VEH-kutsu

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.

ajs178

Respected Leader
Hyvät veljet! Tänään on suuri päivä. 16 vuotta varusmiespalveluksen jälkeen ja ilman yhtäkään kertausharjoitusta (koskaan) olen tänään saanut kutsun VEH-harjoitukseen! Nyt siis mahdollisuus kuitata elämäni ensimmäiset kaksi kertausharjoitusvuorokautta!

Voisiko joku tietävä vähän avata mitä nämä VEH-harjoitukset ovat? Miten sinne on valittu kutsuttavat? Tarkoittaako kutsu, että minulla on yhä sijoitus reservissä?

Kyseessä on ilmasuojelukurssi (ilmauhka). Mitä tämä pitää sisällään? Ei kuulosta ollenkaan alkuperäisen sijoituksen mukaiselta tehtävältä (tankkimies). Pääseekö ampumaradalle? Mitähän siellä tehdään? Onko näiden harjoitusten aiheella mitään tekemistä reservin sijoituksen kanssa?
 
Pv ei yleensä tuhlaa rahojansa sijoittamattomien kouluttamiseen. Joko sinulla on joku sijoitus, tai sellaista ainakin harkitaan, mikäli ilmaannut harjoitukseen (ja selvität sen kunnialla...)

Kaikki VEHit, missä olen ollut, on joko suunnattu sijoitetuille tai harjoituksen käyneet on sijoitettu uudelleen.
 
VEHissä ei makseta reserviläispalkkaa. Muuten kaikki menee kuin kertausharjoituksessa siitä hetkestä eteenpäin kun myönteinen vastauksesi saapuu aluetoimistoon. Palvelussuhde muodostetaan oikeuksineen ja velvollisuuksineen, päivärahat ja matkat maksetaan jne. Harjoituksen sisältö on sellaista asiaa joka jääköön sinun ja kouluttajien väliseksi, samoin sijoituksesi tai sijoittamattomuutesi. Jonkin verran enemmän on liikkumavaraa järjestävällä osapuolella VEHin sisällön suhteen kuin kertausharjoituksen, esimerkiksi pakollisten tai "pakollisten" puuhien suhteen.
 
Voisiko joku tietävä vähän avata mitä nämä VEH-harjoitukset ovat?

Puolustusvoimien järjestämiä vapaaehtoisia harjoituksia sijoitetuille tai sijoittamiskelpoisille. Ero "koviin" on paljolti se, että harjoitusjoukko ei välttämättä ole SA-joukko ja tuosta ei makseta reserviläispalkkaa, vaikka muuten oikeudet ja velvollisuudet ovat samat kuin kertausharjoituksessa olevalla.

Miten sinne on valittu kutsuttavat?

Joko jostakin sijoitetusta joukosta tai sitten sijoituskelpoisesta aineksesta. Tai molemmista.

Tarkoittaako kutsu, että minulla on yhä sijoitus reservissä?

Ei välttämättä. Tuon saa selvitettyä sillä, että käy omalta aluetoimistolta kysymässä.

Kyseessä on ilmasuojelukurssi (ilmauhka). Mitä tämä pitää sisällään?

Todennäköisesti perusteet aisti-ilmavalvonnasta, ilmavalvontaselosteen seuraamisen, viestivälineiden käytön tuohon liittyen, kenties naamiontia ja jonkinlaisen soveltavan harjoitteen.

Ei kuulosta ollenkaan alkuperäisen sijoituksen mukaiselta tehtävältä (tankkimies).

Eikä varmaan olekaan, koska T-sarja on sulatettu lusikoiksi.

Pääseekö ampumaradalle?

99.9% todennnäköisyydellä ei.

Onko näiden harjoitusten aiheella mitään tekemistä reservin sijoituksen kanssa?

Lähtökohtaisesti pitäisi olla, mutta aina ei ole. Todennäköisesti kuitenkin on.
 
Niin kuin Victor Charliekin totesi, ei PV:lla ole varoja leiritellä ihmisiä hyvin vuoksi. Todennäköisesti sinulle on suunniteltu uusi sijoitus reservissä, josta saat harjoituksessa vihiä. Eri asia ovat sitten VEH:n nimellä kulkevat MPKY:n rekrytointipäivät, jolloin käydään yhtenä päivänä vähän ammuskelemassa rynkyllä ja kuulemassa maakuntajoukkojen toiminnasta. Jälkimmäiseen kutsutaan yleensä vain sijoittamattomia reserviläisiä, joiden pään menoksi ei myöskään ole sen kummempia suunniteltu.
 
Pääseekö ampumaradalle?

Kaikissa niissä VEH:eissä, joissa olen itse käynyt, on säännönmukaisesti ja aina ammuskeltu ampumaradalla nuo perusammunnat kohdistamisineen. Poislukien tuo pioneeri- ja suojelujotos, ainakin meidän toimitsijoiden osalta. Ja nyt näissä parissa tulevassa VEH:issa joihin olen innokkaasti ilmoittautunut halukkaaksi on niissäkin paukuttelua, tosin toisessa vain vähän räjäytellään eikä ammuta kovia rynkyllä.
 
Niin kuin Victor Charliekin totesi, ei PV:lla ole varoja leiritellä ihmisiä hyvin vuoksi. Todennäköisesti sinulle on suunniteltu uusi sijoitus reservissä, josta saat harjoituksessa vihiä. Eri asia ovat sitten VEH:n nimellä kulkevat MPKY:n rekrytointipäivät, jolloin käydään yhtenä päivänä vähän ammuskelemassa rynkyllä ja kuulemassa maakuntajoukkojen toiminnasta. Jälkimmäiseen kutsutaan yleensä vain sijoittamattomia reserviläisiä, joiden pään menoksi ei myöskään ole sen kummempia suunniteltu.

No tuo MPKY se varmaan onkin. Kutsussa sanotaan, että "tilaisuus järjestetään MPKY:n Keski-Suomen Koulutus ja Tukiyksikön kurssina". Eli onko kyseessä juuri tuo rekry/mainostilaisuus? Ei se kestä kuin viikonlopun, joten tuskin mitään ihmeellisyyksiä ehtii tekemään. Into lopahti. Ja miksi ihmeessä se on 4 tunnin ajomatkan päässä? Eikö noita rekrytilaisuuksia järjestetä vaikka Santahaminassa, niin pääsisi täältä pk-seudulta helposti?
 
No tuo MPKY se varmaan onkin. Kutsussa sanotaan, että "tilaisuus järjestetään MPKY:n Keski-Suomen Koulutus ja Tukiyksikön kurssina". Eli onko kyseessä juuri tuo rekry/mainostilaisuus? Ei se kestä kuin viikonlopun, joten tuskin mitään ihmeellisyyksiä ehtii tekemään. Into lopahti. Ja miksi ihmeessä se on 4 tunnin ajomatkan päässä? Eikö noita rekrytilaisuuksia järjestetä vaikka Santahaminassa, niin pääsisi täältä pk-seudulta helposti?
Tuskin on kyse pelkästään mainostilaisuudesta (jollaisessa itse olin vähän aikaa sitten), koska ne kestävät yleensä vain yhden päivän, ainakin Varsinais-Suomessa.
 
No tuo MPKY se varmaan onkin. Kutsussa sanotaan, että "tilaisuus järjestetään MPKY:n Keski-Suomen Koulutus ja Tukiyksikön kurssina". Eli onko kyseessä juuri tuo rekry/mainostilaisuus? Ei se kestä kuin viikonlopun, joten tuskin mitään ihmeellisyyksiä ehtii tekemään. Into lopahti. Ja miksi ihmeessä se on 4 tunnin ajomatkan päässä? Eikö noita rekrytilaisuuksia järjestetä vaikka Santahaminassa, niin pääsisi täältä pk-seudulta helposti?

Ei kyllä todellakaan yhtään kuulosta rekrytilaisuudelta.
Varmaa tietoa siitä miksi juuri sinut on nyt kutsuttu minulla ei ole, mutta oletan tietäväni mistä on kyse. Mene ihmeessä. Kyseessä on aselajikurssi, jonne pv ei kutsu huvikseen. Niillä on jotain toiveita/ajatuksia sinun suhteen.

Puolustusvoimilla on koulutussopimus mpk:n kanssa. Mpk on koulutusorganisaatio jolta puolustusvoimat (kustannussyistä) tilaa koulutusta. Koulutuksen laatu on ollut jo 10 vuotta keskimäärin vähintään asiallinen. Ihan kaikki kurssin apuhenkilöt ei aina ole ihan parasta a-ryhmää, mutta tekevät silti parhaansa.

Tulet ehkä yllättymään ilmapiiristä harjoituksessa. Kaikki tekee innolla parhaansa ilman joutavaa pokkurointia.

Jos menet ja teet parhaasi niin ko. harjoituskutsu ei jää sinun osalta viimeiseksi. Sinulle on tehty tai ollaan tekemässä uutta sodan ajan sijoitusta. Valtio maksaa sinulle jotakin matkoista, vaikka et päivärahaa saakaan. Ruokaa yleensä hyvin ja sekin on ilmaista.

Älä kerro yksityiskohdista enempää.
 
Viimeksi muokattu:
OK, kuulostaa, että kannattaa sittenkin mennä. Vielä yksi kysymys: Jos matkan tekee omalla autolla, niin korvataanko siitä mitään, vai täytyykö mennä julkisilla, että saa korvausta?
 
Pv ei yleensä tuhlaa rahojansa sijoittamattomien kouluttamiseen. Joko sinulla on joku sijoitus, tai sellaista ainakin harkitaan, mikäli ilmaannut harjoitukseen (ja selvität sen kunnialla...)

Kaikki VEHit, missä olen ollut, on joko suunnattu sijoitetuille tai harjoituksen käyneet on sijoitettu uudelleen.

Aamen. Siinä asia pähkinänkuoressa.
 
OK, kuulostaa, että kannattaa sittenkin mennä. Vielä yksi kysymys: Jos matkan tekee omalla autolla, niin korvataanko siitä mitään, vai täytyykö mennä julkisilla, että saa korvausta?

Kokemukseni mukaan korvataan kilsat, tosin korvaus ei ole ihan yhtä korkea kuin esim. työajoista saatava.
 
Samaa mieltä edellisten kommenttien kanssa siitä, että huvikseen ei ketään nyt kutsuta edes 2 pv:n VEH- harjoitukseen, kyllä siellä on suunnitelma jatkollesi. Ja nythän juuri uusia joukkoja sunnitellaan ensi vuodeksi. VEH- systeemi on mielestäni siten hyvä, että saat mahdollisuuden mennä, mutta se jolle ei sovi on helppo jäädä pois, otat siis homman haltuun ja se on siinä.

Matkanahan tuo ei ole edes pitkäkään, itse olen takavuosina mennyt junalla kolmetoista tuntia kertaamaan, joka kulmalle ei riitä sitä sopivaa ressua välttämättä. Niin ja jos matka tuntuu pitkältä niin pv korvaa joissakin tapauksissa myös lentoliput, jotka helposti ovat usein edullisemmat kuin esim. junaliput.
 
PVVEH-harjoituksissa korvataan aina matkat ja päivärahaakin saa 5 euroa/päivä. Suosittelen vahvasti osallistumista.
 
Ei välttämättä. Tuon saa selvitettyä sillä, että käy omalta aluetoimistolta kysymässä.


Tässä muuten rahanarvoinen vinkki. PV:n aluetoimistoverkoston harvennettua säästötalkoissa liki olemattomaksi, monellakin reserviläisellä rupeaa olemaan se tilanne, että ajomatkaa lähimpään aluetoimistoon voi olla jopa satoja kilometrejä yhteen suuntaan.

Aluetoimistoon voi myös soittaa, kertoa henkilöllisyytensä ja tiedustella, "onko SA sijoituksessani muutoksia vuoteen xxxx verrattuna". Saavat vastata "kyllä" tai "ei". (Eivät saa kertoa sijoitustasi muuta kuin henkkoht paikanpäällä). Mutta kyllä tai ei voivat sanoa. Jos siis tiedät sijoituksesi vaikkapa vuonna 2003, niin voit kysyä, että onko tullut muutoksia sitten vuoden 2003 jälkeen. Jos vastaus on 'ei', säästyt pitkältä turhalta ajomatkalta.

PS. otan vastaan oluttuopposia tämän vinkin tarjoamisesta :)
 
Matkanahan tuo ei ole edes pitkäkään, itse olen takavuosina mennyt junalla kolmetoista tuntia kertaamaan, joka kulmalle ei riitä sitä sopivaa ressua välttämättä. Niin ja jos matka tuntuu pitkältä niin pv korvaa joissakin tapauksissa myös lentoliput, jotka helposti ovat usein edullisemmat kuin esim. junaliput.

Mutta mites jos harjoitus alkaa tyyliin klo 8 aamulla? Saakohan sinne saapua edellisenä iltana? Antaako työnantaja vapaata, ettei joudu yötä myöten ajamaan (itse harjoitus on viikonloppuna la-su). Ajatus klo 3 aamulla heräämisestä, että ehtii perille harjoituksen perustamiseen voi vaikuttaa oppimistehokkuuteen ko. päivänä...
 
Mutta mites jos harjoitus alkaa tyyliin klo 8 aamulla? Saakohan sinne saapua edellisenä iltana? Antaako työnantaja vapaata, ettei joudu yötä myöten ajamaan (itse harjoitus on viikonloppuna la-su). Ajatus klo 3 aamulla heräämisestä, että ehtii perille harjoituksen perustamiseen voi vaikuttaa oppimistehokkuuteen ko. päivänä...

Ei tietenkään ole järkevää ajaa yöllä, yleensä majoitus järjestyy pitkämatkalaisille. Kutsun liitteenä on yleensä kirje, jossa tällaiset yksityiskohdat ovat huomioitu, jos siis fiksusti organisoitu. Tiedutele asiaa harjoituksen johtajalta, että voit esim. ajaa perjantai- iltana paikalle töiden jälkeen ja yöpyä ylimääräisen yön yksikössä.
 
Tässä muuten rahanarvoinen vinkki. PV:n aluetoimistoverkoston harvennettua säästötalkoissa liki olemattomaksi, monellakin reserviläisellä rupeaa olemaan se tilanne, että ajomatkaa lähimpään aluetoimistoon voi olla jopa satoja kilometrejä yhteen suuntaan.

Aluetoimistoon voi myös soittaa, kertoa henkilöllisyytensä ja tiedustella, "onko SA sijoituksessani muutoksia vuoteen xxxx verrattuna". Saavat vastata "kyllä" tai "ei". (Eivät saa kertoa sijoitustasi muuta kuin henkkoht paikanpäällä). Mutta kyllä tai ei voivat sanoa. Jos siis tiedät sijoituksesi vaikkapa vuonna 2003, niin voit kysyä, että onko tullut muutoksia sitten vuoden 2003 jälkeen. Jos vastaus on 'ei', säästyt pitkältä turhalta ajomatkalta.

PS. otan vastaan oluttuopposia tämän vinkin tarjoamisesta :)

Ja vieläkin edullisempaa on, jos lähetät sähköpostia aluetoimistolle, saat vastauksena kaikki tiedot, sijoituksen ym. Yhteystiedot löytyvät pv:n sivuilta kuhunkin aluetoimistoon.
 
Ja vieläkin edullisempaa on, jos lähetät sähköpostia aluetoimistolle, saat vastauksena kaikki tiedot, sijoituksen ym. Yhteystiedot löytyvät pv:n sivuilta kuhunkin aluetoimistoon.

Ihanko todella? Eikö tuo ole tietoturvariski?


Täsmennys aiempaan viestiini:

Sanamuoto on siis todellakin oltava puhelintiedustelussa: "Onko sijoitukseni muuttunut sitten vuoden xxxx". Mitään muuta sanamuotoa ei saa käyttää tai tulee luuri korvaan. Ette siis sano puhelimeen mikä se sijoituksenne silloin vuonna xxxx oli, koska silloin tulee taas luuria korvaan ja töppäsitte. Perden viesti yllä on varmaan jotain satiiria. Vaikea uskoa, että sieltä sähköpostilla - edes kryptattuna - noita ruvettaisiin lähettelemään?

Sen toimisto saa kyllä sanoa "kyllä" tai "ei" kysymykseen, joka ei tuota mitään lisäarvoa salakuuntelijalle vaikka joku sattuisi em. puhelinkeskustelua kuuntelemaankin.

Ainakin itselleni on vastattu, kun asiaa olen tuohon tyyliin tiedustellut (toki puhelun aluksi kerroin asiani ja että haluan vain kyllä/ei tyyppisen vastaksen välttääkseni pitkähkön ajomatkan).
 
Viimeksi muokattu:
Ihanko todella? Eikö tuo ole tietoturvariski?


Täsmennys aiempaan viestiini:

Sanamuoto on siis todellakin oltava puhelintiedustelussa: "Onko sijoitukseni muuttunut sitten vuoden xxxx". Mitään muuta sanamuotoa ei saa käyttää tai tulee luuri korvaan. Ette siis sano puhelimeen mikä se sijoituksenne silloin vuonna xxxx oli, koska silloin tulee taas luuria korvaan ja töppäsitte. Perden viesti yllä on varmaan jotain satiiria. Vaikea uskoa, että sieltä sähköpostilla - edes kryptattuna - noita ruvettaisiin lähettelemään?

Sen toimisto saa kyllä sanoa "kyllä" tai "ei" kysymykseen, joka ei tuota mitään lisäarvoa salakuuntelijalle vaikka joku sattuisi em. puhelinkeskustelua kuuntelemaankin.

Ainakin itselleni on vastattu, kun asiaa olen tuohon tyyliin tiedustellut (toki puhelun aluksi kerroin asiani ja että haluan vain kyllä/ei tyyppisen vastaksen välttääkseni pitkähkön ajomatkan).
Kyllä sieltä saa sijoituksen tietää ihan aikuisten oikeesti sähköpostilla. Siinä mitään sanamuotoja tartte opetella, muutakun kysyy. Siis s-postilla.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top