VEH-kutsu

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Monestihan myös harjoituksesta saa mukaansa arvomerkit ja sen muovisen kenttäpullon. Näitä jos myy Huuto-net:issä tai laittaa vaimon mukaan kirpparille, voi vuosien saatossa saada kasaan vaikkapa 2 euroa. Sillä saa monta senttilitraa laadukasta synteettistä moottoriöljyä.

Itse unohdin hienon siviiliflanellipaitani (jota käytin puolijoukkueteltassa tyynynä) harjoituksen loppuvaiheessa ajoneuvoon. Tappiota tuli noin 60 euroa, josta toki laskin vakuutusyhtiön mallin mukaan vuosittaiset arvonalennukset mutta silti. Nyt valmistelen valitusta paikalliseen hallinto-oikeuteen asiasta ja jos se ei auta, Euroopan ihmistuomioistuimeen. Sitä odotellessa koetan pärjäillä kauppaamalla ruusukkeita naapureille ovelta-ovelle taktiikalla yksi kerrallaan.

Elämä on kovaa.
Ahaa, mun viimeissä VEH- harjoituksessa piti tuoda omat arvomerkit, joten alueellisia eroja taitaa olla käytännöissä. Asia ei kuitenkaan muodostunut taloudelliseksi rasitteeksi, koska rautaa on kauluksessani niin vähän.
 
Epäilen suuresti, että jäät. Vinkkaatko autosta, jossa kilometrikustannus on alle 20 sentin/km,jotta touhu edes jotenkin kannattaisi.

Taitaapi olla 30 snt/km useimmat autot ja osa reilusti ylikin (ne ökymallit)

Höpöhöpö, uusien autojen kauppaa edustavan AKL:n höpinöitä tuollaiset..

Minulla on faktaa omasta Volvo V70:stä, jolla huruutan 50 tkm vuodessa. Bensakrematorion kulutus maantiellä on 7 litraa satasella ja kun bensa maksaa 1,50 litralta, niin sata kilometriä syö 10,50 euroa eli 0,105 euroa per kilometri.

Renkailla ajaa 40 tkm kummallakin sarjalla eli (kesärinkulat 400 ja talvi 500) 80 tkm 900 eurolla -> 0,011 euroa per kilometri.

Huoltoina olen teettänyt öljynvaihdon Vianorilla 20 tkm välein hintaan 75 euroa -> 0,0037 euroa per kilometri. Lisätään tähän vielä satunnaisia jarrupaljoen ja -levyjen vaihtoja ym. vaikkapa 500 euroa per 100 tkm -> 0,005 € / km. Jos vielä varataan vähän yllätyssektorille, niin ollaa 0,01 eurossa per kilometri.

Vakuutukset ja verot ovat ajomäärästä riippumattomia, joten niitä ei tähän kannata laskea, jos ja kun auto kerran kuitenkin on käytössä.


=> kustannukset 12,30 senttiä per kilometri


Auton arvoa ei laskelmassa huomioitu, koska Volvoni arvo katsatettuna on 1.000 euroa. Se oli sitä pari vuotta sitten ja se on sitä ensi vuonnakin.

Laskelma sietää kyllä ihan jonkin verran arvonalenemaakin, koska uudet autot kuluttavat jopa puolet vähemmän polttoainetta ja nytkin 20 sentin km-korvauksella kertyisi voittoa reilut 7 senttiä per kilometri.
 
Satun Skärdis itsekin ajamaan vanhalla Volvolla, ilmeisesti saman aikakauden värkki kuin sullakin.

1000 eurolla et toimintakuntoista noiden speksien mukaista hyväkuntoista Volvoa saa mistään, edes nykyään. Tuskin sinäkään aikoinaan Volvon haltuusi sait 1000 eurolla?

Ainakin meidän Volvoihin joutuu nykyään tekemään jo hieman korjauksia (onhan ikää jo 17 vuotta). Oikea peili meni keväällä. Kytkimet ovesta kesällä. Nyt kanittaa kuskin puolen ovi jne. Jatkuvasti on jotain pientä. Onneksi itse osaa korjailla, niin eihän se maksa juuri mitään kun romikselta ottaa osia.

Mutta tämähän meillä olikin keskustelun pointti? Kaikkihan täällä ajaa romutusikäisillä Volvoilla ja tekee korjaukset itse - joten halpaa on.

Volvosta maksoin aikoinaan 23000 euroa ja sitä on käytetty meillä 10 vuotta. Vuodessa on siis pelkkää aritmeettista arvonalenemaa 2300 e/a. Jos otettaisiin mukaan rahoituslaskelmien mukainen investointikorko - mikä pitäisi tehdä jos asiallisesti lasketaan - niin investoinnin arvonalenemaa olisi enemmän sen sitoman pääoman vuoksi. Kilsoja vuodessa meillä ei tule sinun tahtiasi eikä edes Volvo kestä kovin montaa vuotta 50000 km/a ajoa. Meillä tuo loota on kestänyt koska vuodessa sillä ajetaan vain noin 10000 km /a (ns. kakkosauto).

Silti meidänkin Volvossa voi nopeasti laskea, että arvonalenemaa on tullut vuosien varrella yli 10 senttiä per km. Toki näin elinkaaren loppupäässä, minäkin voisin argumentoida, että sen "arvo oli viime vuonna 1000 euroa ja on sitä nytkin". Kuitenkin tosiasiallisesti maksoin siitä 10 vuotta sitten 23000 euroa ja 22000 euroa on haihtunut kuin pieru Saharaan....

Sinun laskelmissasi saatiin peräti (!) huikea seitsemän sentin voitto näillä älykkäillä romuautoiin perustuvilla laskelmilla. Koska todennäköisesti sullakin on siellä Volvossa kiinni joku isompi kapitaali kuin 1000 euroa, niin laskelmasi todennäköisesti romuttuisi ja 7 sentin voitto haihtuisi.

Voidaan todeta, että edes romuautoilla ajamalla 20 sentin km korvauksella ei pääse voitolle.

Keskustelu lienee ns. valmista tässä aiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tarkkaa touhua. Muistakaa ottaa mukaan "kannattavuuslaskelmiin" se, että VEH- harjoituksen aikana teillä on ilmainen ravinto, vaatetus ja terveydenhuolto. Aika monen €:n arvoinen etu!


Ja menetetty vapaa-aika. Sille jos rupean hintaa laskemaan, niin miinukselle menee vaikka kuinka laskisitte!

Esim. kun työnantajani keskustelee vapaa-aikani lyhentämisestä, on se 2xnormituntipalkka millä sitä vapaa-aikaa myydään.
 
Satun Skärdis itsekin ajamaan vanhalla Volvolla, ilmeisesti saman aikakauden värkki kuin sullakin.

Hieno valinta!

1000 eurolla et toimintakuntoista noiden speksien mukaista hyväkuntoista Volvoa saa mistään, edes nykyään. Tuskin sinäkään aikoinaan Volvon haltuusi sait 1000 eurolla?

Ostin auton 5 vuotta sitten ja maksoin sveitsiläiselle leskirouvalle 1000 sikäläistä frangia. Mittarissa oli 72 tkm ja kaikinpuolin virheetön ajopeli 10 vuoden iästä huolimatta. Suomessa tulli vaati lunnaita rapiat 700 euroa, kun olin kaukaa viisaasti hoitanut EU:iin tullauksen jo Saksan rajalla, jonne maksoin 10 %:n tullin ja sikäläisen alvin eli jotain 130 euroa.

Kaikkineen maksoi siis 2.000 euroa. Isommat huoltokorjaukset (jarrupalat ja -levyt, jakohihna ja vesipumppu sekä koiranluita) olen teettänyt tutulla nyrkkipajalla Tallinnassa. 20 euroa tunti..
 
Ostin auton 5 vuotta sitten ja maksoin sveitsiläiselle leskirouvalle 1000 sikäläistä frangia. Mittarissa oli 72 tkm ja kaikinpuolin virheetön ajopeli 10 vuoden iästä huolimatta. Suomessa tulli vaati lunnaita rapiat 700 euroa, kun olin kaukaa viisaasti hoitanut EU:iin tullauksen jo Saksan rajalla, jonne maksoin 10 %:n tullin ja sikäläisen alvin eli jotain 130 euroa.

Kaikkineen maksoi siis 2.000 euroa. Isommat huoltokorjaukset (jarrupalat ja -levyt, jakohihna ja vesipumppu sekä koiranluita) olen teettänyt tutulla nyrkkipajalla Tallinnassa. 20 euroa tunti..

Jees. Me kaikki reserviläisethän ajamme juuri noin halvoilla autoilla.

Hienoa, että Suomen valtio on käyttänyt km-korvaustensa perusteina juuri sinun autoasi, Skördis! Kyllä me siitä kiitämme!

Jotenkin olisin mieluummin nähnyt, että korvaustaso olisi laskettu vaikka uuden Toyota Corollan mukaan mieluummin. Eikä se olisi ollut edes mitään ökyilyä (huomaa auto ja merkki).


PS. Oliko kuuluisat "ilmaiset lentoliput" ym. oheiskulut Sveitsiin? Ilmaiset "hotellit" vai majoittiko leskirouva? Ilmaiset bensat ja lautat Suomeen?

Ai niin mutta se "harrastus ja virkistys" mitä se autonhakutoiminta tuottaa.... Sori, ei olisi varmaan pitänyt edes kysyä :)
 
Jees. Me kaikki reserviläisethän ajamme juuri noin halvoilla autoilla.

Hienoa, että Suomen valtio on käyttänyt km-korvaustensa perusteina juuri sinun autoasi, Skördis! Kyllä me siitä kiitämme!

Jotenkin olisin mieluummin nähnyt, että korvaustaso olisi laskettu vaikka uuden Toyota Corollan mukaan mieluummin. Eikä se olisi ollut edes mitään ökyilyä (huomaa auto ja merkki).

Miksi uuden? Keskimääräinen suomalainen liikennekäytössä oleva henkilöauto on 12-vuotias. Miksi reserviläisen oletetaan ajavan upouudella autolla? En jaksa alkaa vääntämää laskelmaa, mutta uskon vakaasti tuon 20 senttiä per kilometri osuvan melkolailla yksiin 12-vuotiaan Golfin, Corollan tai jopa porvarillisempienkin autojen kanssa.

Maanpuolustuksen resurssit ovat muutoinkin niukat, niin miten jotkut jaksavat nillittää siitä, ettei ressuille korvata pakasta vedetyn auton kuluja?


PS. Ilmaiset lentoliput ym. oheiskulut Sveitsiin? Ilmaiset bensat ja lautat Suomeen?

Lentoliput useimmiten työnantajan piikkiin, mutta olen minä aivan omasta halustani ajellut pitkin ja poikin Eurooppaa, olenpa kerran käynyt Afrikankin puolella sen verran, että voi sanoa käyneensä. Viime reissuilla räknäilin, että 26 kertaa olen Euroopassa autoillut. Romanian rajalla on ainoan kerran noussut tie totaalisen pystyyn, kun Suomi oli julistettu sikainfluenssa alueeksi ja epäilivät meidän autokunnan tuovan sikaflunssan tullessamme Romaniaan.. Silloin oli fiilinki, että jos tästä kotiin päästään, niin ei lähdetä enää reissuun.

Harrastukset maksaa, siinä missä reserviläisharrastuskin. Sveitsissä tulee käytyä sukuloimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin mutta se "harrastus ja virkistys" mitä se autonhakutoiminta tuottaa.... Sori, ei olisi varmaan pitänyt edes kysyä :)

Jäkä jäkä...

On minulla näppituntuma uudenkin auton kuluista, kun vaimolla on uusi Tojota Auris farmari hybridi. Bensaa se kuluttaa hyvin tarkasti 5 litraa satasella taajamapainotteisessa ajossa. Ensimmäinen 15 tkm öljynvaihto 120 euroa ja isompi huolto 30 tkm maksoi 270 euroa. Rengaskoko on sama kuin Volvossa. Ylimääräisiä korjauksia ei takuunalaisessa autossa ole.

Tuosta äkkiseltään laskettuna samalla kaavalla kulut:

bensa 0,075 € per km, renkaat 0,011 € per km, huollot 0,008 € km => 0,094 €/km.

Arvonaleneman laskeminen on vaikeampaa, koska siihen vaikuttaa sekä pitoaika että ajomäärä. Jos lasketaan 25 tkm / vuosi ja 5 vuotta tahdilla, ja oletaan arvon puolittuvan 30 -> 15 tonniin, niin päästään (15.000 € / 125.000 km) 0,12 euroon per kilometri.

=> yhteensä 0,21 euroa per kilometri.


Hybridi Auris on kuitenkin lähes 10 tonnia kalliimpi, kuin se pertti perusressun punalipun värinen halvin uusi Corolla, joten arvonalenemalle täytyisi laskea hieman pienempi määrä. Oltaisiin luultavasti jossakin 0,17 - 0,19 euroa per km hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee SALAISTA TIETOA. Joskus joku on kertonut, että VEH:hit saa kannattamaan myöskin taloudellisesti siten, että kaikki samassa autokyydissä olevat laittavat matkalaskun PV:lle niin, että kirjoittavat ajaneensa omalla autolla paikkakunnalta oma - harjoituspaikkakunta. Porukka jakakoon pennit keskenään. Minä en ollut täällä. Minä en sanonut tätä.
No lappuja täytelleet kapiukot ovat muutamaan kertaan todenneet, että sellaista kohtaa, kuin "kaverin kyydissä" ei pv:n lapuista löydy, joten se on aina "omalla autolla" ja sanoppa ne kilometrit... Että pitäähän teidän edes jotain saada, kun tänne vapaaehtoisesti tulette... Harvoin noissa kuitenkaan pääsee tiliä tekemään, kun samalta suunnalta tulevia ei välttämättä ole kovin montaa, eri kurssit saattavat alkaa ja päättyä eri aikoina, kouluttajat joutuvat tulemaan edellisenä iltana ja/tai lähtevät myöhemmin jne...

Eipä noissa rahan takia käydä.
 
Olisikohan mitenkään mahdollista, että olisimme hiuksenhienon aavistuksen verran sivussa aiheen keskeisimmästä ytimestä?
 
Ei kai tässä kukaan halua ruveta tumput suorana tappamistaan vartoomaan. Jos ei valtio saa kertauksia aikaan niin jonkun täytyy yrittää jotakin. MPK on siihen hieno väylä.
 
Sillä lailla herrat. Kannattaa ilman muuta alkaa vänkäämään tonnin ritsoista sen sijaan että neuvoisitte ihan legitin kyssärin heittänyttä aloittajaa.

Ketju lukittu.

-setämies-
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top