Voiteluvinkkejä

suksisissi

Kersantti
Lumisena talvena hiihto on mukava kuntoilumuoto reserviläisellekin. Arkilenkit tehdään yleensä latusuksilla, eihän juoksulenkkkejäjään tehdä varsikengät jalassa - tai ehkä joku tekee sitäkin...

Käytän voideltavia suksia ja normaalilla pakkaskelillä voitelu ei ole ongelma: Peruspohjustus noin kerran talvessa ja ennen lenkkiä pitoalueelle kelin mukaista pitovoidetta pari kerrosta korkilla tasoittaen. joskus vähän pikaluistoa luistoalueelle. Suosin Startin tervavoitetia, jotka eivät ole lämpotilan suhteen niin tarkkoja, kahdella purkilla (0- -3 ja -2 - -7) pärjää kaikki selkeät pakkaskelit.
Nyt on taas ongelmakelien aika: Sataa räntää, illalla pakastuu ja ladut liippautuvat jäisiksi ja aurinkoisena tai tihkuisena kevätpäivänä ne ovat kostean liippautuneet. Näille keleille en ole vielä keksinyt yksinkertaista toimivaa voitelukonstia. Jotain liisteriä, mutta mitä - ja riittääkö tasoitus lastalla tai korkilla vai kannattaako levittää voiteluraudalla (=vanha silitysrauta)
Kokemuksia jäisten ja kostean liippautuneiden latujen pitovoitelusta?
 
suksisissi kirjoitti:
Lumisena talvena hiihto on mukava kuntoilumuoto reserviläisellekin. Arkilenkit tehdään yleensä latusuksilla, eihän juoksulenkkkejäjään tehdä varsikengät jalassa - tai ehkä joku tekee sitäkin...

Käytän voideltavia suksia ja normaalilla pakkaskelillä voitelu ei ole ongelma: Peruspohjustus noin kerran talvessa ja ennen lenkkiä pitoalueelle kelin mukaista pitovoidetta pari kerrosta korkilla tasoittaen. joskus vähän pikaluistoa luistoalueelle. Suosin Startin tervavoitetia, jotka eivät ole lämpotilan suhteen niin tarkkoja, kahdella purkilla (0- -3 ja -2 - -7) pärjää kaikki selkeät pakkaskelit.
Nyt on taas ongelmakelien aika: Sataa räntää, illalla pakastuu ja ladut liippautuvat jäisiksi ja aurinkoisena tai tihkuisena kevätpäivänä ne ovat kostean liippautuneet. Näille keleille en ole vielä keksinyt yksinkertaista toimivaa voitelukonstia. Jotain liisteriä, mutta mitä - ja riittääkö tasoitus lastalla tai korkilla vai kannattaako levittää voiteluraudalla (=vanha silitysrauta)
Kokemuksia jäisten ja kostean liippautuneiden latujen pitovoitelusta?

Kauden alussa kunnon peruspohjustus. Itse olen käyttänyt jo pitemmän aikaa vain pitoteippiä perinteisten suksien alla. Ei ole ollut juurikaan ongelmia millään kelillä. Mun lenkit on yleensä lyhyitä, joten yleensä liipaisen pikaluistoa ennen lenkkiä. Pitoteippi kestää semmoiset 100-150 km, jonka jälkeen vanhat pois, puhdistus ja uusi tilalle. Pitoalueen kanssa vaan pitää olla huolellinen ja suksien jäykkyys oikein valittu.

En tiedä miten toimisi pitoteippi retkisuksien kanssa hiihtomarssilla. Voisi kuvitella että pitää, mutta suksi ei sitten enää luistakaan jos liki umpihangessa mennään.
 
En ole hiihtänyt iän aikaan, mutta nyt on hastavat kelit.. sen verran pakkasta, että varjossa jäätyy.. sen verran aurinkoa, että paisteessa sulaa.. Jäinen on liukas, sulanut on.. tahmea. Vasta tänään varmistin etäsukulaisilta, että saan metsäsukset käyttööni, jos haluan. Ei mitään hauja, miten ne vallitseviin sääolosuhteisiin voitelisin.

Pitoteippi, jos sen voi irrottaa, kuulostaa hyvältä.. sen alla voisi olla vähemmän pitoa, kun hiihtää sulavassa hangessa..

Mutta summa summarum, aina olen hiihtänyt suksilla niin kuin ne ovat. Joskus on luistanut polven miltei rikki, joskus on pitänyt niin, että hiki tulee varmasti. 'sole niin justhinsa.
 
Touhottaja kirjoitti:
Pitoteippi, jos sen voi irrottaa, kuulostaa hyvältä.. sen alla voisi olla vähemmän pitoa, kun hiihtää sulavassa hangessa..

Itse asiassa pitoteippi on hivenen työläs poistaa. Itse kuumennan hiustenkuivaajalla ja kaavin lastalla tms. enimmät pois. Lopuksi sitten jäämien poista tinnerilla.
 
Nostetaan kun säätiedote lupailee ensilumien eteläänkin.

Ei ole tullut vuosiin hiihdettyä. Ehkä tämä olisi vihdoin se talvi kun saan aloitettua.

Houkuttaisi hankkia intin malliset sukset. Voiko niillä hiihtää hyvällä omalla tunnolla luisteluväylää lähiladuilla? Ladulle ei taida leveyden puolesta sopia.

Miten noiden voitelu?
 
[
Kauden alussa kunnon peruspohjustus. Itse olen käyttänyt jo pitemmän aikaa vain pitoteippiä perinteisten suksien alla. Ei ole ollut juurikaan ongelmia millään kelillä. Mun lenkit on yleensä lyhyitä, joten yleensä liipaisen pikaluistoa ennen lenkkiä. Pitoteippi kestää semmoiset 100-150 km, jonka jälkeen vanhat pois, puhdistus ja uusi tilalle. Pitoalueen kanssa vaan pitää olla huolellinen ja suksien jäykkyys oikein valittu.

En tiedä miten toimisi pitoteippi retkisuksien kanssa hiihtomarssilla. Voisi kuvitella että pitää, mutta suksi ei sitten enää luistakaan jos liki umpihangessa mennään.

Vastaus vanhaan viestiin: Olen käyttänyt kahdella viikon mittaisella hiihtovaelluksella pitoteippiä tunturihiihtosuksien (Madshus Pellestova) pohjissa ja hyvin toimii jopa ahkion(paino 40-50kg) vedossa.
Oikein mäkiseen maastoon on mukana varalta Black Diamondin lyhyet nousukarvat. Niitä en viime reissulla tarvinnut, kuin kerran, eli olivat pohjassa viikon aikana pari tuntia.
 
Nostetaan kun säätiedote lupailee ensilumien eteläänkin.

Ei ole tullut vuosiin hiihdettyä. Ehkä tämä olisi vihdoin se talvi kun saan aloitettua.

Houkuttaisi hankkia intin malliset sukset. Voiko niillä hiihtää hyvällä omalla tunnolla luisteluväylää lähiladuilla? Ladulle ei taida leveyden puolesta sopia.

Miten noiden voitelu?

Eipä siihen pitäisi olla kellään mitään sanomista jos luistelu-uralla lykkii. Jos on se pitopohja missä on niitä pykäliä niin luistovoidetta vaan koko suksen mitalle ja siklaa ja harjaa ylimääräiset pois. Ei niihin mitään huippuluistoja saa eli ei mene rakettitieteeksi niin kuin tavallisten suksien kanssa välillä. Jos on se pitopohja missä on sitä pehmeää materiaalia siinä pitoalueella niin sen päälle ei varmaan kannata laittaa mitään. Tai eikö niihin pitopohjiinkin jotain jäätymistä estävää suihketta saa nykyään.
 
Sillointällöin paikallisilla iltarasteilla heitän lenkin Sieviläiset jalassa ja m/91 niskassa,hyvä seurata muiden suunnistajien ilmeitä :D
 
Back
Top