WW2 Hävittäjät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistelisin, että kun suomalaiset kasasivat viimeistä Morane-erää vuonna 1942, niin he katselivat vähän harmistuneina samalla kentällä olleita Dewoitineja, että niitä olisivat ennemmin keräilleet. Oli kuitenkin korvamerkitty muualle (Bulgariaan niitä ainakin toimitettiin sitten Vichyn kaaduttua).

Dewoitine oli Moranea nopeampi samalla moottorilla, mutta painavampana sen nousu- ja liikehtimiskyky oli varmasti huonompi. Sitä myös pidettiin vähän kinkkisenä lentää.
 

Juttua Fiatista.

Edit: jostakin muistan lukeneeni Fiatista Mersuun siirtyneen pilotin kommentin Fiatin lento-ominaisuuksista. Vaikka siinä oli puutteensa, oli Fiat erittäin hyvä lentää.

G.55 Centauro olisikin ollut jo eri luokan peli.
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaanpa Centaurosta ja vähän muustakin. Jutun sisällöstä ja paremmuudesta suhteessa kilpailijoina olleisiin kolmeen koneeseen voi löytää hieman suolaa ja joistain asioista voi olla liikkeellä toisenlaisia mielipiteitä ja näitä voisi tietysti hieman pohtia. Tuubin kommenttikentässä onkin hieman tarinaa puolesta ja vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Juttua Fiatista.

Edit: jostakin muistan lukeneeni Fiatista Mersuun siirtyneen pilotin kommentin Fiatin lento-ominaisuuksista. Vaikka siinä oli puutteensa, oli Fiat erittäin hyvä lentää.

G.55 Centauro olisikin ollut jo eri luokan peli.
LeLv 26:n ilmavoittotilastoinnissa on kai väitetty olleen suht paljon 'ilmaa' muihin laivueisiin verrattuna. Tai tämäntyyppistä muistan lukeneeni.

Jukka Raunio on kirjoitellut enemmänkin Fiatin ongelmista. Yksi syy oli ainakin, että Suomen koneet oli hyvin varhaista tuotantosarjaa. Kone oli Italiassa aivan upouusi kun Mussolini niitä yllättäen päättikin Suomeen myydä. Myös huoltomenetelmissä olisi ollut parannettavaa. Moottorin jäähdytys ei ilmeisesti ollut kovin hyvä, ja se olisi pitänyt pitää ulkoisesti erittäin puhtaana ettei kuumene.
 
Kevythäätäjät ketjussa oli juttua turbopropeista.

Googlailin Super Tucanon suoritusarvoja ja nehän ovat kuin Bf 109 E:ssä. Tai alkupään Spitfiressä. Nopeus sama, nousukyky Emilissä hieman parempi.

Heräsi kysymys, jos Tucano ja Bf 109 E ottaisi mittaa toisistaan, kumpiko voittaisi? (Tucano jos sattuisi olemaan Sidewinderin puikko kyydissä:)).
 
Back
Top