Yleistä keskustelua Ylestä


Saamelaiset ja itämerensuomalaiset ovat molemmat rautakauden tulokkaita Fennoskandiassa, saamelaiset eivät ole intiaaneja jotka elivät kivikautta jonkinlaisessa symbioosissa luonnon kanssa ennen kuin heidät tultiin väkivaltaisesti alistamaan.

VMP

EDIT. Kirkon kuuluisi pyytää anteeksi saamelaisten pakkokäännytystä ja oman uskonnon vainoa, samalla saisivat pyytää myös suomalaisilta.
 
Suomena tunnettu Suomihan on ollut alistetussa asemassa aina vuoteen 1917, siis tähän asti tunnetun ja tunnustetun historiankirjoituksen mukaan. Tuo uusi tieto Suomen siirtomaahistoriasta suorastaan mullistaa aikaisemmman käsityksen. YLEn toimittaja on paljastuksellaan tehnyt historiaa...
 
Suomena tunnettu Suomihan on ollut alistetussa asemassa aina vuoteen 1917, siis tähän asti tunnetun ja tunnustetun historiankirjoituksen mukaan. Tuo uusi tieto Suomen siirtomaahistoriasta suorastaan mullistaa aikaisemmman käsityksen. YLEn toimittaja on paljastuksellaan tehnyt historiaa...

Suomen asema oli eurooppalaisittain hyvä osana Ruotsia ja Venäjää, ei maaorjuutta ja samat tai paremmat oikeudet kuin emämaan alueilla, mutta vastuullinen itsenäistynyt Suomi ei ole näiden maiden silloisesta politiikasta.
 
Saamelaiset ja itämerensuomalaiset ovat molemmat rautakauden tulokkaita Fennoskandiassa, saamelaiset eivät ole intiaaneja jotka elivät kivikautta jonkinlaisessa symbioosissa luonnon kanssa ennen kuin heidät tultiin väkivaltaisesti alistamaan.

Todettakoon että rautakausi on kaikkialla metakroninen eli sen alun ajoitus vaihtelee seudun mukaan. Itämerensuomalaiset ovat tulleet tänne jo kivikaudella (joka on pitkä ajanjakso, varsinkin Suomessa)
 
Eivät ole tulleet, mistä keksit tämän?

Olen osaksi Kalevi Wiikin linjoilla tässä asiassa. Kohtalaisen radikaali teoria, jonka palasista osa varmasti vaatii viilausta. Onpa sitä yritetty kumota kokonaankin, mutta kumoamisyritykset pohjaavat vanhempiin teorioihin ja ovat omassa asiassaan osaltaan kehäpäätelmiä.
 
Olen osaksi Kalevi Wiikin linjoilla tässä asiassa. Kohtalaisen radikaali teoria, jonka palasista osa varmasti vaatii viilausta. Onpa sitä yritetty kumota kokonaankin, mutta kumoamisyritykset pohjaavat vanhempiin teorioihin ja ovat omassa asiassaan osaltaan kehäpäätelmiä.

Arkeologia, kielitiede ja genetiikka eivät tue Wiikin teoriaa, ne kaikki tukevat itämerensuomalaisten etnogenesiitä ja saapumista aikaisintaan pronssikauden lopussa/rautakauden alussa.
Paikannimistö, hautatyypit ja genetiikka kertoo oman tarinansa itämerensuomen leviämisestä merovingiajalla Virosta pitkin Suomea ja Karjalaa assimiloiden germaania ja saamea puhuvan väestön.
 
Arkeologia, kielitiede ja genetiikka eivät tue Wiikin teoriaa, ne kaikki tukevat itämerensuomalaisten etnogenesiitä ja saapumista aikaisintaan pronssikauden lopussa/rautakauden alussa.
Paikannimistö, hautatyypit ja genetiikka kertoo oman tarinansa itämerensuomen leviämisestä merovingiajalla pitkin Suomea ja Karjalaa assimiloiden germaania ja saamea puhuvan väestön.

On vanhempi itämerensuomalainen/suomalaisugrilainen väestö, joka tuli jo kivikaudella. Sitten ainakin yksi toinen vaihe, jolta ajalta on peräisin se, millä perustellaan suomalaisten saapumista "vasta" rautakaudella.

Ehkä olen yksityisajattelija tässä, mutta niin mä oon monessa muussakin asiassa. :)
 
On vanhempi itämerensuomalainen/suomalaisugrilainen väestö, joka tuli jo kivikaudella. Sitten ainakin yksi toinen vaihe, jolta ajalta on peräisin se, millä perustellaan suomalaisten saapumista "vasta" rautakaudella.

Ehkä olen yksityisajattelija tässä, mutta niin mä oon monessa muussakin asiassa. :)

Mikään ei tue tätä väitettä, meillähän on paikannimistöä tältä väestöltä ja se ei ole uralilaista.
Saamelainen tarkoittaa Pohjois-Venäjällä kiertävää kauppiasta, heillä todennäköisesti olivat ensimmäiset kontaktit tähän Fennosskandian väestöön.
Metallia eri tarkoituksiin välittämällä ja työstämällä kävivät vaihtokauppaa alueen alkuperäisväestön kanssa joihin sekoittumalla saame levisi ja myös selittää saamen monet kielimuodot.
 
Mikään ei tue tätä väitettä, meillähän on paikannimistöä tältä väestöltä ja se ei ole uralilaista.
Saamelainen tarkoittaa Pohjois-Venäjällä kiertävää kauppiasta, heillä todennäköisesti olivat ensimmäiset kontaktit tähän Fennosskandian väestöön.
Metallia eri tarkoituksiin välittämällä ja työstämällä kävivät vaihtokauppaa alueen alkuperäisväestön kanssa joihin sekoittumalla saame levisi ja myös selittää saamen monet kielimuodot.

Kukaan ei tiedä, ovatko ne harvat sanat jotka ovat säilyneet uralilaista vai ei. Jotain ne kuitenkin osaltaan todistavat: asutuksen/luonnonvarojen hyödyntämisen jatkumista katkeamattomana hyvin muinaisista ajoista asti.

Meilläkin ryssä tarkoitti joskus vain kreikanuskoista (karjalainen, venäläinen tms.), joskus taas (karjalaista) kauppiasta. Koko Pohjois-Venäjän murteessa on niin vahva suomalais-uralilainen substraatti, että ei ole epäilystäkään, etteikö kyseessä ole kielenvaihto. Saami-sanasto on samaa substraattikerrosta.
 
Kukaan ei tiedä, ovatko ne harvat sanat jotka ovat säilyneet uralilaista vai ei. Jotain ne kuitenkin osaltaan todistavat: asutuksen/luonnonvarojen hyödyntämisen jatkumista katkeamattomana hyvin muinaisista ajoista asti.

Meilläkin ryssä tarkoitti joskus vain kreikanuskoista (karjalainen, venäläinen tms.), joskus taas (karjalaista) kauppiasta. Koko Pohjois-Venäjän murteessa on niin vahva suomalais-uralilainen substraatti, että ei ole epäilystäkään, etteikö kyseessä ole kielenvaihto. Saami-sanasto on samaa substraattikerrosta.

Saimaa, Päijänne ja Inari eivät ole uralista, saamelaisten perimä paljastaa että johonkin hyvin erilaiseen väestöön he ovat sekoittuneet levitessään.
Kukaan tutkija ei kiistä että koko Pohjois-Venäjä on ollut uralilaista aikanaan, kyse on siitä mitä se oli sitä ennen.
Nämä väestöt ovat kuitenkin olleet hyvin pieniä, heidät voidaan havaita perimästä koska niin olivat saamelaisetkin, itämerensuomalaiset ja germaanit taas muuttivat maatalouden perässä nautoineen ja hevosineen, lantalaisia.
 
Saimaa, Päijänne ja Inari eivät ole uralista, saamelaisten perimä paljastaa että johonkin hyvin erilaiseen väestöön he ovat sekoittuneet levitessään.

Myös Koli ja muutamat muut luonnonsuhteiden nimet kuuluvat jostakin jo kuolleesta kielestä perittyihin sanoihin, jotka kuitenkin on siirretty käyttösanoina nykyaikaan. Saamelaisten alkuperästä on erilaisia teorioita, ehkä joskus jotain ratkaisevaa löytyy. Suomalais-ugrilaisia he eivät (geneettisesti) ole, paitsi siltä osaltaan kun lantalaisia on asettunut asumaan keskuuteensa omaksuen samalla tavat. Monessa osassa tapahtunut kielenvaihto (jostain tuntemattomasta kielestä eri murteisiin, joita saamenkieliksi kutsutaan) kuuluu heidänkin historiaansa.


Kukaan tutkija ei kiistä että koko Pohjois-Venäjä on ollut uralilaista aikanaan, kyse on siitä mitä se oli sitä ennen.
Nämä väestöt ovat kuitenkin olleet hyvin pieniä, heidät voidaan havaita perimästä koska niin olivat saamelaisetkin,
Pieniä kalastajaheimoja ja metsästäjiä, tilanteen mukaan pitkiäkin matkoja muuttavia. Hyvä arvaus on, että nenetsejä, samojedinsukuisia heimoja.


itämerensuomalaiset ja germaanit taas muuttivat maatalouden perässä nautoineen ja hevosineen, lantalaisia.

Naudat ja hevoset suomalaisten Suomessa ovat myöhäisempi juttu kuin suomalaiset. Ne ovat kulttuuritulokkaita. Viljelyä täällä kuitenkin on harjoitettu jo tuhansia vuosia.
 
Myös Koli ja muutamat muut luonnonsuhteiden nimet kuuluvat jostakin jo kuolleesta kielestä perittyihin sanoihin, jotka kuitenkin on siirretty käyttösanoina nykyaikaan. Saamelaisten alkuperästä on erilaisia teorioita, ehkä joskus jotain ratkaisevaa löytyy. Suomalais-ugrilaisia he eivät (geneettisesti) ole, paitsi siltä osaltaan kun lantalaisia on asettunut asumaan keskuuteensa omaksuen samalla tavat. Monessa osassa tapahtunut kielenvaihto (jostain tuntemattomasta kielestä eri murteisiin, joita saamenkieliksi kutsutaan) kuuluu heidänkin historiaansa.

Saamelaisten isälinjat ovat pitkälti uralilaisia ja skandinaavisia, äitilinjoissa löytyy enemmän sitä muuta alkuperää.
Tämä sopii hyvin niihin alkuperäiskansan keskuuteen asettuneisiin kauppiaisiin, vastaavaa tapahtui myöhemmin Pohjois-Amerikassa ranskalaisten turkiskauppiaitten toimesta.

Pieniä kalastajaheimoja ja metsästäjiä, tilanteen mukaan pitkiäkin matkoja muuttavia. Hyvä arvaus on, että nenetsejä, samojedinsukuisia heimoja.

Tällaisiin heimoihin saamea puhuvat kauppiaat sulautuivat, heillä oli metallin käsittelyn taito joka nosti heidän statustaan.

Naudat ja hevoset suomalaisten Suomessa ovat myöhäisempi juttu kuin suomalaiset. Ne ovat kulttuuritulokkaita. Viljelyä täällä kuitenkin on harjoitettu jo tuhansia vuosia.

Itämerensuomalaiset olivat maata viljelevä väestö joka oli sidottu karjanhoitoon soveltuville alueille, hevonen oli kulttuurisesti tärkeä kuten ilmenee arkeologiasta.
Viljely ja karjanhoito olivat omaan tarpeeseen, varsinaisia elinkeinoja olivat käsityöläisyys, metsästys, kalastus ja kaupankäynti.
 
Back
Top