kimmo.j kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Nato-kiimaa ja lännen teknologiaylivoiman nimiin vannovia kyseinen juttu tuntuu vieläkin järkyttävän.
Voi olla, että tulkitse sinua väärin, mutta itse epäilen tämän olevan järkyttävää niille, jotka ovat vastustaneet modernin länsikaluston hankintaa ja uskoneet itä-kaluston yksinkertaisuuden tuomaan onneen.
Olet kyllä tulkinnut väärin. Tuosta teknologian siirrosta Venäjälle olen yrittänyt pariin otteeseen avata keskustelua, mutta vähiin on keskustelijat jääneet- taitaa monelle aihe olla yhtä mieluisa kuin tulehtuneiden peräpukamien hiplailu? Toki voi tuonkin varmaan jollain mustalla psykologialla vääntää siihen muottiin, että Venäjä on kakka???
kimmo.j kirjoitti:
Olisiko nyt niin, ettei edes Venäjän asevoimat pidä oman teollisuuden "yksikertaisia ja toimivia" aseita minään.
En usko. Ja yhä harvempi on uskonut tuota Georgian jälkeen.
kimmo.j kirjoitti:
Sinänsä pidän mahdollista kauppaa hyvänä, toimiva kauppasuhde on aina hyvää turvallisuuspolitiikkaa.
Onko todellakin näin??? En voi olla samaa mieltä ja lyön sua täysillä historian kirjalla päähän!
Mig-15
"The first Soviet turbojet fighter developed by Mikoyan-Gurevich was the Mikoyan-Gurevich MiG-9 NATO reporting name: Fargo which appeared in the years immediately after World War II. It used a pair reverse-engineered German BMW 003 engines, which had been experimentally used on the Me 262A-1b test aircraft, only a few of which were ever built. The MiG-9 was a troublesome design which suffered from weak unreliable engines and control problems. Categorized as a first generation jet fighter, it was designed with straight wings like previous piston-engined fighters which were encountering performance problems as their performance approached the speed of sound.
The Germans never developed good turbojets with thrust over 2,500lb which limited the performance of Soviet jet designs. By 1946, Soviet designers were impressed by the Rolls Royce Nene engine. Soviet aviation minister Mikhail Khrunichev and aircraft designer A. S. Yakovlev suggested to Premier Joseph Stalin the USSR buy advanced jet engines from the British. Stalin is said to have replied, "What fool will sell us his secrets?"[6]
However, he gave his consent to the proposal and Mikoyan, engine designer Vladimir Klimov, and others travelled to the United Kingdom to request the engines. To Stalin's amazement, the British Labour government and its pro-Soviet Minister of Trade, Sir Stafford Cripps, were perfectly willing to provide technical information and a license to manufacture the Rolls-Royce Nene. This engine was reverse-engineered and produced as the Klimov RD-45, subsequently incorporated into the MiG-15.[6] Rolls-Royce later attempted to claim £207 million in license fees, without success."
Lähde: Wiki
Eikä siinä montaa vuotta kulunutkaan kun RAF sai taistella noita koneita vastaan.
Olen kauhean hämmästynyt teidän kaikkien mielipiteistä. Oletteko nyt todellakin sitä mieltä, että tuo Suomen panssaroituihin miehistökuljetusajoneuvoihin ja krh-torneihin liittyvä tietämys pitäisi siirtää Venäjälle? Varsinkin kun mahdollisessa sotatilanteessa saisimme itse nauttia tuon asejärjestelmän kohteena olemisesta!!! Mahdollisesta kaupasta ei todellakaan seuraa mitään Suomen ja Venäjän välistä keskinäisriippuvuutta, joka vapaakaupan nimeen vannovien teoreetikkojen mielestä mukamas estää kaikki sodat. (Ranska ja Saksa oli toistensa suurimmat kauppakumppanit vuonna 1914- mutta miten sitten kävikään...)
Jos isänmaan ja puolustusteollisuuden edut ovat vastakkaiset niin kumman tulee väistyä? On uskomatonta, että tätä joutuu edes kysymään!