Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Ei käsittääkseni mikään olemassa oleva laki kävele nykyisellä tulkinnalla perustuslakiin pykälien ohitse jotka määrittelevät pohjan turvapaikan haulle.
Miten tätä pitäisi lukea?
"Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta"

Ei turvapaikan haku voi mennä muiden perusoikeuksien edelle??
 
Itärajaa tänään A-Studiossa.



Hallitus haluaa poikkeuslailla käännyttää turvapaikanhakijat itärajalta. Turvaisiko laki perus- ja ihmisoikeudet? Vieraana akateemikko, kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi.
 
Itärajaa tänään A-Studiossa.



Hallitus haluaa poikkeuslailla käännyttää turvapaikanhakijat itärajalta. Turvaisiko laki perus- ja ihmisoikeudet? Vieraana akateemikko, kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi.
Nazzi-hallitus. Ihan turhaan. Meillä on kaikilla ihan hauskaa täälllä, otetaan kaikki. Tulee työvoima tarjoamaa.
 
Miten tätä pitäisi lukea?
"Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta"

Ei turvapaikan haku voi mennä muiden perusoikeuksien edelle??
Näissä kysymyksissä, taajaan käytetyt asiantuntijat ovat hyvin samansuuntaista viestiä antaneet. Eli; tuo lainaamasi kohta "jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia", tulkitaan kontekstissa velvoittavaksi ja ollen ikäänkuin osa lainsäädännön haastavasti muutettavaa tai tulkittavaa runkoa.

Se, mikä on osin mielenkiintoisempaa kuin käyty keskustelu/"keskustelu". On se, miten lainsäädännön pilareita tässä ajassa tulkitaan. Vaikutelma on tullut siihen, että varsinaista sotatilaa lukuunottamatta(?). Paino ilman kansallisen turvallisuuden aspektia, suuntautuisi tulkinnassa jonnekin aivan muualle. Surullista sokeutta mielestäni.

Kuten esiin on tullut, PeV:in rooli muuttuvassa ja haastetussa tilanteessa on laaja.
 
Ei yhteiskunta kestä sitä jos kaikille satunnaisille tulijoille pitää tarjota kantaväestön oikeudet, tai jos paikallisia perusoikeuksia voidaan rajoittaa muttei kansainvälisiä. Melkoista miinaa on kylvetty perustuslakiin.

Kun tällä hetkellä rahat eivät riitä nykyväestönkään palveluihin
 
Tässä mitään rajalakeja tarvita, riittää kun jokaiseen asuntovelkaiseen asumukseen otetaan vaikka viisi matua. Asuntovelkaiseen siksi että siitä ei pääse karkuun suorittamasta päättäjien puolesta kansainvälisiä velvoitteita. Ne matut kyllä jää kotivahdeiksi kun aamuisin töihin painat, ja illalla hommaat niille eväät, kun huoltovarmuus on mitä on. Vittu joo :camo: :uzi:
 
Ei yhteiskunta kestä sitä jos kaikille satunnaisille tulijoille pitää tarjota kantaväestön oikeudet, tai jos paikallisia perusoikeuksia voidaan rajoittaa muttei kansainvälisiä. Melkoista miinaa on kylvetty perustuslakiin.
Martin Scheinin, 69v, Oxford yliopisto. 2000-luvun perustuslain isä, kokee nyt järjettömän kovia orgasmeja. Aina halukas kommentoimaan Xs:ssä. Miinoitus pitää olen siitä aivan varma. Hyvin vaikea on hallituksen noista miinoista luovia eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Se vaatii ihmisoikeuskäsityksen muuttamista. Se vaatii että luovutaan ajatuksesta että kaikki maailman ihmiset ovat samanarvoisia. Me emme voi tarjota kaikille maailman ihmisille sitä mihin meillä itsellään ei ole enää varaa

Minusta meidän pitää vaan mennä siihen suuntaan, että valtiolla on rajat ja se määrittää, kuka sen rajan ylittää. Ja että valtion on taattava ihmisoikeudet oman maansa sisällä, mutta sillä ei luonnollisesti ole valtuuksia rajan ulkopuolelle. Venäjällä olevien ihmisten asiat ovat siis Venäjän asia, eikä Suomi voi siihen puuttua.

Näin meidän ei tarvitse varsinaisesti muuttaa ihmisoikeuskäsityksiä.
 
Martin Scheinin, 69v, Oxford yliopisto. 2000-luvun perustuslain isä, kokee nyt järjettömän kovia orgasmeja. Aina halukas kommentoimaan Xs:ssä.

Jostain syystä lueskelin noita sen juttuja tänään.

Siinä on mielenkiintoinen kaveri.

Toisaalta on kovasti saamelaisten erioikeuksien ja itsemäärittelyoikeuden puolella, toisaalta taas fanittaa kirjaa jossa Eurooppaan pamahtaa miljardi ihmistä Afrikasta 2100 mennessä ja se on vain hyväksyttävä väistämättömänä. Ja oikeastaan vain hyvä asia, että väestö muuttuu.

Niin ja väestönvaihto on salaliitto.

Pitää olla professori, että nuo kolme asiaa ovat tosia yhtä aikaa.

Sitten jossain haastattelussa kertoi samassa lauseessa, kuinka Suomi päättää kuka rajan yli tulee, mutta kaikki turvapaikkaa hakevat on otettava maahan ja hakemukset on käsiteltävä.

Sillä Martin pääkopan apinalla on lautaset hukassa?
 
Näyttää siltä että suuri osa länsimaiden laeista on kirjoittu niin kuin sotia tai vastaavia isoja kansainvälisiä kriisejä ei enää tulisi. Kaikki ihmiset ovat kivoja eikä millään mailla tai ihmisryhmillä ole negatiivisia suunnitelmia toisia kohtaan. Ja kun näitä ei ole olemassa, ei niiden varalta tarvi mitenkään varautua. Tilanteessa kuin tilanteessa oman maan kansalaisilla ei saa olla sen kummempia oikeuksia kuin niillä n. 8 miljardilla muulla ihmisellä jotka asuvat oman maan rajojen ulkopuolella. Se joka keksii kaikille ihmisille eniten oikeuksia on kaikista kivoin ihminen ja rahaa näiden oikeuksien toteuttamiseksi on rajattomasti. Muista asioista voi sitten tinkiä.
 
Suomalaisen yhteiskunnan vahvuus on siinä, että se tulkitsee erittäin harvoin lakejaan tarkoituksenmukaisesti. Siksi ulkomaiset sijoittajat voivat luottaa siihen, että ulkomaalainen yritys tai yksityishenkilö saa Suomessa viranomaisilta saman kohtelun kuin kotimainenkin. Tämä pitää taloutemme pyörät pyörimässä ja yhteiskuntamme pystyssä.

Juuri siksi meidän pitää nyt näyttää maailmalle esimerkkiä. Suomi ei lähde venyttämään tai tulkitsemaan pakolaissopimuksia tarkoituksenmukaisesti. Suomalainen lakien ja valtiosopimusten tulkinta perustuu suoraselkäisenä oikeustieteen opeille, eikä minkään päivänpolitiikan tuuliviirin asentoon.

Milloin tällainen kansainvälinen sopimus on ristiriidassa kansallisen turvallisuutemme kanssa, on siitä irtauduttava viivytyksettä.

Se päivä on tänään.
 
Suomalaisen yhteiskunnan vahvuus on siinä, että se tulkitsee erittäin harvoin lakejaan tarkoituksenmukaisesti. Siksi ulkomaiset sijoittajat voivat luottaa siihen, että ulkomaalainen yritys tai yksityishenkilö saa Suomessa viranomaisilta saman kohtelun kuin kotimainenkin. Tämä pitää taloutemme pyörät pyörimässä ja yhteiskuntamme pystyssä.
Eilen A-studiossa tästä asiasta keskusteltiin. PS:n ministeri Rantanen sanoi että pitäisi erottaa 3 tapausta: aito turvapaikanhakeminen, siirtolaisuus ja tämä uusi välineellistetty maahantulo (missä vieras valtio puskee ulkomaalaisia rajan yli tarkoituksena aiheuttaa erilaisia ongelmia vastaanottavalle maalle). Varsinkin tämä viimeinen tapaus on se minkä hallitsemista pyritään nyt uudella lailla parantamaan. Minun mielestä sellainen ihminen jonka esim Venäjä kriisitilanteessa lähettää rajan yli ei ole samassa asemassa kuin täällä jo vuosia asunut ja ehkä töitä tehnyt ulkomaalainen tai Suomen kansalainen.

Täällä 29:10 alkaen
 
Kuten olen sanonut tilanne ei ratkea lainsäädännöllä tai sääntöpohjaisella touhulla. Se vaatii ihmisoikeuskäsityksen muuttamista. Se vaatii että luovutaan ajatuksesta että kaikki maailman ihmiset ovat samanarvoisia. Me emme voi tarjota kaikille maailman ihmisille sitä mihin meillä itsellään ei ole enää varaa
Ei nyt otetaan mitään tuollaista ihmisarvon punnintaa mukaan.

Kaikki maailman ihmiset ovat samanarvoisia, mutta Suomeen heitä ei voida eikä haluta ottaa. Järjestäkööt olonsa kotimaassaan kuntoon. Suo, kuokka ja jussi -tyyppisesti, jos eivät muuta keksi.

Ei suomalaistenkaan muuttoa Australiaan tai USA:han rajoiteta siksi, että olisimme jotenkin arvoltamme alempia. En minäkään niin vain voi muuttaa Australiaan, jos jostakin syystä sellaista haluaisin.
 
Suomalaisen yhteiskunnan vahvuus on siinä, että se tulkitsee erittäin harvoin lakejaan tarkoituksenmukaisesti. Siksi ulkomaiset sijoittajat voivat luottaa siihen, että ulkomaalainen yritys tai yksityishenkilö saa Suomessa viranomaisilta saman kohtelun kuin kotimainenkin. Tämä pitää taloutemme pyörät pyörimässä ja yhteiskuntamme pystyssä.

Juuri siksi meidän pitää nyt näyttää maailmalle esimerkkiä. Suomi ei lähde venyttämään tai tulkitsemaan pakolaissopimuksia tarkoituksenmukaisesti. Suomalainen lakien ja valtiosopimusten tulkinta perustuu suoraselkäisenä oikeustieteen opeille, eikä minkään päivänpolitiikan tuuliviirin asentoon.

Milloin tällainen kansainvälinen sopimus on ristiriidassa kansallisen turvallisuutemme kanssa, on siitä irtauduttava viivytyksettä.

Se päivä on tänään.

Jos halutaan mennä sopimusten mukaan, niin ongelmaksi tulee, että pelkkä irtautuminen YK:n pakolaissopimuksesta ei riitä. Pitää myös irtautua EU:n yhteisestä maahanmuuttopolitiikasta eli hankkia Suomelle sama asema sen suhteen kuin mikä Tanskalla on.
 
Back
Top