Viking Grace ajanut karille

YliKoo

Respected Leader
Katso liite: 45562

Tunnin yrittämisen jälkeen sain liitettyä tämän tuttuni kaappaaman MarineTraffic-pätkän Gracen toilailuista. Tuossa hieman etelämpänä ennen avointa olisi ollut hyvin tilaa kääntää laiva ajoissa ja tyrivät sitten noin.
Ei sitä riittävän syvää tilaa tuossa alhaallakaan ole liiemmälti. Se mitä itse ihmettelen, että varsinkin videon perusteella näytti siltä että olisi ollut aikaa lyödä koneet eteen ja keskeyttää koko homma, kun ei se erityisen kiellettyä ole.
 

Liitteet

  • IMG_1091.jpg
    IMG_1091.jpg
    444.8 KB · Luettu: 6
  • IMG_1092.jpg
    IMG_1092.jpg
    899 KB · Luettu: 6

Iku-Turso

Alikersantti
No niinpäs onkin matalaa ympärillä. Varmaan tuollainen kerrostalo ottaa hyvin tuulta, mutta sitten olisi pitänyt joko jatkaa jyrkkää kääntymistä kovemmalla teholla tai tosiaan lopettaa suosiolla ajoissa jos näyttää ettei onnistu tuollaisessa paikassa. Isommassa tiedostossa pystyy lukemaan nopeuden paremmin, se on lähes käännökseen asti 14 solmua ja käännöksen jälkeen jatkavat parin solmun vauhdilla rannan suuntaisesti. Kummallisesti se alus liukuu aivan sivusuuntaan lopuksi, ihan niin kuin olisi mennyt käännös pitkäksi ja sitten on ajateltu että ollaan keskellä väylää vielä, kun eivät korjaa kurssia enempää. Tietysti tuuli on sortanut koko käännöksen ajan jo, mutta se olisi pitänyt tuollaisessa myräkässä huomioida, kun eivät varmaan ihan ensimmäistä kertaa olleet kotisatamaan peruuttamassa ja on sitä ennenkin tuullut?
 

Hilan lukko

Ylipäällikkö
Pitäisikö VL:nkin siirtyä pienempiin kippoihin.
Tämä käy vaan kääntymässä, mutta käyttää tuulta hyvin hyödyksi, kun on käytettävissä. Näitä useasti ihaillut netissä ja paikan päälläkin.
Merenkulkijakansaa.
 

Iku-Turso

Alikersantti
No tottakai olisi kaikin tavoin järkevämpää, jos risteilijät olisivat pienempiä ja hienompia kuin nykyiset alelaarikolossit. Boren kokoluokan ja entisajan tunnelman kanssa olisi ihan erilaista matkustaa ja menolippu voisi ihan hyvin olla vaikka alkaen 200 euroa jos sille saisi matkan oikealla laivalla ja todella hyvää palvelua. Mieluiten höyrykoneilla, koska ne eivät täristä koko purkkia ja muutenkin matkustajat voisivat kokea olevansa oikeassa laivassa. Rekat mahtuvat ihan hyvin Finnlinesin aluksille. Vrt. Orient Express joka kulkee yhä ja VR:n junat surkealla palvelullaan ja ahtailla vaunuillaan.
 

inscout

Respected Leader
No tottakai olisi kaikin tavoin järkevämpää, jos risteilijät olisivat pienempiä ja hienompia kuin nykyiset alelaarikolossit. Boren kokoluokan ja entisajan tunnelman kanssa olisi ihan erilaista matkustaa ja menolippu voisi ihan hyvin olla vaikka alkaen 200 euroa jos sille saisi matkan oikealla laivalla ja todella hyvää palvelua. Mieluiten höyrykoneilla, koska ne eivät täristä koko purkkia ja muutenkin matkustajat voisivat kokea olevansa oikeassa laivassa. Rekat mahtuvat ihan hyvin Finnlinesin aluksille. Vrt. Orient Express joka kulkee yhä ja VR:n junat surkealla palvelullaan ja ahtailla vaunuillaan.

Voipi olla, että monelle matkustajalle jäisi yhteen kertaan se kokemus "oikeasta laivasta":).
 

Herman30

Supreme Leader
Aika harva näistä laivoista on ns puhdas risteilijä. Useimat RO-RO jolla Suomi ruokitaan sen lisäksi että matkustajat saavat huvitella.
 

Hilan lukko

Ylipäällikkö
Voipi olla, että monelle matkustajalle jäisi yhteen kertaan se kokemus "oikeasta laivasta":).
"Sää hullu olet, kun pidät noin kauheeta hintaa, ei kukaa tule toista kertaa."
"Mulle riittää, kun jokanen käy kerran."
Sanoi entinen mies.
5,5 milj.x200,-. +ruattalaiset
 

Jukkis

Eversti
"Kraasella" on se tötteröpurje katolla, onkohan siitä mahtanut olla ylimääräistä haittaa tässä tapauksessa?
Tuskinpa, suoraa tuulipintaa se tolppa tuo mitättömän vähän laivan kylkeen verrattuna. Sen näkee hyvin vaikkapa ilta-sanomien videosta. Magnus-efektin työntövoima taas puskee kohtisuoraan tuulen suuntaan nähden, eli tässä tapauksessa enemmänkin rannan suuntaisesti kuin rantaa päin. Niin että eipä siitä kyllä apuakaan tuollaisessa tilanteessa ole.
 
Top