Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

En ymmärrä miten tyhmää osa Suomen kansasta ja poliitikoista on kun ne haukkuu oikeustieteiijöitä ja tuomareita näistä samoista tulkinnoista

Kyllä osa oikeustieteilijöistäkin on ideologiansa sokaisemia ja tekevät tahallaankin vääriä tulkintoja. Ei ole aina tyhmää kyseenalaistaa tulkintoja.

Suomessakin on suomettuneita ja taistolaisia oikeustieteilijöitä joiden vaikuttimet alkavat soittamaan hälytyskelloja. Myös laintulkinnat on hyvin mielenkiintoisia. Nimetkin kyllä tiedetään.
 
Kyllä osa oikeustieteilijöistäkin on ideologiansa sokaisemia ja tekevät tahallaankin vääriä tulkintoja. Ei ole aina tyhmää kyseenalaistaa tulkintoja.

Suomessakin on suomettuneita ja taistolaisia oikeustieteilijöitä joiden vaikuttimet alkavat soittamaan hälytyskelloja. Myös laintulkinnat on hyvin mielenkiintoisia. Nimetkin kyllä tiedetään.
Tarkoitatko esim eilen ylen uutisiin raahattua ihmisoikeusasiantuntija- ja juristi Outi Korhosta, jolla on taatusti ns oikeat mielipiteet..?
 

Kyllä osa oikeustieteilijöistäkin on ideologiansa sokaisemia ja tekevät tahallaankin vääriä tulkintoja. Ei ole aina tyhmää kyseenalaistaa tulkintoja.

Suomessakin on suomettuneita ja taistolaisia oikeustieteilijöitä joiden vaikuttimet alkavat soittamaan hälytyskelloja. Myös laintulkinnat on hyvin mielenkiintoisia. Nimetkin kyllä tiedetään.
Eipä esim. Korhosen jutuissa ollut juurikaan omaa tulkintaa, tai ideologiaa, vaan hän kertoi kv-sopimuksiin liittyvistä vakiintuneista tulkinnoista. Ongelma tietenkin piilee siinä, että niissä sopimuksissa on porsaan, tai enemmänkin kansainvaelluksen mentävä aukko, joka pitäisi saada tukittua. Lait ja sopimukset eivät yksinkertaisesti tunnista nyt käsillä olevaa tilannetta.

Helpointa olisi mennä siihen suuntaan minkä hallitus näyttää valinneen, mutta pidemmälle. Kuten sisäministeri totesi on kyse ennen kaikkea kansallisesta turvallisuudesta. Sen pitäisi olla koko ajan johtotähtenä. Käsittelyssä oleva lakiesitys vaikuttaa kyllä monin tavoin riittämättömälle. Ilmeisesti käsillä on taas samat juridiset murheet, kuin Marinin hallituksella oli koronarajoituksia määrättäessä.

Järjestettyyn maahantuloon osallistuneilla ei jatkossa pitäisi olla mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Jos ei voida tuupata takaisin, niin otetaan säilöön kunnes paluuosoite löytyy. Ja jos pitää tutkia, niin otetaan säilöön kunnes tiedetään missä mennään. Suomi on täynnä tyhjiä sote-, koulu- ja tehdaskiinteistöjä, sekä telttaleireille erinomaisesti sopivia entisiä turvesoita, joten isokin väkimäärä on kyllä hallittavissa.
 
Näyttää sitten esityksessä olevan vesityspykälät eli poikkeukset. Kyllä ne sylttytehtaallakin osaavat Hesaria lukea eli tietävät mitä laittaa. Näyttää vaikealta edes tämän läpimeno kun rajalla pitäisi tehdä tulkintaa eikä yksiselitteisesti vain tukkia pääsy.
 
Eipä esim. Korhosen jutuissa ollut juurikaan omaa tulkintaa, tai ideologiaa, vaan hän kertoi kv-sopimuksiin liittyvistä vakiintuneista tulkinnoista.
”Vakiintuneista tulkinnoista”. Niin, tuohon ei tietenkään jää yhtään omaa tulkinnan varaa.

Antaa olla, en jaksa alkaa vääntämään tästäkin asiasta, tyypin kanssa joka hakee konfliktia jokaisesta asiasta.
 
”Vakiintuneista tulkinnoista”. Niin, tuohon ei tietenkään jää yhtään omaa tulkinnan varaa.

Antaa olla, en jaksa alkaa vääntämään tästäkin asiasta, tyypin kanssa joka hakee konfliktia jokaisesta asiasta.
Ei oikeuskäytäntö ole ideologiaa. Taustalla sitä tietenkin on ja on ollut. Hieno ideologia onkin, eli halu auttaa hädänalaisia.

Minä en ole hakenut konfliktia yhtään mistään. Eri mieltä taidamme olla monestakin asiasta, mutta se on elämää, ei konflikti.
 
Jos eduskunnalla on halua, ne kyllä säätää sen lain.

Pahin seuraamus on sosialistien möksöttäminen, kun maamme pääministeri käy parlamentissa vierailulla. Ja senhän ne näköjään tekee jo muutenkin, kun kansa äänestää väärin.

YK taas ei kiinnosta karvan vertaa niin kauan, kun siellä on sotarikollisten pyörittämä valtio turvallisuusneuvostossa.
 
Jos eduskunnalla on halua, ne kyllä säätää sen lain.
Ei oikein vakuuttanut tuo hallituksen lakiesitys julkisuudessa olleiden tietojen perusteella. Kovin oli reikäinen ratkaisu käsillä olevaan ongelmaan. Mut sen parempaan ei edes Eduskunta taida Suomessa ihan helpolla pystyä. Ei edes yksimielisenä.
 
Kyllä varmaan yksimielisenä pystyy, mutta todellisuudessa joutuu ottamaan huomioon, että minkälaisella lakiesityksellä on mahdollisuus mennä läpi.
 
Kyllä varmaan yksimielisenä pystyy, mutta todellisuudessa joutuu ottamaan huomioon, että minkälaisella lakiesityksellä on mahdollisuus mennä läpi.
Perustuslakivaliokunnan on käytännössä mahdotonta leimata mitä tahansa lakiesitystä. Mutkan kautta tietysti onnistuu, jos muutetaan ensin perustuslakia ja samassa yhteydessä irtaudutaan tarvittavasta määrästä kansainvälisiä sopimuksia.

Hallituksella on jopa hämmästyttävän kapea sektori toimia, niiin kuin korona-aikaankin nähtiin. Tarvittaisiin joku valmiuslakiakin jytäkämpi kuningaspykälä, jonka turvin voisi kansallisen turvallisuuden nimissä sivuuttaa kv-sopimuksia määräajaksi. Taakse vaadittaisiin vaikka pressa ja 5/6 kansanedustajista.
 
Mitä tulee debattiin oikeustieteen edustajien suhteen, näkemyksissä kierrokselle lähtevään poikkeuslainsäädäntöön, hyvä olisi ehkä muutamia seikkoja huomioida:

- en ole havainnut kantaa juuri juristeriassa otettavan siihen, "mikä ei ole kohtuus, ei voi myöskään olla oikeus" -näkökohtaan, jota ehdottomasti laajamittainen masinoitu kolmansien maiden kansalaisten dumppaaminen Suomeen edustaisi

- oikeusperustainen tulkinta perustuu tietenkin voimassaolevaan kv-lainsäädäntöön. Se, kuinka mielekästä pääpiirteiltään edelleen n. 70 vuotta ikääntynyt kv-lainsäädäntö paitsi pykälissään, niin myös muuttuneessa maailmassa on. Tähän eivät asiantuntijat pääsääntöisesti kantaa ota.

- kehäpäätelmä on hyvin nopeasti valmis, ylläolevaan viitaten.

- vaikka laintulkinnassa ei potentiaalisia mahdollisuuksia, ehkäpä jopa todennäköisiin muutoksiin voida ymmärrettävästi huomioonottaa...

... käytettävissä on Suomen Perustuslain mahdollistama, tulkinnan kautta käytössä oleva liikkumavara, tämä olisi tietenkin laintulkintaa uudessa tilanteessa kontra Perustuslaki:

23 § (4.11.2011/1112)

Perusoikeudet poikkeusoloissa


Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.


Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.

tai

94 §

Kansainvälisten velvoitteiden ja niiden irtisanomisen hyväksyminen


Eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen. Eduskunnan hyväksyminen vaaditaan myös tällaisen velvoitteen irtisanomiseen.


Kansainvälisen velvoitteen tai sen irtisanomisen hyväksymisestä päätetään äänten enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä. (4.11.2011/1112)

Kansainvälinen velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita.


Se, että tässä tilanteessa Vasemmistoliiton pj. kertoo kannakseen ehdottoman kv-velvoittavien lakien voimassaolon nykyisessä tulkinnassaan, ilman rajoittavia ulkoisia tekijöitä ts. Venäjän toimintaa. On surullista, lievästi ilmaisten. Osa poliitikoista on kirjaimellisesti valmis paskomaan tämän pienen maan. Ylevänä, ihmisoikeuksien- yms. soihtua korkealla kantaessaan. Se, mikä saattaisi olla tuon ideologian toteutuksen päätepisteessä. Sillä ei tuntuisi olevan mitään merkitystä, päätöksiä hahmotellessa.

Kuten aina. Utopiamaailma kohdatessaan Reaalimaailman. Utopia paikalta poistuu, nenä verillä ja laajalle joukolle sivullisia vahinkoa aiheuttaneena.
Kestävät muutokset syntyvät uskoakseni pääosin erityyppisillä mekanismeilla, kuin todellisuuden kieltämisellä ja historiallisesta ajanhetkestä janalla siirtyen - ilman välivaiheita, laidasta toiseen.
 
Jospa mentäisiin ekskursiolle lahden taakse etelän suuntaan.

Samat kv-sopimukset velvoittaa, mutta "kommunistien" pölpötystä ei kuunnella samaan malliin kuin meillä.

Tuon lainausmerkeissä olevan määritelmän ymmärtää kyllä.
 
Perustuslakivaliokunnan on käytännössä mahdotonta leimata mitä tahansa lakiesitystä. Mutkan kautta tietysti onnistuu, jos muutetaan ensin perustuslakia ja samassa yhteydessä irtaudutaan tarvittavasta määrästä kansainvälisiä sopimuksia.

Hallituksella on jopa hämmästyttävän kapea sektori toimia, niiin kuin korona-aikaankin nähtiin. Tarvittaisiin joku valmiuslakiakin jytäkämpi kuningaspykälä, jonka turvin voisi kansallisen turvallisuuden nimissä sivuuttaa kv-sopimuksia määräajaksi. Taakse vaadittaisiin vaikka pressa ja 5/6 kansanedustajista.
PeV voi näin tarpeelliseksi katsoessaan, poiketa totutusta kv-lainsäädännön tulkinnasta. Mahdollisten ristiriitojen/riitauttamisen suhteen, järjestys olisi asian siirtymisessa kv-lainsäädännön elimien harkintaan.

Aiheellista havaita, PeV:in olevan ylin lainsäädännöllistä tulkintaa käyttävä elin. PeV kuulee vaan ei ole sidottu suhteessa päätöksissään, käytettäviin asiantuntija-arvioihin.

Kuten monasti esille on tuotu. PeV:in poliittinen ulottuvuus ei ongelmaton ole. Varsinkaan nopeasti muuttuvissa olosuhteissa. Tässä nykyinen kokoonpano;

1710606016757.png


Edit; lisätty linkki

 
Viimeksi muokattu:
Jospa mentäisiin ekskursiolle lahden taakse etelän suuntaan.

Samat kv-sopimukset velvoittaa, mutta "kommunistien" pölpötystä ei kuunnella samaan malliin kuin meillä.

Tuon lainausmerkeissä olevan määritelmän ymmärtää kyllä.
Nii, ehkä sitä oppia tulisi siitä miten niitä kaikkia sopimuksia tulkitaan/ymmärretään. Siis täällä mennään aina sen pahimman kautta mikä meille on epäedullisinta, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Taas kerran sopii muistuttaa erään poliitikon lausahdus, oma kansa ensin ajattelu on vahingollista!
 
Jospa mentäisiin ekskursiolle lahden taakse etelän suuntaan.

Samat kv-sopimukset velvoittaa, mutta "kommunistien" pölpötystä ei kuunnella samaan malliin kuin meillä.

Tuon lainausmerkeissä olevan määritelmän ymmärtää kyllä.
Tämä on merkittävä ero, jota ei riittävästi julkisuudessa esiin tuoda. Siis, mahdollisuus tulkintaan kv-lainsäädännön velvoittavuudesta.

Toiseen vaakakuppiin voi sitten asettaa, mahdolliset sanktiot/"sanktiot". Velvotteiden vastaisesta toiminnasta. Näin leikkisästi, mikä edes etäisesti mahdollinen sanktiotoimi (mainehaittaa ei lasketa, muualla kuin vasureissa) voisi ylittää potentiaalisen riskitoteuman.

Suomi on edelleen jumissa lukuisiin ongelmakenttiin liittyen, vuosien 2015-16 välisellä ajalla tänne n. 35 000 määrässä saapuneiden ja laajasti hyvin haasteellisesti sopeutettavien suhteen. Laitetaan tuohon sama määrä tai tuplana päälle. Miltä näyttäisi?

Näyttäisi siltä, että Vasemmistoliitossa on säännönmukaisesti kieltäydytty käymään keskustelua minkäänlaisista raja-arvoista. Tämä ei ole, luulisin. Luovuttamattomalle ihmisarvolle sopivaa puhetta.
 
Kun julkisuudessa käytettävien kv-oikeustieteiden edustajia kuullaan. Olisi, kuten kaikessa laadukkaassa journalismissa myös perehtymisen kautta. Hyvä esittää if-kysymyksiä. Kuten:

9 artikla

Tilapäiset toimenpiteet

Mikään tämän yleissopimuksen määräyksistä ei estä sopimusvaltioita sodan aikana tai muiden vakavien poikkeuksellisten olosuhteiden vallitessa ryhtymästä tiettyyn henkilöön nähden väliaikaisiin toimenpiteisiin, joita tämä valtio pitää valtion turvallisuuden kannalta välttämättöminä odotettaessa selvitystä sanotun valtion toimesta, onko asianomainen todella pakolainen ja onko hänen tapauksessaan toimenpiteiden jatkaminen valtion turvallisuuden kannalta välttämätöntä.


En sano tai ole sanomatta, että ylläolevalla välttämättä olisi tai ei olisi legitemiteetin kautta tulkinnan mahdollisuuksia, joissa nykyistä vakiintunutta käytäntöä olisi mahdollista muuttaa.

Mutta sanon, että tarpeen ollessa riittävää luokkaa. Hyvinkin drastisia muutoksia on mahdollista tehdä. Vaikka sitten näiden oikeellisuutta jälkikäteen puiden.

Kun luette läpi, alla olevaa pakolaisten oikeusaseman yleissopimusta. Kiinnittäkää huomiota ratifiointien vuosilukuihin.
 
Tässä tarkoituksella, "vanhaakin" materiaalia linkeissä. Tarkoitus painottaa sitä, kuinka todennäköistä Venäjälle olisi käyttää siirtolaisuutta osana voimankäyttövalikoimaa suhteessa Eurooppaan ja toki nyt, NATO-Suomeen. Sisäisen ja laajemman hajaannuksen aikaansaamiseksi. Mikäli linkki vaikuttaa biasoituneelta, ehdottaisin laajemmin perehtymään.

Luullakseni muualla kuin ei-julkisessa materiaalissa. Myös potentiaalisia määriä on läpi käyty. Osiltaan selittäisi suomalaisittain poikkeuksellisen nopean ja kovan poikkeaman totutusta laintulkinnasta. Se, kuinka tehokasta tämä on ehkäisemään näkyvillään olevaa hyvin vakavaa tilannetta. Hieman eri juttu.


Tässä vain abstrakti

Ei tätä kokonaisuutta linkillä tai kymmenellä ole mahdollista saattaa uhkaskenaariossaan, laajasti ymmärrettävään muotoon. Venäjän käytössä oleva ja käyttämä valikoima etupiiri-ajattelunsa työkaluna. Täytyisi edes kohtuullisesti olla hallussa. Ennen mielekkään hahmotuksen tekemistä siihen, kuinka pitkälle eriasteisessa harmaassa/hybridi vaiheessa. Venäjä on valmis menemään.

Lumet alkavat sulaa. Hieman itseäni hirvittää, osan kansanedustuslaitosta jäsenien suhtautuminen hyvin mahdollisesti laajenevaan ongelmaan. Suuntautuminen osalla vaikuttaisi olevan juristerian taakse vetäytyminen, ei ongelman kohtaaminen.
 
Back
Top