Lisää someälinää..
Tom of Finlandista tunnettu tekstiilivalmistaja hallitsee mediajulkisuuden, mutta numerot jättävät toivomisen varaa – ”Tase ei näytä normaalilta”
15.12.201910:48
YRITTÄMINENTULOKSETTILINPÄÄTÖSLIFESTYLEDESIGN
@
Tom of Finland -mallistosta tunnettu kodintekstiilivalmistaja Finlayson nauttii vahvasta medianäkyvyydestä, mutta sen numerot jättävät toivomisen varaa.
Lukuaika noin 2 min
Finlayson & Co Oy kertoo vuoden 2018 tilinpäätöksessä, että sen liikevaihto laski 13,6 prosenttia 31,5 miljoonaan euroon.
Vuonna 2018 Finlaysonin tulos poistojen ja rahoituserien jälkeen oli 1,9 miljoonaa euroa miinuksella, kun vuonna 2017 syntyi 2,2 miljoonan euron tappio.
Liikevoittoprosentti oli –4 vuonna 2018 eli sama kuin vuonna 2017. Oman pääoman tuotto oli 165 prosenttia miinuksen puolella vuonna 2018.
”Konsernin toiminnan kannattavuuden lasku pysähtyi vuoden 2017 heikon tuloksen jälkeen”, tekstiilivalmistaja kuvaa toimintakertomuksessa.
”Näkymät vuodelle 2019 ovat hyvät”, Finlayson arvioi kertomuksessaan.
Heikon kannattavuuden takia se turvautui yt-menettelyyn, joka saatettiin päätökseen tammikuussa 2018. Sen henkilökunnan määrä oli 237 vuoden 2017 lopussa, mutta enää 173 vuoden 2018 lopussa.
Aktivismia ja ihmisoikeuksia
Finlaysonin mukaan Tom of Finland -tuotteet ovat herättäneet Suomessa ja maailmalla valtavasti kiinnostusta. Muuten sen kuosit jakautuvat ”ihaniin, jänniin ja tyylikkäisiin maailmoihin”.
”Tom of Finland on ajankohtaisempi kuin koskaan:
meidän pitää jatkaa ihmisoikeuksien, suvaitsevuuden ja avoimuuden puolesta puhumista”, sanoi Finlaysonin toimitusjohtaja
Jukka Kurttila jo kaksi vuotta sitten.
Tekstiilivalmistaja on myös kehottanut ajattelemaan maapallon tilaa. Se on kampanjoillaan halunnut haastaa isot, globaalit toimijat konkreettisiin tekoihin ympäristön hyväksi.
Kovin kansainvälistä toiminta ei vielä ole, sillä vuonna 2018 sen liikevaihdosta noin 95 prosenttia syntyi Suomessa.
Värikkäästä ja keskustelua synnyttävästä kampanjoinnista tunnettu Finlayson on siinä mielessä heikoilla, että vuonna 2018 sen käyttökate oli vain 0,8 prosenttia liikevaihdosta.
Rajala: Vaikuttaa erikoiselta
Kauppalehden analyytikko
Ari Rajala kiinnittää huomiota Finlaysonin heikkoon omavaraisuusasteeseen (14,2%) ja korkeaan nettovelkaantumisasteeseen (130,5%).
Finlaysonilla on takanaan osakeanti, jolla se keräsi noin 3,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2018 Finlayson purki varastoja helpottaakseen oloaan.
”Positiivinen kassavirta johtui varastojen realisoinnista. Varastojen arvo putosi vuodessa yli neljä miljoonaa euroa, ja se pystyi lyhentämään rahalaitoslainojaan”, Rajala tulkitsee lukuja.
Rajalan mukaan rahoitusrakenne vaikuttaa likviditeettinäkökulmasta erikoiselta. Finlaysonilla oli vuoden 2018 lopussa pelkästään lyhytaikaista velkaa, joka erääntyy vuoden sisällä.
Lyhytaikaista velkaa oli yhteensä 10 miljoonaa euroa, kun lyhytaikaisia saamisia oli 2,0 miljoonaa ja kassaa 1,6 miljoonaa euroa.
”Tilinpäätöslukujen perusteella Finlaysonin likviditeettitilanne vaikuttaa tiukalta. Tase ei näytä normaalilta”, Rajala kuvaa.
Velkainen tase, heikko tulos
Kauppalehden Rajala huomauttaa, että Finlaysonin heikko käyttökatetaso (0,8%) herättää kysymyksiä. Vuoden 2018 käyttökate oli vain 238 000 euroa.
”Sillä on vaikea lyhentää 3,9 miljoonan euron rahalaitoslainoja.”
Velkainen tase ja heikko tuloskehitys ovat yhdistelmä, joka yleensä täyttää kriisiyhtiön tunnusmerkit.
Maaliskuussa 2018 Finlayson päätti suunnatusta annista
Vouti-Invest Oy:lle. Toimintakertomuksen mukaan järjestelyn tavoitteena oli yhtiön tase- ja rahoitusrakenteen optimointi.
Vuonna 1820 perustettu Finlayson kuuluu Suomen vanhimpiin yrityksiin.
Tom of Finland -mallistosta tunnettu kodintekstiilivalmistaja Finlayson nauttii vahvasta medianäkyvyydestä, mutta sen numerot jättävät toivomisen varaa.
www.talouselama.fi