Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisiko jo aika puhua/itkeä/valittaa/syyllistää jotakuta suomalaisista orjista joita vietiin ja kaupattiin kauaksi kotimaastaan. Onko suomalaisella sama oikeus uhriutua?
Suomena tunnettu Suomihan on ollut alistetussa asemassa aina vuoteen 1917, siis tähän asti tunnetun ja tunnustetun historiankirjoituksen mukaan. Tuo uusi tieto Suomen siirtomaahistoriasta suorastaan mullistaa aikaisemmman käsityksen. YLEn toimittaja on paljastuksellaan tehnyt historiaa...
Saamelaiset ja itämerensuomalaiset ovat molemmat rautakauden tulokkaita Fennoskandiassa, saamelaiset eivät ole intiaaneja jotka elivät kivikautta jonkinlaisessa symbioosissa luonnon kanssa ennen kuin heidät tultiin väkivaltaisesti alistamaan.
Historioitsija: Synkkyyden Suomi kärsi orjuudesta jopa enemmän kuin mikään Afrikan maa
Uusi Suomi on ajattelevan, uteliaan ja osallistuvan lukijan päivittäinen uutislehti.www.uusisuomi.fi
Todettakoon että rautakausi on kaikkialla metakroninen eli sen alun ajoitus vaihtelee seudun mukaan. Itämerensuomalaiset ovat tulleet tänne jo kivikaudella (joka on pitkä ajanjakso, varsinkin Suomessa)
Eivät ole tulleet, mistä keksit tämän?
Olen osaksi Kalevi Wiikin linjoilla tässä asiassa. Kohtalaisen radikaali teoria, jonka palasista osa varmasti vaatii viilausta. Onpa sitä yritetty kumota kokonaankin, mutta kumoamisyritykset pohjaavat vanhempiin teorioihin ja ovat omassa asiassaan osaltaan kehäpäätelmiä.
Arkeologia, kielitiede ja genetiikka eivät tue Wiikin teoriaa, ne kaikki tukevat itämerensuomalaisten etnogenesiitä ja saapumista aikaisintaan pronssikauden lopussa/rautakauden alussa.
Paikannimistö, hautatyypit ja genetiikka kertoo oman tarinansa itämerensuomen leviämisestä merovingiajalla pitkin Suomea ja Karjalaa assimiloiden germaania ja saamea puhuvan väestön.
On vanhempi itämerensuomalainen/suomalaisugrilainen väestö, joka tuli jo kivikaudella. Sitten ainakin yksi toinen vaihe, jolta ajalta on peräisin se, millä perustellaan suomalaisten saapumista "vasta" rautakaudella.
Ehkä olen yksityisajattelija tässä, mutta niin mä oon monessa muussakin asiassa.
Mikään ei tue tätä väitettä, meillähän on paikannimistöä tältä väestöltä ja se ei ole uralilaista.
Saamelainen tarkoittaa Pohjois-Venäjällä kiertävää kauppiasta, heillä todennäköisesti olivat ensimmäiset kontaktit tähän Fennosskandian väestöön.
Metallia eri tarkoituksiin välittämällä ja työstämällä kävivät vaihtokauppaa alueen alkuperäisväestön kanssa joihin sekoittumalla saame levisi ja myös selittää saamen monet kielimuodot.
Kukaan ei tiedä, ovatko ne harvat sanat jotka ovat säilyneet uralilaista vai ei. Jotain ne kuitenkin osaltaan todistavat: asutuksen/luonnonvarojen hyödyntämisen jatkumista katkeamattomana hyvin muinaisista ajoista asti.
Meilläkin ryssä tarkoitti joskus vain kreikanuskoista (karjalainen, venäläinen tms.), joskus taas (karjalaista) kauppiasta. Koko Pohjois-Venäjän murteessa on niin vahva suomalais-uralilainen substraatti, että ei ole epäilystäkään, etteikö kyseessä ole kielenvaihto. Saami-sanasto on samaa substraattikerrosta.
Saimaa, Päijänne ja Inari eivät ole uralista, saamelaisten perimä paljastaa että johonkin hyvin erilaiseen väestöön he ovat sekoittuneet levitessään.
Pieniä kalastajaheimoja ja metsästäjiä, tilanteen mukaan pitkiäkin matkoja muuttavia. Hyvä arvaus on, että nenetsejä, samojedinsukuisia heimoja.Kukaan tutkija ei kiistä että koko Pohjois-Venäjä on ollut uralilaista aikanaan, kyse on siitä mitä se oli sitä ennen.
Nämä väestöt ovat kuitenkin olleet hyvin pieniä, heidät voidaan havaita perimästä koska niin olivat saamelaisetkin,
itämerensuomalaiset ja germaanit taas muuttivat maatalouden perässä nautoineen ja hevosineen, lantalaisia.
Myös Koli ja muutamat muut luonnonsuhteiden nimet kuuluvat jostakin jo kuolleesta kielestä perittyihin sanoihin, jotka kuitenkin on siirretty käyttösanoina nykyaikaan. Saamelaisten alkuperästä on erilaisia teorioita, ehkä joskus jotain ratkaisevaa löytyy. Suomalais-ugrilaisia he eivät (geneettisesti) ole, paitsi siltä osaltaan kun lantalaisia on asettunut asumaan keskuuteensa omaksuen samalla tavat. Monessa osassa tapahtunut kielenvaihto (jostain tuntemattomasta kielestä eri murteisiin, joita saamenkieliksi kutsutaan) kuuluu heidänkin historiaansa.
Pieniä kalastajaheimoja ja metsästäjiä, tilanteen mukaan pitkiäkin matkoja muuttavia. Hyvä arvaus on, että nenetsejä, samojedinsukuisia heimoja.
Naudat ja hevoset suomalaisten Suomessa ovat myöhäisempi juttu kuin suomalaiset. Ne ovat kulttuuritulokkaita. Viljelyä täällä kuitenkin on harjoitettu jo tuhansia vuosia.