fulcrum
Greatest Leader
Mainitsemasi seikat teknologiasiirrosta ovat toki tiedossa, mutta onko kokonaisuus jo niin hyvin venäläisten hallussa, että nykyaikaisen maihinnousu-/helikopteritukialuksen rakentaminen onnistuu ilman sen suurempia ongelmia - tämä hiukan mietityttää. Mutta oikeastaan enemmän mietityttää se, että kykeneekö Venäjä nykyisen rakennusohjelman puitteissa rakentamaan riittävän tiiviissä aikataulussa korvaavat alukset - Venäjällä kun on usein käynyt siten, että alusluokkien (etenkin ensimmäisten alusten) valmistuminen venyy ja venyy. Joten onko Venäjällä kykyä rakentaa korvaavat alukset (tai edes korvaava alus) riittävän tiiviissä aikataulussa ettei käy siten, että erinäisten syiden tähden (alkaen palkanmaksuongelmista ja päätyen korruption aiheuttamiin ongelmiin) aluksen valmistuminen venyy vuosilla. Tai pahimmassa tapauksessa ei valmistu koskaan.
"Helikopteritukialus" -nimekkeestä huolimatta Mistralin tapainen alus on rakenteellisesti lähempänä rahtilaivaa kuin sotalaivaa mistä kertoo myös varsin vaatimaton noin 500 miljoonan euron hintalappu - saman verran kuin nykyaikainen fregatti. Jos haluttaisiin rakentaa samankokoinen, oikea sotakelpoinen lentotukialus niin hintalapun saisi tuplata. Venäjän ongelma olikin enempi se ettei ollut 1. suunnittelu- tai käyttökokemusta tämäntapaisista aluksista - jos lähdetään ns pystymetsästä rakentamaan niin tuloksena on helposti 'susi' 2. ajantasaista elementtirakennusta jolla alus saadaan rakennettua nopeammin ja halvemmin. Ostamalla valmisratkaisu saadaan säästettyä paljon aikaa, rahaa ja riskiä.
Nyt kun telakalla on sekä piirustukset valmiista, toimivaksi todetusta designistä, että jonkun verran rakennuskokemustakin, niin periaatteessa vastaavan aluksen pykääminen ei ole iso ongelma, olettaen että tehdään vain kopio Mistralista "joka on ihan omaa suunnittelua mutta vain sattumalta näyttää samalta...". Käytännössä tietysti Venäjän omissa rakenteluprojekteissa on tupannut rahoitus tökkimään ja nyt lisäpeikkona vielä kulkukoneiston toimitusongelmat niin asia ei tietenkään sitten ole enää niin itsestäänselvä.
Venäjällä meridieseleitä tekee Kolomna ja kaasuturbiineja Saturn. Dieseleissä on viime vuosina laivasto tuntunut valitsevan länsimaisia mikäli mahdollista, vissiin Kolomnan koneisiin ei ole niin luottoa? Saturnin merikaasuturbiinit on suht uusi haara, korvaamassa ja täydentämässä Ukrainasta ostettuja turbiineja. Höyryturbiineja Venäjällä kyllä tehdään mutta ne alkaa olla katoavaa kansanperinnettä muualla kuin ydinkulkuisissa aluksissa.
Mistraleissa on Wärtsilän dieselit. Kuinkas pahasti me tarvitaan teollisuuden tilauksia...?
Verrattuna moderneihin helikopteri-/maihinnousutukialuksiin Ivan Rogov -luokan alusten suurin ongelma on epäilemättä koko aluksen mittaisen lentokannen puuttuminen (perässä on pienehkö lentokansi) - tai minä tämän sen huomattavana ongelmana. Lisäksi on mietittävä, että missä määrin laivan rakenne aiheuttaa ongelmia mahdollisessa modernisointiohjelmassa ja onko kohtuulliseen hintaan mahdollista muokata aluksesta riittävän tehokas tämän päivän haasteisiin. (Joissain lähteissä on mainittu aluksen modernisoinnin maksavan lähes yhtä paljon kuin uuden aluksen rakentamisen eli halpaa puuhaa modernisointi ei todellakaan olisi.)
Ivan Rogov on auttamatta vanhanaikainen esimerkiksi merentakaisiin kriisinhallintatehtäviin. Veikkaisin että täydellisessä peruskorjauksessa menisi helposti 4-5 vuotta ja 300 miljoonaa euroa. Eli ei varmasti kannata. Ehkä Moskalenkolle voisi tehdä jonkun purkkavirityksen vaikka 50 miljoonalla, korjaisi vähän koneistoa ja sähköjä niin että paatti olisi jotenkin käyttökelpoinen vielä 5-10 vuotta.