Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

HS:n tiedot: Hallituksessa tahtoa jatkaa itärajan sulkua, jos perusteet löydetään​

Hallitus voi sulkea rajan myös toistaiseksi, mutta HS:n lähteiden mukaan sitä saattaa olla juridisesti vaikea perustella.

HALLITUKSEN täytyy päättää tällä viikolla, pitääkö se itärajan rajanylitysasemat edelleen kiinni vai aukaiseeko se yhden tai useamman aseman.

Hallituksessa on tehty valmistelua, mutta päätöksiä ei vielä ole. Jos hallitus ei tee uutta päätöstä, joulukuussa tehty rajan sulkemispäätös raukeaa keskiyöllä 15. tammikuuta.

HS:n useampien lähteiden mukaan hallituksen tahtotila ei ole muuttunut: raja halutaan pitää kiinni niin kauan kuin Venäjän hybridioperaatio jatkuu, mikäli päätökselle löytyy juridiset perustelut.

Määräaikaista päätöstä pidetään todennäköisempänä vaihtoehtona kuin sitä, että raja suljettaisiin toistaiseksi. Tiettävästi hallitus ei ole käynyt tammikuussa laajempaa keskustelua itärajasta, sillä useat ministerit ovat vasta palailemassa lomilta.

HS:n tietojen mukaan hallitukseen ei ole toistaiseksi kantautunut tietoja siitä, että Venäjä olisi muuttanut toimintatapaansa.

Hallitus saattaa vedota tiedustelutietoihin ja perustella, että jos raja-asemia jälleen avattaisiin, olisi oletettavissa, että Venäjä päästäisi Suomen rajalle lisää turvapaikanhakijoita häirintätarkoituksessa.

MYÖS ulkoinen poliittinen paine hallitusta kohtaan on kova.

HS:n marraskuun lopussa julkaisemassa gallupissa kysyttiin suomalaisilta, pitäisikö itäraja sulkea kokonaan, jos tilanne jatkuu samanlaisena. Kolme neljäsosaa kansasta oli sitä mieltä, että pitäisi.

Erityisen tärkeä tiukka rajalinja on perussuomalaisille, joiden kannatus voi lähteä laskuun, jos Suomeen tulee paljon turvapaikanhakijoita. Päätöstä valmistelee sisäministeriö, jonka johdossa on perussuomalainen sisäministeri Mari Rantanen.

HALLITUKSEN pitää kuitenkin perustella ratkaisu nykyistäkin perinpohjaisemmin, etenkin jos se aikoo pitää rajan kiinni toistaiseksi. Korona-aikanakin hallituksen rajapäätökset olivat määräaikaisia.

Hallitus voi toki myös avata yhden tai useamman raja-aseman ja testata Venäjää, mutta sen se jo teki kertaalleen joulukuussa.

Hallitus voi sulkea rajan toistaiseksi vasta, jos 14. tammikuuta jälkeenkin rajoille saapuu tavanomaista suurempia määriä turvapaikanhakijoita. Päätös on tehtävä viimeistään 24 tuntia ennen sen voimaantuloa.

HALLITUKSEN päätöksen pitää perustua nykyiseen rajavartiolakiin, koska hallitus ei saa muuta rajaan liittyvään lainsäädäntöä aikaiseksi tällä viikolla.

Nykyinen laki mahdollistaa rajan sulkemisen toistaiseksi tai määräaikaiseksi. Edellytyksenä on, että sulku olisi ”välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi”.

Samalla valtioneuvosto voi päättää kansainvälisen suojelun hakemisen keskittämisestä yhteen tai useampaan rajanylityspaikkaan. Myös sen täytyy olla välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi.

Näin voi tehdä, jos kyse on lyhyessä ajassa tapahtuvasta poikkeuksellisen suuresta maahan tulijoiden määrästä tai tiedosta tai perustellusta epäilystä, että maahantulo on vieraan valtion tai muun toimijan vaikutuksesta tapahtuvaa.

Itärajan sulkeminen toistaiseksi olisi järeä toimi.

Juridisessa pohdinnassa hallituksen pitää perustella sitä, onko näin raju toimi tarpeellinen vai pääsisikö hallitus päämääräänsä keveämmillä toimilla.

SISÄMINISTERIÖSSÄ valmistellaan pikaisella aikataululla rajamenettelylakia, joka mahdollistaisi ilmeisen perusteettomien turvapaikkahakemusten käsittelyn jo rajalla tai sen lähellä. Etsinnässä on myös muuta lainsäädäntöä, jolla voitaisiin pitää edes jokin itärajan raja-asema auki mutta samalla hillitä Venäjän Suomeen kohdistamaa hybridivaikuttamista.

Hallitus saattaa siis vedota siihen, ettei sillä ole tällä hetkellä käytettävissä raja-asemien sulkemista kevyempiä keinoja estää hybridivaikuttamisen aiheuttamaa turvallisuusuhkaa.

HS:n tietojen mukaan tasavallan presidentin ja hallituksen yhteisen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunta (tp-utva) linjasi joulukuussa, että itärajan kohdalla pitää löytyä pysyvämpi ratkaisu kuin se, että raja-asemien aukioloista päätetään aina muutamien viikkojen välein.

Kun kaksi raja-asemaa aukaistiin joulukuussa, moni rajan yli halunnut joutui hankalaan tilanteeseen valmistauduttuaan matkaan ja lähdettyään raja-asemalle, joka menikin yllättäen lähes saman tien kiinni.

Yksi vaihtoehto on se, että raja avattaisiin vain esimerkiksi Suomen ja Venäjän kansalaisille. Tämä päätös toimisi vain, jos myös venäläiset hyväksyvät ratkaisun.

 
Ja mitenhän ryssä tuohon suhtautuu jos tuota heille esitettäisiin ?
Voivat hyvinkin suostua. Mutta se vaatii korkean tason poliittisia neuvotteluita. Niinistön pitää mennä Moskovaan allekirjoittamaan sopimus Putinin kanssa. Tätähän venäläiset haluavat ja suomalaiset eivät halua sitä heille antaa. Siitä on koko hommassa kyse.

Mielestäni on silmiinpistävää, että kukaan sen enempää hallituksessa kuin mediassakaan ei puhu siitä, että kysyttäisiin venäläisiltä suoraan, mitä he haluavat tämän pelleilyn lopettamiseksi. Sillä ei juuri edes spekuloida mediassa. Onko tullut ohje olla vaiti? Vai eikö kukaan ole oikeasti tajunnut, että venäläisiltä voisi yksinkertaisesti kysyä, että mikä juttu.
 
Voivat hyvinkin suostua. Mutta se vaatii korkean tason poliittisia neuvotteluita. Niinistön pitää mennä Moskovaan allekirjoittamaan sopimus Putinin kanssa. Tätähän venäläiset haluavat ja suomalaiset eivät halua sitä heille antaa. Siitä on koko hommassa kyse.

Mielestäni on silmiinpistävää, että kukaan sen enempää hallituksessa kuin mediassakaan ei puhu siitä, että kysyttäisiin venäläisiltä suoraan, mitä he haluavat tämän pelleilyn lopettamiseksi. Sillä ei juuri edes spekuloida mediassa. Onko tullut ohje olla vaiti? Vai eikö kukaan ole oikeasti tajunnut, että venäläisiltä voisi yksinkertaisesti kysyä, että mikä juttu.

Joo. Viimeksi 2015-2016 vaati sen, että tuolloinen sisäministeri Orpo matkusti Moskovaan nöyristelemään FSB:n johdolle, sekä sen että ylipäällikkö soitteli Putlerille.
 
Liekö sille joku este, ettei rajanylityspaikkoja voisi yksinkertaisesti vaan lakkauttaa? Tuskin lienee ainakaan mitään perustuslaintasoista säädöstä siitä, että esimerkiksi pitää olla tietyn nimiset rajanylityspaikat olemassa. Eli tehtäisiin laki jonka nojalla lakkautetaan pysyvästi Vaalimaan, Nuijamaan, Imatran, Kolmikannan, Niiralan, Inarin, Vartiuksen, Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikat.
 
Yksi vaihtoehto on se, että raja avattaisiin vain esimerkiksi Suomen ja Venäjän kansalaisille. Tämä päätös toimisi vain, jos myös venäläiset hyväksyvät ratkaisun.
Hallitus voisi myös harkita muuttavansa rajamenettelyä siten, että rajalla tarkastetaan passit ennen Suomen alueelle pääsyä. EU- ja Nato-maiden passeilla sisään, muille näytetään mustaa kämmenpohjaa. On sitten Venäjän asia, mitä tekevät käännytetyille, jotka ovat päästäneet rajavyöhykkeelle ilman Suomen hyväksymiä asiakirjoja.

Asyylin pyytäjät EU:n ja Naton ulkopuolisista maista voidaan maarajoillamme jättää huomioimatta, koska kaikki ovat tulossa periaatteessa turvallisista maista.
 
Ilman sarvia ja hampaita. Mitkähän yritykset, yhdistykset ja organisaatiot on nettohyötyjiä rahallisesti turviksista ?

Niitä tietenkin on. Ensimmäisenä itselle tulee mieleen Baronan omistajien Luonasi pulju ja SPR.

Nämä "oikeusoppineet" ei taida muuten hyötyä kuin ideologiansa ja egonsa kannalta.
Kyllä oikeusapua on aika isolla rahalla näille tarjottu, ja valtio maksaa.

Mikään sivistynyt tai edes lähes sivistynyt (!zenäjä) ei ammu siviili-matkustajakonetta rauhan aikana alas.
Noh - jos se lentää tiettyjä kohteita kohti omavaltaisesti eikä tottele lennonjohtoa, niin hyvinkin ainakin isot maat ampuisivat alas, etenkin USA, kun heillä on yhä syyskuun 11. armon vuonna 2001 hyvin muistissa.

Yksi vaihtoehto on se, että raja avattaisiin vain esimerkiksi Suomen ja Venäjän kansalaisille. Tämä päätös toimisi vain, jos myös venäläiset hyväksyvät ratkaisun.
Ja mitenhän ryssä tuohon suhtautuu jos tuota heille esitettäisiin ?
Jos Suomi esittäisi tuota, niin Venäjän olisi hyvin vaikea sitä pelata omaksi voitokseen. Tai saisivathan he toki väitettyä venäläisille, että Suomi joutui taipumaan...

Hyväksyy tämän ja työntää rajalle pyöräilijöitä minkä ehtii?
Sitten vain uudelleen kiinni, nythän perusteet olisivat taas uudet ja tilanne uusi.

Liekö sille joku este, ettei rajanylityspaikkoja voisi yksinkertaisesti vaan lakkauttaa? Tuskin lienee ainakaan mitään perustuslaintasoista säädöstä siitä, että esimerkiksi pitää olla tietyn nimiset rajanylityspaikat olemassa. Eli tehtäisiin laki jonka nojalla lakkautetaan pysyvästi Vaalimaan, Nuijamaan, Imatran, Kolmikannan, Niiralan, Inarin, Vartiuksen, Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikat.
Rajanylityspaikathan on rajalle avattu kahdenvälisillä sopimuksilla, lähtökohtaisestihan niitä ei ole yhtäkään. Mitäköhän näiden sopimusten irtisanominen vaatisi?
 
6kk
Kyllä oikeusapua on aika isolla rahalla näille tarjottu, ja valtio maksaa.


Noh - jos se lentää tiettyjä kohteita kohti omavaltaisesti eikä tottele lennonjohtoa, niin hyvinkin ainakin isot maat ampuisivat alas, etenkin USA, kun heillä on yhä syyskuun 11. armon vuonna 2001 hyvin muistissa.



Jos Suomi esittäisi tuota, niin Venäjän olisi hyvin vaikea sitä pelata omaksi voitokseen. Tai saisivathan he toki väitettyä venäläisille, että Suomi joutui taipumaan...


Sitten vain uudelleen kiinni, nythän perusteet olisivat taas uudet ja tilanne uusi.


Rajanylityspaikathan on rajalle avattu kahdenvälisillä sopimuksilla, lähtökohtaisestihan niitä ei ole yhtäkään. Mitäköhän näiden sopimusten irtisanominen vaatisi?
Tässäpä sopimus, irtisanominen on selkeästi kuvattu; jatkuu 5 vuotiskausin, irtisanominen 6kk ennen kauden loppua. Mutta olennaista on että liikenne voidaan kiireellisessä tapauksessa pysäyttää 24h varoituksella, eikä tuossa ole erityisiä ehtoja liikenteen jatkumisen suhteen
 

HS:n tiedot: Hallituksessa tahtoa jatkaa itärajan sulkua, jos perusteet löydetään​

Hallitus voi sulkea rajan myös toistaiseksi, mutta HS:n lähteiden mukaan sitä saattaa olla juridisesti vaikea perustella.

HALLITUKSEN täytyy päättää tällä viikolla, pitääkö se itärajan rajanylitysasemat edelleen kiinni vai aukaiseeko se yhden tai useamman aseman.

Hallituksessa on tehty valmistelua, mutta päätöksiä ei vielä ole. Jos hallitus ei tee uutta päätöstä, joulukuussa tehty rajan sulkemispäätös raukeaa keskiyöllä 15. tammikuuta.

HS:n useampien lähteiden mukaan hallituksen tahtotila ei ole muuttunut: raja halutaan pitää kiinni niin kauan kuin Venäjän hybridioperaatio jatkuu, mikäli päätökselle löytyy juridiset perustelut.

Määräaikaista päätöstä pidetään todennäköisempänä vaihtoehtona kuin sitä, että raja suljettaisiin toistaiseksi. Tiettävästi hallitus ei ole käynyt tammikuussa laajempaa keskustelua itärajasta, sillä useat ministerit ovat vasta palailemassa lomilta.

HS:n tietojen mukaan hallitukseen ei ole toistaiseksi kantautunut tietoja siitä, että Venäjä olisi muuttanut toimintatapaansa.

Hallitus saattaa vedota tiedustelutietoihin ja perustella, että jos raja-asemia jälleen avattaisiin, olisi oletettavissa, että Venäjä päästäisi Suomen rajalle lisää turvapaikanhakijoita häirintätarkoituksessa.

MYÖS ulkoinen poliittinen paine hallitusta kohtaan on kova.

HS:n marraskuun lopussa julkaisemassa gallupissa kysyttiin suomalaisilta, pitäisikö itäraja sulkea kokonaan, jos tilanne jatkuu samanlaisena. Kolme neljäsosaa kansasta oli sitä mieltä, että pitäisi.

Erityisen tärkeä tiukka rajalinja on perussuomalaisille, joiden kannatus voi lähteä laskuun, jos Suomeen tulee paljon turvapaikanhakijoita. Päätöstä valmistelee sisäministeriö, jonka johdossa on perussuomalainen sisäministeri Mari Rantanen.

HALLITUKSEN pitää kuitenkin perustella ratkaisu nykyistäkin perinpohjaisemmin, etenkin jos se aikoo pitää rajan kiinni toistaiseksi. Korona-aikanakin hallituksen rajapäätökset olivat määräaikaisia.

Hallitus voi toki myös avata yhden tai useamman raja-aseman ja testata Venäjää, mutta sen se jo teki kertaalleen joulukuussa.

Hallitus voi sulkea rajan toistaiseksi vasta, jos 14. tammikuuta jälkeenkin rajoille saapuu tavanomaista suurempia määriä turvapaikanhakijoita. Päätös on tehtävä viimeistään 24 tuntia ennen sen voimaantuloa.

HALLITUKSEN päätöksen pitää perustua nykyiseen rajavartiolakiin, koska hallitus ei saa muuta rajaan liittyvään lainsäädäntöä aikaiseksi tällä viikolla.

Nykyinen laki mahdollistaa rajan sulkemisen toistaiseksi tai määräaikaiseksi. Edellytyksenä on, että sulku olisi ”välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi”.

Samalla valtioneuvosto voi päättää kansainvälisen suojelun hakemisen keskittämisestä yhteen tai useampaan rajanylityspaikkaan. Myös sen täytyy olla välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi.

Näin voi tehdä, jos kyse on lyhyessä ajassa tapahtuvasta poikkeuksellisen suuresta maahan tulijoiden määrästä tai tiedosta tai perustellusta epäilystä, että maahantulo on vieraan valtion tai muun toimijan vaikutuksesta tapahtuvaa.

Itärajan sulkeminen toistaiseksi olisi järeä toimi.

Juridisessa pohdinnassa hallituksen pitää perustella sitä, onko näin raju toimi tarpeellinen vai pääsisikö hallitus päämääräänsä keveämmillä toimilla.

SISÄMINISTERIÖSSÄ valmistellaan pikaisella aikataululla rajamenettelylakia, joka mahdollistaisi ilmeisen perusteettomien turvapaikkahakemusten käsittelyn jo rajalla tai sen lähellä. Etsinnässä on myös muuta lainsäädäntöä, jolla voitaisiin pitää edes jokin itärajan raja-asema auki mutta samalla hillitä Venäjän Suomeen kohdistamaa hybridivaikuttamista.

Hallitus saattaa siis vedota siihen, ettei sillä ole tällä hetkellä käytettävissä raja-asemien sulkemista kevyempiä keinoja estää hybridivaikuttamisen aiheuttamaa turvallisuusuhkaa.

HS:n tietojen mukaan tasavallan presidentin ja hallituksen yhteisen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunta (tp-utva) linjasi joulukuussa, että itärajan kohdalla pitää löytyä pysyvämpi ratkaisu kuin se, että raja-asemien aukioloista päätetään aina muutamien viikkojen välein.

Kun kaksi raja-asemaa aukaistiin joulukuussa, moni rajan yli halunnut joutui hankalaan tilanteeseen valmistauduttuaan matkaan ja lähdettyään raja-asemalle, joka menikin yllättäen lähes saman tien kiinni.

Yksi vaihtoehto on se, että raja avattaisiin vain esimerkiksi Suomen ja Venäjän kansalaisille. Tämä päätös toimisi vain, jos myös venäläiset hyväksyvät ratkaisun.

Vihamielinen, sotaa lietsova valtio käy hybridisotaa Suomea vastaan pakolaisten avulla ja Suomella juridisia ongelmia sulkea raja. Ei vittu :facepalm:
 
Joo. Viimeksi 2015-2016 vaati sen, että tuolloinen sisäministeri Orpo matkusti Moskovaan nöyristelemään FSB:n johdolle, sekä sen että ylipäällikkö soitteli Putlerille.
Juuri näin. Sama ratkaisu toimisi todennäköisesti myös nyt. Olen miettinyt, miksi Venäjä tekee tätä, ja tullut johtopäätökseen, että he haluavat testata, voivatko he koulukiusata NATO-Suomea samalla tavalla kuin he koulukiusasivat Suomea ennen Natoa, vai onko vaikutusvalta kadonnut.
 
Kummasti tippui kuitenkin Hollantilainen(?) kone Ukrainassa alas. Kenen lie tekosia, pohdin.

Aika kaukaa haettua pitää naapurimaata sivistyneenä. Ihan barbaarivaltiohan tuo on, jos katsoo mitä on viimoisen 220v aikana esimerkiksi tehnyt, ja edelleen tekee.
Ei siinä valtiossa ole ihmishengellä mitään arvoa.



Korean Airin lento 007 oli Neuvostoliiton ilmavoimien 1. syyskuuta 1983 Japaninmeren yllä alas ampuma Korean Airin Boeing 747 -matkustajalentokone.


'!zenäjä' on logiikan (ja ohjelmistotekniikan) lause, joka tarkoittaa, että "Poislukien zenäjä".
Pommitukset ja zenäjän tekoset eivät siis ole sivistynyttä maailmaa.

SUOMI ei tulisi missään yhteydessä ampumaan tuollaista konetta alas. Joka oli esitetty toimintatapa johon vastasin. Se, että tuollainen laiton kone tulisi maahan, tai vaikka se tunkisi Helsinki-Vantaalle ilman laskeutumislupaa, ei tarkoita että se pitäisi suoraan linkittää siltaan ja ohjata tulijat arrivals tax-freehin. Se olisi erittäin törkeä laiton maahantulo, ja siitä olisi laajat seuraukset lentoyhtiölle. Muutenkin kuin vain kuskien pidättäminen. En itse asiassa usko kovin paljoa Suomen Lain kyvyistä rangaista mistään murhaa vähäisemmästä, mutta se olisikin tuossa se pienin seuraus operoivalle lentoyhtiölle. Kyllä oikeuksien, vakuutusten ja koneen menetys olisi tuossa isompi hinta kenelle tahansa kuin Suomelle tulevat 200 turhapaikanhakijaa, ja joita ei olisi mikään pakko hyväksyä.
Prosessoida kylläkin, mutta se ei tarkoita tuollaisessa tapauksessa ollenkaan samaa kuin turvapaikka myönnetty. Suomeen tulee helposti kymmenen tai sata kertaa enemmän perheenyhdistämisiä kuin tuollaisella "kapinallisella lentokoneella" olisi mitään saavutettavissa. 10 maahan ujutettua vaikka maarajan ylityksellä tai Välimereltä propagandoitua olisi monta monta kertaa tehokkaampi tapa tuhota Suomea.

Ennemmin se ryssä sinne niitä spesiaalinatseja laittaisi, kuin pakkotoisi tuollaisella tavalla pakolaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Vihamielinen, sotaa lietsova valtio käy hybridisotaa Suomea vastaan pakolaisten avulla ja Suomella juridisia ongelmia sulkea raja. Ei vittu :facepalm:

Nämä juridiset ongelmat on kaikki sisäpolitiikan aiheuttamia. Tuskinpa tuo rajalaki menisi yhtään sen tiukempana läpi vaikka siitä nyt huomenna eduskunnassa äänestettäisiin. Oppositio RKP:llä vahvistettuna kaataisi sen. Lakihan on juuri tuollainen koska eduskunnan enemmistö aikanaan halusi siitä tuollaisen, ei unohdeta sitä.

Tämäkin ihmeellinen taru julkisuudessa edelleen pyörii, että kv-lakien noudattaminen olisi jotenkin juuri pienten valtioiden tehtävä. Naurettava läppä. Nimenomaan venäjän kanssa toimittaessa mitään kv-lakeja ei voi noudattaa, koska venäjä aina rikkoo niitä kaikkia.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä juridiset ongelmat on kaikki sisäpolitiikan aiheuttamia. Tuskinpa tuo rajalaki menisi yhtään sen tiukempana läpi vaikka siitä nyt huomenna eduskunnassa äänestettäisiin. Oppositio RKP:llä vahvistettuna kaataisi sen. Lakihan on juuri tuollainen koska eduskunnan enemmistö aikanaan halusi siitä tuollaisen, ei unohdeta sitä.

Noh, aika varmasti ainakin keskusta kannattaisi kiristämistä kyllä. Tämä on vain kokoomuksen tahdosta kiinni.
 

HS:n tiedot: Hallituksessa tahtoa jatkaa itärajan sulkua, jos perusteet löydetään​

Hallitus voi sulkea rajan myös toistaiseksi, mutta HS:n lähteiden mukaan sitä saattaa olla juridisesti vaikea perustella.

HALLITUKSEN täytyy päättää tällä viikolla, pitääkö se itärajan rajanylitysasemat edelleen kiinni vai aukaiseeko se yhden tai useamman aseman.

Hallituksessa on tehty valmistelua, mutta päätöksiä ei vielä ole. Jos hallitus ei tee uutta päätöstä, joulukuussa tehty rajan sulkemispäätös raukeaa keskiyöllä 15. tammikuuta.

HS:n useampien lähteiden mukaan hallituksen tahtotila ei ole muuttunut: raja halutaan pitää kiinni niin kauan kuin Venäjän hybridioperaatio jatkuu, mikäli päätökselle löytyy juridiset perustelut.

Määräaikaista päätöstä pidetään todennäköisempänä vaihtoehtona kuin sitä, että raja suljettaisiin toistaiseksi. Tiettävästi hallitus ei ole käynyt tammikuussa laajempaa keskustelua itärajasta, sillä useat ministerit ovat vasta palailemassa lomilta.

HS:n tietojen mukaan hallitukseen ei ole toistaiseksi kantautunut tietoja siitä, että Venäjä olisi muuttanut toimintatapaansa.

Hallitus saattaa vedota tiedustelutietoihin ja perustella, että jos raja-asemia jälleen avattaisiin, olisi oletettavissa, että Venäjä päästäisi Suomen rajalle lisää turvapaikanhakijoita häirintätarkoituksessa.

MYÖS ulkoinen poliittinen paine hallitusta kohtaan on kova.

HS:n marraskuun lopussa julkaisemassa gallupissa kysyttiin suomalaisilta, pitäisikö itäraja sulkea kokonaan, jos tilanne jatkuu samanlaisena. Kolme neljäsosaa kansasta oli sitä mieltä, että pitäisi.

Erityisen tärkeä tiukka rajalinja on perussuomalaisille, joiden kannatus voi lähteä laskuun, jos Suomeen tulee paljon turvapaikanhakijoita. Päätöstä valmistelee sisäministeriö, jonka johdossa on perussuomalainen sisäministeri Mari Rantanen.

HALLITUKSEN pitää kuitenkin perustella ratkaisu nykyistäkin perinpohjaisemmin, etenkin jos se aikoo pitää rajan kiinni toistaiseksi. Korona-aikanakin hallituksen rajapäätökset olivat määräaikaisia.

Hallitus voi toki myös avata yhden tai useamman raja-aseman ja testata Venäjää, mutta sen se jo teki kertaalleen joulukuussa.

Hallitus voi sulkea rajan toistaiseksi vasta, jos 14. tammikuuta jälkeenkin rajoille saapuu tavanomaista suurempia määriä turvapaikanhakijoita. Päätös on tehtävä viimeistään 24 tuntia ennen sen voimaantuloa.

HALLITUKSEN päätöksen pitää perustua nykyiseen rajavartiolakiin, koska hallitus ei saa muuta rajaan liittyvään lainsäädäntöä aikaiseksi tällä viikolla.

Nykyinen laki mahdollistaa rajan sulkemisen toistaiseksi tai määräaikaiseksi. Edellytyksenä on, että sulku olisi ”välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi”.

Samalla valtioneuvosto voi päättää kansainvälisen suojelun hakemisen keskittämisestä yhteen tai useampaan rajanylityspaikkaan. Myös sen täytyy olla välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi.

Näin voi tehdä, jos kyse on lyhyessä ajassa tapahtuvasta poikkeuksellisen suuresta maahan tulijoiden määrästä tai tiedosta tai perustellusta epäilystä, että maahantulo on vieraan valtion tai muun toimijan vaikutuksesta tapahtuvaa.

Itärajan sulkeminen toistaiseksi olisi järeä toimi.

Juridisessa pohdinnassa hallituksen pitää perustella sitä, onko näin raju toimi tarpeellinen vai pääsisikö hallitus päämääräänsä keveämmillä toimilla.

SISÄMINISTERIÖSSÄ valmistellaan pikaisella aikataululla rajamenettelylakia, joka mahdollistaisi ilmeisen perusteettomien turvapaikkahakemusten käsittelyn jo rajalla tai sen lähellä. Etsinnässä on myös muuta lainsäädäntöä, jolla voitaisiin pitää edes jokin itärajan raja-asema auki mutta samalla hillitä Venäjän Suomeen kohdistamaa hybridivaikuttamista.

Hallitus saattaa siis vedota siihen, ettei sillä ole tällä hetkellä käytettävissä raja-asemien sulkemista kevyempiä keinoja estää hybridivaikuttamisen aiheuttamaa turvallisuusuhkaa.

HS:n tietojen mukaan tasavallan presidentin ja hallituksen yhteisen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunta (tp-utva) linjasi joulukuussa, että itärajan kohdalla pitää löytyä pysyvämpi ratkaisu kuin se, että raja-asemien aukioloista päätetään aina muutamien viikkojen välein.

Kun kaksi raja-asemaa aukaistiin joulukuussa, moni rajan yli halunnut joutui hankalaan tilanteeseen valmistauduttuaan matkaan ja lähdettyään raja-asemalle, joka menikin yllättäen lähes saman tien kiinni.

Yksi vaihtoehto on se, että raja avattaisiin vain esimerkiksi Suomen ja Venäjän kansalaisille. Tämä päätös toimisi vain, jos myös venäläiset hyväksyvät ratkaisun.


”HS:n marraskuun lopussa julkaisemassa gallupissa kysyttiin suomalaisilta, pitäisikö itäraja sulkea kokonaan, jos tilanne jatkuu samanlaisena. Kolme neljäsosaa kansasta oli sitä mieltä, että pitäisi.”

Tässä hallitukselle sitä tukipilaria. Voipi olla, että vielä suurempi osa on itärajan sulkemisen kannalla nyt.
Vaikea tilanne hallituksella.
Järki ja kansallinen turvallisuus on sen puolella, että raja on ja pysyy kiinni.
Mutta sitten kun on nämä kv-sopimukset ym.
En kyllä kovin pahana sitä jos EU-komissio nuhtelisi Suomea mikäli otettaisiin Puolan ja Baltian maiden käytännöt toimeen. EU ja Nato maita ovat nämäkin.
Kun vaakakupissa on kansallinen turvallisuus niin siinähän nuhtelee.
Nämä kansainväliset sopimukset kun eivät mielestäni ole tehty tätä päivää ja hybridihyökkäystä varten.
 
(Raja auki vain Suomen ja Venäjän kansalaisille)
Jos Suomi esittäisi tuota, niin Venäjän olisi hyvin vaikea sitä pelata omaksi voitokseen. Tai saisivathan he toki väitettyä venäläisille, että Suomi joutui taipumaan...
Ei olisi vaikeata. Tuo tarkoittaisi, että rajan yli pääsee ja sitten -- oho -- ei olekaan niitä papereita, mutta suusta tuleepi taikasana. Asylum-ralli jatkuisi. Suomi olisi suostunut avaamaan rajan kansalaisille, mutta joutuisi pian vetäytymään sovitusta, koska olemme ihan itse keksineet, että taikasana on valttikortti joka ylittää kaiken. Lopputulos olisi propagandavoitto Venäjälle.
 
6kk

Tässäpä sopimus, irtisanominen on selkeästi kuvattu; jatkuu 5 vuotiskausin, irtisanominen 6kk ennen kauden loppua. Mutta olennaista on että liikenne voidaan kiireellisessä tapauksessa pysäyttää 24h varoituksella, eikä tuossa ole erityisiä ehtoja liikenteen jatkumisen suhteen
Sopimus olisi sopivasti katkolla 14.9.24. Eli maaliskuun puoliväliin mennessä ehtii vielä irtisanoutumaan tuosta.

Tämä asetus tulee voimaan 14 päivänä syyskuuta 1994.
 
Rajanylityspaikathan on rajalle avattu kahdenvälisillä sopimuksilla, lähtökohtaisestihan niitä ei ole yhtäkään.

Sopimukset koskevat rajan ylittämistä hallitusti ja tiettyjä paikkoja on sopimuksissa mainittu. Tarkoitus on keskittää ylittäminen ja hallita toimintaa.
Käsitykseni mukaan sopimus ei puutu siihen että yhdessä on ensin sovittu paikka, vaan kyllä ne paikat ovat luonnon ja ihmisten muovaamia kohtia joiden käytöstä on sopimuksilla sovittu.
Kumpi osapuoli tahansa voi osaltaan lopettaa sen paikan jos haluaa. Sovittu ylitysmenettely ei sitten vaan ole mahdollinen jos paikka ei ole enää käytössä.

.
 
Viimeksi muokattu:
Vihamielinen, sotaa lietsova valtio käy hybridisotaa Suomea vastaan pakolaisten avulla ja Suomella juridisia ongelmia sulkea raja. Ei vittu :facepalm:

Tämä sama on minunkin mielestäni aivan absurdi tilanne. Vihamielinen valtio lähinnä naureskelee kun Suomi sotkeutuu itse rakentamiinsa "kiemuroihin" ja kompastelee omiin sukkiinsa.
Omatoimisesti sekaisin kuin seinäkello.

Tästä enemmän toisessa lirpakkeessa joka on otsikoitu malliin " suomalaisten älykkyys ".

.
 
Back
Top