Vene

13094359_947883161998236_2904245035406061421_n.jpg


e058e084d3925aae7a931e823e242313.jpg
 
Mulle sopii että vain Riva veneitä tähän. Ainoa vesikulkuneuvo joka saa edes hieman linnun siiven värähtämään veneilyn suuntaan harrastusajatuksena.
 
Fridde & Speedfiskari Fanny

Suomenlahden nopein fiskarivene
  • rakennusvuosi: 1958
  • Malli: Pellinki-malli
  • Materiaali: Puuta-tasasaumainen
  • Pituus: 9 m
  • Moottori: Cummings 6,7 l turbodiesel, 550 hv, 1700 N vääntömomentti (uusi moottori 2015!)
  • Nopeus: Uskomaton vauhti puufiskarilta, yli 40 solmua matkustajineen (maks. 9 matkustajaa)
  • Kiihdyttää nollasta 40 solmuun alle 10 sekunnissa!


Fanny on Merenkulkuhallituksen katsastama.



Veneen pohjarakenne on "Sipoon" mallia, erikoisrakennettu ja vahvistettu metallipalkeilla. Trimmitasot ovat takana hydraulisesti ohjattuja. Ruori on myös erikoisvalmisteinen. Vaihdelaatikko on 2-vaiheinen tyyppiä ZF.

fridde_fanny_1.jpg





http://www.friddemartin.net/fi/
 
Fridde & Speedfiskari Fanny

Suomenlahden nopein fiskarivene
  • rakennusvuosi: 1958
  • Malli: Pellinki-malli
  • Materiaali: Puuta-tasasaumainen
  • Pituus: 9 m
  • Moottori: Cummings 6,7 l turbodiesel, 550 hv, 1700 N vääntömomentti (uusi moottori 2015!)
  • Nopeus: Uskomaton vauhti puufiskarilta, yli 40 solmua matkustajineen (maks. 9 matkustajaa)
  • Kiihdyttää nollasta 40 solmuun alle 10 sekunnissa!

Joskus Kotkan meripäivillä katselin meriläisveneiden kilpailua. Nekin nopeudet näyttivät jo jotenkin luonnonvastaisilta täysin uppoumarunkoisille veneille.

Tästä veneestä olisi mielenkiintoista nähdä muutama poikkileikkaus - kuvien mukaan tuo ei näyttäisi olevan aivan perinteinen uppoumaurunkoinen, vaan pohja näyttää yllättävän tasaiselta, vähintään puoliliukuvan tyyppiseltä. Ilmeisesti pohjan malli poikkeaa hieman summalaisesta meriläisveneestä tai esimerkiksi Merikarvian alueen rääkipaattiin perustuvasta venemallista.
 
Back
Top