Yleinen kansainvälinen harjoitustoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PJ85
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tilanteen mukaisuus oli vähän hukassa.

Naton eliittiobservoijilla on ilmeisesti savimajoja etäältä pommitellessaan mahdollista levitellä kolmijalkoja rauhassa ja seisoskella pystyssä naamiointinaan pikkuinen hässäkkäverkko itse tulenjohtolaitteen ympärille kääräistynä.

Mitään vaaraa ei tunnu olevan, toisin kuin suomalaisilla tulenjohtajilla joille epäilemättä on jo iskostettu koulutuksessa mieliin se keskimääräinen elinajanodote kv-kovapanosammuntojen alkaessa itänaapurin uber-peer-vastustajan kanssa. Joka on nykyään sitten muuttunut Naton myötä near-peer vastustajaksi.

Naton eliittiobservoijilla on ilmeisesti savimajoja etäältä pommitellessaan mahdollista levitellä kolmijalkoja rauhassa ja seisoskella pystyssä naamiointinaan pikkuinen hässäkkäverkko itse tulenjohtolaitteen ympärille kääräistynä.

Mitään vaaraa ei tunnu olevan, toisin kuin suomalaisilla tulenjohtajilla joille epäilemättä on jo iskostettu koulutuksessa mieliin se keskimääräinen elinajanodote kv-kovapanosammuntojen alkaessa itänaapurin uber-peer-vastustajan kanssa. Joka on nykyään sitten muuttunut Naton myötä near-peer vastustajaksi.
Tehtävän kuvaus ollut eri.
Meinaatko, ettei kundit tiedä mitä olisi tosi paikka? Oletko kuinka paljon ollut oikeassa taistelu tilanteessa, tai edes keikalla savimajojen tiimoilla?

Tehtävän kuvaus ollut eri.
Meinaatko, ettei kundit tiedä mitä olisi tosi paikka? Oletko kuinka paljon ollut oikeassa taistelu tilanteessa, tai edes keikalla savimajojen tiimoilla?

Turha alkaa, minä olen varmasti pelannut enemmän Battlefieldiä kuin sinä.

Sitäpaitsi yksi noista noista on nainen joten olen automaattisesti oikeassa ja sinä väärässä.

Oli miten oli, suomalainen tj pötköttää kylmässä maassa kiinni pv:n kuvissa, kun kollegansa seisovat mittomassa tilannetta pystyssä:

tj FIN.webp

Viimeksi muokattu:

Sitäpaitsi yksi noista noista on nainen joten olen automaattisesti oikeassa ja sinä väärässä.

Oli miten oli, suomalainen tj pötköttää kylmässä maassa kiinni pv:n kuvissa, kun kollegansa seisovat mittomassa tilannetta pystyssä.
Syynä taitaa olla loputon luottamus ilmaylivoimaan ja kokemukset kehitysmaista...

Syynä taitaa olla loputon luottamus ilmaylivoimaan ja kokemukset kehitysmaista...

Jos toisaalta asiaa ajattelee niin, että nämä ovat ammattilaisia jotka ovat kykkineet tositilanteessa kylmä rinki perseen ympärillä ikävissä paikoissa, niin ei ehkä motivaatio riitä harjoituksessa maata jäisellä ja märjällä tantereella.

Mutta ei heillä ole kuitenkaan kokemusta punajyrän vastaanottamisesta niin kus ei meidänkään sukupolvella. Paitsi niillä jotka kaatuu haavoittuu ja traumatisoituu Ukrainassa

Ja pata kattilaa soimaa, itse sain loppusodassa haukut ihan syystä, kun en jaksanut kykkiä riittävästi palatessani joukkueeni luo, joka oli juur ottanut kosketusta vihollisen kärkeen. Ajattelin silleen että kyllä ne salmiakit suojaa kuvitteelliselta tulelta, kun ei ollut vielä simulaattoreita käytössä 90-luvulla.

Oli miten oli, suomalainen tj pötköttää kylmässä maassa kiinni pv:n kuvissa, kun kollegansa seisovat mittomassa tilannetta pystyssä:

Katso liite: 109641
Mikäs tuo härpäke MPL:n ja kolmijalan välissä on?

Biutifull. Videolla näkyy selvästi miten NATO-tj katsoo äimän käkenä kun suomalainen tj pötköttää kentän pinnassa tuntien isänmaan hyväilyn.

Rovajärveltä pitkähkö kuvaus.

Sgt 1st Class Kyle Larsenin videoita -24 harjotuksesta (raakavideoita joista osia on tuossa ylemmässä Myrskyhiiren videossa):

Ruotsalais naiskomentaja kertoili yllä olevalla videolla ASCA:sta. Mielenkiintoinen uusi tuttavuus itselle.

.... Joka ei oo ihan "plug&play" näköjään, ainakaan -22 vuonna. Artikkelissa kovasti nippelitietoa:
Currently, two versions of the ASCA software are in use, version 7.02 and version 5.4.1.1. These versions are not backward compatible, requiring commanders to utilize the lowest common denominator across the task organization. Few member nations have
currently fielded version 7.02. Great Britain (GBR) employs the Fire Control Battlefield Information System Application (FC BISA) with separate ASCA version interfaces that cannot currently communicate. The ARRC and MN FAB operated on FC BISA 4.0, capable of executing ASCA V5.4.1.1, while the 26th RA and 1st RHA operated on FC BISA 4.2, capable of executing ASCA V7.02. Unfortunately, these two versions cannot communicate, requiring a ‘swivel chair’ to transfer firing data between the MN FAB to
the GBR BNs, increasing processing time.

Jutustelua ASCASTA vissiin jonku Suomen harjoituksen yhteydestä kun paljon suomalaisia kuvissa:

Back