Venäjän propagandakoneiston päivittäiset ylilyönnit ja riman alitukset


Suomi on kuulemma likainen maa onnelaan verrattuna ja se johtuu kulttuurista. Maksumuurin takana, niin ei sen enempää tarvinnut lukea.

Minulla on kyllä hieman erilainen kuva omalta Moskovan reissulta.

Toimittaja palautettiin Suomeen ilmeisesti siksi, että kirjoitti mm. "Hs:n typerimmän kolumnin koskaan."


Ja kuinka Venäjällä on huippujunat...

 
Viimeksi muokattu:

Suomi on kuulemma likainen maa onnelaan verrattuna ja se johtuu kulttuurista. Maksumuurin takana, niin ei sen enempää tarvinnut lukea.

Minulla on kyllä hieman erilainen kuva omalta Moskovan reissulta.

Toimittaja palautettiin Suomeen ilmeisesti siksi, että kirjoitti mm. "Hs:n typerimmän kolumnin koskaan."


Ja kuinka Venäjällä on huippujunat...


Venäläiset junat ovat aika mahtavia, vaikka sitä ei varmaan tällaisena aikana saisi sanoa. Matkustaminen on miellyttävää, kun ihmisten erilaiset tarpeet on huomioitu ja ylikin.

Tänä keväänä Venäjän rautateille ilmestyi ensimmäinen kylpylävaunu, jossa on infrapunasauna, suihkut ja rentoutumisalue.

Suomalaisessa junassa saa lähinnä tyytyä pääsemään perille.

Ankeiden VR-kokemusten jälkeen astuin venäläiseen junaan ja hätkähdin eroa Suomeen​

Kolumni|Venäläisessä junassa voi matkustaa yhden hengen makuuhytissä ja nauttia paikalle tarjoillusta kolmen ruokalajin ateriasta. Suomalaisessa junassa matkustaja saa lähinnä tyytyä pääsemään perille, kirjoittaa Moskovan-kirjeenvaihtaja Jenni Jeskanen.

Tilaajille
Moskovan ja Pietarin välillä liikennöivässä Ekspress-yöjunassa voi matkustaa yhden hengen makuuhytissä. Kahden ruokalajin aamiainen kuuluu lipun hintaan.

Moskovan ja Pietarin välillä liikennöivässä Ekspress-yöjunassa voi matkustaa yhden hengen makuuhytissä. Kahden ruokalajin aamiainen kuuluu lipun hintaan. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Kuuntele juttu
Jenni Jeskanen HS

29.9.2024 16:00
Lue tiivistelmä

Sapsan-juna Moskovan ja Pietarin välillä on suosittu matkustusväline.

Bisnesluokassa tarjoillaan kolmen ruokalajin ateria ja muita mukavuuksia.

Ensimmäisen luokan vaunussa on vain 23 paikkaa ja lippu maksaa 250–300 euroa.

Sapsan-junassa on viisi eri matkustusluokkaa, jotka vastaavat eri budjetteihin.
Sulje
Sapsan-juna Moskovan ja Pietarin välillä on yksi lempikulkuneuvoistani.

”Onko tämän parempaa tapaa matkustaa?” mietin, kun matkustin ensimmäistä kertaa suurnopeusjuna Sapsanin bisnesluokassa.

Konduktööri tarjoili paikalleni kolmen ruokalajin aterian: Nizzansalaattia, turskaa ”venäläisittäin” ja lasin punaviiniä. Jälkiruoaksi valitsin chiasiemenvanukkaan ja vihreän jasmiiniteen.

Ennen ateriointia konduktööri oli käynyt kattamassa jokaisen pöydälle valkoisen kangasliinan.

Konduktöörit rullasivat kärryineen pitkin käytävää monta kertaa matkan aikana. Saisiko olla kosteuspyyhe, kuulokkeet, kuuma käsipyyhe, päivän lehdet, lisää juotavaa?

Moskovan ja Pietarin välisessä Ekspress-yöjunassa tarjoiltiin hyttiin aamiainen, jonka sai valita kolmesta vaihtoehdosta.

Moskovan ja Pietarin välisessä Ekspress-yöjunassa tarjoiltiin hyttiin aamiainen, jonka sai valita kolmesta vaihtoehdosta. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Kerran matkustajille tarjoiltiin matkan aluksi lasit kuohuviiniä ja naisille vielä ruusut, vaikka ei ollut edes mikään venäläisen kalenterin lukuisista juhlapäivistä.

Matkan päätteeksi konduktöörit jakavat matkustajille lahjan, joka voi olla esimerkiksi suklaakuorrutettuja manteleita pienessä pahvisessa matkalaukussa tai minttupastilleja Sapsan-junan ja Pyhän Vasilin katedraalin kuvalla koristellussa peltirasiassa.

Runsaan 600 kilometrin matka Moskovasta Pietariin taittuu vajaassa neljässä tunnissa kuin lentokoneessa, mutta ilman ahtautta, hiilidioksidipäästöjä ja pelkoa turbulenssista.

Yöjunan hytissä matkustajaa odotti pussukka, jossa oli tohvelit, hammasharja ja -tahna, kampa ja kenkälusikka.

Yöjunan hytissä matkustajaa odotti pussukka, jossa oli tohvelit, hammasharja ja -tahna, kampa ja kenkälusikka. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Junahytin pöydälle oli katettu hedelmiä, teepusseja, suklaata, vettä ja kankaiseen lautasliinaan käärityt aterimet.

Junahytin pöydälle oli katettu hedelmiä, teepusseja, suklaata, vettä ja kankaiseen lautasliinaan käärityt aterimet. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Venäjä on luokkayhteiskunta, jossa tuloerot ovat valtavat, joten junissakin on palveluja ja luokkia jokaiselle kukkarolle.

Sapsan-junassa luokkia on peräti viisi: perus, economy, economy+, bisnes ja ykkösluokka. Olen matkustanut niissä kaikissa paitsi ykkösluokassa.

Asemalaiturilla vilkuilen joka kerta uteliaana ensimmäisen luokan vaunun ikkunoista sisään. Keitä siellä oikein matkustaa makuuasentoon kääntyvissä nahkatuoleissa?

Viimeksi ainakin turisteja arabimaasta. Kerran venäläisen näköinen äiti alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Usein keski-ikäisiä pukumiehiä.

Ensimmäisen luokan vaunussa on vain 23 matkustajapaikkaa, kun perusluokassa niitä on 66. Yksityisyys ja palvelun yksilöllisyys on taattu. Lippu maksaa noin 250–300 euroa.

Sen sijaan Sapsanin bisnesluokan liput eivät eroa hinnaltaan kovin paljoa VR:n junalipuista ainakaan Ekstra-luokassa Helsingistä Itä-Suomeen tai pohjoiseen.

Lipun noin 80–150 euron hintaan kuuluu kolmen ruokalajin ateria juomineen, jonka saa valita junassa kolmesta vaihtoehdosta tai tilata laajemmasta valikoimasta etukäteen, jos varaa matkan ajoissa.

VR:n Ekstra-luokassa saa lisämaksua vastaan ”hiljaisuutta”, teepusseja ja termospannukahvia.

Joissakin makuuhyteissä on oma kylpyhuone, jossa voi käydä suihkussa. Venäjän rautateiden RŽD:n kosmetiikkalaukussa oli muun muassa shampoota, suihkusaippuaa ja kosteusvoidetta.

Joissakin makuuhyteissä on oma kylpyhuone, jossa voi käydä suihkussa. Venäjän rautateiden RŽD:n kosmetiikkalaukussa oli muun muassa shampoota, suihkusaippuaa ja kosteusvoidetta. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Sapsan-junan bisnesluokan matkustajat saavat matkan päätteeksi lahjan, kuten suklaakuorrutettuja manteleita pahvisessa matkalaukussa tai pastilleja Sapsanin ja Pyhän Vasilin katedraalin kuvalla koristellussa rasiassa.

Sapsan-junan bisnesluokan matkustajat saavat matkan päätteeksi lahjan, kuten suklaakuorrutettuja manteleita pahvisessa matkalaukussa tai pastilleja Sapsanin ja Pyhän Vasilin katedraalin kuvalla koristellussa rasiassa. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Keväällä HS:n sivuilla keskusteltiin VR:n yöjunista, joihin yksin matkustava ei voi varata vain yhtä makuupaikkaa, vaan joutuu ostamaan itselleen koko hytin.

Venäjällä yksin matkustaessani valitsen usein yhden hengen makuuhytin, jossa saa varmuudella olla omassa rauhassa.

Seurustelua tai edullisempaa lippua kaipaava voi varata itselleen paikan esimerkiksi 2–4 hengen makuuhytistä. Hytissä matkustajaa ilahduttaa usein pieni eväspaketti.

Venäläiset junat ovat aika mahtavia, vaikka sitä ei varmaan tällaisena aikana saisi sanoa. Matkustaminen on miellyttävää, kun ihmisten erilaiset tarpeet on huomioitu ja ylikin.

Tänä keväänä Venäjän rautateille ilmestyi ensimmäinen kylpylävaunu, jossa on infrapunasauna, suihkut ja rentoutumisalue.

Suomalaisessa junassa saa lähinnä tyytyä pääsemään perille.
 
1745442766121.webp
1745442812575.webp
1745442864845.webp
Nizhnegorodskaja alueella ollaan täydessä iskussa POBEDObesie hengessä. (Pobeda = voitto, besie - riivattuna oleminen, bes - paha henki, piru). Tällä kerta taiteellinen esitys veteraanikuville.
Muuta yleisöä..ei ole.
Hulluus kovenee...
 
Jissus, mitkä ääliöt:
Kemerovin synnytyssairaalassa ruvettiin koristelemaan vastasyntyneitä pilotkoilla..Paikalliset sairaanhoitajat ompeli, mm viitatkin Pobedobesien kunniaksi.
1745608530603.webp
 
Viimeksi muokattu:

Ankeiden VR-kokemusten jälkeen astuin venäläiseen junaan ja hätkähdin eroa Suomeen​

Kolumni|Venäläisessä junassa voi matkustaa yhden hengen makuuhytissä ja nauttia paikalle tarjoillusta kolmen ruokalajin ateriasta. Suomalaisessa junassa matkustaja saa lähinnä tyytyä pääsemään perille, kirjoittaa Moskovan-kirjeenvaihtaja Jenni Jeskanen.

Tilaajille
Moskovan ja Pietarin välillä liikennöivässä Ekspress-yöjunassa voi matkustaa yhden hengen makuuhytissä. Kahden ruokalajin aamiainen kuuluu lipun hintaan.

Moskovan ja Pietarin välillä liikennöivässä Ekspress-yöjunassa voi matkustaa yhden hengen makuuhytissä. Kahden ruokalajin aamiainen kuuluu lipun hintaan. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Kuuntele juttu
Jenni Jeskanen HS

29.9.2024 16:00
Lue tiivistelmä

Sapsan-juna Moskovan ja Pietarin välillä on suosittu matkustusväline.

Bisnesluokassa tarjoillaan kolmen ruokalajin ateria ja muita mukavuuksia.

Ensimmäisen luokan vaunussa on vain 23 paikkaa ja lippu maksaa 250–300 euroa.

Sapsan-junassa on viisi eri matkustusluokkaa, jotka vastaavat eri budjetteihin.
Sulje
Sapsan-juna Moskovan ja Pietarin välillä on yksi lempikulkuneuvoistani.

”Onko tämän parempaa tapaa matkustaa?” mietin, kun matkustin ensimmäistä kertaa suurnopeusjuna Sapsanin bisnesluokassa.

Konduktööri tarjoili paikalleni kolmen ruokalajin aterian: Nizzansalaattia, turskaa ”venäläisittäin” ja lasin punaviiniä. Jälkiruoaksi valitsin chiasiemenvanukkaan ja vihreän jasmiiniteen.

Ennen ateriointia konduktööri oli käynyt kattamassa jokaisen pöydälle valkoisen kangasliinan.

Konduktöörit rullasivat kärryineen pitkin käytävää monta kertaa matkan aikana. Saisiko olla kosteuspyyhe, kuulokkeet, kuuma käsipyyhe, päivän lehdet, lisää juotavaa?

Moskovan ja Pietarin välisessä Ekspress-yöjunassa tarjoiltiin hyttiin aamiainen, jonka sai valita kolmesta vaihtoehdosta.

Moskovan ja Pietarin välisessä Ekspress-yöjunassa tarjoiltiin hyttiin aamiainen, jonka sai valita kolmesta vaihtoehdosta. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Kerran matkustajille tarjoiltiin matkan aluksi lasit kuohuviiniä ja naisille vielä ruusut, vaikka ei ollut edes mikään venäläisen kalenterin lukuisista juhlapäivistä.

Matkan päätteeksi konduktöörit jakavat matkustajille lahjan, joka voi olla esimerkiksi suklaakuorrutettuja manteleita pienessä pahvisessa matkalaukussa tai minttupastilleja Sapsan-junan ja Pyhän Vasilin katedraalin kuvalla koristellussa peltirasiassa.

Runsaan 600 kilometrin matka Moskovasta Pietariin taittuu vajaassa neljässä tunnissa kuin lentokoneessa, mutta ilman ahtautta, hiilidioksidipäästöjä ja pelkoa turbulenssista.

Yöjunan hytissä matkustajaa odotti pussukka, jossa oli tohvelit, hammasharja ja -tahna, kampa ja kenkälusikka.

Yöjunan hytissä matkustajaa odotti pussukka, jossa oli tohvelit, hammasharja ja -tahna, kampa ja kenkälusikka. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Junahytin pöydälle oli katettu hedelmiä, teepusseja, suklaata, vettä ja kankaiseen lautasliinaan käärityt aterimet.

Junahytin pöydälle oli katettu hedelmiä, teepusseja, suklaata, vettä ja kankaiseen lautasliinaan käärityt aterimet. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Venäjä on luokkayhteiskunta, jossa tuloerot ovat valtavat, joten junissakin on palveluja ja luokkia jokaiselle kukkarolle.

Sapsan-junassa luokkia on peräti viisi: perus, economy, economy+, bisnes ja ykkösluokka. Olen matkustanut niissä kaikissa paitsi ykkösluokassa.

Asemalaiturilla vilkuilen joka kerta uteliaana ensimmäisen luokan vaunun ikkunoista sisään. Keitä siellä oikein matkustaa makuuasentoon kääntyvissä nahkatuoleissa?

Viimeksi ainakin turisteja arabimaasta. Kerran venäläisen näköinen äiti alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Usein keski-ikäisiä pukumiehiä.

Ensimmäisen luokan vaunussa on vain 23 matkustajapaikkaa, kun perusluokassa niitä on 66. Yksityisyys ja palvelun yksilöllisyys on taattu. Lippu maksaa noin 250–300 euroa.

Sen sijaan Sapsanin bisnesluokan liput eivät eroa hinnaltaan kovin paljoa VR:n junalipuista ainakaan Ekstra-luokassa Helsingistä Itä-Suomeen tai pohjoiseen.

Lipun noin 80–150 euron hintaan kuuluu kolmen ruokalajin ateria juomineen, jonka saa valita junassa kolmesta vaihtoehdosta tai tilata laajemmasta valikoimasta etukäteen, jos varaa matkan ajoissa.

VR:n Ekstra-luokassa saa lisämaksua vastaan ”hiljaisuutta”, teepusseja ja termospannukahvia.

Joissakin makuuhyteissä on oma kylpyhuone, jossa voi käydä suihkussa. Venäjän rautateiden RŽD:n kosmetiikkalaukussa oli muun muassa shampoota, suihkusaippuaa ja kosteusvoidetta.

Joissakin makuuhyteissä on oma kylpyhuone, jossa voi käydä suihkussa. Venäjän rautateiden RŽD:n kosmetiikkalaukussa oli muun muassa shampoota, suihkusaippuaa ja kosteusvoidetta. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Sapsan-junan bisnesluokan matkustajat saavat matkan päätteeksi lahjan, kuten suklaakuorrutettuja manteleita pahvisessa matkalaukussa tai pastilleja Sapsanin ja Pyhän Vasilin katedraalin kuvalla koristellussa rasiassa.

Sapsan-junan bisnesluokan matkustajat saavat matkan päätteeksi lahjan, kuten suklaakuorrutettuja manteleita pahvisessa matkalaukussa tai pastilleja Sapsanin ja Pyhän Vasilin katedraalin kuvalla koristellussa rasiassa. Kuva: Jenni Jeskanen / HS
Keväällä HS:n sivuilla keskusteltiin VR:n yöjunista, joihin yksin matkustava ei voi varata vain yhtä makuupaikkaa, vaan joutuu ostamaan itselleen koko hytin.

Venäjällä yksin matkustaessani valitsen usein yhden hengen makuuhytin, jossa saa varmuudella olla omassa rauhassa.

Seurustelua tai edullisempaa lippua kaipaava voi varata itselleen paikan esimerkiksi 2–4 hengen makuuhytistä. Hytissä matkustajaa ilahduttaa usein pieni eväspaketti.

Venäläiset junat ovat aika mahtavia, vaikka sitä ei varmaan tällaisena aikana saisi sanoa. Matkustaminen on miellyttävää, kun ihmisten erilaiset tarpeet on huomioitu ja ylikin.

Tänä keväänä Venäjän rautateille ilmestyi ensimmäinen kylpylävaunu, jossa on infrapunasauna, suihkut ja rentoutumisalue.

Suomalaisessa junassa saa lähinnä tyytyä pääsemään perille.
No mahtaako Jenni tietää että onko valtaosalla venäläisistä varaa matkustaa näissä hytteissä ikinä? Muistan kun 70 luvun lopussa suomalaiset dunarit olivat riemuissa kun päässet ravintolaan syömään sisäfiletta ja dokaamaan sukkahousuhinnalla. Osa jämähti muistelemaan näitä superhetkiä ikuisessa NL-tto rakkaudessa, raukat kuvitteli oikeasti että se oli ihan arkia jokaiselle neukulle, vaikka todellisuudessa korkeasti kuolutetut työssä käyneet lääkäritkään ikinä päässet noin vain syömään sellaisiin ravintoloihin eikä mitään sisäfiletta koskaan maistneetkaan.

Löysi ylpeyden aihe, ja vielä vertailee 😡Suomen oloihin. Ihan vain yhdeksi esimerkiksi: Suomessa kenenkään eläkeläisen ei tarvitse elää sokeana kaihin takia, Ryssälässä sellaiseen varaa vain 10% eläkeläisistä, heidän pitää säästää sellaiseen leikkauksen 30 vuotta, syöden todella niukasti,vain leipää ja perunaa.
 
Stalingrad tekee paluun. Volgogradin lentokenttä nimetään Stalingradiksi.
Venäjän presidentti Vladimir Putin allekirjoitti myöhään tiistaina määräyksen, jonka myötä Volgogradin lentokentän nimestä tuli Stalingrad. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.

Stalingrad on Volgogradin entinen nimi. Kaupunki tunnetaan parhaiten paikkana, jossa käytiin toisen maailmansodan verisin taistelu. Neuvostoliiton sotilaat voittivat taisteluissa natsi-Saksan joukot, mitä pidetään yhtenä toisen maailmansodan käännekohdista.

Stalingradin kaupunki nimettiin Volgogradiksi vuonna 1961, jotta nimi ei herättäisi mielleyhtymiä diktaattori Josif Staliniin. Monille venäläisille sana ”Stalingrad” tuo mieleen niin sodan uhraukset kuin Stalinin verisen hallinnon

 
GRU tekee tappolistaa.

Venäjän diktaattori Vladimir Putinin vakoojat kokoavat ”kohdelistoja” toimittajista, poliitikoista ja muista julkisista henkilöistä ympäri Eurooppaa, venäläinen oppositiovaikuttaja Mihail Hodorkovski kertoo.

Hodorkovski on jakanut X-palvelussa tietoja rahoittamansa tutkivan journalismin media Dossier Centerin selvityksestä.

Sen mukaan Venäjän sotilastiedustelu GRU on määrätty keräämään Kremlin kriitikoiden kotiosoitteita mahdollisia ”aktiivisia toimia” varten. Neuvostoajalta periytyvä käsite tarkoittaa tällaisessa henkilöitä koskevassa toiminnassa suoraa toimintaa kuten esimerkiksi sabotaasia, häirintää tai jopa salamurhia.

 
Back
Top