Ylennysesitys miehistössä

Kenturio

Alokas
Miehistössä korpraaliksi nouseminen tuntuu olevan pitkän ja kivisen tien takana. Muodolliset vaatimukset ovat täynnä - 7 kovaa kertausharjoituspäivää, toistakymmentä vuotta MPK:n harjoituksissa ja paikallisessa reserviläisjärjestössä, tusinan verran VEH-päiviä hyvillä arvosanoilla ja jonkin aikaa olen jo toiminut maakuntakomppaniassa. Tämä kaikki tuntuu varsin turhalta. Viirit ja tinanapit ei juuri lämmitä, kun tiedän, että tietojen ja taitojen puolesta olisin kyllä valmis jo johtamaan ryhmää omassa aselajissani. Se on selvää, että PV ei tee asialle mitään, jos pelkät muodolliset edellytykset ovat täynnä. Sijoituskin löytyy, joten sekään ei ole este.

Jatko- ja Lapin sodat käynyt isoisäni kertoi, että sota-aikana ei rivimiehelle juuri mitään ylennyksiä jaettu. Hän oli saanut korpin jämät siviilissä 80-luvulla, ryypätessään sotilaspiirin komentajan kanssa ja seuraavalla viikolla oli kirje tippunut postissa, vastalahjaksi kunnon konjakista.

Mikä on nykyään toimiva käytäntö? PV:n ohjesääntö on varsin vaatimusten osalta selkeä, mutta kertokaapa kuka ylennysesityksen käytännössä tekee? Ovatko saunaillat vielä toimiva tie? Kovia kertausharjoituksia kun ei ole enää vuosiin näkynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Soita aluetoimistoon ja kysy, oletko joutunut johonkin pahantekijöiden listalle. Yleensä korpinnatsa tipahtaa jo yhdestä kovasta KH:sta, jos ei ole siellä töppäillyt.
 
mutta kertokaapa kuka ylennysesityksen käytännössä tekee?

Esimies esittää henkilöitä X ylennettäväksi omalle esimiehelleen tai ylennyksistä vastaavalle instanssille. Ei ne mikään automaatio ole. Omassa porukassa edes puolella miehistöä ei ole korpin nappuloita vaikka kovia KH-päiviä on toistakymmentä.
 
Miehistössä korpraaliksi nouseminen tuntuu olevan pitkän ja kivisen tien takana. Muodolliset vaatimukset ovat täynnä - 7 kovaa kertausharjoituspäivää, toistakymmentä vuotta MPK:n harjoituksissa ja paikallisessa reserviläisjärjestössä, tusinan verran VEH-päiviä hyvillä arvosanoilla ja jonkin aikaa olen jo toiminut maakuntakomppaniassa.

Jos ei ole kokemusta eikä näyttöjä johtamisesta esim. ryhmän varajohtajana niin ei sitä voida ylentää. (Muistelen, että PV:n uusissa ylennysohjeissa oli nimenomaan tiukennuksia miehistön osalta.)

Ikävä kyllä et voi tehdä muuta kuin parhaasi ja odottaa, että joskus tulisi tilaisuus "näyttää kyntensä". Voi olla pelkästään sattumasta kiinni tuleeko tuollaista tilannetta ikinä!

Toinen vaihtoehto on, että sinua ei jostain syystä sitten haluta ylentää korpraaliksi. Omat kokemukseni ovat sen suuntaisia, että tuollaisten takaa löytyy aika usein kaver joka "yrittää liikaa". Voin kertoa, että yksikään aliupseeri ei pahastu jos ryhmässä on taitava taistelija (tai mekaanikko, viestimies tms.) jolle voi antaa vastuuta - sen sijaan turha päteminen yms. päsmäröinti ei yleensä auta yhtään mitään ja lopputuloksena on se, että "korpsanttia" inhoaa sekä ryhmänjohtaja että lentosotamiehet.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tunnen tosi kovan kaverin, jolla on paljon kh-ja MPK-päiviä. Edelleen sotamies. Nuoruudessaan töpännyt poliisin kanssa pahoin, ja kuulemma estää ylentämisen. Ottaisin tyypin milloin tahansa samaan porukkaan mihin tilanteeseen tahansa taitojensa ja asenteensa puolesta, mutta menneisyys torppaa korpinnatsat.

Edit: stilisoitu, ettei kukaan arvele tunnistavansa
 
Viimeksi muokattu:
Jos sinulla ei ennen maakuntakomppaniaa ole ollut sa-sijoitusta, niin et ole voinut yletäkään. Sijoitus sodan ajan joukkoihin on käsittääkseni ehtona ylenemiselle. Esimiehiltä voi tietysti kysellä myöskin.
 
Itse tunnen tosi kovan kaverin, jolla on paljon kh-ja MPK-päiviä. Edelleen sotamies. Nuoruudessaan töpännyt poliisin kanssa pahoin, ja kuulemma estää ylentämisen. Ottaisin tyypin milloin tahansa samaan porukkaan mihin tilanteeseen tahansa taitojensa ja asenteensa puolesta, mutta menneisyys torppaa korpinnatsat.

Edit: stilisoitu, ettei kukaan arvele tunnistavansa

Vaatii ilmeisesti linnassa istumista, että vaikuttaa ylennyksiin. Itsellä enemmän putka öitä kuin kertausharjoituspäiviä ja vääpeli silti.:D
 
Entä korpraalista alikersantiksi Ylentäminen? Pitääkö löytyä jo jotain virallisempaan sijoitusta esim ryhmän varajohtajaksi, että tämä ylipäätään mahdollista? Vai meneekö samalla tavalla kuin korpraaliylennykset?

Entä onko väliä, onko taustalla jo ylennys reservissä miehistöstä korpiksi? Kuinka vaikeaa on ylipäätään saada reserviläisenä kahta ylennystä?

Vuorokausia ja aktiviteettiä paljon taskussa, 5 v edellisestäkin takana. Näinköhän sitä saisi nappulaamäärän kauluksessa tuplattua?
 
Entä onko väliä, onko taustalla jo ylennys reservissä miehistöstä korpiksi? Kuinka vaikeaa on ylipäätään saada reserviläisenä kahta ylennystä?

Vuorokausia ja aktiviteettiä paljon taskussa, 5 v edellisestäkin takana. Näinköhän sitä saisi nappulaamäärän kauluksessa tuplattua?

Kyllä noita miehistöalikersantteja näkyy, mutta minimiajoilla en tiedä kai kenenkään sellaista pokanneen ellei sitten ole jo miehistöstä aliupseeriksi -kurssilla tai ainakin menossa sellaiselle.

Mitä oon ite vierestä kattellu niin miehistöalikiksi päästäkseen pitää olla jäänyt oikeille henkilöille mieleen sopivana ylennettävänä ja nämä sitten hoitavat tämmöiset. Tai sitten tietysti voi olla reserviläisyhdistyksissä sopivia kavereita jotka junailevat.

Ei ole vaikeaa olla parempi kuin osa tai jopa tuntuva osa aa-uu-koo käyneistä alikeista, mutta jos saat ylennyksen miehistöalikersantiksi niin sitten tyssäsivätkin porkkanat, joita firma voi tarjota aikalailla siihen.
 
Entä korpraalista alikersantiksi Ylentäminen? Pitääkö löytyä jo jotain virallisempaan sijoitusta esim ryhmän varajohtajaksi, että tämä ylipäätään mahdollista? Vai meneekö samalla tavalla kuin korpraaliylennykset?

Entä onko väliä, onko taustalla jo ylennys reservissä miehistöstä korpiksi? Kuinka vaikeaa on ylipäätään saada reserviläisenä kahta ylennystä?

Vuorokausia ja aktiviteettiä paljon taskussa, 5 v edellisestäkin takana. Näinköhän sitä saisi nappulaamäärän kauluksessa tuplattua?

Edellä olevat ovat totta, mutta ettei asian ydin pääse hämärtymään niin todetaan vielä selvennyksen vuoksi: jos olet nyt korpraali ja sinulla on 1) SA-sijoitus tehtävään jota alik voi hoitaa 2) riittävästi KH-vuorokausia 3) vähintään 4-5 vuotta edellisestä ylennyksestä 4) ylennysesitys esimieheltä/esimiehiltä edellisistä harjoituksista että olet sopiva ylennettäväksi, niin kyllä alikessun natsat tulevat.

Ryhmän varajohtajan sijoitusta ei tarvitse olla. Alik voi hoitaa esim. tehtävää nimeltä "jääkäri".

Oleellista on yhtä lailla myös huomata että yhdenkin em. edellytyksen puuttuminen tietää sitä että natsoja ei tipu, eli pelkistä KH-vuorokausista riippuva automaatio ei ole kyseessä, vastoin yleistä luuloa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulun siihen ryhmään joka on saanut reservissä 2 ylennystä. Jääkäristä siis alikersantiksi. Korpraalin natsat tuli oikeastaan ensimmäisten kertausten jälkeen ja alikersantin natsat 5 vuoden kuluttua siitä. Yhteensä kertauspäiviä taitaa olla jotain 25. En tiedä vaikuttiko asiaan, mutta ennen alikersantiksi ylennystä mulle kävi sellainen juttu, että kertauskutsuun oli laitettu väärä päivämäärä ja menin paikalle 2 päivää ennen muuta miehistöä. Siellä sitten istuttiin oppitunneilla saamassa koulutusta johtamiseen Luutnanttien yms. kanssa. :) Tämä huomattiin kyllä ensimmäisenä iltana, mutta koska ketään päättävää tahoa ei saatu kiinni ja minua ei haitannut olla siellä, niin jäin sinne pariksi extra päiväksi.

Saattoihan sekin auttaa asiaa, että olen tai olin Tarkka-ampuja koulutukseltani ja sellaiselle yksinäiselle sudelle voidaan natsoja jaella ilman suurempaa pohtimista sijoituksesta, asemasta jne.

Suurin osa kavereista joka oli intissä samaan aikaan ja kiersi nuo samat kertaukset oli edelleen jääkäri vaikka siis kertauspäiviä oli melko paljon. Sattuman kauppaa siis nuo ylennykset luulen ma.
 
Kuulun siihen ryhmään joka on saanut reservissä 2 ylennystä. Jääkäristä siis alikersantiksi. Korpraalin natsat tuli oikeastaan ensimmäisten kertausten jälkeen ja alikersantin natsat 5 vuoden kuluttua siitä. Yhteensä kertauspäiviä taitaa olla jotain 25. En tiedä vaikuttiko asiaan, mutta ennen alikersantiksi ylennystä mulle kävi sellainen juttu, että kertauskutsuun oli laitettu väärä päivämäärä ja menin paikalle 2 päivää ennen muuta miehistöä. Siellä sitten istuttiin oppitunneilla saamassa koulutusta johtamiseen Luutnanttien yms. kanssa. :) Tämä huomattiin kyllä ensimmäisenä iltana, mutta koska ketään päättävää tahoa ei saatu kiinni ja minua ei haitannut olla siellä, niin jäin sinne pariksi extra päiväksi.

Saattoihan sekin auttaa asiaa, että olen tai olin Tarkka-ampuja koulutukseltani ja sellaiselle yksinäiselle sudelle voidaan natsoja jaella ilman suurempaa pohtimista sijoituksesta, asemasta jne.

Suurin osa kavereista joka oli intissä samaan aikaan ja kiersi nuo samat kertaukset oli edelleen jääkäri vaikka siis kertauspäiviä oli melko paljon. Sattuman kauppaa siis nuo ylennykset luulen ma.

Ei suinkaan sattuman kauppaa. Ota itsellesi se krediitti mikä sinulle kuuluu: sinulla on ollut kaikki 4 edellisessä tämän ketjun viestissäni mainitsemani ylentämisen edellytystä. Mukaan lukien tuo kohta 4, eli sinut on nohevaksi havaittu!

Ehkäpä vanhoista inttikavereistasi muilta puuttuu joku noista neljästä edellytyksestä. Esim tuo kohta 4. Mikä ei tarkoita etteivätkö he voisi olla vaikka kuinka hyviä taistelijoita, mutta jos ei joku esimies heitä hyviksi huomaa ja anna ylennysesitystä, ei natsoja tule heille. Se käymäsi pari päivää ylipalvelusta johtajakoulutuksessa on epäilemättä hyvä tapa tulla huomatuksi...:D
 
Viimeksi muokattu:
Kyssäri ylennyksistä...tietääkö kukaan koska seuraavat ylennykset ilmoitetaan?

Jos kirje tulee, niin kirje on (itsenäisyyspäivän ylennyksistä) tullut jo - se tulee viikkoja ennen ylentämispäivää. MUTTA kirjettä ei aina tule, eli kannattaa silti lukea sunnuntaina lehti huolella, oma nimi voi olla siellä vaikkei ole kirjettä kuulunut.
 
Jos kirje tulee, niin kirje on (itsenäisyyspäivän ylennyksistä) tullut jo - se tulee viikkoja ennen ylentämispäivää. MUTTA kirjettä ei aina tule, eli kannattaa silti lukea sunnuntaina lehti huolella, oma nimi voi olla siellä vaikkei ole kirjettä kuulunut.

Postilakkokin on hidastanut infon kulkua?... Mutta siis sunnuntaina ..kiitos :D
 
Ilmeisesti yllä mainitut ehdot täyttyivät, sillä tänään tupsahti postilaatikosta ylennys!

Hieno fiilis! Intti ei aikoinaan maistunut, joten moni entinen inttikaveri varmaan hämmästelisi, kun näkisi mun ylentyneen pari pykälää kotiutumisesta.

Alikersanttia siis jatketaan. Pitänee varmaan hakeutua täydennyskursseille, jotta seuraavasta pykälästä voi haaveilla.
 
Kuulun siihen ryhmään joka on saanut reservissä 2 ylennystä. Jääkäristä siis alikersantiksi. Korpraalin natsat tuli oikeastaan ensimmäisten kertausten jälkeen ja alikersantin natsat 5 vuoden kuluttua siitä. Yhteensä kertauspäiviä taitaa olla jotain 25. En tiedä vaikuttiko asiaan, mutta ennen alikersantiksi ylennystä mulle kävi sellainen juttu, että kertauskutsuun oli laitettu väärä päivämäärä ja menin paikalle 2 päivää ennen muuta miehistöä. Siellä sitten istuttiin oppitunneilla saamassa koulutusta johtamiseen Luutnanttien yms. kanssa. :) Tämä huomattiin kyllä ensimmäisenä iltana, mutta koska ketään päättävää tahoa ei saatu kiinni ja minua ei haitannut olla siellä, niin jäin sinne pariksi extra päiväksi.

Saattoihan sekin auttaa asiaa, että olen tai olin Tarkka-ampuja koulutukseltani ja sellaiselle yksinäiselle sudelle voidaan natsoja jaella ilman suurempaa pohtimista sijoituksesta, asemasta jne.

Suurin osa kavereista joka oli intissä samaan aikaan ja kiersi nuo samat kertaukset oli edelleen jääkäri vaikka siis kertauspäiviä oli melko paljon. Sattuman kauppaa siis nuo ylennykset luulen ma.
Noihin vaikuttaa niin moni tekiä, suunniteltu sodan ajan tarve, sitten kouluttaja antama arvostelu intti ajoilta ja onko pv:n mukaan kykeneväinen johtamaan.
 
Kuulun siihen ryhmään joka on saanut reservissä 2 ylennystä. Jääkäristä siis alikersantiksi. Korpraalin natsat tuli oikeastaan ensimmäisten kertausten jälkeen ja alikersantin natsat 5 vuoden kuluttua siitä. Yhteensä kertauspäiviä taitaa olla jotain 25. En tiedä vaikuttiko asiaan, mutta ennen alikersantiksi ylennystä mulle kävi sellainen juttu, että kertauskutsuun oli laitettu väärä päivämäärä ja menin paikalle 2 päivää ennen muuta miehistöä. Siellä sitten istuttiin oppitunneilla saamassa koulutusta johtamiseen Luutnanttien yms. kanssa. :) Tämä huomattiin kyllä ensimmäisenä iltana, mutta koska ketään päättävää tahoa ei saatu kiinni ja minua ei haitannut olla siellä, niin jäin sinne pariksi extra päiväksi.

Saattoihan sekin auttaa asiaa, että olen tai olin Tarkka-ampuja koulutukseltani ja sellaiselle yksinäiselle sudelle voidaan natsoja jaella ilman suurempaa pohtimista sijoituksesta, asemasta jne.

Suurin osa kavereista joka oli intissä samaan aikaan ja kiersi nuo samat kertaukset oli edelleen jääkäri vaikka siis kertauspäiviä oli melko paljon. Sattuman kauppaa siis nuo ylennykset luulen ma.
Sattuma-korppeja voi olla :D MUTTA ei enää sattuma-alikessuja :cool:
 
Back
Top