Venäjä julkitoi aikeensa vallata arktisia alueita

Huippuvuorten jutun pointti taitaa olla siinä, että Rogozin twiittasi näyttävästi ja provokatiivisesti vierailustaan, tyyliin: ähäkuti, minä ja Venäjä muuten teemme mitä haluamme! Jos hän ei näin olisi menetellyt, kukaan ei olisi puutunut koko asiaan, ei edes Norja, vaikka olisikin huomannut välilaskun. Tämä on jutun ikävä puoli, eli tahallinen provosointi, jonka tarkoitusperiä voimme vain arvailla, mutta nämä provothan tuntuvat olevan osa kyseisen herran toimenkuvaa.
 
OT:
Meinaat että Lappi vallattaisiin ja suljettaisiin Alkot? Siitä menisi ehkä viikko niin ensimmäinen Näkkäläjärvi losauttaisi itsensä putkipommeista valmistetussa puvussa edarin täysistuntosalissa...
Suunnilleen noin, kyllä, jotain tuollaista minä pelkään tapahtuvan. En minä halua että kukaan räjäyttäisi... kaikki kansanedustajat... eiku... niin. En siis halua sitä, aivan. Minä... pelkään sitä. Toisaalta en halua terrorismia mutta toisaalta... kaikki kansanedustajat...

Myöskin, täysistuntoluokka saattaa olla osuvampi sana. Eduskunta hoitaa nykyään täysistunnot Sibelius-akatemiassa vuoteen 2017 asti, remontin takia. Aina parempi tietysti putkipommittajan näkökulmasta - pienempi tila, suurempi paine, tiiviimpi joukko, suurempi sirpaleosumaprosentti.
 
OT:
Suunnilleen noin, kyllä, jotain tuollaista minä pelkään tapahtuvan. En minä halua että kukaan räjäyttäisi... kaikki kansanedustajat... eiku... niin. En siis halua sitä, aivan. Minä... pelkään sitä. Toisaalta en halua terrorismia mutta toisaalta... kaikki kansanedustajat...

Myöskin, täysistuntoluokka saattaa olla osuvampi sana. Eduskunta hoitaa nykyään täysistunnot Sibelius-akatemiassa vuoteen 2017 asti, remontin takia. Aina parempi tietysti putkipommittajan näkökulmasta - pienempi tila, suurempi paine, tiiviimpi joukko, suurempi sirpaleosumaprosentti.

Kuulostaa suunnitelm...ei kun kauhealta! :D
 
..pointti taitaa olla siinä, että Rogozin twiittasi provokatiivisesti tyyliin: ähäkuti, minä ja Venäjä muuten teemme mitä haluamme! .... nämä provothan tuntuvat olevan osa kyseisen herran toimenkuvaa.

Tällaista samaa varmasti maailma saa nähdä vastakin. Voisiko näihin provoihin lehdistö suhtautua hieman vähemmällä mielenkiinnolla ja ikäänkuin silloin ne jutut jäisi suutareiksi ?
Jos alkuperäinen tarkoitus on hätkähdyttää ja se ei toteutuisikaan....jonkun mielestä vois olla harmittavaa.
Itse nimittäin en jaksa enää vaivautua noista provoista. Kaikki käy niin kauan kunhan homostelevat omalla puolellaan rajaa.
 
Tällaista samaa varmasti maailma saa nähdä vastakin. Voisiko näihin provoihin lehdistö suhtautua hieman vähemmällä mielenkiinnolla ja ikäänkuin silloin ne jutut jäisi suutareiksi ?
Jos alkuperäinen tarkoitus on hätkähdyttää ja se ei toteutuisikaan....jonkun mielestä vois olla harmittavaa.
Itse nimittäin en jaksa enää vaivautua noista provoista. Kaikki käy niin kauan kunhan homostelevat omalla puolellaan rajaa.
Ongelmanhan nyt onkin juuri että eivät meinaa pysyä omalla puolellaan.
 
@ Benelli......
En saanut uutisesta sellaista käsitystä etteivät pysyisi omillaan? Svalbard-sopimushan toisaalta sallii kaikkien sopijamaiden kansalaisten käydä saarella kunhan se ei ole asevoimien liikettä. Sopimus on mielestäni aika väljästi tulkittavissa enkä osaa sanoa mitä saarten lakia olisi rikottu tässä tapauksessa. Ei sinne ainakaan hyökätty.
Provo-käynti joo, sehän tietysti on selvää. Eipä muuta tässä vaiheessa kuitenkaan.
 
Venäjä kiristää hitaasti mutta varmasti tilannetta ja otettaan arktisilla alueilla. Nyt viimeksi Venäjän ulkoministeri Lavrov jätti osallistumatta perjantaina pidettyn Arktisen neuvoston kokoukseen Kanadassa. Syyksi mainitaan Kanadan ja Venäjän huonot välit. Tämä heikentää entisestään mahdollisuutta pitää Venäjä mukana yhteisesti sovituissa järjestelyissä.

Ylipäätään olisi hyvä jos kansainväliset järjestöt olisivat mukana sekä arktisten että antarktisten aluiden järjestelyissä. Muutoin saattaa käydä niin, että suurvallat omivat alueet ja niiden luonnonvarat itselleen.

http://hbl.fi/opinion/ledare/2015-04-26/752944/nervkriget-i-norr-bor-svalna
Nervkriget i norr bör svalna
 
Huippuvuorten jutun pointti taitaa olla siinä, että Rogozin twiittasi näyttävästi ja provokatiivisesti vierailustaan, tyyliin: ähäkuti, minä ja Venäjä muuten teemme mitä haluamme! Jos hän ei näin olisi menetellyt, kukaan ei olisi puutunut koko asiaan, ei edes Norja, vaikka olisikin huomannut välilaskun. Tämä on jutun ikävä puoli, eli tahallinen provosointi, jonka tarkoitusperiä voimme vain arvailla, mutta nämä provothan tuntuvat olevan osa kyseisen herran toimenkuvaa.
Olisiko sittenkin kotiyleisölle suunnattu näytös? Tämän hetken venäläisessä todellisuudessa Putinin johtama Venäjä urheasti kamppailee pahan Amerikan johtamaa länttä vastaan enemmän tai vähemmän avoimessa sodassa. Tällä verukkeella pitää vainota oppositiota ja kestää talouden ongelmat. Kansalle pitää esittää voittoja, kuten juonikas vierailu Huippuvuorilla.

On vain ajan kysymys milloin mopo lähtee lapasesta. Joko jossain käy vahinko tai sitten talouden sakatessa pitää tietoisesti lisätä kierroksia koneeseen.
 
Media on kyllä innoissaan kaikesta mitä Venäjä tekee ja jättää huolella kertomatta, että Venäjällä ei ole kapasiteettia haastaa länttä. Media kohkaa kuin ei tietäisi mikä sen laivaston tila on. Toki pitää tehdä kansaa pelottavia otsikoita, huomioarvo on taattu. Arktisella Venäjällä ei ole mitään jakoa koska siltä puuttuu laivat. Venäjällä on suurempi suu kuin mikä on sen rahkeet. Venäjä ei yksinkertaisesti pysty menemään Svalbardille koska sen vuotavilla paateilla ei niin pitkälle pääse. Nehän uppoaa, kun merenkäynti hajottaa ruosteensyömän kölin. Venäjää pitäisi kieltää lähtemästä laiturista merille, se on meriturvallisuusuhka, kun niitä saa olla pelastamassa, kun ne joutuu merihätään.
 
Viimeksi muokattu:
Media on kyllä innoissaan kaikesta mitä Venäjä tekee ja jättää huolella kertomatta, että Venäjällä ei ole kapasiteettia haastaa länttä. Media kohkaa kuin ei tietäisi mikä sen laivaston tila on. Toki pitää tehdä kansaa pelottavia otsikoita, huomioarvo on taattu. Arktisella Venäjällä ei ole mitään jakoa koska siltä puuttuu laivat. Venäjällä on suurempi suu kuin mikä on sen rahkeet. Venäjä ei yksinkertaisesti pysty menemään Svalbardille koska sen vuotavilla paateilla ei niin pitkälle pääse. Nehän uppoaa, kun merenkäynti hajottaa ruosteensyömän kölin. Venäjää pitäisi kieltää lähtemästä laiturista merille, se on meriturvallisuusuhka, kun niitä saa olla pelastamassa, kun ne joutuu merihätään.

Tässä kohdin minun on hieman kritisoitava @artti :a (jonka kirjoituksia yleisesti arvostan) mutta kritisoitinti on ehkäpä enemmän kohdistettu mediaan ja sen toimintaan yleisellä tasolla.

Alkuun, on muistettava, että Venäjän laivaston iskukyky ei ole sillä tasolla mitä media yleisesti antaa ymmärtää (eli artti on oikeassa iskukyvyn suhteen) mutta Artiksella on otettaa huomioon tietyt erityispiirteet, jotka tarkoittavat sitä, että valtio jolla ei ole merkittävää laivastoa voi suhteellisen helposti saavuttaa "monopoliaseman" tietyillä alueilla Artista aluetta toimiessaan oikein (ja on aivan eriasia kykeneekö Venäjä toimimaan oikein). Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että Arktiksen alueen kohdalla on huomioitava etenkin rauhantilan vallitessa myös muiden maiden potentiaali ja toisaalta heidän halunsa vastata Venäjän aggressioon ja tässä kohdin on huomioitava Yhdysvaltojen kyky suojella liittolaistensa intressejä alueella (eli lähinnä Kanada ja Norja sekä Tanska - ja tietty Yhdysvallat itse) ja ikävä kyllä minun nähdäkseni tämä kyky on laskenut Obaman aikakaudella ja tässä suhteessa ongelmallinen tilanne on se, että ei ole varmuutta siitä kuka on Yhdysvaltojen tuleva presidentti - hän kuitenkin tietyissä tapauksissa luo suuntaviivat tulevalle politiikalle.

Venäjällä on tiettyjä etuja:

-pohjoinen saaristo eli Novaja Zemlja, Frans Josefin maa ja Severnaja Zemlja sekä Uuden Siperian saaret ja näiden sotilaallinen varustaminen antaa Venäjälle etuja koska Kanadaa lukuunottamatta Artisen alueen maista muilla ei ole vastaavaa potentiaalia käytössä (tai Tanskalla on, mutta Tanskan voimavarat tuskin riittävät siihen). Yhdysvalloilla on välillinen potentiaali.

-Venäjällä on käytössään kohtalaisen vahva murtajalaivasto ja mahdolliset sopimukset Suomen kanssa voivat vahvistaa Venäjän kykyä operoida Arktisella alueella. Murtajista käytännössä kaikilla on kyky operoida helikopterien kanssa ja jokaisessa on hyttipaikkoja ns. tieteellisen työn tekijöille - parhaimmillaan kyse on noin sadasta hyttipaikasta, joten tarvittaessa Arktisen talven aikana Venäjä voi operoida Arktiksella varsin hyvin ilman laivastoakin. Se voi siirtää helikopterein, lentokonein js pints-aluksin miehiä paikasta toiseen suhteellisen helposti.

Toisaalta sitten on huomioitava ne Venäjän ongelmat ja ne eivät olekaan aivan vähäisiä. Ja jos nyt järkiperäisesti ajattelisin niin veikkaisin, että aiempien näyttöjen perusteella Venäjän suunnitelmat tulevat karahtamaan arktiseen jäähän, mutta missään nimessä en laskisi tämän varaan vaan ehdottomasti huomioisin Venäjän potentiaalin juuri Arktisella alueella ja juuri siellä Venäjän on mahdollista saavuttaa häikäilemättömällä toiminnalla huomattaviakin hyötyjä - kunhan vaan taloudellinen ja sisäpoliittinen tilanne sen sallii. Ja tässä heikko läntinen yhteisö voi hyödyttää Venäjää.

vlad.

-
 
Vedin tämän "http://maanpuolustus.net/threads/ven%C3%A4j%C3%A4-julkitoi-aikeensa-vallata-arktisia-alueita.4273/page-3#post-220014" jutun vähäsen kieli poskessa.

Venäjä ei yksinkertaisesti pysty menemään Svalbardille koska sen vuotavilla paateilla ei niin pitkälle pääse.

Venäjä toki omistaa myös uudenkarheita laivoja.

Ja sitten seuraavaksi arttisen jäämeren rajalinjauksiin niin ehkä se arttinen sitten nostaa merkitystään esimerkiksi ilmastonmuutoksen jatkuessa havaittuun tahtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa seurata silloin tällöin Venäjän propagandafoorumeita. Kyllä pohjoisnapa varsinkin on ollut jo vuosia Venäjän tähtäimessä peittelemättä.

Noista kansainvälisistä sopimuksista. Ehnrooth sen tiivisti hienosti. Sopimus on toimii juuri niin kauan kuin se palvelee vahvemman etuja.

Sopimus on paperinpala ja sota diplomatian äärijatke. Lisään oman: Sota ampuu ensin juridiikan

Arktisesta alueesta yleensäkkin. Minä mietin että Venäjälle riittää rajaviivojen vetelykin ilman että arktista kyetään kunnolla vielä hyödyntämään. Venäjä on osoittanut halunsa omistaa nimenomaan maata ja alueita.
 
Back
Top