Venäjän talous

Aha, no mikä selittää vuoden 2013 piikin? Laskettiinko mukaan tuhkatutkin jotka poistuivat maasta savukaasuna ilmavirtojen mukana....
Vuoden 2013 piikin selitti sama asia.

Eli vuodesta 2011 eteenpäin Rosstat muutti maasta- ja maahanmuuton laskentaperusteita siten, että esim. Uzbekistanista tuleva siirtotyöläinen lasketaan maahanmuuttotilastoihin mukaan. Ja kun hän 6kk työrupeaman jälkeen palaa takaisin Uzbekistaniin, lasketaan se mukaan maastamuuttotilastoihin. Ennen 2011 maasta- ja maahanmuuttoon laskettiin mukaan vain Venäjän kansalaiset tai Venäjän kansalaisuuden saaneet henkilöt, jotka muuttivat pysyvästi pois Venäjältä tai Venäjälle.

Tämä graafi selittää asian aika hyvin:
russian-emigration-by-destination-country-1997-2015.png

Graafi esittää Venäjän maastamuuton kohdemaiden osuudet.

Suurimmat maastamuuton kohteet olivat Uzbekistan, Tadshikistan, Ukraina ja muut IVY-maat. USA:n, Saksan ja Israelin osuus on melkoisen pieni.

Sinne Uzbekistaniinko ne Putlerin tyranniaa pakenevat nuoret venäläiset pakenevat? Vai olisiko kyse siitä, että muuttajat ovat siirtotyöläisiä?

Apropo muuttoliike Suomesta:

muutl_2016_2017-05-17_tie_001_fi_001.gif

"Maahanmuuttajista oli ulkomaan kansalaisia 27 274, eli 78 prosenttia vuonna 2016. Maastamuuttajista 59 prosenttia, 10 603, oli Suomen kansalaisia. Ulkomaan kansalaisista Suomi sai muuttovoittoa 19 795 henkeä, mutta oman maan kansalaisista tuli 2 972 hengen muuttotappio."

Elikkä jos ilmiö oletetaan jokseenkin stationaariseksi Suomesta muuttaa vuosittain pysyvästi noin 3000 suomalaista, jos suomalaisuus määritellään aika löyhästi kanslaisuuden kautta...

Niin 90 luvulla. Venäjän ja lännen poliittiset suhdanteet olivat hiukan toista 90 luvulla..... USA ei tällä hetkellä taida edes käsitellä Venäläisten viisumuhakemuksia....
Otapa huomioon se, että venäläisten maahanmuutto esim. USA:aan tai Saksaan romahti jo yli kymmenen vuotta sitten, kun poliittiset suhdanteet olivat paljon paremmat kuin nyt.

1990-luvun kaltaista maastapakoa ei Venäjällä enää nähdä, ellei yhteiskunta romahda samalla tavalla kuin silloin. Se, että maastamuuton määrä on romahtanut johtuu Venäjän sisäisestä kehityksestä, ei siitä että venäläisiä maahanmuuttajia haluttaisi ottaa vastaan.

Kyllä länsi ottaisi enemmänkin venäläisiä maahanmuuttajia vastaan, jos heitä olisi tulossa. Vaan kun ei ole

Tuo on totta, mutta ei meidän valitettavasti anneta valita. Venäläiset maahanmuuttajat ovat oikeasti olleet pääasiassa jees. Kyllä saitilla tähän uskotaan, eikä ihmisiä vastaan monellakaan ole mitään. Mutta melkoinen savotta sulla on, jos meinaat saada ymmärrystä asiallesi.

[
Tuo on totta, mutta ei meidän valitettavasti anneta valita. Venäläiset maahanmuuttajat ovat oikeasti olleet pääasiassa jees. Kyllä saitilla tähän uskotaan, eikä ihmisiä vastaan monellakaan ole mitään. Mutta melkoinen savotta sulla on, jos meinaat saada ymmärrystä asiallesi.

Me olemme kaikki lukeneet Dostojevskimme ja kuunnelleet Rahmaninovin pianokonsertot. Suurin Venäjä nousee kulttuurista ja pienin Venäjä ääribolsujen ja duginistien touhuista.

Vuoden 2013 piikin selitti sama asia.

Eli vuodesta 2011 eteenpäin Rosstat muutti maasta- ja maahanmuuton laskentaperusteita siten, että esim. Uzbekistanista tuleva siirtotyöläinen lasketaan maahanmuuttotilastoihin mukaan. Ja kun hän 6kk työrupeaman jälkeen palaa takaisin Uzbekistaniin, lasketaan se mukaan maastamuuttotilastoihin. Ennen 2011 maasta- ja maahanmuuttoon laskettiin mukaan vain Venäjän kansalaiset tai Venäjän kansalaisuuden saaneet henkilöt, jotka muuttivat pysyvästi pois Venäjältä tai Venäjälle.

Tämä graafi selittää asian aika hyvin:
russian-emigration-by-destination-country-1997-2015.png

Graafi esittää Venäjän maastamuuton kohdemaiden osuudet.

Suurimmat maastamuuton kohteet olivat Uzbekistan, Tadshikistan, Ukraina ja muut IVY-maat. USA:n, Saksan ja Israelin osuus on melkoisen pieni.

Sinne Uzbekistaniinko ne Putlerin tyranniaa pakenevat nuoret venäläiset pakenevat? Vai olisiko kyse siitä, että muuttajat ovat siirtotyöläisiä?

Tsekatkaa tuosta graafista vaikka Saksan osuus.

Vuonna 1997 lähes 50000 venäläistä muutti Saksaan. Vuonna 2015 enää noin 1000 venäläistä muutti Saksaan.

Minulla ei ole mitään savottaa tai agendaa, kuten olen jo kirjoittanut. En usko kääntäväni kirjoittamisella kenenkään päätä mihinkään suuntaan.

Ainoa syy miksi kirjoitan on disinformaation oikominen. Sitä olen tehnyt onnistuneesti esim. talouden tai vaikka Venäjän väestötieteen osalta.

Minulla ei ole mitään savottaa tai agendaa, kuten olen jo kirjoittanut. En usko kääntäväni kirjoittamisella kenenkään päätä mihinkään suuntaan.

Ainoa syy miksi kirjoitan on disinformaation oikominen. Sitä olen tehnyt onnistuneesti esim. talouden tai vaikka Venäjän väestötieteen osalta.

Jep. No varaa itsellesi virtuaalit turvakengät, sillä varpaillesi kyllä tullaan astumaan.

Minä alan eläköityä näistä politiikkajauhannoista ihan tietoisesti ja epäilen, että en koe edes vierotusoireita.

Et nyt ehken niin onnistuneesti....

Jep. No varaa itsellesi virtuaalit turvakengät, sillä varpaillesi kyllä tullaan astumaan.
Tätä en epäile.

Mutta väittelyt tulen kyllä aina voittamaan, koska minulla on enemmän tietoa Venäjästä kuin kenelläkään muulla täällä.

Ainoa rajoittava tekijä on se, että oiottavan disinformaation määrä on niin suuri, ettei aikani riitä kaikkeen. Yhden väärän väitteen oikomiseen käytettävä aika ja energia on kahdeksankertainen verrattuna itse väärän väitteen esittämiseen käytettyyn aikaan ja energiaan.

Tietysti moderaattoreilla on myös mahdollisuus bannata minut, jolloin suuni lopullisesti tukitaan. Se asia ei ole minun vallassani.

Yhden väärän väitteen oikomiseen käytettävä aika ja energia on kahdeksankertainen verrattuna itse väärän väitteen esittämiseen käytettyyn aikaan ja energiaan.

Se on harmillista silloin, kun oikeasti on tietoa tarjota. Tuossa kun ketjua taaksepäin katselee, on aika helppoa seurata keskusteluja ja ainakin joitakin hiukan kritikoitavia aspekteja etenkin, kun laajemmin filosofoit nyky-Venäjää myötäillen ja kerrot, millainen "lottovoitto" Putin oli. Niillä paikkeilla olit yhtä kaukana väittelyn voittajasta kuin Watussi Pohjoisnavalta.

Statistiikka on mielenkiintoista ja jos siellä voi jotain opittavaa olla, tarkastellaan ennakkoluulottomasti.

Modet varmaankin reagoivat sitten, jos menee selvästi trollaamiseksi tai sinulla palaa sulake. Normaalia vuorovaikutusta se ei estä. Pesunkestävä rölli paljastuu aina, ilman yhtäkään poikkeusta, sen takaan.

Tämähän oli mielenkiintoinen avaus, mutta nyt en oikein saa kiinni mitä tarkoitat?

Kerro ihan ominsanoin mitä tarkoitat ja mikä on pihvi tässä jutussa?

Akuutisti tägäsin siksi, että olisi ollut mielenkiintoista, miten olisit haastellut röllikän kanssa talousasioista. Mutta hän näytti saaneen nyt lapikasta takapuoleen, joten tilanne meni jo ohi.

Mutta olisi myös yleisesti ottaen ihan kiinnostava kuulla juttujasi myös Venäjää käsittelevissä ketjuissa. Uskoisin, että voisi olla värikästä tekstiä :)

Tiedän kyllä Venäjän viennin rakenteen noin suurinpiirtein, mutta kuten totesin, on sen rakenne muuttunut ja monipuolistunut viime vuosien aikana. Lisäksi viennin osuus koko taloudesta on paljon pienempi kuin esim. Suomessa.

Olen samaa mieltä.. Juuri näin on tapahtunut aivan viime vuosina.

1.) Esimerkiksi kun öljyn maailmanmarkkinahinta putosi alle puoleen se vähensi Venäjän hiilivedyistä saamia vientituloja samassa suhteessa.
Kaikkiaan vientitulot alenivat noin 1/3:lla. Luonnollinen seuraus on että muun viennin suhteellinen osuus Venäjän kokonaisviennistä kasvoi..
- niinpä Venäjän johdossa ryhdyttiin kehuskelemaan sillä kuinka "viennin rakenne muuttunut ja monipuolistunut viime vuosien aikana."
- kun Putin kertoo tällaisia uutisia TV:ssä niin kansalaiset taputtaa tyytyväisenä.
- kansa pysyy tyytyväisenä kun talous kehittyy näin erinomaisella tavalla.

2.) Venäjän ruplan kurssi putosi suhteessa USD tai Euroon likimain puoleen aikaisemmasta arvostaan..
- näin Venäjällä voitiin kertoa kansalle ettei mitään muutosta ole tapahtunut. Valtio saa edelleenkin yhtä paljon öljynvientituloja ruplissa laskettuna kuin aikaisemminkin.
- ja taas kansa taputtaa käsiään hyville uutisille.
- kyllä meidän Dima osaa hoitaa valtion talousasiat kuntoon..

3.) Vararahastojen kuihtuessa Venäjällä ollaan aloittamassa setelirahoitusta (kaikessa hiljaisuudessa tietenkin).
- se tarkoittaa että Venäjällä tulee lisää rahaa liikenteeseen.
- palkkoja voidaan korottaa vaikka inflaatio nostaa hintoja sitäkin enemmän.
- siinä vaiheessa jos ja kun inflaatio pääsee kehittymään samanlaiseen malliin kuin Zimbabwessa niin kaikista kansalaisista tulee miljonäärejä.
- kaikki venäläiset pääsevät maistelemaan oligarkkien makoisaa elämää..

Mutta sitä odotellessa, asiat etenee Venäjällä omalla tavallaan kuten on tapahtunut aina ennenkin. Annetaan maan kehittyä kaikessa rauhassa. Katsellaan ja kuunnellaan.

Back