Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Katoaminen on ihan positiivista, koska tarkoittaa heidän jatkaneen matkaansa Eurooppaan.
Valitettavasti poistuminen muualle Eurooppaan ei meiltä ex rikkauden nyk. taakanjaon vastuuta kantavilla ongelmaa poista. Ainakaan täydellisesti. Saksasta tullut jo tietääkseni Suomelle takaisinottopyyntöjä tp-hakijoista joiden ensimmäinen rekisteröinti on tapahtunut sopimuksen alla olevassa maassa. Onnee meille tästä!

Massan ollessa lähtömaiden osalta kohdemaassa riittävä, hyvin mahdollinen on itseään ruokkiva kasvu. Osa tulee jäämään Suomeen laittomasti oleskelemaan jokatapauksessa. Sama hakeutuu samaan -periaatteella. Kuten jo melko laajasti on tapahtunut. Pysyvästi "paperittomat". Tähän taisi punalippua heiluttavilla, olla nerokas ajatus; laajennetaan sosiaaliturva myös "paperittomiin", inhimillisyyden sekä sensellaisen vuoksi.

Näitä laittomasti maassa olevia avustetaan, ohjataan virallisen ja epävirallisen tuen piiriin todennäköisesti laajemmin, kuin on ollut halua uutisoida ja tutkia asiaa.
Pelkästään Diakonissalaitoksen toimissa, laaja ja nopea avun suuntaamisen muutos muutaman vuoden sisään. On kohdistettu laittomien tukeen. Lähtien majoituspalveluista.

Tätä ylläolevaa jos joku journalisti rohkenisi kriittisellä otteella pöyhiä. Saattaisi muutamakin "meillä on tilaa -porukasta", edes ujosti itseltään muutamia tarkentavia, Suomen taloudelliseen ja kulttuuriseen muutokseen liittyviä kysymyksiä kysyä. Tai sitten ei.
 
Täytyi Googlesta käydä tarkistamassa, omien ajatusten muuttumisen ajankohta. 2005 tuo näkyi olevan. Jyllands Postenin Mohammed piirroksen aiheuttama kriisi. Kriisi jota myös Suomen valtiojohdosta kommentoitiin. Ei sananvapautta varjellen, vaan juurikin päinvastaiseen.

Erittäin vahvasti arvelen valtaosan pro-puolta maahantulon suhteen edustavien. Edustavan myös tietämättömyyden suuntaa. Omaa oksaansa sahaten.
 
Hesari antaa pääkirjoituksessaan ymmärtää, että hallitus ei saisi sortua nyt liian kovien keinojen käyttöönottoon.



Venäjä haluaa aiheuttaa Suomelle huolta ja kustannuksia, provosoida kansainvälisten sopimusten rikkomiseen ja mahdollisesti ylilyönteihin voimankäytössä rajalla. Ne ovat kaikki liberaalille demokratialle arkoja asioita. Peliä ei ole helppoa viheltää poikki, mutta hybridioperaation tehoa voidaan lieventää.

Lakimuutoksille näyttäisi olevan tarvetta. Strategista viestintää pitää myös suunnata tulijoiden lähtömaihin ja matkareittejä laativiin lentoyhtiöihin, jotta lähtöä harkitsevat saadaan ymmärtämään, ettei Suomeen kannata yrittää.

Petteri Orpon (kok) hallitus päätti jatkaa itärajan sulkua huhtikuun puoliväliin. Venäjältä on tullut noin 1 300 turvapaikanhakijaa, joista muutama sata on todennäköisesti jatkanut Suomesta jo matkaa muualle. Takaisinkin heitä voidaan lähettää. Turvapaikkoja tulijoille ei ole tiettävästi myönnetty.

Turvapaikkajärjestelmä ei ole erityisen kuormittunut. Turvapaikkaprosessin tehokkuus ja oikeudenmukaisuus on silti hyvä varmistaa. Uusi rajamenettelylainsäädäntö tuo toimivaltuuksia, joista voi olla hyötyä poikkeuksellisessa tilanteessa. Silti esimerkiksi turvapaikanhakijoiden liikkumisvapautta ei voi minään hätävarjeluna rajoittaa.
 
Yleisenä havaintona tässä keskustelussa v****aa foorumin yleinen käsitys, että virkamiehillä kentällä olisi näissä asioissa harkintavaltaa.
Ei ole. Laki ja asetukset määrää toimintamallit, ja kurvarit toteuttaa.
Systeemi on mätä, mutta syy ei ole kentällä. Se löytyy Arkadianmäeltä.

Saa v****aa ihan rauhassa. Jokainen on työelämässään samanlaisen puun ja kuoren välissä. Myös ei-virkamiehet. Vaatii rohkeutta toimia omilla pienillä valinnoillaan työtehtävissä vallitsevan valtakulttuurin mielenvikaisuutta vastaan. Se on kuitenkin mahdollista.

Osa ei kuitenkaan tätä halua tai uskalla tehdä. Eihän Suomessa koskaan ole poliittinen johto ollut täysin ajan tasalla. Miettikää nyt punaisen Valpon aikaa tai YYA-ajan Suomen täydellistä polvillaan oloa. Noinakin aikoina kuitenkin löytyi virkamiehiäkin, jotka hiljaisella toiminnallaan vastusti tuota oman moraalinsa vastaista toimintaa.
 
Strategista viestintää pitää myös suunnata tulijoiden lähtömaihin ja matkareittejä laativiin lentoyhtiöihin, jotta lähtöä harkitsevat saadaan ymmärtämään, ettei Suomeen kannata yrittää.

Ei sillä viestinnällä ole mitään merkitystä jos se ei nojaa tosiasioihin. Tosiasia kun on, että tähän maahan ihan ehdottomasti kannattaa tulla pakolaiseksi. Se on ihan käytännössä henkilökohtainen lottovoitto kehitysmaasta tulevalle. Jossa usein koko suku on voittaja.

Ei mikään, strateginen viestintä, pysty pyyhkimään pois tosiasioita.


Turvapaikkoja tulijoille ei ole tiettävästi myönnetty.

Eikö siellä HS:sakin jo vihdoinkin voitaisi myöntää, että tuolla asialla ei ole mitään merkitystä. Oli turvapaikka tai ei, täällä pysyvät loppuikänsä, jos vaan haluavat. Millään ei pois saa.
 
Lakimuutoksille näyttäisi olevan tarvetta. Strategista viestintää pitää myös suunnata tulijoiden lähtömaihin ja matkareittejä laativiin lentoyhtiöihin, jotta lähtöä harkitsevat saadaan ymmärtämään, ettei Suomeen kannata yrittää.
Heikkiv sen tuossa sanoi jo, mutta Suomeenhan nimenomaan kannattaa yrittää ja mikään hienolta kalskahtava strateginen viestintä ei sitä muuta.

Hyysärin juttu oli alusta loppuun aika soopaa ja muistutti nykymallin mukaista heikkoa journalismia, jossa kirjoittajan mielipide esitetään faktana.

Silti esimerkiksi turvapaikanhakijoiden liikkumisvapautta ei voi minään hätävarjeluna rajoittaa.
Tässä esimerkki faktana esitetystä mielipiteestä.

Kyllä voi. Varsinkin paperittomat henkilöt pitäisi ottaa kaikki säilöön.
 
Heikkiv sen tuossa sanoi jo, mutta Suomeenhan nimenomaan kannattaa yrittää ja mikään hienolta kalskahtava strateginen viestintä ei sitä muuta.

Hyysärin juttu oli alusta loppuun aika soopaa ja muistutti nykymallin mukaista heikkoa journalismia, jossa kirjoittajan mielipide esitetään faktana.


Tässä esimerkki faktana esitetystä mielipiteestä.

Kyllä voi. Varsinkin paperittomat henkilöt pitäisi ottaa kaikki säilöön.
Näkisin mielelläni pv-tyylisen majoitus järjestelyn näille tulijoille, aidattuna tosin
 
Saa v****aa ihan rauhassa. Jokainen on työelämässään samanlaisen puun ja kuoren välissä. Myös ei-virkamiehet. Vaatii rohkeutta toimia omilla pienillä valinnoillaan työtehtävissä vallitsevan valtakulttuurin mielenvikaisuutta vastaan. Se on kuitenkin mahdollista.
Eli tarkoitat, että virkamiesten tulisi mielestäsi toimia lain tai velvoittavan ohjeistuksen vastaisesti?
Hmm.. Kuulostaapa hienolta.
 
Eli tarkoitat, että virkamiesten tulisi mielestäsi toimia lain tai velvoittavan ohjeistuksen vastaisesti?
Kyllä Suomessa on lukuisasti esimerkkejä siitä miten virkamiehet tulkitsevat lakeja ja määräyksiä.
Tässä on pari pointtia mitkä tulee ymmärtää. Laki on kansalaisia varten ja kansalaiset ymmärtää ne yhdellä tavalla. Toisaalta virkamiesten taholta tulee tulkinta ja päätös jonka taso on vain härskiydestä kiinni.

Virkamies voi tehdä härskinkin päätöksen jos vaikuttaa siltä että kukaan ei ryhdy rankaisemaan.

.
 
Ne, jotka toivovat että virkamies rikkoo lakia yhdessä asiassa, muistavat toivottavasti tämän silloinkin kun virkamies heidän mielestään rikkoo lakia väärin jossain toisessa asiassa.

Itse pyrin noudattamaan lakeja; se on myös oman oikeusturvan kannalta parempi.
 
Yleisenä havaintona tässä keskustelussa v****aa foorumin yleinen käsitys, että virkamiehillä kentällä olisi näissä asioissa harkintavaltaa.
Ei ole. Laki ja asetukset määrää toimintamallit, ja kurvarit toteuttaa.
Systeemi on mätä, mutta syy ei ole kentällä. Se löytyy Arkadianmäeltä.
Kannattaa katsoa peiliin virkamiestenkin.

Miten raja voi olla kiinni ja turvapaikan haku on keskitetty Vantaan lentoasemalle jos kuitenkin kaikkia rajan yli tulevat otetaan vastaan turvapaikanhakijoina?

Toimitaanko siellä vastoin lakia vai k*setettiinko eduskuntaa ja kansaa kertomalla rajan olevan kiinni ja turvapaikkojem haun tapahtuvan lentoasemalla?

Naurun remakka raikaa upseerikerholla kun juntit uskoivat puheita.

Vastaavia saa nyt kuunnella liki viikoittain.

Kuten saa lukea valtakunnan mediasta korkea-arvoisan RVL:n virkamiehen olevan pahoillaan siitä, ettei Rajavartiolaitos kykene pelastamaan Venäjän puolelta kaikkia pulassa olevia niin mihinkäs lakiin se perustuu? Siis laillisesti Venäjällä oleskelevien pelastaminen Suomeen? Onko se RVL:n tehtävä ja mihin se perustuu?
 
Ne, jotka toivovat että virkamies rikkoo lakia yhdessä asiassa, muistavat toivottavasti tämän silloinkin kun virkamies heidän mielestään rikkoo lakia väärin jossain toisessa asiassa.

Itse pyrin noudattamaan lakeja; se on myös oman oikeusturvan kannalta parempi.

Monilla viranomaistoiminnan aloilla rivityöntekijöillä ei useinkaan ole edes kunnolla tietoa siitå, että mitä laki sanoo joidenkin asioiden suhteen ja ollaan totuttu menemään sen mukaan, että mikä on tapana. Yksittäisen työntekijän voi myös olla hankala asettua sitä tapaa vastaan vaikka tapa olisi vastoin lakia.
 
Monilla viranomaistoiminnan aloilla rivityöntekijöillä ei useinkaan ole edes kunnolla tietoa siitå, että mitä laki sanoo joidenkin asioiden suhteen ja ollaan totuttu menemään sen mukaan, että mikä on tapana. Yksittäisen työntekijän voi myös olla hankala asettua sitä tapaa vastaan vaikka tapa olisi vastoin lakia.
Viranomaisten toimintatavat voivat vaihdella paljonkin naapurikaupunkienkin välillä, esimerkkinä aseluvat...
 
Monilla viranomaistoiminnan aloilla rivityöntekijöillä ei useinkaan ole edes kunnolla tietoa siitå, että mitä laki sanoo joidenkin asioiden suhteen ja ollaan totuttu menemään sen mukaan, että mikä on tapana. Yksittäisen työntekijän voi myös olla hankala asettua sitä tapaa vastaan vaikka tapa olisi vastoin lakia.
Tai niin että kun ministeriöstä, laitoksen johdolta tai vastaavasta tulee pysyväismääräys jonkin asian käytännön toteuttamisesta (soveltamisohje / -määräys), niin sen mukaa mennään koska työntekijä olettaa että lakimiehen tarkistama laintulkinta on oikea. Tai ainakin harva kenttätason työntekijä katsoo olevansa alaan erikoistunutta lakimiestä pätevämpi lain tulkitsija.
 
Ihmettelen mikä tossa läpsyttelijoiden estämisessä on ongelmana?
Luodaan itärajalle noin 30km suojavyöhyke jonka valvonnasta vastaa puolustusvoimat. Rajavartiosto ja poliisi pysyvät tuon alueen ulkopuolella jolloin taikasana "asylom" menettaa voimansa ja kaikki rajan ylittäjät voidaan kirjamellisesti potkia takaisin Venäjälle.
Voi voi jos johonkin sattuu ja vihervassarit itkee, elämä on.
 
Miten raja voi olla kiinni jos kuitenkin kaikkia rajan yli tulevat otetaan vastaan turvapaikanhakijoina?

Tämä on juurikin sitä mitä edellä tarkoitan. Kansalaiselle kerrotaan, että raja on kiinni ja kansalainen ymmärtää mitä se tarkoittaa kun joku on kiinni. Se on jotain mikä ei ole auki.
Virkamiehet ottavat vastaan ihmisiä kiinni olevalta rajalta. Kusetusta.

Suomi on heikko, jos kiinni oleminen ei oikeasti tarkoita sitä mitä se Suomen kielessä tarkoittaa.

.
 
Tämä on juurikin sitä mitä edellä tarkoitan. Kansalaiselle kerrotaan, että raja on kiinni ja kansalainen ymmärtää mitä se tarkoittaa kun joku on kiinni. Se on jotain mikä ei ole auki.
Virkamiehet ottavat vastaan ihmisiä kiinni olevalta rajalta. Kusetusta.

Suomi on heikko, jos kiinni oleminen ei oikeasti tarkoita sitä mitä se Suomen kielessä tarkoittaa.

.

Liikennettä jos on liikaa länteen päin niin voi sitä olla itäänkin. Koskaan ei tiedä milloin ensimmäinen Putolev-95 kärähtää sinne Olenian kentälle.
 
Ihmettelen mikä tossa läpsyttelijoiden estämisessä on ongelmana?
Luodaan itärajalle noin 30km suojavyöhyke jonka valvonnasta vastaa puolustusvoimat. Rajavartiosto ja poliisi pysyvät tuon alueen ulkopuolella jolloin taikasana "asylom" menettaa voimansa ja kaikki rajan ylittäjät voidaan kirjamellisesti potkia takaisin Venäjälle.
Voi voi jos johonkin sattuu ja vihervassarit itkee, elämä on.
Kuinkahan monta kylää ja kaupunkia jäisi tuon suojavyöhykkeen sisäpuolelle? Kuinkahan paljon henkilöstöresurssia tuon alueen tehokas valvominen vaatisi?

Ehkä toimivampaa olisi, jos KV sopimuksia tulkittaisiin niin, että TP-hakemus pitää jättää tietyillä rajanylityspisteillä, minne hakijan tulee hakeutua itse; eli sitä ei voi jättää mille tahansa kohtaamalleen viranomaiselle. Tällöinkin on ongelmana, että jos joku tänne tulee, niin poistaminen voi olla käytännössä vaikeaa.

Tehokkainta ja samalla halvinta olisi varmaan, että nykyisen tasoinen sosiaaliturva olisi kansalaisuusperusteinen - ja kansalaisuuden saamisen ehtona olisi mm jonkin tasoinen integraatio, ml riittävä kielitaito. Muille voisi olla tarjolla lähinnä akuutti sairaanhoito ja TP-statuksella VOK majoitus viranomaisen osoittamassa VOKissa, että kukaan ei voisi sanoa että ihmisiä jätetään heitteille.

Jos täältä häviäisi vetovoimatekijät, niin häviäisi myös ne hakijat, jotka ovat kiinnostuneita lähinnä siitä sosiaaliturvasta. Samalla aidosti työn perässä muuttamista olisi helpotettava; esim niille joilla on jo työpaikka plakkarissa.
 
Rajamenettely lähti lausuntokierrokselle sisäministeriöstä.

"Tammikuun loppuun mennessä Suomeen on saapunut itärajan yli Venäjältä noin 1 300 henkilöä ilman maahantulon edellytyksiä. Maahanmuuttoviraston seulonnan ja tilastojen perusteella on arvioitu, että maahantulijoista noin 100 olisi ohjautunut rajamenettelyyn."

Mitä en nyt ymmärrä..miksi vain 100 tulijaa 1300 ohjautuisi rajamenettelyyn🤔
 
Back
Top