Lockheed Martin Hercules-kuljetuskoneen erikoisjoukkovariantti kulkee nimellä MC-130J Commando II, ja se on tarkoitettu matalissa lentokorkeuksissa salavihkaa tehtäviin erikoisjoukkojen kuljetuksiin tai laskuvarjohyppyihin. USAF:n mukaan koneella operoidaankin pääosin yöaikaan.
Hosion 22 metriä leveä kiitotie ei kuitenkaan ole Commandolle kauhistus.
”22 metriä on juuri sellainen, jota harjoittelemme”, kertoo Yhdysvaltain ilmavoimien everstiluutnantti David Deal.
Dealin mukaan MC-130J:n lentäjät harjoittelevat haastavilla kiitoteillä sangen usein.
”Konehan on tarkoitettu erikoisoperaatioihin.”
Hävittäjiin verrattuna Commandon etuna on hieman pienempi laskeutumisnopeus, tyypillisesti 110–120 solmua (n. 204–222 km/h). Lyhyille kiitoteille tultaessa haaste on kuitenkin sama kuin hävittäjillä.
”Jopa C130:n tapauksessa jarrut voivat kuumeta, jos lentäjä painaa polkimia liian voimakkaasti, mutta jo rullaaminen auttaa jarrujen jäähdyttämisessä”, Deal kertoo.
Maanantaina Suomen F/A-18 Hornet -kalusto harjoitteli ilmatankkausta Commando-koneesta.
MC-130J-kalusto osallistui elokuun lopulla Suomessa myös Pristine Flank 24 -lentotoimintaharjoitukseen, joka on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston vuosittainen pääharjoitus. Mukana oli myös toinen Hercules, Ruotsin ilmavoimien C-130H, ruotsalaiselta nimeltään TP 84.