Uutisissa olevien tietojen perusteella tässä uudessa laissa on useita ongelmakohtia. Tässä kaksi:
1) Yksittäisen rajavartijan vastuulle ei voida laittaa sitä, että hänen pitäisi tunnistaa rajan takana lymyävistä laumoista ”erityisen haavoittuvaisessa asemassa olevia” siirtolaisia. Miten se olisi edes mahdollista? Vaatetuksesta? Parran pituudesta?
2) Lain soveltaminen mahdollista vain viimesijaisena toimenpiteenä silloin, kun kaikki muut keinot on käytetty. Eli voiko lakia edes ottaa käyttöön, jos vaikkapa on sellainen keino käyttämättä, että käytäisiin korkean tason poliittiset neuvottelut Venäjän johdon kanssa tilanteen ratkaisemiseksi? Toisin sanoen, onko mahdollista rikkoa kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia sen takia, että ei ole poliittista tahtoa neuvotella venäläisten kanssa? Onko se riittävä syy?
Nämä kaksi kohtaa ainakin pitäisi korjata.
Itse tekisin sen niin, että ei laiteta mitään poikkeuksia lakiin siitä, kenen turvapaikkahakemus käsitellään lain ollessa voimassa, vaan yksinkertaisesti silloin ei käsitellä kenenkään hakemuksia.
Ja jälkimmäinen siten, että lain käyttöön oton kynnys pitää säätää sellaiseksi, että riittää, että kansallinen turvallisuus on vakavasti uhattuna. Ei mitään lisäyksiä siitä, että ensin pitää käyttää kaikki muut keinot.
Tokihan siis voi olla, että nämä lakia vesittävät kohdat ovat tällä hetkellä viestinnässä mukana sen takia, että saataisiin oppositio mukaan lain taakse, eikä niitä ole tarkoituskaan lopulta kirjata lakiin, mutta nämä nyt ensimmäisenä pomppasivat silmiin.