Epäilen suuresti, että jäät. Vinkkaatko autosta, jossa kilometrikustannus on alle 20 sentin/km,jotta touhu edes jotenkin kannattaisi.
Taitaapi olla 30 snt/km useimmat autot ja osa reilusti ylikin (ne ökymallit)
Höpöhöpö, uusien autojen kauppaa edustavan AKL:n höpinöitä tuollaiset..
Minulla on faktaa omasta Volvo V70:stä, jolla huruutan 50 tkm vuodessa. Bensakrematorion kulutus maantiellä on 7 litraa satasella ja kun bensa maksaa 1,50 litralta, niin sata kilometriä syö 10,50 euroa eli 0,105 euroa per kilometri.
Renkailla ajaa 40 tkm kummallakin sarjalla eli (kesärinkulat 400 ja talvi 500) 80 tkm 900 eurolla -> 0,011 euroa per kilometri.
Huoltoina olen teettänyt öljynvaihdon Vianorilla 20 tkm välein hintaan 75 euroa -> 0,0037 euroa per kilometri. Lisätään tähän vielä satunnaisia jarrupaljoen ja -levyjen vaihtoja ym. vaikkapa 500 euroa per 100 tkm -> 0,005 € / km. Jos vielä varataan vähän yllätyssektorille, niin ollaa 0,01 eurossa per kilometri.
Vakuutukset ja verot ovat ajomäärästä riippumattomia, joten niitä ei tähän kannata laskea, jos ja kun auto kerran kuitenkin on käytössä.
=> kustannukset 12,30 senttiä per kilometri
Auton arvoa ei laskelmassa huomioitu, koska Volvoni arvo katsatettuna on 1.000 euroa. Se oli sitä pari vuotta sitten ja se on sitä ensi vuonnakin.
Laskelma sietää kyllä ihan jonkin verran arvonalenemaakin, koska uudet autot kuluttavat jopa puolet vähemmän polttoainetta ja nytkin 20 sentin km-korvauksella kertyisi voittoa reilut 7 senttiä per kilometri.