Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Tuo ongelma tulee olemaan niin suuri, pitkäkestoinen ja niin vaikeasti korjattava ettei kukaan edes uskalla puhua sitä. Kaikki on toistaiseksi vielä omissa bunkkereissaan puhumassa jotain aivan hävytöntä paskaa eri sopimuksista.

Oppositio pelailee kannatuspeliä. Kertoo julkisuuteen toiveita tiukemmasta rajasta, mutta taustalla laskee miten tulevasta katastrofista oma kannatus hyötyisi eniten.

Hallitus viimeistään nyt on tajunnut että tämä tulee ensinnäkin olemaan jäätävän kallis paukku. Käytännössä mahdoton korjattava nykyisellä kokoonpanolla jossa RKP hallituksessa. Toisekseen Suomen vetovoimatekijöitä on täysin mahdotonta karsia näin lyhyessä ajassa. Etupaketti on kattava. Viime hallituksenkin aikana sitä vahvistettiin. Velkarahalla tietenkin, kuten kaikki muukin täällä nykyään tehdään.

Minä uskon, että kymmeniä tuhansia tulee rajan yli tämän vuoden aikana. Niistä kaikki halukkaat voivat halutessaan jäädä maahan pysyvästi. Sillä saako turvapaikkaa, ei ole merkitystä sen suhteen jääkö maahan vai ei.
RVL menettää merkityksensä, koska toimivat käytännössä vain laillisten rajan ylittäjien passintarkastajina ja passittomien tulijoiden kassin kantajina ja taxeihin ohjaajina.
 
Kokoomuksen kansanedustajan mietteitä.



Ei ole mitään syytä olettaa Venäjän demokratisoituvan ja länsimaistuvan lähiaikoina. Lyhyen aikavälin lisäksi nyt on mietittävä, miten tässä hetkessä tehtävät päätökset näkyvät vaikkapa 10 vuoden päästä. Kysymyksen ytimessä sekä kotimaiset että kansainväliset ratkaisut:

1) Kotimainen rajavartiolainsäädäntö

Tähän liittyy keskeisesti henkilöresurssien varmistaminen myös kriisitilanteissa, teknisen valvonnan tehostaminen sekä nopeutettu rajamenettely laittomille rajanylittäjille. Rajamenettelyn käyttöön ottamisella luotaisiin puolestaan uusi keino käsitellä turvapaikkahakemuksia hyvin nopeassa menettelyssä niin, etteivät hakijat voisi liikkua vapaasti Suomen alueella tai edelleen muihin EU-maihin.

2) EU:n keskeinen rooli

Ennakkotapaus vuodelta 2021 Puolassa: Valko-Venäjältä ohjatut ihmisvirrat saatiin laantumaan, kun EU tehosti palautuksia takaisin kotimaahan. On koko unionin intressi, etteivät tulijat jää Eurooppaan – tulivat he sitten miltä rajalta tahansa. Tässä on oltava koko Unionin hartiat käytössä, intressi on yhteinen.

3) Ihmissalakuljetuksen kitkeminen

Laittoman maahanmuuton järjestäminen on osa kansainvälistä rikollisuutta. Tältä “bisnekseltä” tulee poistaa toimintaedellytyksiä kansainvälisellä yhteistyöllä. Se on paitsi rajaturvallisuuden kannalta tärkeää, myös inhimillisesti oikein.
Juurikin perus kaksilla rattailla ajoa, mukamas tiukka ja käytännössä "Meillä on tilaa"-mentaliteetti. EU hoitaa..joopa joo..näytöt on vahvat.

Rajamenettely koskee 5-10% tulijoita, huulten heilutusta..
 
Käytännössä mahdoton korjattava nykyisellä kokoonpanolla jossa RKP hallituksessa.
Tilanne tulee muuttumaan jonkin verran, kun Henriksson häipyy europarlamenttiin. On kuluttanut naamansa tämän asian suhteen, joten Adlercreutzilla on vähän helpompi antaa periksi, vaikka onkin saman linjan edustaja.

Jään kyllä kaipaamaan Anna-Majan huolellisesti lausumaa ja artikuloimaa sanaa "oikeusvaltioperiaate" Siinä huulet, leuka ja hampaat tekevät monta liikettä kaikkiin mahdollisiin suuntiin, mutta ah, aina niin säntillisesti.
 
Puolaankin edelleen tihkuu kymmeniä tuhansia vuosittain vaikka siellä lainsäädäntö, vetovoimatekijät ja rajan pituus ihan eri luokkaa.

Suomi tulee saamaan opetuksen typerästä sinisilmäisyydestään. Ikävää kun siitä tulee kärsimään kaikki. EU:n isot maat kierähtävät sohvalla ja pieraisevat, sieltä ei ratkaisua tule.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin maailmasta on kadonnut se normaali käytäntö, että valtakunnan rajan kutsumatta ja luvatta ylittävät otetaan kiinni ja laitetaan vankileirille tai ammutaan jo rajalle? Minun arvomaailmassani nuo ovat oletuksena.
 
Olen nyt laiska selvittämään ja kysyn viisaammilta.

Sisältyykö rajamenettelysäädösten tai muun lainsäädännön päivityksiin mahdollisuus jossa voitaisiin tehokkaasti (fyysisin keinoin, esim. suljettu laitos) rajoittaa liikkumisvapautta henkilöiltä jotka todennäköisesti ovat ylittäneet valtakunnanrajan muualta kuin sallittujen ylityspaikkojen kautta?

Ilman tätä mm. palautukset perustuu käytännössä vapaaehtoisuuteen.
 
Olen nyt laiska selvittämään ja kysyn viisaammilta.

Sisältyykö rajamenettelysäädösten tai muun lainsäädännön päivityksiin mahdollisuus jossa voitaisiin tehokkaasti (fyysisin keinoin, esim. suljettu laitos) rajoittaa liikkumisvapautta henkilöiltä jotka todennäköisesti ovat ylittäneet valtakunnanrajan muualta kuin sallittujen ylityspaikkojen kautta?

Ilman tätä mm. palautukset perustuu käytännössä vapaaehtoisuuteen.

Sisältyy liikkumisvapauden rajoitus. Eri asia sitten saadaanko henkilöä koskaan palautettua.

Nyt kun lukee kuin piru raamattua, niin 100/1300 tulijasta olisi tuohon nopeutettuun menettelyyn mennyt niin ovatko henkilöitä, joiden on katsottu olevan vaaraksi yleiselle järjestykselle tai kansalliselle turvallisuudelle?

Tavanomaisessa turvapaikkakäsittelyssä hakijoilla on mahdollisuus vapaasti liikkua Suomen sisällä tai muualle EU-alueelle. Rajamenettelyssä taas hakijoiden on oleskeltava rajalla tai sen lähellä hakemuskäsittelyn ajan. Käytännössä hakijan täytyy pysyä hänelle osoitetun vastaanottokeskuksen alueella. Menettelyn tavoitteena on tehostaa perusteettomien hakemusten tutkintaa ja kielteisen päätöksen saavien hakijoiden palauttamista. Lisäksi ehkäistään turvapaikanhakijoiden liikkumista jäsenvaltiosta toiseen.

Sisäministeriön esityksessä ehdotetaan myös, että ulkomaalaislakiin sisällytetään ne menettelydirektiivin nopeutetun menettelyn perusteet, joita ei ole siihen vielä sisällytetty. Nopeutettu menettely tarkoittaa käytännössä sitä, että kielteisen päätöksen saanut hakija voidaan palauttaa nopeammin kuin normaalissa turvapaikkamenettelyssä. Nopeutettua menettelyä voitaisiin jatkossa käyttää muun muassa niihin kielteisen päätöksen saaviin hakijoihin, joiden voidaan katsoa olevan vaaraksi Suomen kansalliselle turvallisuudelle tai yleiselle järjestykselle, tai uusintahakemuksiin.

 
Sisältyy liikkumisvapauden rajoitus. Eri asia sitten saadaanko henkilöä koskaan palautettua.

Nyt kun lukee kuin piru raamattua, niin 100/1300 tulijasta olisi tuohon nopeutettuun menettelyyn mennyt niin ovatko henkilöitä, joiden on katsottu olevan vaaraksi yleiselle järjestykselle tai kansalliselle turvallisuudelle?
Tai ehkäpä yleisimmin ko.henkilöt anoneet aikaisemmin jo turvaa, mutta saaneet kielteisen ja palautettu. (Puola /vv?)
 
Sisältyy liikkumisvapauden rajoitus. Eri asia sitten saadaanko henkilöä koskaan palautettua.
Thanks. Tuossa puhutaan mm. mahdollisesti vaarallisista henkilöistä ja tp-hakijoiden valtioidenvälisen liikkumisen estämisestä.

Keskeinen kysymys on mulle edelleen epäselvä: Mikä estää henkilöä nostamasta kytkintä säilytyspaikastaan kun keskuksessa virkamiehet alkaa kyselemään liian vaikeita? Eli nautitaan antimista niin pitkään kun voidaan ja sitten lähdetään tuttavien luo Vantaalle tai Saksaan.

Jos ei saada biometrista tunnistetta niin uudelleen eri nimellä tp-prosessiin?
 
Olen nyt laiska selvittämään ja kysyn viisaammilta.

Sisältyykö rajamenettelysäädösten tai muun lainsäädännön päivityksiin mahdollisuus jossa voitaisiin tehokkaasti (fyysisin keinoin, esim. suljettu laitos) rajoittaa liikkumisvapautta henkilöiltä jotka todennäköisesti ovat ylittäneet valtakunnanrajan muualta kuin sallittujen ylityspaikkojen kautta?
Asiaa ei julkisuudesta saa selville. Luulen, ettei sisäministerikään tiedä, mitä on valmistelusta tulossa ulos.
 
Thanks. Tuossa puhutaan mm. mahdollisesti vaarallisista henkilöistä ja tp-hakijoiden valtioidenvälisen liikkumisen estämisestä.

Keskeinen kysymys on mulle edelleen epäselvä: Mikä estää henkilöä nostamasta kytkintä säilytyspaikastaan kun keskuksessa virkamiehet alkaa kyselemään liian vaikeita? Eli nautitaan antimista niin pitkään kun voidaan ja sitten lähdetään tuttavien luo Vantaalle tai Saksaan.

Jos ei saada biometrista tunnistetta niin uudelleen eri nimellä tp-prosessiin?
Niin tuleehan kieltämättä tuosta ”on pysyttävä vastaanottokeskuksen alueella” vähän sellainen poistumiskielto -viba, joka nojaa henkilön kuuliaisuuteen asiassa. Henkilö jolla ei ole puhtaat jauhot pussissa ei kyllä kieltoja noudata. Jos alue on aidattu ja vartioitu niin pitoa olisi eri tavalla. Jää nähtäväksi miten tätä sitten sovelletaan.
 
Tuo ongelma tulee olemaan niin suuri, pitkäkestoinen ja niin vaikeasti korjattava ettei kukaan edes uskalla puhua sitä. Kaikki on toistaiseksi vielä omissa bunkkereissaan puhumassa jotain aivan hävytöntä paskaa eri sopimuksista.

Oppositio pelailee kannatuspeliä. Kertoo julkisuuteen toiveita tiukemmasta rajasta, mutta taustalla laskee miten tulevasta katastrofista oma kannatus hyötyisi eniten.

Hallitus viimeistään nyt on tajunnut että tämä tulee ensinnäkin olemaan jäätävän kallis paukku. Käytännössä mahdoton korjattava nykyisellä kokoonpanolla jossa RKP hallituksessa. Toisekseen Suomen vetovoimatekijöitä on täysin mahdotonta karsia näin lyhyessä ajassa. Etupaketti on kattava. Viime hallituksenkin aikana sitä vahvistettiin. Velkarahalla tietenkin, kuten kaikki muukin täällä nykyään tehdään.

Minä uskon, että kymmeniä tuhansia tulee rajan yli tämän vuoden aikana. Niistä kaikki halukkaat voivat halutessaan jäädä maahan pysyvästi. Sillä saako turvapaikkaa, ei ole merkitystä sen suhteen jääkö maahan vai ei.
RVL menettää merkityksensä, koska toimivat käytännössä vain laillisten rajan ylittäjien passintarkastajina ja passittomien tulijoiden kassin kantajina ja taxeihin ohjaajina.
Tähän tämä kiteytyy. Tulijatulva välimeren yli tulee kasvamaan mitä enemmän ilmastonmuutos tuhoaa paikallista ruuantuotantoa, tuolla ei oikein osata vaihtaa tuhatvuotisia lajikkeita eikä muuttaa käytäntöjä. Jokin ratkaisu tuohon on tehtävä EU tasolla, muuten ollaan tässä samassa kuin Puola. Ihan sama ilmiö on myös USA:n etelärajalla.
 
Tähän tämä kiteytyy. Tulijatulva välimeren yli tulee kasvamaan mitä enemmän ilmastonmuutos tuhoaa paikallista ruuantuotantoa, tuolla ei oikein osata vaihtaa tuhatvuotisia lajikkeita eikä muuttaa käytäntöjä. Jokin ratkaisu tuohon on tehtävä EU tasolla, muuten ollaan tässä samassa kuin Puola. Ihan sama ilmiö on myös USA:n etelärajalla.
Eivätkös Afrikkalaiset ole juuri hoitamassa tämän asian kuntoon?
 
Niin tuleehan kieltämättä tuosta ”on pysyttävä vastaanottokeskuksen alueella” vähän sellainen poistumiskielto -viba, joka nojaa henkilön kuuliaisuuteen asiassa. Henkilö jolla ei ole puhtaat jauhot pussissa ei kyllä kieltoja noudata. Jos alue on aidattu ja vartioitu niin pitoa olisi eri tavalla. Jää nähtäväksi miten tätä sitten sovelletaan.
Tässä varmaan sovelletaan sitä 4-portaista asteikkoa, jossa keinoina ovat 1.kehotus, 2.voimakas kehotus, 3.suositus ja 4. eli kaikkein ankarin keino on voimakas suositus. Ja näillä sitten mennään sinne hamaan maailman tappiin asti.
 
Jos alue on aidattu ja vartioitu niin pitoa olisi eri tavalla.
Rohkenisin väittää, että kaikkein suurin vaikutus olisi ennalta ehkäisevä. Pakettiin voisi lisätä että pois pääsee vasta kun biometriset tunnisteet saatu talteen, kenties haastavampaa pyrkiä uudelleen Eurooppaan. Viesti kulkisi lähtömaihin.

Toki tässäkin piru majailee yksityiskohdissa, vartiohenkilöstön oikeudet jne.
 
Ei kannata ottaa kansainvälisiä sopimuksia, perustuslakivaliokuntaa tai tuomioistuinlaitosta lyömäaseeksi tähän soppaan.

Ei lääkärikään voi sille mitään jos potilas on sairas. Keinot auttaa ovat rajalliset.

Suomi on oikeusvaltio ja tulee myös olemaan. Se erottaa meidät Venäjästä. Niinpä tietyistä kansainvälisistä sopimuksista on irtauduttava, jos ne ovat ristiriidassa kansallisen etumme kanssa ja sen jälkeen korjata oma lainsäädäntömme 2020-luvulle.

Olisi melkoinen kansainvälisen tason pelinavaus lähteä ovet paukkuen YK:n pakolaissopimuksesta. Monia muita sivistysmaita voisi seurata perässä.
 
Tilanne tulee muuttumaan jonkin verran, kun Henriksson häipyy europarlamenttiin. On kuluttanut naamansa tämän asian suhteen, joten Adlercreutzilla on vähän helpompi antaa periksi, vaikka onkin saman linjan edustaja.

Jään kyllä kaipaamaan Anna-Majan huolellisesti lausumaa ja artikuloimaa sanaa "oikeusvaltioperiaate" Siinä huulet, leuka ja hampaat tekevät monta liikettä kaikkiin mahdollisiin suuntiin, mutta ah, aina niin säntillisesti.
Kuullun valossa adleri on jopa baja-majaa kovempi mocuttaja.
 
Olisi melkoinen kansainvälisen tason pelinavaus lähteä ovet paukkuen YK:n pakolaissopimuksesta. Monia muita sivistysmaita voisi seurata perässä.
Tämä ei ole korteissa. Ei vaan ole ja sillä selvä.

Oikeusvaltion muuttuminen irvikuvakseen öikeysvältiöksi on sensijaan juuri nyt meneillään. Pääsemme oikeusvaltion menosta eroon ihan silläkin, että päästämme maahan sanokaamme 25 000 epämääräistä jantteria ja joku sanoo telkkarissa että schaffen schaffen. Viimeksi nimittäin tulo lakkasi siihen, että Ruotsin kanssa oli sovittu tietystä määrästä ja siksi ei enempiä tullut. Tällä kertaa tilanne on sillä lailla olennaisesti erilainen, että jokainen tänne päässyt tulija kiihdyttää osaltaan painetta lähtöpaikoissa eikä perälautaa ole olemassakaan.

Esimeriksi suomalaisten kiinteistöjen arvo on aika mielenkiintoinen kysymys jo tänä vuonna, jos kysymystä maassa oleskelevista ihmisistä ei aiota ratkaista. Sisäiset levottomuudet alkavat kesällä. White flight pois koko maasta on sitten kai seuraavana.
 
Back
Top