Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Aivan. Ryssällä on erittäin laaja oma rajavyöhykkeensä. Ja tätä FSB:n alainen rajavartiopalvelu kyllä valvoo. Siellä ei liikuta ilman viranomaisten lupaa, ei varsinkaan turhapaikanhakijat ja läpsyttelijät. Jos ryssän puolelta raja vuotaa suuremmin, niin sitten se on tahallista.


Esim. Sortavalan keskustakin on rajavyöhykettä ja FSB valvoo tarkkaan siellä liikkuvia vieraspaikkakuntalaisia.
 
Tämä Itä-Suomen rajaprofessori Jussi Laine on varsin mielenkiintoinen. Tänään hän avautui Ylessä kertoen, että reserviläisten käyttö rajalla on hyvin ongelmallista.


Syksyllä hän julisti, että Suomi provosoituu liian herkästi Venäjän ilkeyksille.


Pätkä aitaa suunniteltuna kriittiseen paikkaan sai hänet oikein hiiltymään.


Samaten rajan sulkeminen oli silloin, kun se tehtiin, kuulemma aivan hyödytöntä.


Hänelle ei kelpaa yksikään toimenpide, jolla rajaturvallisuutta on yritetty parantaa.

Tämä haisee.
Samaan kiinnitin mielin huomiota.
 
Stubb löysi kynän.

Uusi rajalaki sai tänään sinettinsä, kun tasavallan presidentti Alexander Stubb vahvisti lain. Laki tulee voimaan 22.7.2024 ja on voimassa vuoden.

Itselle tuli uutisena tuo lain määräaikaisuus. Se on julkisessa keskustelussa jäänyt vähemmälle huomiolle.

Mites tuon lain uusinta sitten tarvittaessa tapahtuu? Tarvitaan taas uusi 5/6 päätös? Melko iso riski siinä ja vihollisella on vuosi aikaa vaikuttaa niin eduskuntaan kuin yleiseen mielipiteeseen.
 
Stubb löysi kynän.



Itselle tuli uutisena tuo lain määräaikaisuus. Se on julkisessa keskustelussa jäänyt vähemmälle huomiolle.

Mites tuon lain uusinta sitten tarvittaessa tapahtuu? Tarvitaan taas uusi 5/6 päätös? Melko iso riski siinä ja vihollisella on vuosi aikaa vaikuttaa niin eduskuntaan kuin yleiseen mielipiteeseen.

Samaa olen miettinyt. Eli vuoden jälkeen jos ja tämän hallituksen aikana varmasti KUN tätä lakia jatketaan niin tarvitaan varmaan sitten taas uudet äänestykset 5/6 osan enemmistö, että laki saadaan nopeutettuna ja 2/3 enemmistö riittää, että se hyväksytään?

Jos jotain hyvää niin sittenhän tämä laki on jo ikään kuin valmiina äänestykseen. Eli ei luulisi menevät näin paljoa aikaa itse lain säätämiseen.
Tietty jotain "tarkennuksia ja viilauksia" varmaan sitten täytyy lakiin säätää jos jotkut kansanedustajat sitä välttämättä haluavat.
 
Samaa olen miettinyt. Eli vuoden jälkeen jos ja tämän hallituksen aikana varmasti KUN tätä lakia jatketaan niin tarvitaan varmaan sitten taas uudet äänestykset 5/6 osan enemmistö, että laki saadaan nopeutettuna ja 2/3 enemmistö riittää, että se hyväksytään?

Jos jotain hyvää niin sittenhän tämä laki on jo ikään kuin valmiina äänestykseen. Eli ei luulisi menevät näin paljoa aikaa itse lain säätämiseen.
Tietty jotain "tarkennuksia ja viilauksia" varmaan sitten täytyy lakiin säätää jos jotkut kansanedustajat sitä välttämättä haluavat.
Meillä liikaa hirtäydytään noihin pykäliin ja momentteihin, ne menee ohi jopa normaalin maatiaisjärjen, vaikka niitten painoarvo on melko pieni, silloin kun tilanne iskee päälle... Sillon pitää toimia, sano pykälät mitä sano.... Vertauskohdaks otan hyökkäämättömyyssopimuksen ryssien kanssa. 1939 kesällä sitä jatkettiin uusintakäsittelyssä kestämään vuoteen 1945 asti... Miten kävi? mentiinkö pykälien ja momenttejen mukaan, kun ryssä muutama kuukaus myöhemmin hyökkäsi? Että semmosia ne lait ja sopimukset on, ne vaikenee kun tilanne alkaa...
 
Tämä Itä-Suomen rajaprofessori Jussi Laine on varsin mielenkiintoinen. Tänään hän avautui Ylessä kertoen, että reserviläisten käyttö rajalla on hyvin ongelmallista.


Syksyllä hän julisti, että Suomi provosoituu liian herkästi Venäjän ilkeyksille.


Pätkä aitaa suunniteltuna kriittiseen paikkaan sai hänet oikein hiiltymään.


Samaten rajan sulkeminen oli silloin, kun se tehtiin, kuulemma aivan hyödytöntä.


Hänelle ei kelpaa yksikään toimenpide, jolla rajaturvallisuutta on yritetty parantaa.

Tämä haisee.
Kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa, Suomessa aitakeskusteluun liitettiin klassinen Venäjän pelko.

On ylipäätään kiinnostavaa, miten pieni rajaviiva kartalla estää muodostamasta oman käsityksen maailmasta ja saa ihmisissä aikaan niin paljon tunteita, ajatuksia ja kiihkoa.
Esimerkiksi muuttoliikekeskustelussa usein esitetään, että ihmiset ovat kotoisin jostakin tietystä maantieteellisestä alueesta ja kuuluvat sinne. Jos tämä käsitys pystytään haastamaan, maailmasta tulisi paljon parempi paikka.
Tutkijoita kiinnostaa muun muassa se, mikä on rajojen rooli, miten eroavaisuuksia tehdään ja miten niitä määritellään sekä miten rajoja perustellaan ja annetaan niille oikeutus.


 
Kuka sanoo, että rajan pitää torjua kaikki uhkat, asenteellisesti tehty kysymyksen asettelu. Riittää, että se toimii sananmukaisesti niinkuin siinä sanassa tarkoitetaan, että se rajoittaa uhkia sille tasolle, että ne voidaan hoitaa rajan sisäpuolella olevilla keinoilla, esimerkiksi poliisin toimesta tai maahanmuuttoviranomaisten toimesta tai terveydenhuollon ammattilaisten toimesta, uhkasta riippuen.

Tarkoituksenmukaista sanoilla leikittelyä tutkijalta, jotta saa omaa häntäänsä nostettua.

Jännä sekin, että hän ei tunnu olevan kovin kiinnostunut Ruotsin rajasta tai Norjan rajasta vaikka niiden ylittäminen ja ihmisten sekä tavaroiden liikkuminen on huomattavasti vapaampaa. Rajan funktiohan on vähän sama kuin pääsylipun, halutaan kontrolloida kulkemista, koska kontrolloimaton tilanne aiheuttaa todennäköisesti ja lähes varmasti aineellista vahinkoa tilan omistajalle sekä mahdollisesti vaaraa muille tilaan tuleville henkilöille.
Ruotsin ja Norjan rajan ylittäjillä on kuukausikortti, Venäjän rajan ylittäjille ei haluta edes myydä lippuja, koska ovat osoittaneet että heidän päästäminen samaan tilaan aiheuttaa vaaraa joka tapauksessa sekä aineellisia menetyksiä. Tässä tapauksessa siis tekevät rikoksia, työllistävät poliisia, palolaitosta, terveydenhuoltoa, vakuutusyhtiötä, karkoittavat muita vierailijoita jne.

Maine pitää ansaita ja sen ryssät ovat tehneet.
 
Esimerkiksi muuttoliikekeskustelussa usein esitetään, että ihmiset ovat kotoisin jostakin tietystä maantieteellisestä alueesta ja kuuluvat sinne. Jos tämä käsitys pystytään haastamaan, maailmasta tulisi paljon parempi paikka.


Ei kauheasti yllätä, että rajatutkimuksen professori edustaa klassista vapaan liikkuvuuden ideologiaa missä kaikki yhteiskunnat ja kulttuurit oletetaan yhtä hyviksi ja yhteensopiviksi, eikä niiden välille siksi katsota tarvittavan mitään rajoituksia kulkemiselle.
 
Ei kauheasti yllätä, että rajatutkimuksen professori edustaa klassista vapaan liikkuvuuden ideologiaa missä kaikki yhteiskunnat ja kulttuurit oletetaan yhtä hyviksi ja yhteensopiviksi, eikä niiden välille siksi katsota tarvittavan mitään rajoituksia kulkemiselle.

Jostain kumman syystä todellisuudessa ihmisiä tuppaa vaeltamaan enemmän joihinkin maihin kuin niistä pois. Kivalta kuulostava teoria ei näytä vastaavan todellisuutta. Esim. Meksikon ja USA:n raja tai Espanjan ja Marokon.
 
Viimeksi muokattu:
YLE on taas kaivanut esiin lainsäädännön ekspertin, joka sanoo ettei käännytyslakia voi ottaa käyttöön, koska näin ei vaan saa tehdä.



Kansainvälisen oikeuden ja valtiosääntöasiantuntijoiden mukaan käyttö ei olisi edes mahdollista, koska laki on niin räikeästi ristiriidassa paitsi EU-oikeuden ja kansainvälisten säädösten myös Suomen oman ulkomaalaislain kanssa.

– Käytännössä tämä on jo syy mielestäni, miksi tätä lakia ei olisi ikinä pitänyt säätää, laista eduskunnallekin lausunut eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg Helsingin yliopistosta.

Käännytyslakia soveltaessaan rajavartija voi siis joutua valitsemaan, mitä säädöksistä hän rikkoo. Tämä asettaa Leino-Sandbergin mukaan rajavartijan kohtuuttomaan tilanteeseen.

– Laissa lähdetään olettamasta, että rajavartijalle riittäisi käännytyslain soveltaminen. Ei se riitä. Ensisijaisesti rajavartija soveltaa EU-oikeutta ja ulkomaalaislakia, johon keskeiset oikeudet on sovellettu.

Vaikka poliitikot antoivat laille poliittisen siunauksensa, on EU-oikeuden ensisijaisuusperiaate Leino-Sandbergin mukaan kiistaton. Jos kansallinen lainsäädäntö ja EU-oikeus tappelevat, EU-oikeus voittaa.

– Tämä ei ole mikään mielipideasia vaan perusasia.
 
YLE on taas kaivanut esiin lainsäädännön ekspertin, joka sanoo ettei käännytyslakia voi ottaa käyttöön, koska näin ei vaan saa tehdä.

Kaikki eivät ilmeisesti vieläkään tajua miksi hybridivaikuttamista vastaan pitäisi voida puolustautua. Mm. koska tilanne Euroopassa voi mennä lähivuosina vakavampaan suuntaan jossa Natoa haastetaan sotilaallisesti, eikä enää ainoastaan ei-sotilaallisin keinoin. Niin kuin tuossa Hoffmanin jutussa ennustellaan. EU-oikeuden kommentit ei paljon auta siinä vaiheessa jos vihollisarmeija ajaa rajan yli niin kuin Ukrainassa kävi. Sekä PT:n 3 tweettiä että Hoffmannin pitempi tweetketju kannattaa lukea läpi.

 
Viimeksi muokattu:
Konkretiaa käännytyslain toimeenpanosta.



– Maahantulo estetään tukeutuen järjestelyihin, joita rajalla on, esimerkiksi estelaitteisiin.

Tällöin ihminen ei koskaan saavu Suomeen, ja näin ollen hänen asiaansa eivät myöskään Suomen viranomaiset käsittele.


– Toinen toimintamalliin liittyvä seikka on se, että väkivaltainen tai suurta joukkovoimaa hyväksikäyttävä maahantunkeutuminen estetään, ja siinäkin tilanteessa henkilöiden maahantulo torjutaan.

Kolmanneksi toimintamalleihin liittyväksi olennaiseksi asiaksi Lehmus nostaa lain soveltamisen vuorovaikutuksessa rajan välittömässä läheisyydessä.

– Jos henkilö syystä tai toisesta pääsee Suomeen, hänet arvioidaan rajan välittömässä läheisyydessä ja myös maasta viipymättä poistetaan, mikäli arvioinnissa ei todeta niitä erityisiä seikkoja, jotka johtavat turvapaikkapyynnön vastaanottamiseen.

– Poistaminen toimeenpannaan sieltä, missä se asianmukaisesti käy päinsä: yksi tällainen voi olla rajanylityspaikka, jos ihminen on rajan yli tullut siinä lähialueella, hän jatkaa.
 
Esimerkiksi muuttoliikekeskustelussa usein esitetään, että ihmiset ovat kotoisin jostakin tietystä maantieteellisestä alueesta ja kuuluvat sinne. Jos tämä käsitys pystytään haastamaan, maailmasta tulisi paljon parempi paikka.
Jussi Laine sanoo tuossa suoraan ajattelevansa, että 144 miljoonaa venäläistä tai 218 miljoonaa nigerialaista voisi yhtä hyvin asua täällä halutessaan. Ja maailma olisi parempi paikka?

Itse näen että olemme maailman mittakaavassa pienen pieni vähemmistö, jonka elämänmuoto ja kulttuuri on suojelun tarpeessa. Pientä vähemmistöä maapallolla, suomalaisia, alistetaan vihervasemmistoideologialla, kolonalisaatio on invaasio ja massojen pääsy resursseihimme, joita sukupolvet ovat taistellen ja työllä rakentaneet.

Saamelainen nationalismi on in mutta suomalainen kansallismielisyys on niin nou nou. Vaikka olemme niin pieni, että jopa kielemme on jo omassa maassa uhattuna kaikenlaisten nousukkaiden toimesta.

Toki raja on abstraktio. Mutta miksi ihmisillä on oma koti? Pitääkö kaikkien irtolaisten saada tunkeutua kenen tahansa kotiin?

Tässä Laineessa haisee nyt se, että hän pyrkii kyseenalaistamaan nimenomaan itärajan ylipäänsä kaikissa muodoissaan, ja se nyt on selvä, kuka siinä häviäisi.
 
YLE on taas kaivanut esiin lainsäädännön ekspertin, joka sanoo ettei käännytyslakia voi ottaa käyttöön, koska näin ei vaan saa tehdä.



Kansainvälisen oikeuden ja valtiosääntöasiantuntijoiden mukaan käyttö ei olisi edes mahdollista, koska laki on niin räikeästi ristiriidassa paitsi EU-oikeuden ja kansainvälisten säädösten myös Suomen oman ulkomaalaislain kanssa.

– Käytännössä tämä on jo syy mielestäni, miksi tätä lakia ei olisi ikinä pitänyt säätää, laista eduskunnallekin lausunut eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg Helsingin yliopistosta.

Käännytyslakia soveltaessaan rajavartija voi siis joutua valitsemaan, mitä säädöksistä hän rikkoo. Tämä asettaa Leino-Sandbergin mukaan rajavartijan kohtuuttomaan tilanteeseen.

– Laissa lähdetään olettamasta, että rajavartijalle riittäisi käännytyslain soveltaminen. Ei se riitä. Ensisijaisesti rajavartija soveltaa EU-oikeutta ja ulkomaalaislakia, johon keskeiset oikeudet on sovellettu.

Vaikka poliitikot antoivat laille poliittisen siunauksensa, on EU-oikeuden ensisijaisuusperiaate Leino-Sandbergin mukaan kiistaton. Jos kansallinen lainsäädäntö ja EU-oikeus tappelevat, EU-oikeus voittaa.

– Tämä ei ole mikään mielipideasia vaan perusasia.
Tulee mieleeni, että jonkinlainen Moskovan komitea elää vahvana oikeuskulttuurissa. Nyt Isä Aurinkoinen on tämän lain suhteen vain muuttanut Brysseliin. Eka vuoden opiskelijoille painotetaan uskollisuutta. Voi alamaisen kyyneleet sentään.

Tällaisen väen kanssa helmikuun manifestin (1899) avanneiden sortokausien venäläistämistoimista emme koskaan olisi selvinneet. Silloin oikeusväki asettui sentään puolustamaan suuriruhtinaskunnan autonomisia lakeja, vaikka teknisesti keisarin lain olisi pitänyt merkitä jotain.
 
Konkretiaa käännytyslain toimeenpanosta.



– Maahantulo estetään tukeutuen järjestelyihin, joita rajalla on, esimerkiksi estelaitteisiin.

Estelaitteissa on kyllä se perusvika, että esimerkiksi vesistöjen kohdalle niitä ei saada rakennettua. Ja kun samaan aikaan muistetaan, että kaikki merkittävät tulijavirrat Venäjän rajavyöhykkeellä ovat FSB:n ohjaamia, niin FSB pystyy kyllä halutessaan järjestämään tulijoille vaikka kumiveneet rajanylitystä varten.
 
Back
Top