Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Löytyy myös ryssiä jotka ymmärtää miksi Suomi sulki rajan, tämä on myös varma, että Venäjä jossain vaiheessa rajalla järjestää aseellisen provokaation:
Varmaan ilmoittanut Supolle tietonsa🤔

Jotenkin vaan tulee mieleen, että onko tämäkin samaa peliä..6 henkilöä on hyvin rajattu joukko, joka voisi olla..
 
Southwind Airlines väittää jo suunnittelevansa viikottaisen Antalya-Helsinki -lentoreitin avaamista 22. Huhtikuuta alkaen.

Melko pikaisesti pitäisi hakemus tulla sisään..

Mietinpäs tästä, että mitäpä jos ne eivät edes aio hakea lupia, vaan tarjoavat tuota vuoroa ja vain yrittävät omin lupinensa lentää tänne? Miten Suomen viranomaiset siinä tilanteessa toimisivat? Viime kädessähän omavaltaisesti toimiva lentokone voidaan ainoastaan ampua alas.

Siitä tulisikin aikamoinen soppa, Venäjä väittäisi Suomen ampuneen alas reittilennolla olleen koneen ilman syytä, Suomi sitten saisi reagoida tähän vain yrittämällä saada kuuluviin sitä, että lennolla ei ollut lupaa tulla Suomeen.
 
Mietinpäs tästä, että mitäpä jos ne eivät edes aio hakea lupia, vaan yrittävät omin lupinensa lentää tänne? Miten Suomen viranomaiset siinä tilanteessa toimisivat? Viime kädessähän omavaltaisesti toimiva lentokone voidaan ainoastaan ampua alas.
Suomeen lentävä kone joutuu hakemaan lentoluvan myös niiltä mailta joiden kautta se lentää Suomeen.
Olikos se niin että näitä ilmakäytävän "slot aikoja" myönnetään siinä määrin miten tilaa on? Joku paremmin tietävä voi täsmentää.
Eniwei, Turkista ryssän läpi lentämisessä ei varmaankaan olisi luvan saamisessa ongelmaa kun ryssä kuitenkin tukee sellaista hanketta jonka lopputuloksena Suomelle aiheutuisi vahinkoa.

No entäs sitten Turkki ? Oli kovasti kiinnostunut Nato keskustelun yhteydessä kuulemaan kuinka Suomi suhtautuu "Turkin turvallisuustarpeisiin" ehtona sotilaalliseen kumppanuuteen.
Tuollaisen hämärän lentoyhtiön kyseessä ollessa sama kysymys Suomelta Turkille; "huomioiko Turkki toiminnallaan ryssän kautta ja valvomallaan lentoyhtiöllä ihan oikeasti Suomen turvallisuustarpeet ?


siitä tulisikin aikamoinen soppa, Venäjä väittäisi Suomen ampuneen alas reittilennolla olleen koneen
Varmasti ryssä haluaisi johtaa asioita tällaiseen tilanteeseen oikein mielellään.
'
.
 
No elä nyt sentään höpsi. Mikään sivistynyt tai edes lähes sivistynyt (!zenäjä) ei ammu siviili-matkustajakonetta rauhan aikana alas. Se päästettäisiin laskuun, poikkeusjärjestelyin. Ehkä ohjattaisiin/pakotettaisiin laskuun jonnekin toissijaiselle kentälle, otettaisiin vastaan poliisien toimesta ja lentäjiä (Ja yhtiötä) syytettäisiin lentoturvallisuuden vaarantamisesta, valtionrajarikoksesta, ja yhtiö myös joutuisi isoon kansainväliseen vastuuseen, luvat kärsisivät, vakuutukset myös jne. Kone voisi jäädä pitkäksi aikaa jumiin, ja äärimmäisessä tilanteessa se takavarikoitaisiin tjm.

Ei tuollainen väkisin tunkeminen ole mitenkään järjellinen toimi. Eikä kukaan edes rajallisesti kaupallinen taho lähde tuollaiseen.
Toki diktaattori tuollaisen voisi ehkä käskeä (omalle yhtiölle, ei ulkomaalaiselle) mutta ei siinä ole mitään voitettavaa.

EDIT Mutta en sano, etteikö ilmavalvonnan pidä silti olla valppaana.
 
Viimeksi muokattu:
No elä nyt sentään höpsi. Mikään sivistynyt tai edes lähes sivistynyt (!zenäjä) ei ammu siviili-matkustajakonetta rauhan aikana alas. Se päästettäisiin laskuun, poikkeusjärjestelyin. Ehkä ohjattaisiin/pakotettaisiin laskuun jonnekin toissijaiselle kentälle, otettaisiin vastaan poliisien toimesta ja lentäjiä (Ja yhtiötä) syytettäisiin lentoturvallisuuden vaarantamisesta, valtionrajarikoksesta, ja yhtiö myös joutuisi isoon kansainväliseen vastuuseen, luvat kärsisivät, vakuutukset myös jne. Kone voisi jäädä pitkäksi aikaa jumiin, ja äärimmäisessä tilanteessa se takavarikoitaisiin tjm.

Ei tuollainen väkisin tunkeminen ole mitenkään järjellinen toimi. Eikä kukaan edes rajallisesti kaupallinen taho lähde tuollaiseen.
Toki diktaattori tuollaisen voisi ehkä käskeä (omalle yhtiölle, ei ulkomaalaiselle) mutta ei siinä ole mitään voitettavaa.

EDIT Mutta en sano, etteikö ilmavalvonnan pidä silti olla valppaana.
Kummasti tippui kuitenkin Hollantilainen(?) kone Ukrainassa alas. Kenen lie tekosia, pohdin.

Aika kaukaa haettua pitää naapurimaata sivistyneenä. Ihan barbaarivaltiohan tuo on, jos katsoo mitä on viimoisen 220v aikana esimerkiksi tehnyt, ja edelleen tekee.
Ei siinä valtiossa ole ihmishengellä mitään arvoa.
 

TKorho kirjoitti:
""No elä nyt sentään höpsi. Mikään sivistynyt tai edes lähes sivistynyt (!zenäjä) ei ammu siviili-matkustajakonetta rauhan aikana alas.""

 
No elä nyt sentään höpsi. Mikään sivistynyt tai edes lähes sivistynyt (!zenäjä) ei ammu siviili-matkustajakonetta rauhan aikana alas. Se päästettäisiin laskuun, poikkeusjärjestelyin. Ehkä ohjattaisiin/pakotettaisiin laskuun jonnekin toissijaiselle kentälle, otettaisiin vastaan poliisien toimesta ja lentäjiä (Ja yhtiötä) syytettäisiin lentoturvallisuuden vaarantamisesta, valtionrajarikoksesta, ja yhtiö myös joutuisi isoon kansainväliseen vastuuseen, luvat kärsisivät, vakuutukset myös jne. Kone voisi jäädä pitkäksi aikaa jumiin, ja äärimmäisessä tilanteessa se takavarikoitaisiin tjm.

Ei tuollainen väkisin tunkeminen ole mitenkään järjellinen toimi. Eikä kukaan edes rajallisesti kaupallinen taho lähde tuollaiseen.
Toki diktaattori tuollaisen voisi ehkä käskeä (omalle yhtiölle, ei ulkomaalaiselle) mutta ei siinä ole mitään voitettavaa.

EDIT Mutta en sano, etteikö ilmavalvonnan pidä silti olla valppaana.

Onhan tuossa tietysti voitettavana se, että saadaan maahan sadoittain turvapaikanhakijoita. Häviöpuolella on toki esim. mahdollinen koneen menetys ja vankilatuomio koneen miehistölle, mutta jos kone on romukuntoinen niin menetys ei ehkä ole iso. Ja millä koneen voisi pakottaa laskeutumaan juuri johonkin tiettyyn paikkaan? Tietysti voidaan ampua varoituslaukauksia, mutta miehistö voi päättää olla välittämättä niistä koska tietävät, että ei konetta kuitenkaan alas ammuta.

Vaikka toki turvapaikanhakijoiden tuomiseen maahan on paljon helpompiakin keinoja.
 
Ilman sarvia ja hampaita. Mitkähän yritykset, yhdistykset ja organisaatiot on nettohyötyjiä rahallisesti turviksista ?

Niitä tietenkin on. Ensimmäisenä itselle tulee mieleen Baronan omistajien Luonasi pulju ja SPR.

Nämä "oikeusoppineet" ei taida muuten hyötyä kuin ideologiansa ja egonsa kannalta.
 
Löytyy myös ryssiä jotka ymmärtää miksi Suomi sulki rajan, tämä on myös varma, että Venäjä jossain vaiheessa rajalla järjestää aseellisen provokaation:

Joo se pääsee tässä itselläkin unohtumaan, että paljon on sellaisia venäläisiä Suomessakin jotka vastustavat Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa ja Putinin totalitaarista hallintoa. Kannattavat Natoa ja haluavat elää elämäänsä lännessä.
Ja hyvä niin👍🏼
 
Eihän tässä tarvita muuta kuin siviilimatkustajakone, joka lähtee reitille Pietari-Kaliningrad ja lentää Suomenlahden kansainvälistä aluetta pitkin. Sitten Helsingin kohdalla poikkeaa Suomen ilmatilaan, ottaa radiolla yhteyttä Helsingin lennonjohtoon ja sanoo taikasanat: ”Declaring an emergency”. Tämän jälkeen he saavat laskeutua käytännössä itse valitsemalleen kentälle. Suomen ilmatilaan koukkaaminen voidaan laittaa ohjainpintojen häiriön piikkiin, joka voi kätevästi olla myös koko vaaratilanteen (teko)syy.

Sitten koneesta lampsii 200 turvapaikanhakijaa.

Tässä on vain se ongelma, että kone jää ainakin joksikin aikaa jumiin Suomeen ja toisaalta se, että Venäjä tuskin haluaa näin suoraan heihin johdettava provokaatiota. Siksi tuo turkkilainen lentoyhtiö on parempi idea.
 
Eihän tässä tarvita muuta kuin siviilimatkustajakone, joka lähtee reitille Pietari-Kaliningrad ja lentää Suomenlahden kansainvälistä aluetta pitkin. Sitten Helsingin kohdalla poikkeaa Suomen ilmatilaan, ottaa radiolla yhteyttä Helsingin lennonjohtoon ja sanoo taikasanat: ”Declaring an emergency”. Tämän jälkeen he saavat laskeutua käytännössä itse valitsemalleen kentälle. Suomen ilmatilaan koukkaaminen voidaan laittaa ohjainpintojen häiriön piikkiin, joka voi kätevästi olla myös koko vaaratilanteen (teko)syy.

Sitten koneesta lampsii 200 turvapaikanhakijaa.

Tässä on vain se ongelma, että kone jää ainakin joksikin aikaa jumiin Suomeen ja toisaalta se, että Venäjä tuskin haluaa näin suoraan heihin johdettava provokaatiota. Siksi tuo turkkilainen lentoyhtiö on parempi idea.
Käytännössä tst-kenttä 2023 Kajaanin skenaario toteuttuna "turvapaikanhakijoilla" eli teoriassa vaikka ties millä isis/al-qaeda/boko haram -taistelijoilla.

Ongelmalliseksi tuon tekee myös se, että skenaarion voi toteuttaa vaikka 20 kertaa putkeen ja lopputulos on sama. Ei siviilikonetta lähdetä ampumaan alas jos ei ole varmaan tietoa, että siellä on aseistettuja joukkoja sisällä. Ja sellaista tietoa ei ole, eikä tule.

Ilmaista tuo ei kylläkään ole, koska kone menee varmuudella takavarikkoon ja lentäjien osalta aika tukevaan syyteharkintaan. Tietty jonkun vanhan louskun voi uhrata ennen paaliin ajoa. En tiedä mikä on loppuunajettujen koneiden markkina-arvo.
 
Analyysi itärajan tilanteesta.



Hallituksen päätösten lainmukaisuuden tarkastavan oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan hallitus ei voi perustella uusia, yhä tiukempia päätöksiä samoin kuin aiempia. Tämä käy ilmi Ylen tietopyynnöllä saamista viesteistä.

Rajavartiolaki tai tarkemmin perustuslakivaliokunnan lausunto laista mahdollistaa itärajan sulkemisen lyhyeksi aikaa. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa ei kuitenkaan ole tarkemmin määritelty sitä, miten pitkä on lyhyt aika. Sitä tulee harkita aina tapauskohtaisesti.

Oikeuskansleri pyysi lisäperusteluja täyssulun pituuteen jo tuoreimman päätöksen osalta. Pöystin mukaan kuukauden sulkua ei voinut perustella tismalleen samalla tavoin kuin kahden viikon sulkua.

Myös sisäministeri Mari Rantasen (ps.) mukaan kuukausi alkaa olla se enimmäisaika, jonka itärajan voi pitää kerrallaan kiinni.

Hallituksen pitää siis pystyä perustelemaan vieläkin painavammin, jos se haluaa pitää rajan kiinni.

Oikeuskansleri Pöysti on pyytänyt hallitusta huomioimaan itärajan sulkemisen vaikutuksen perhe-elämään.

Suomenvenäläiset ja Venäjällä olevia läheisiään kaipaavat ovat kertoneet, miten itärajan sulkeminen on vaikeuttanut merkittävästi heidän arkeaan. Osa heistä on jo haastanut sulkupäätöksen.

Oikeuskansleri toteaa, että ”mikäli tilanne pitkittyy, on perus- ja ihmisoikeusarvioinnissa tarpeen ottaa huomioon myös se, miten laajamittaiset rajoitukset lailliseen rajaliikenteeseen vaikuttavat siihen, miten oikeus perhe-elämään toteutuu”.
 
Analyysi itärajan tilanteesta.



Hallituksen päätösten lainmukaisuuden tarkastavan oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan hallitus ei voi perustella uusia, yhä tiukempia päätöksiä samoin kuin aiempia. Tämä käy ilmi Ylen tietopyynnöllä saamista viesteistä.

Rajavartiolaki tai tarkemmin perustuslakivaliokunnan lausunto laista mahdollistaa itärajan sulkemisen lyhyeksi aikaa. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa ei kuitenkaan ole tarkemmin määritelty sitä, miten pitkä on lyhyt aika. Sitä tulee harkita aina tapauskohtaisesti.

Oikeuskansleri pyysi lisäperusteluja täyssulun pituuteen jo tuoreimman päätöksen osalta. Pöystin mukaan kuukauden sulkua ei voinut perustella tismalleen samalla tavoin kuin kahden viikon sulkua.

Myös sisäministeri Mari Rantasen (ps.) mukaan kuukausi alkaa olla se enimmäisaika, jonka itärajan voi pitää kerrallaan kiinni.

Hallituksen pitää siis pystyä perustelemaan vieläkin painavammin, jos se haluaa pitää rajan kiinni.

Oikeuskansleri Pöysti on pyytänyt hallitusta huomioimaan itärajan sulkemisen vaikutuksen perhe-elämään.

Suomenvenäläiset ja Venäjällä olevia läheisiään kaipaavat ovat kertoneet, miten itärajan sulkeminen on vaikeuttanut merkittävästi heidän arkeaan. Osa heistä on jo haastanut sulkupäätöksen.

Oikeuskansleri toteaa, että ”mikäli tilanne pitkittyy, on perus- ja ihmisoikeusarvioinnissa tarpeen ottaa huomioon myös se, miten laajamittaiset rajoitukset lailliseen rajaliikenteeseen vaikuttavat siihen, miten oikeus perhe-elämään toteutuu”.
Laki on kyllä hemmetin outo jos pitää olla aina painavammat perustelut.
 
Onneksi Suomi on vapaa maa ja täältä voi poistua sinne itärajan taakse ikävöimiensä läheisten luokse ja jäädä sinne. Suomi ei estä poistumista, eikä pakota palaamaan. Tällä hetkellä vaan se reitti voi olla hieman totuttua monimutkaisempi, mutta reittejä on auki vielä vaikka kuinka paljon. Käsittääkseni helpointa tällä hetkellä mennä Norjan kautta. Tai voi varmaan lentää vaikka Helsingistä Pekingiin ja sieltä Venäjälle. Olettaisin rajan olevan auki näiden välillä.
 
Onneksi Suomi on vapaa maa ja täältä voi poistua sinne itärajan taakse ikävöimiensä läheisten luokse ja jäädä sinne. Suomi ei estä poistumista, eikä pakota palaamaan. Tällä hetkellä vaan se reitti voi olla hieman totuttua monimutkaisempi, mutta reittejä on auki vielä vaikka kuinka paljon. Käsittääkseni helpointa tällä hetkellä mennä Norjan kautta. Tai voi varmaan lentää vaikka Helsingistä Pekingiin ja sieltä Venäjälle. Olettaisin rajan olevan auki näiden välillä.

Norjan Storskogin kautta pääsee. Helmikuun alkuun saakka myös Narvan kautta. Turkista pääsee lentämällä.
 
Oikeuskansleri toteaa, että ”mikäli tilanne pitkittyy, on perus- ja ihmisoikeusarvioinnissa tarpeen ottaa huomioon myös se, miten laajamittaiset rajoitukset lailliseen rajaliikenteeseen vaikuttavat siihen, miten oikeus perhe-elämään toteutuu”.

Valittajat katsovat, että heille tilanteessa on kyse muun muassa perustuslain turvaamasta liikkumisvapaudesta, oikeudesta kieleen ja kulttuuriin, perhe-elämän suojasta, uskonnonvapaudesta, omaisuudensuojasta ja elinkeinonvapaudesta.

Niinpä maarajan sulkeminen merkitsee heille syvälle käyvää puuttumista perusoikeuksiin. Heidän mukaansa päätökset syrjivät heitä esimerkiksi kielen ja alkuperän perusteella.

 
Valittajat katsovat, että heille tilanteessa on kyse muun muassa perustuslain turvaamasta liikkumisvapaudesta, oikeudesta kieleen ja kulttuuriin, perhe-elämän suojasta, uskonnonvapaudesta, omaisuudensuojasta ja elinkeinonvapaudesta.

Niinpä maarajan sulkeminen merkitsee heille syvälle käyvää puuttumista perusoikeuksiin. Heidän mukaansa päätökset syrjivät heitä esimerkiksi kielen ja alkuperän perusteella.

Eikös tästä voida ajatella, että Suomi ajattelee nimenomaan heidän etuaan= Kyseessä on siis perustuslain turvaama liikkumisvapaus, tätä tässä nimenomaan toteutetaan ja saa liikkua viellä totuttua enemmän, että pääsee sinne idän ihmemaahan :)... Kiittäähän teijän meitä pitäs, mulle jo jossain vaiheessa nuorena opetettiin, että kaiken a ja o on liike.... liikkuu liikkuu liikkuu...
 
Back
Top