väkivalloin ovesta läpi.

No jos nyt mielenkiinnosta...:).

Kadulla kongo on hyvä liittyen tuohon huomaamatta kanniskeluun. Siitä myös pääsee helposti eroon tarvittaessa:sneaky:. Käytön suhteen kannattaa olla harkintaa samoin kuin kaikessa kättä pidemmässä. Itse en kanna mitään.

Puukko on kotonakin hyvä. Oikeastaan suurin uhka kotona on se, jos joku tulee yllättäen pokat niskassa yöllä sisään ja silloin ei välttämättä ehdi mailalla huhmimaan. Ovikellonsoittelijat aina näkee sen verran ajoissa että ehtii varautua. Onneksi Suomessa tuollaiset "home invasion" hyökkäykset ovat äärimmäisen harvinaisia.

Kadulla kongo on hyvä liittyen tuohon huomaamatta kanniskeluun. Siitä myös pääsee helposti eroon tarvittaessa:sneaky:. Käytön suhteen kannattaa olla harkintaa samoin kuin kaikessa kättä pidemmässä. Itse en kanna mitään.

Puukko on kotonakin hyvä. Oikeastaan suurin uhka kotona on se, jos joku tulee yllättäen pokat niskassa yöllä sisään ja silloin ei välttämättä ehdi mailalla huhmimaan. Ovikellonsoittelijat aina näkee sen verran ajoissa että ehtii varautua. Onneksi Suomessa tuollaiset "home invasion" hyökkäykset ovat äärimmäisen harvinaisia.
Vielä. Ehkä tuonkin suhteen värinä tulee lisääntymään.

Nyt menee kukkahattuilun puolelle. En oikein näe, mikä ongelma tuo raksamiesten puukon kantaminen on. Vaikka onhan se varmaan melko uhkaavan näköistä tässä rauhallisen yhteiskunnan keskellä tietenkin. Mistä muuten tiedät jonkun raksamiehen taskujen sisällöstä? Et kai ole taskuvaras? Yleensä työpuvun ohessa kulkee puukon, mittanauhan ja kynien tapaista pikkusälää, jotka on työssä oltava jatkuvasti käden ulottuvilla.

Huvittavaa juttua.

Useimmat raksaduunarit kantaa työkalujaan työkaluvyössä tai työkaliivissä. Jos ei kanna, niin sieltä taskuista pilkottaa sitten timpurin kynää, meisseliä, lenkistä riippuu mitta yms. Jos muut tavarat saa reppuun tai työkalupakkiin, niin miksi puukkoa ei saa?

Työperustainen kantaminen on myös yksi yleisimmistä perusteluista kun teräaseita takavarikoidaan ihmisiltä kannosta. Muita yleisiä perusteluja on se, että teräase on juuri ostettu tai sitä tarvitaan harrastukseen.

Perustelu sille miksi puukkoa ei saa kantaa vyössä tai taskussa on myös melko yksinkertainen. Jos veitsi on samalla sekunnilla käytettävissä sitä myös usein käytetään impulsiivisesti tilanteessa jossa joudutaan joko sanallisen tai fyysisen hyökkäyksen kohteeksi. Oikeastaan ei tarvita kovin kummoista tilannetta, että stressireaktiota pukkaa ja silloin se käsi alkaa lähes tiedostomattomasti hamuta sitä apuvälinettä. Lisäksi on täysin mahdollista, että esimerkiksi liikennevälineessä joku sivullinen ihminen tarttuu puukkoon hetken mielijohteesta. Toki voidaan argumentoida, että raksamiehillä on niin hyvä impulssikontrolli, että mitään ei tapahdu. Kun muistelee niitä työmaita missä on itse ollut ja joissa osa porukasta kävi juomassa jo ruokatunnilla alkoholia, välejä selvitettiin nyrkeillä tai töissäkäynti loppui linnareissuun - niin ehkä käsitys ammattimiesten impulssikontrollista ei ole mikään turhan hyvä.

Suomessahan laki on hyvä ja yksiselitteinen. Teräaseita ja muitakin aseita saa kuljettaa perustellusti lähes missä tahansa, jos siihen liittyy käyttötarve. Lähijuna, baari tai vaikka ABC:n lounaslinjasto ei ole paikka missä teriä tarvitsee roikottaa vyöltä - oli ammatti tai kulttuuri mikä tahansa.

Viimeksi muokattu:
Mielestäni hyvä lähtökohta olisi poistaa taskuasepykälät aselaista kokonaan ja antaa pistooleita omistaville urheiluampujille mahdollisuus kantaa aseita piilotettuna. Kynnyksenä aseenkantoluvan (siis oikeasti kantoluvan, aika monihan virheellisesti kutsuu nykyisiäkin lupia aseenkantoluviksi) saamiselle voisi olla esimerkiksi yksi hyväksytysti suoritettu IDPA- tai practical-kilpailu vuodessa.
Tästä toisessa yhteydessä* lisää, mutta urheiluampumalajien harrastaminen antaa toki hyvää treeniä aseenkäsittelyä ja ampumista silmälläpitäen, mutta eivät ne mitään hätävarjelutreeniä ole. Itse pitäisin parempana, että CCW-lupaa varten pitäisi käydä tietty CCW-asioita käsittelevä koulutus tai osoittaa muuten riittävä pätevyys. Aseenkäsittelytaito olisi yksi osa-alue tässä, mutta ei tärkein.

Esim. ketjun aloittaja osaa kommentoida enemmän, mutta käsittääkseni aseenkäyttämisessä pääsee samalle tai korkeammalle tasolle keskivertojen poliisien kanssa joka ikinen urheiluampuja jolla on pistoolilupa, koska sellaiseen vaaditaan se 10 harjoituskertaa / 2 vuotta.
No ei ihan. Jos pistooliampujan täytyy luvan saadakseen käydä 10 kertaa ampumassa, niin poliisin pitää treenata enemmän ennen valmistumistaan. Lisäksi siviilin treenejä ei ole määritelty mitenkään laadullisesti ym. joten periaatteessa siviili saattaa käydä räiskimässä sen kymmenen kertaa, rasiallisen joka kerta ilman että osaisi ampua sen jälkeen. Poliiseilla on kuitenkin jonkin tasoinen koulutus asiaan.

Se toki pitää paikkansa, että ampumista harrastava henkilö luultavasti harjoittelee enemmän ampumista kuin henkilö, joka ei harrasta ampumista.

* https://maanpuolustus.net/threads/suojeluaseen-myöntämisen-edellytykset.6624/

Viimeksi muokattu:
Ajatus on käynyt mielessä:(.
Meillä on tuollainen 50kg vastaanottaja tuossa eteisessä jonka ohitse ei varmasti tulla kovin nopeasti. Muutoin kotioloissa voi varautua melkein miten tahtoo. En ole kyselemässä tulijalta, että millä oikeudella tämä sisään on väkisin tulossa vaan kyllä siinä ensin toimitaan. Kertokoon mun puolesta Pietarille.

Riippuu eteisestä. Varmaan kerrostalokoppiin liian iso.

Itse suosin moskaa!
Koristeet on hyviä ja niitä voi säilyttää niin makkarin kuin minkä muunkin huoneen seinällä huoletta.
ColdSteelTrenchHawkSpikeNet-max-350.jpg
UnitedCutleryM48TacticalSpearNetNew1-max-350.jpg

Ei väkivalta varmastikaan monestikaan ole ratkaisu ja itseltä ei ylläolevia löydy. Kuitenkaan en jää katselemaan, että miten käy ja toisaalta ottamaan selkääni. Jos joku tunkeutuu kotiin esim. yöllä niin en näe kovinkaan järkeväksi lähteä antamaan potentiaaliselle uhalle tasoitusta.

Kadulla tai julkisella paikalla tuo varautuminen on vähän konstikkaampaa. Eipä siellä paljon pesismailaa puhumattakaan kuvien mukasia vehkeitä kanniskella. Näkisin, että julkisella paikalla paras varautusmiskeino on olla tietoinen ympäristöstä. Lukea sitä ja tutkia. Tieto siitä mitä ympärillä tapahtuu. Hyvä keino silloin kun se on mahdollista on nähdä uhka ennalta ja väistää sitä. Pakenemisessa ei ole mitään väärää. On turha lähteä kokeilemaan miten käy. Toki aina ja jokapaikassa se ei onnistu.

Tästä toisessa yhteydessä* lisää, mutta urheiluampumalajien harrastaminen antaa toki hyvää treeniä aseenkäsittelyä ja ampumista silmälläpitäen, mutta eivät ne mitään hätävarjelutreeniä ole. Itse pitäisin parempana, että CCW-lupaa varten pitäisi käydä tietty CCW-asioita käsittelevä koulutus tai osoittaa muuten riittävä pätevyys. Aseenkäsittelytaito olisi yksi osa-alue tässä, mutta ei tärkein.

No ei ihan. Jos pistooliampujan täytyy luvan saadakseen käydä 10 kertaa ampumassa, niin poliisin pitää treenata enemmän ennen valmistumistaan. Lisäksi siviilin treenejä ei ole määritelty mitenkään laadullisesti ym. joten periaatteessa siviili saattaa käydä räiskimässä sen kymmenen kertaa, rasiallisen joka kerta ilman että osaisi ampua sen jälkeen. Poliiseilla on kuitenkin jonkin tasoinen koulutus asiaan.

Se toki pitää paikkansa, että ampumista harrastava henkilö luultavasti harjoittelee enemmän ampumista kuin henkilö, joka ei harrasta ampumista.

* https://maanpuolustus.net/threads/suojeluaseen-myöntämisen-edellytykset.6624/

Se ampumataito asia menee juurikin kuten tuossa edellä kerrotaan, sellainen "juuri koulusta päässyt poliisi" on oman kokemukseni mukaan ampumataidollisesti suunnilleen keskimääräisesti samalla tasolla about kun silloin tällöin harrastava toiminta-ampuja mitä itse ampumataitoon tulee. Vartijoiden aseenkäytössä oleva tasotesti esimerkiksi olisi ihan hyvä taitovaatimus pelkän ampumataidon osalta.

CCW touhussa kuitenkin taktinen oivaltaminen, hätäensiapu, oikeudelliset asiat ja henkinen puoli se jota ainakin itse toivoisin perusampumataitotestin lisäksi vaadittavan suojeluaseen luvan perusteeksi. Vaikka itselläni on mekaaninen ampumataito aika kohdallaan ja IDPA:kin tullut kokeiltua niin jos suojeluaseen kantaminen tulisi ajankohtaiseksi niin haluaisin mielelläni käydä vaikka parin kolmen päivän kurssin pelkästään siihen asiaan. Esimerkiksi vaikkapa MPK:n Taktinen (lisää tähän haluamasi ase)-kurssit on sotilaan aseenkäyttöä joka on ajatusmaailmaltaan täysin päinvastaista kuin CCW siviilien seassa. Et voi metrolaiturilla menestyksekkäästi ratkaista hommaa käyttämällä kovasti tulta vaikutukseen päästäksesi jos taustalla jotakin pehmeitä kohteita.

Itse varaudun pääosin mentaalisesti. En käytä huomiotaherättäviä vaatteita, kävele asemalla klo 2 aamulla vastaan tulevan miesjoukon läpi, soita suutani kenellekään tai hankkiudu muuten vaikeuksiin niin vapaalla kuin muutenkaan. Ulkoa asunnossa ei näytä olevan mitään erikoista, mitään erikoisen ryöstämisen arvoistakaan ei näy ei ikkunoista eikä etuovelta. Näistä aspekteista voisi varmasti kirjoittaa kokonaisia kirjoja. Suurin osa omista toimistani tulee aika itsestään, ja olen tietoisesti ja juuri varautumismielessä tehnyt vain joitain pieniä muutoksia käyttäytymiseeni ja neuvonut läheisiä hieman. Erilaisia mahdollisia tilanteita on käyty läpi ja mietitty niihin toimintamalleja - ne on hyvä olla valmiina mielessä sekä tilanteen tunnistamisen että siihen reagoinnin kannalta. Ja tottakai jakanut ajatuksia muutenkin muiden kanssa. Tiedän, että esim. noita arabijengejä kannattaisi hieman haastaa vaikka ihan katseella ohi kävellessä, mutta yksilönä minulla ei olisi noissa tilanteissa mitään voitettavaa.

Varustautumisen ajattelen olevan vain osa varautumista. Nyt kun Hölmölän lait ja asetukset ovat mitä ovat, en julkisella paikalla koskaan kanna mukanani kuin nopeat jalat ja silloin tällöin virkeän mielen. Langan aloitusviestiin vastaten, kansalainen julkisella paikalla operoidessaan ei voi oikeishyötyjään, tai muiden oikeushyötyjä, oikeudettomilta hyökkäyksiltä suojellakseen varustautua mitenkään. Ovatko nuo lait ja asetukset sitten kohtuullisia ja kannattaako niitä aina seurata, täytyy jokaisen itse punnita.

Mielestäni kaikkien kannattaisi vähintään miettiä henkilökohtaisen turvallisuuden varjelua ja hätävarjeluun varautumista muiden kanssa. Lakiin kannattaa tutustua, muutamaan oikeudessa käsiteltyyn tapaukseen(mitä saa tai ei saa tehdä), käyttäytymiseen ja pukeutumiseen julkisella paikalla ja lopulta uhkien tunnistamiseen ja erilaisiin skenaarioihin. Esim. moni varmasti häkeltyisi ja jäätyisi hetkeksi tilanteessa, jossa miesjoukko tukkisi tien ja huutelisi jotain, ja jos niin valmistautumisesta huolimatta pääsee käymään on oltava toimintatapoja oltava selkärangassa.

Ympäristön lukeminen ja vaaranpaikkojen ennakointi on tärkeää ja kaikenlaisen konfliktin välttäminen julkisella paikalla on vain viisautta. Poikkeuksena tästä tilanne, jossa joku toinen on jo joutunut tai joutumassa väkivallan kohteeksi. Silloin pitää mielestäni asiaan puuttua, jos tietää olevansa siihen kykenevä.

Pulassa olevaa naista olen aina puolustanut ja pari kertaa on kimppuuni tuon takia hyökätty. Ehjin nahoin olen aina paikalta poistunut, ja vasta tilanteen rauhoituttua. En ole näitä päällekävijöitä alkanut itse pieksämään, kun ei ole ollut siihen tarvetta (pahoinpitelysyytettä en ota, jos ei tilanne siihen pakota). Olen tyytynyt vain torjumaan ja väistämään. Poliisillekaan en ole näistä tapauksista tehnyt ilmoitusta, kun eivät nämä sankarit ole saaneet yhtä ainutta iskua tai potkua perille saakka. Aikansa ovat yrittäneet ja sitten lopettaneet, kun ovat huomanneet, että turhaan huitovat.

Kotioloissa perääntyminen vaaran edessä ei tule kysymykseen, varsinkaan jos paikalla on puoliso ja/tai jälkikasvua. En ota edes huomioon sellaista vaihtoehtoa, että en saisi taloon tunkeutujaa pysäytettyä. Vahtikoiraa en tarvitse, koska osaan itse tarvittaessa olla se eläin, jonka ohi ei tulla :sneaky:

Ennen wanhaan joka eteisessä roikkui koukustaan....

Katso liite: 26866

Kuva omasta eteisestä. Myös luvanvarainen kaasu kuuluu varustukseen joista toisen olen antanut vaimolle käsilaukkuun pikakoulutuksen jälkeen. Itsellä turvallisempi olo etenkin kesällä,kun vaimo on jossain lähiön monista leikkipuistoistoista lapsen kanssa. Lähiön pieniä leikkipuistoja yhdistää se,että ovat aina katveessa ettei niitä näe ja lähes aina tyhjiä.

FF22B0FC-8D8E-4DB7-BA0C-C754FB71686C.jpeg

Noita kotiin tunkeutumisia tapahtuu kuitenkin toisinaan. Kerrottakoon tässä tuntemilleni henkilöille vähän aikaa sitten sattunut tapaus.

Herra A:n luona (omakotitalo) oli käymässä herra B. He olivat nauttimassa iltapalaa ja A:n vaimo ja pieni lapsi olivat jo nukkumassa. A:lle tuli puhelu eräältä taholta joka kertoi, että joukko herrasmiehiä oli tulossa omien sanojensa mukaan "tappamaan" tai "pieksämään" (en muista kumpi) A:n. Tämä varoittava taho oli ollut jo yhteydessä häkeen, mutta siellä asia ei kiinnostanut. Syynä tähän väkivaltaiseen aikomukseen oli se, että miesjoukon jäsen, herra C, oli kysynyt A:lta töitä. A ei ollut kuitenkaan suostunut ottamaan ko. henkilöä töihin mistä C oli kovasti pahastunut.

Hetken päästä ovesta tultiin sisään. Tulijoita oli kolme ja heillä oli vielä autonkuljettaja ulkona autossa. Ensimmäisellä tulijalla oli kädessään nunchaku jonka herra B otti hellästi pois. Sen jälkeen herra B ryhtyi painimaan kolmen tunkeutujan kanssa. Mainittakoon, että B on erittäin järeän tasolla itsepuolustustaidoissa (SM mitali mm. todisteena). Suurimman vastuksen antoi C joka on poikkeuksellisen suurikokoinen henkilö. B onnistui kuitenkin lannistamaan tunkeutujat ja nämä päättivät poistua paikalta.

Kamppailun aikana joku oli soittanut häkeen. Useampi partio tulikin paikalle jo muistaakseni kahden tunnin kuluttua.

Voi miettiä, että mitä itse tekisi vastaavan hyökkäyksen tapahtuessa ja miten siihen voisi valmistautua etukäteen. Hyökkääjät olivat sen verran järeitä, että hyvin harva olisi paljain käsin pystynyt puolustautumaan.

Ylivoiman edessä se tarkoittaa ylivoiman murtamista nopeasti, tehokkaasti ja pysyvästi. Sitten kun kerran Suomessa ollaan niin homma käsitellään erioikeusasteissa muutama vuosi.

Viimeksi muokattu:
YouTubessa on "Active Self Protection" -niminen kanava, ja vaikkakin se keskittyy lähinnä aseelliseen itsepuolustukseen, on siellä hyviä analyysejä oikeista tilanteista. Kun katsoo tarpeeksi niitä pätkiä saa aika hyvän käsityksen yleisimmistä vaaranpaikoista, rikollisten taktiikoista, hyökkäystä edeltävästä käytöksestä, jne. Suosittelen.

Noita kotiin tunkeutumisia tapahtuu kuitenkin toisinaan. Kerrottakoon tässä tuntemilleni henkilöille vähän aikaa sitten sattunut tapaus.

Herra A:n luona (omakotitalo) oli käymässä herra B. He olivat nauttimassa iltapalaa ja A:n vaimo ja pieni lapsi olivat jo nukkumassa. A:lle tuli puhelu eräältä taholta joka kertoi, että joukko herrasmiehiä oli tulossa omien sanojensa mukaan "tappamaan" tai "pieksämään" (en muista kumpi) A:n. Tämä varoittava taho oli ollut jo yhteydessä häkeen, mutta siellä asia ei kiinnostanut. Syynä tähän väkivaltaiseen aikomukseen oli se, että miesjoukon jäsen, herra C, oli kysynyt A:lta töitä. A ei ollut kuitenkaan suostunut ottamaan ko. henkilöä töihin mistä C oli kovasti pahastunut.

Hetken päästä ovesta tultiin sisään. Tulijoita oli kolme ja heillä oli vielä autonkuljettaja ulkona autossa. Ensimmäisellä tulijalla oli kädessään nunchaku jonka herra B otti hellästi pois. Sen jälkeen herra B ryhtyi painimaan kolmen tunkeutujan kanssa. Mainittakoon, että B on erittäin järeän tasolla itsepuolustustaidoissa (SM mitali mm. todisteena). Suurimman vastuksen antoi C joka on poikkeuksellisen suurikokoinen henkilö. B onnistui kuitenkin lannistamaan tunkeutujat ja nämä päättivät poistua paikalta.

Kamppailun aikana joku oli soittanut häkeen. Useampi partio tulikin paikalle jo muistaakseni kahden tunnin kuluttua.

Voi miettiä, että mitä itse tekisi vastaavan hyökkäyksen tapahtuessa ja miten siihen voisi valmistautua etukäteen. Hyökkääjät olivat sen verran järeitä, että hyvin harva olisi paljain käsin pystynyt puolustautumaan.

Kauhea tilanne! Ja toki noita sattuu.

Muutama miete. Jos herrat "työnhakijat" soittivat etukäteen, yksi vaihtoehto on toki poistua perheen kanssa autolla pikaisesti. Kakkaahan se on joutua kodistaan karkaamaan mutta tuossa tilanteessa harkinnan arvoinen vaihtoehto. Lisäksi tuossa syntyy sellainen pirullinen tilanne, että jos puolustat itseäsi vaikka kumauttamalla kirveellä ensimmäistä tulijaa, niin oikeudessa saat melko varmasti tuomion vähintään törkeästä pahoinpitelystä, koska sinulla katsotaan olleen mahdollisuus paeta:(.

Miksi häkeen soitettiin uudelleen vasta siinä vaiheessa kun maaottelu oli jo käynnissä? Itse olisin soittanut viimeistään siinä vaiheessa kun herrasväki kaartaa pihalle. Kannattaa muistaa, että tilannetta kannattaa puhelimessa myös hieman "värittää" häken suuntaan. "puukkoja niillä mukana ja uskon nähneeni yhdellä haulikon!!!" Partiot eivät tule välttämättä nopeammin, mutta antaa tukea oikeudessa jälkikäteen: "olin näkevinäni haulikon ja pelkäsin henkeni edestä".

Tuollainen tilanne on puolustautumisen kannalta kuitenkin vielä kohtuullinen. Paikalla 2 miestä joista ilmeisesti tuttava oli vielä valmis taistoon talonväen puolesta. Ja kannattaa muistaa, että ne hyökkääjät pelkäävät myös. Yleensä tuollaisessa porukassa on oikeasti yksi joka haluaa tapella ja muut tulevat enemmän tai vähemmän kännissä moraaliseksi tueksi. Sen pääjehun putoaminen vie yleensä innon kavereilta joilla ei ole omaa intressiä tapella.

Itse tuossa tilanteessa ottaisin puukon ja kirveen. Kirves on kamala ase hamarapäälläkin ja ennen kaikkea sen pelkkä näkeminen pysäyttää 90% hyökkääjistä. Kun herrat murtautuvat ovesta läpi löisin oveen niin kovaa kuin jaksaisin. Kyllä se ainakin jonkun saa miettimään haluaako ottaa riskin että oma pää on sen oven sijalla seuraavaksi. Ja jos tulija on viina/piri/subu/muu mömmöpäissään (kuten yleensä on), saattaa joutua siihen kammottavaan tilanteeseen että joutuu lyömään kohti. Kapeassa eteisessä on hyvin vaikea torjua kirveen kaltaista astaloa. Ja se on sitten melkein peli selvä osui mihin tahansa. Puukko sitten sitä varten että jos kuitenkin hyökkääjä tulee siitä kirveestä "läpi", on jotain millä yrittää selvitä painista. 3-4 vastustajaa on yleensä liikaa. Ainakin liikaa siihen, että kannattaa yrittää mitään reilua painimatsia.

Iso kysymys tuossa on se, onko puolustajalla luonnetta lyödä sillä kirveellä kohti tarvittaessa. Väitän, että monella ei ole. Ja silloin lopputulos onkin herran kädessä riippumatta siitä mitä välineitä käytössä on.

Back