WW2 Hävittäjät

Kyseisestä koneesta on hemmetin vaikea löytää niinkin perustietoa kuin sakkausnopeudet ja -ominaisuudet eri asuissa. Siiven voimakas trapetsisuus kyllä vihjaa, että v-mäinen sakkaaja.
Vaikea sanoa, tänne joskus aikanaan koneesta ja sen kehittämisestä postaamani kirjallisuussisällön teksti ja ominaisuus-/suorituskykytaulukot eivät sisältäneet niin yksityiskohtaista tietoa koneen eri kehitysversioista.
 
Edellä olevaan viestiini liittyen lisään itselainauksen (?!), löytyvät sivulta 38.



Jakovlev 9+3, osa 4:
Katso liite: 7107 Katso liite: 7108 Katso liite: 7109 Katso liite: 7110 Katso liite: 7111 Katso liite: 7112 Katso liite: 7113

EDIT: Niin, pahoittelen, kuvat ovat sellaisia kun ovat. Luonnonvalo on paras valo mutta sitä on joulun alla harvoin saatavilla. Tänään lykästi. Käsi tuppaa väpäjämään mutta koetan korjata jos on tullut paljon vauhtiviivaa.

Kuvat ja tekstit kertovat melestäni mielenkiintoista tarinaa hävittäjäkoneiden kehittelystä naapurivaltiossa sodan aikana. Ongelmatonta touhu ei suinkaan ollut. Muutokset suoritusarvoissa ajankohdan ja tuotantoversioiden osalta ovat luettavissa taulukoiden kautta.
 
Tää oli mulle uutta että vieläkin on yksi lentokuntoinen hurricane suomen väreissä.

Lontoonkielisillä keskusteluissa muuten nuo siniset ristit herättää vuosivuodelta enemmän ihmettelyä, kauhistusta ja natsittelua... Suomalaiset saa koko ajan olla selittämässä niiden historiaa... Olisivatpa aikanaan olleet ottamatta tota merkkiä käyttöön, kun ihmiset on mitä on.... Mut mistäpä tuon olisivat tietäneet, yksi mies pilasi koko symbolin.

FB_IMG_1707629098232.jpg
 
Tää oli mulle uutta että vieläkin on yksi lentokuntoinen hurricane suomen väreissä.

Lontoonkielisillä keskusteluissa muuten nuo siniset ristit herättää vuosivuodelta enemmän ihmettelyä, kauhistusta ja natsittelua... Suomalaiset saa koko ajan olla selittämässä niiden historiaa... Olisivatpa aikanaan olleet ottamatta tota merkkiä käyttöön, kun ihmiset on mitä on.... Mut mistäpä tuon olisivat tietäneet, yksi mies pilasi koko symbolin.

Katso liite: 92922

Onko tuo Phil Lawtonin Hurricane enää Suomi-väreissä ? Eikös tämä myynyt koneen eteenpäin ? Itse näin tuon lentävänä Oulun näytöksessä kesällä 2014.
 
Ok. Hyvä info. En siis ennen ole tuota nähnyt.

Täällä juttu vuodelta 2015.



Afterward Lawton put the fighter—back in Rhodesian livery—up for sale, but took it off the market in late August, “planning on selling the project Hurricane G-BYDL to finance its running.” Then, however, he reported: “In November 2014 G-CBOE was sold to a German collector.
 
Täällä juttu vuodelta 2015.



Afterward Lawton put the fighter—back in Rhodesian livery—up for sale, but took it off the market in late August, “planning on selling the project Hurricane G-BYDL to finance its running.” Then, however, he reported: “In November 2014 G-CBOE was sold to a German collector.

Hakaristiteema siis jatkuu...

6022221018_41551e6fd9.jpg
 
Vaikea sanoa, tänne joskus aikanaan koneesta ja sen kehittämisestä postaamani kirjallisuussisällön teksti ja ominaisuus-/suorituskykytaulukot eivät sisältäneet niin yksityiskohtaista tietoa koneen eri kehitysversioista.
Kyseinen kirjapari löytyy hyllystä. Samaten pelkästään Jakovlevin potkurihävittäjiin keskittyvä kirja. Jostain kumman syystä esimerkiksi paras kuvaus Pe-2:n lento-ominaisuuksista löytyy suomalaisten tekemistä koelentoselostuksista. Ylipäätään kyrsii, että niin monesta koneesta löytyy harmittavan huonosti tietoa sakkausominaisuuksista.
 
Hitti vai huti? Useat maat ja lentokonevalmistajat pyrkivät kehittämään raskaita hävittäjiä ennen toisen maailmanpalon syttymistä, mutta moni kuihtui lopulta putkiunelmaksi. Niin tämäkin Glosterin kone, kaksitasoisen Gladiatorin ja suihkuhävittäjä Meteorin väliin sijoittunut Gloster F9./37.
 
Back
Top