Yleinen kansainvälinen harjoitustoiminta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PJ85
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
TASS nähtävästi piti tarpeellisena uutisoida että saksalaiset Eurofighterit harjoittelivat laskeutumista vain 180 kilometrin päässä Venäjän rajasta.

Bild: German fighter jets practice landing 180 km from Russian border​

BERLIN, September 7. /TASS/. German Eurofighter fighters were redeployed to Finland, where they practiced landing at a short distance just 180 km from the border with Russia, the Bild newspaper reported.

Three German aircraft from the 71st Tactical Squadron of the German Air Force took part in the maneuvers. They took off and landed on the highway near the village of Hoshio.

As the German Air Force noted to the publication, German fighters have been practicing landing in Finland since September 4. For the duration of the exercises, they are stationed at the air base in Rovaniemi, the distance from which to the Russian border is only 147 km.
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/21801919
 

Tässä vielä uutista ”Commandon” vierailusta

Edit. Pääkohdat talteen, jos maksumuuri napsahtaa:

Lockheed Martin Hercules-kuljetuskoneen erikoisjoukkovariantti kulkee nimellä MC-130J Commando II, ja se on tarkoitettu matalissa lentokorkeuksissa salavihkaa tehtäviin erikoisjoukkojen kuljetuksiin tai laskuvarjohyppyihin. USAF:n mukaan koneella operoidaankin pääosin yöaikaan.

Hosion 22 metriä leveä kiitotie ei kuitenkaan ole Commandolle kauhistus.

”22 metriä on juuri sellainen, jota harjoittelemme”, kertoo Yhdysvaltain ilmavoimien everstiluutnantti David Deal.

Dealin mukaan MC-130J:n lentäjät harjoittelevat haastavilla kiitoteillä sangen usein.

”Konehan on tarkoitettu erikoisoperaatioihin.”

Hävittäjiin verrattuna Commandon etuna on hieman pienempi laskeutumisnopeus, tyypillisesti 110–120 solmua (n. 204–222 km/h). Lyhyille kiitoteille tultaessa haaste on kuitenkin sama kuin hävittäjillä.


”Jopa C130:n tapauksessa jarrut voivat kuumeta, jos lentäjä painaa polkimia liian voimakkaasti, mutta jo rullaaminen auttaa jarrujen jäähdyttämisessä”, Deal kertoo.

Maanantaina Suomen F/A-18 Hornet -kalusto harjoitteli ilmatankkausta Commando-koneesta.

MC-130J-kalusto osallistui elokuun lopulla Suomessa myös Pristine Flank 24 -lentotoimintaharjoitukseen, joka on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston vuosittainen pääharjoitus. Mukana oli myös toinen Hercules, Ruotsin ilmavoimien C-130H, ruotsalaiselta nimeltään TP 84.
 
1725817134052.webp

Näitä odotellessa. Ois se mageeta, kun Suomalainen ilma-tulenjohtaja johtaisi tuollaisen tulta...💪:uzi:
Lisäys: jos vaikkapa pojjaat ois jo A-maassa...?
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Rovajärvellä paukkuu marraskuussa.




Tuli tähän harjoitukseen matkalla ollutta kalustoa viime viikolla nähtyä hyvin läheltä kotimaisella päätiellä.

Yksi lavetilla ollut ajoneuvo oli mielenkiintoinen kun se oli aivan käyttämättömän näköinen, liekö ajettu yhtään enempää kuin sen lavetin päälle ja siinä ei ollut minkään maan tunnuksia.
 

Tuli tähän harjoitukseen matkalla ollutta kalustoa viime viikolla nähtyä hyvin läheltä kotimaisella päätiellä.

Yksi lavetilla ollut ajoneuvo oli mielenkiintoinen kun se oli aivan käyttämättömän näköinen, liekö ajettu yhtään enempää kuin sen lavetin päälle ja siinä ei ollut minkään maan tunnuksia.
US ja Britit taitavat olla jo maassa.
 
Back
Top