WW II Sukellusveneet

Dr who?

Kersantti
Nämä on hienoja videoita vaikka asia on vakava.


Välimereltä Italian rannikolta, 120 metrin syvyydestä, löydettiin saksalainen sukellusvene U-455.


Katso Yle Areenassa:

http://areena.yle.fi/1-2748775

Laittakaa lisää videoita ja dokumentteja jos on tiedossa, näitä ei ole ikinä liikaa.
 
Facessa oli päivitys::eek:

Niagara Falls: Divers from the U.S coast guard took part this morning, in a delicate wreck recovery operation to bring to the surface a Nazisubmarine discovered two weeks ago at the bottom of Lake Ontario.
The U-boat was spotted for the first time by amateur scuba divers in late January and they had contacted the authorities. Archaeologists associated with Niagara University of and master divers from the U.S Coast Guard were mobilized on site to determine what it was, and they soon realized that they were dealing with a German submarine that sank during World War II.
A wreck recovery vessel of the Great Lakes Shipwreck Historical Society was mandated to refloat the ship and bring it back to Niagara Falls, where it must be restored before becoming a museum ship. The delicate recovery operation took nearly 30 hours to complete, but the submarine was finally brought down on the bank with relative ease.

The submarine was identified as the UX-791, a unique experimental German submarine, based on the U-1200 model, and known to have participated in the “Battle of the St. Lawrence”. It was reported missing in 1943 and was believed to have been sunk near the Canadian coast.
Professor Mark Carpenter, who leads the team of archaeologists, believes that the U-boat could have traveled up the St-Lawrence River, all the way to the Great Lakes, where it intended to disturb the American economy.
A report from the dated from February 1943 suggests, that the ship could have attacked and destroyed three cargo ships and two fishing vessels, even damaging the USS Sable (IX-81), an aircraft carrier of the U.S. navy that was used for training in the Great Lakes, before finally being sunk by anti-sub grenades launched by a Canadian frigate.
“We have known for a long time that the Nazis had sent some of their U-boats in the St-Lawrence River, but this is the first proof that they actually reached the Great Lakes,” Professor Carpenter told reporters. “This could explain the mysterious ship disappearances that took place in the region in 1943, and the reported “Battle of Niagara Falls” which had always been dismissed as a collective hallucination caused by fear.”
The restoration of the submarine could take more than two years, but once completed, the museum ship is expected to become one of the major tourist attractions of the region.FB_IMG_1459168995337.jpg
 
:rolleyes:

Kuvasta päätellen November-luokan SSN olikin siis saksalaisten eikä neukkulan suunnittelema. Wow!
 
Mut onhan tuolla suurilla järvillä U-veneitäkin nähty. Tai ainakin yksi. U-505 on komeasti esille pantuna Chicagolaisessa museossa. U-paatteja on toki lähempänäkin mutta tuo on ihan tutustumisen arvoinen kohde jos Chicagoon eksyy. Yksi hienoimpia USA:n kaupunkeja muutenkin.
 
Tuo uutinen mikä leviää onkin vain paska puhetta :/
 
Kun hake mallia U-1200 veneen malli olisi Type VIIC .
https://en.wikipedia.org/wiki/German_Type_VII_submarine

Type%20VII%20cutaway.jpg



900x597xsubmarine-thumb-900x597-521148.jpg.pagespeed.ic.ILIc1HDmAs.jpg



Eikä äkkiä löydy venettä joka sopisi kuvaan.

uboattypes.jpg
 
SUKELLUSVENEET PALAAVAT AURAJOEN RANNOILLE
Sukellusveneet Suomessa -näyttely Linnanpuomissa 5.2. -31.12.2016



Forum Marinumissa avataan 5.2. uusi näyttely, joka tuo sukellusveneet takaisin syntysijoilleen Turkuun. Crichton-Vulcanin telakka rakensi yli kahdeksankymmentä vuotta sitten neljä laivastomme viidestä sukellusveneestä Aurajoen suussa, nykyisen merikeskuksen vastarannalla.

Näyttelyn kansallinen osuus perustuu aiemmin Sotamuseossa Helsingissä esillä olleeseen materiaaliin. Forum Marinum täydentää aineistoa sukellusveneiden paikallishistoriasta muistuttavalla näkökulmalla. Osaksi aikaisemmin julkaisemattomat, historialliset valokuvat kertovat Suomen merivoimien sukellusveneiden rakennusvaiheista Turussa 1930-luvulla. Kuvien lähteenä on Sjöhistoriska Institutet vid Åbo Akademi, jonka arkistosta on kaivettu esiin telakan työntekijöiden ja merivoimien upseerien ottamia valokuvia. Sukellusveneiden rakennusvaiheiden ja vesillelaskujen ohella kuvat välittävät kiehtovasti näkymiä Aurajoen rannoilta yli kahdeksankymmenen vuoden takaa.

Kokonaisuutena näyttely tarjoaa läpileikkauksen sukellusveneiden toiminnasta niin sodan kuin rauhankin aikana. Esillä on ainutlaatuista esineistöä varastojen kätköistä ja jopa merenpohjasta nostettuna, valokuvia ja filmimateriaalia. Esimerkkeinä mainittakoon sukellusveneen laskemaan miinan uponnenneen venäläisen Ladoga-aluksen esineistöä, sekä Turun telakan alkuperäiset pienoismallit Vetehisestä ja Vesikosta.

Näyttelyyn sisältyy myös sukellusveneiden kehitystä postimerkkien avulla tarkasteleva osuus, joka perustuu kommodori (evp) Kai Varsion ensimmäistä kertaa julkisesti esillä olevaan kokoelmaan. Postimerkkien rinnalla on myös järeämpää kalustoa. Näyttelyn suurin esine muistuttaa paikallisesta, mutta harvojen tuntemasta lähihistoriasta. Kyseessä on vuonna 1993 Raisiossa valmistettu turistisukellusvene Inati. Salomonsaarten kirkkaiden vesien matkailukäyttöön suunniteltu, 4,2 tonnia painava laite on mielenkiintoinen esimerkki suomalaiseen osaamiseen perustuneesta vientituotteesta.

suvet_verkkosivulle.jpg






suvet_verkkosivulle4.jpg






suvet_verkkosivulle5.jpg






suvet_verkkosivulle6.jpg






suvet_verkkosivulle2.jpg






suvepostimerkki.jpg
 
Isoisäni oli sähkömies. Jatkosodan
jälkeen hän oli Turun satamassa korjaamassa Neuvostoliiton sukellusveneiden akkuja. Todennäköisesti kyseessä olivat ne veneet jotka aikaansaivat Itämeren suurimmat meritragediat keväällä 1945. Harmi kun en näistä enempää kysynyt häneltä.
 
Googlatkaapas huviksenne U-2540 Wilhelm Bauer: Tyypin XXI elektroboot, valmistui juuri ennen Saksan antautumista, upotettiin 1945, nostettiin vuonna 1957 ja palautettiin 1960 kriegsmarinen palvelukseen. (!!!)

Nykyään museolaivana Bremenhavnissa.

2004-Bremerhaven_U-Boot-Museum-Sicherlich_retouched.jpg
 
Tämä dokkari on myös katsomisen arvoinen:


 
Tyyppi XXI oli teknologialtaan samanlainen hyppy tulevaisuuteen kuin suihkukoneet ilmasodassa. Venetyypillä oli melkoinen vaikutus kylmän sodan sukellusvenesukupolville, myös ensimmäisille ydinsukellusveneille.

Wikipediasta:

Liittoutuneiden ilmapommitukset tuhosivat 22 kappaletta tyypin XXI aluksia telakoille, omat miehistöt upottivat 4. toukokuuta 1945 amiraali Dönitzin käskystä 84 venettä. Jäljelle jääneet kaksitoista venettä jäivät liittoutuneille, joille ne antoivat runsaasti vaikutteita seuraavan sukupolven sukellusveneille. Yhdysvaltain laivastoon liitettiin U-2513 ja U-3008. U-3017 liitettiin Britannian kuninkaalliseen laivastoon nimellä HMS N41 ja U-2518:sta tuli Ranskan laivaston Roland Morillot. U-3515, U-2529, U-3035 ja U-3041 saivat Neuvostoliiton laivastossa nimet B 27, B 28, B 29 ja B 30. Länsi-Saksa nosti vuonna 1957 sodan lopussa upotetun U-2540:n, josta tuli vuosiksi 1960–1968 Bundesmarinen "tutkimusalus" Wilhelm Bauer. Vene museoitiin 1984 Bremerhavenin merimuseoon.[1]


Tyyppi XXI vaikutti selvästi Yhdysvaltain USS Nautilukseen ja USS Albacoreen, Ranskan Narval-luokkaan, Britannian Porpoise-luokkaan ja Neuvostoliiton Projekti 611:een ja Projekti 613:een.
 
Back
Top