Dassault Rafale

En oikein tiedä: USAhan oli kieltänyt Israelia myymästä Serbiaan ilmatorjuntajärjestelmiä, mutta toisaalta oli haukkunut Serbian kun se oli ostanut kiinalaisia ohjuksia. Tavoite on kääntää Serbia länsimieliseksi, mutta aika hitaasti se vaikuttaa edistyvän.
Ranskahan nyt kyllä myy mitä tahansa kelle tahansa. Lähinnä että riittääkö Serbialla fyffet Rafaleen.
 
En oikein tiedä: USAhan oli kieltänyt Israelia myymästä Serbiaan ilmatorjuntajärjestelmiä, mutta toisaalta oli haukkunut Serbian kun se oli ostanut kiinalaisia ohjuksia. Tavoite on kääntää Serbia länsimieliseksi, mutta aika hitaasti se vaikuttaa edistyvän.
Ranskahan nyt kyllä myy mitä tahansa kelle tahansa. Lähinnä että riittääkö Serbialla fyffet Rafaleen.

Juu, USA oikein uhkaili, ettei EU:n(!) jäseneksi pääse tällä menolla...

Back in 2020, US officials warned Belgrade against the purchase of HQ-22 anti-aircraft systems, whose export version is known as FK-3.

They said that if Serbia wants to join the European Union and other Western alliances, it must align its military equipment with Western standards.

 
En oikein tiedä: USAhan oli kieltänyt Israelia myymästä Serbiaan ilmatorjuntajärjestelmiä, mutta toisaalta oli haukkunut Serbian kun se oli ostanut kiinalaisia ohjuksia. Tavoite on kääntää Serbia länsimieliseksi, mutta aika hitaasti se vaikuttaa edistyvän.
Ranskahan nyt kyllä myy mitä tahansa kelle tahansa. Lähinnä että riittääkö Serbialla fyffet Rafaleen.
Serbia oli kuitenkin yksi niistä muutamasta maasta joka äänesti YK:ssa Venäjän puolesta kun tämä Ukrainan sota oli jo käynnissä. Kannattaako tällaista liittoumaa tukea, ehkä Ranskakin jossain vaiheessa rupeaa miettimään tätä puolta. Serbian naapurimaahan on Nato-maa Kroatia jolle Ranska jo Rafaleja myi. Tuskin tykkää jos Ranska myisi sen vihollismaalle samaa kalustoa.
 
Serbia oli kuitenkin yksi niistä muutamasta maasta joka äänesti YK:ssa Venäjän puolesta kun tämä Ukrainan sota oli jo käynnissä.
Serbia äänesti Venäjää vastaan kaikissa kolmessa yleiskokouksen päätöslauselmassa.
Sitä en tiedä haittaako Kroatiaa jos naapurikin saa Rafaleja. Ja onko Serbialla uusiin edes varaa, ja onko Ranskan ilmavoimilla mahdollisuuksia tuupata enää käytettyjä...
 
Serbia äänesti Venäjää vastaan kaikissa kolmessa yleiskokouksen päätöslauselmassa.
Sitä en tiedä haittaako Kroatiaa jos naapurikin saa Rafaleja. Ja onko Serbialla uusiin edes varaa, ja onko Ranskan ilmavoimilla mahdollisuuksia tuupata enää käytettyjä...
Äänestyksen muistin sitten väärin. Taisi olla Syyria sitten se Venäjää tukenut maa maaliskuun alussa.

Ainakin mitä netin kautta olen keskusteluja seurannut Kroatia ja Serbia tuntuvat olevan samanlaisissa väleissä kuin Intia ja Pakistan tai Kreikka ja Turkki. Eli uskoisin että Kroatia hankki Rafalet juuri siksi että lähivastustajalla ei samantasoisia koneita ole.
 
Viimeksi muokattu:
Serbia äänesti Venäjää vastaan kaikissa kolmessa yleiskokouksen päätöslauselmassa.
Sitä en tiedä haittaako Kroatiaa jos naapurikin saa Rafaleja. Ja onko Serbialla uusiin edes varaa, ja onko Ranskan ilmavoimilla mahdollisuuksia tuupata enää käytettyjä...

Onko varaa... maan BKT on samaa luokkaa Kroatian kanssa ja velkaa on vähemmän kuin Kroatialla. Mutta kyllähän serbit joutuvat tuota miettimään, kun Kroatiallakin oli varaa koneisiin vain käytettynä. Jos vielä erillisiä rynnäkkökoneitakin haluttaisiin, niin on kyllä melkoiset investoinnit. Serbian puolustusmenot ovat jo nyt yli 2,4 prosenttia BKT:sta.

Ranskan ilmavoimien mahdollisuudet tuupata enää käytettyjä... tuo on hyvä kysymys. Kreikkaan myytyjen Rafaleiden korvaajat ovat tulossa vuoden 2025 loppuun mennessä. Kun maailmanpoliittinen tilanne on kiristynyt, niin onko tosiaan halua luopua?

Tosiaalta, serbithän voisivat myös ostaa poistuvaa Mirage-kalustoa? Sitähän on poistumassa niin Ranskasta kuin Kreikasta Rafalen tieltä, ja Ranskahan päivittää omia 2000D-koneitaan parhaillaan. Tai sekafliitin Rafalea ja Mirage 2000:tta?
 
Kroatia varmasti tykkäisi kyttyrää, jos Rafalea myydään Serbiaan. Tusina konetta ei ole Ranskalle iso kauppa ja voisi olla Ranskalle vähän turhan kiusallinen näin Euroopan sisällä tässä tilanteessa. Jos Mirageilla olisi vielä merkittävästi tiimaa jäljellä, niin ehkä niitä (Brittien vastalauseista huolimatta laivaston vanhat Super Ètendardit myytiin Argentiinaan vielä oliko 2016, tosin käytännössähän ne eivät ole uhka, kun Falklandilla päivystää Typhooneja eikä Argeilla ole saattohävittäjiä). Käytettyihin Mirreihin serbeillä varmasti riittäisi pääomia, mutta haluavatkohan niitä?

Sinänsä Ranskalle ei ole ollut ongelma varustaa keskenään verivihollisia asiakkaita (vaikkapa Pakistanin Mirage 5PA ja Exocet-päivitys ja Intian Mirage 2000). Kotinurkilla Ranska toisaalta joutuu harkitsemaan EU-politiikkaansakin (ja NATO-politiikkaa, Kroatia on kummankin jäsen mutta Serbia ei kummankaan). Saab varmasti myisi mielellään E-Greippiä, mutta voi olla Ruotsille vielä kovempi pala nieltäväksi.
 
Kroatia varmasti tykkäisi kyttyrää, jos Rafalea myydään Serbiaan. Tusina konetta ei ole Ranskalle iso kauppa ja voisi olla Ranskalle vähän turhan kiusallinen näin Euroopan sisällä tässä tilanteessa. Jos Mirageilla olisi vielä merkittävästi tiimaa jäljellä, niin ehkä niitä (Brittien vastalauseista huolimatta laivaston vanhat Super Ètendardit myytiin Argentiinaan vielä oliko 2016, tosin käytännössähän ne eivät ole uhka, kun Falklandilla päivystää Typhooneja eikä Argeilla ole saattohävittäjiä). Käytettyihin Mirreihin serbeillä varmasti riittäisi pääomia, mutta haluavatkohan niitä?

Sinänsä Ranskalle ei ole ollut ongelma varustaa keskenään verivihollisia asiakkaita (vaikkapa Pakistanin Mirage 5PA ja Exocet-päivitys ja Intian Mirage 2000). Kotinurkilla Ranska toisaalta joutuu harkitsemaan EU-politiikkaansakin (ja NATO-politiikkaa, Kroatia on kummankin jäsen mutta Serbia ei kummankaan). Saab varmasti myisi mielellään E-Greippiä, mutta voi olla Ruotsille vielä kovempi pala nieltäväksi.

Onkohan Kroatia ottanut sopimukseen samanlaisen klausuulin kuin Intialla kuulemma on? Eli että Ranska ei myy koneita Pakistaniin.
 
Sinänsä Ranskalle ei ole ollut ongelma varustaa keskenään verivihollisia asiakkaita (vaikkapa Pakistanin Mirage 5PA ja Exocet-päivitys ja Intian Mirage 2000). Kotinurkilla Ranska toisaalta joutuu harkitsemaan EU-politiikkaansakin (ja NATO-politiikkaa, Kroatia on kummankin jäsen mutta Serbia ei kummankaan). Saab varmasti myisi mielellään E-Greippiä, mutta voi olla Ruotsille vielä kovempi pala nieltäväksi.

Ranskahan myi Venäjälle lämpökamerat ja melkein kaksi maihinnousutukialusta. Diplomaattiset huolenosoitukset Ranskan liittolaisilta eivät pitkään aikaan saaneet mitään, vaan väitetysti Mistral-kauppa kaatui lopulta viime tingassa Puolan ja Ranskan väliseen herrasmiessopimukseen suuremmista asekaupoista (Ranskasta tuli sittemmin katkeraa viestiä Caracal-helikoptereiden hankinnan kariutumisesta...).

Veikkaan, että Serbian aseistaminen riittävän isolla ja työllistävällä diilillä ei ole Ranskalle ongelma. Kun ei ole edes Venäjän aseistaminen...
 
Vuonna 2014 tilanne ei kuitenkaan ollut läheskään yhtä kuuma, pelissä oli paljon suuremmat summat eikä eturistiriita ollut NATO- ja EU-jäsenen kanssa, ja silloinkin Mistraleille etsittiin lopulta uusi asiakas. Tietysti on mahdollista, että Ranska käyttäisi Rafale-kauppoja jonkinlaisena porkkanana Serbian saattamiseksi EU-kuosiin, mutten laskisi sen varaan.

Mikään pakkorakohan Ranskalla ei ole myydä, ei lähellekään. Suomen HX-hankehan oli melkein kuusi kertaa suurempi diili, ja senkin luiskahtaminen F-35:lle jäi patongeilla lähinnä hampaidennarskutuksen tasolle. Nykyiselläkin tilauskannalla Rafalen tuotanto pysyy käynnissä vuosia, ja potentiaalisia asiakkaita on vielä jäljellä. Ranskalla voi itselläänkin olla paineita kasvattaa tilausmääriään lähemmäksi alunperin kaavailtuja, tilanne on kuumentunut koko Euroopassa ja kiusaus larpata jälleen suurvaltaa on varmasti kova.
 
Vuonna 2014 tilanne ei kuitenkaan ollut läheskään yhtä kuuma, pelissä oli paljon suuremmat summat eikä eturistiriita ollut NATO- ja EU-jäsenen kanssa, ja silloinkin Mistraleille etsittiin lopulta uusi asiakas. Tietysti on mahdollista, että Ranska käyttäisi Rafale-kauppoja jonkinlaisena porkkanana Serbian saattamiseksi EU-kuosiin, mutten laskisi sen varaan.

???

Venäjän Mistral-kauppa oli arvoltaan 1,2 miljardia euroa. Siis melko lailla samaa luokkaa kuin Serbian potentiaalinen Rafale-kauppa voisi olla - noin kymmenen konetta noin miljardilla eurolla. Mistralit olisivat vahvistaneet merkittävästi Venäjän kykyä maihinnousuoperaatioihin, ja uhan alla olivat oikeastaan kaikki Naton rannikkovaltiot (käytännössä toki vain pienet valtiot, kuten Baltian maat, Norja, Islanti, ehkä Tanskan Grönlanti ja Bornholm... lisäksi EU-maista Ruotsi ja Suomi, joilla on saaria Itämerellä). Serbian konekauppa olisi lähes riskitön, koska Serbia ei ole mikään iso sotilaallinen tekijä, lensi se sitten MiGeillä tai Rafaleilla ja oli niitä 10 tai 20.

In 2011, Russia and France agreed to build two multi-purpose amphibious assault helicopter carriers of the Mistral family. The contract, worth 1.2 billion euros, was terminated in 2015 due to events in Ukraine and the imposition of sanctions against Russia.

https://english.pravda [piste ru] /news/world/149208-france_australia/

Mikään pakkorakohan Ranskalla ei ole myydä, ei lähellekään. Suomen HX-hankehan oli melkein kuusi kertaa suurempi diili, ja senkin luiskahtaminen F-35:lle jäi patongeilla lähinnä hampaidennarskutuksen tasolle. Nykyiselläkin tilauskannalla Rafalen tuotanto pysyy käynnissä vuosia, ja potentiaalisia asiakkaita on vielä jäljellä. Ranskalla voi itselläänkin olla paineita kasvattaa tilausmääriään lähemmäksi alunperin kaavailtuja, tilanne on kuumentunut koko Euroopassa ja kiusaus larpata jälleen suurvaltaa on varmasti kova.

Ei varmaan pakkorako, mutta tuo HX:n menettäminen ja toisaalta Puolan kanssa julkisesti riiteleminen viittaavat siihen, että Mistral-kaupat tosiaan peruuntuivat, koska Puola antoi ymmärtää jotakin mikä ei sitten toteutunutkaan.
 
Onkohan Kroatia ottanut sopimukseen samanlaisen klausuulin kuin Intialla kuulemma on? Eli että Ranska ei myy koneita Pakistaniin.
Luulen ettei Kroatialla ole kauheasti lihaksia estellä muille maille myyntejä. Voivat toki aina protestiksi perua oman kauppansa ja ostaa Gripeneitä.
Mistä tulikin mieleen etten ole varma, viittasiko uutisessa oleva "12 käytettyä konetta muualta" Gripukkaan, mutta kuulemma Gripen ei ole oikein vahvoilla koska ruotsalaisilla on jotain hankalia vaatimuksia lentäjien koulutuksen suhteen.
 
Serbiasta sen verran, että ovat pari päivää sitten pyytäneet epävirallista tarjousta Eurofightereista.

Näistähän oltiin jo 2010 kiinnostuneita...
 
Serbiasta sen verran, että ovat pari päivää sitten pyytäneet epävirallista tarjousta Eurofightereista.

Näistähän oltiin jo 2010 kiinnostuneita...
Millä meinaavat tuon maailman kalleimman hävittäjän mahduttaa budjetitiinsa, kun mitä ilmeisemmin Suomenkin kymppimiljardilla Typhoon jäi reippasti alle 64 koneen.
 
^Olisiko se sitten juuri se käytettyjä koneita koskeva diili? Tai sitten pyytävät tarjousta vain pitääkseen ranskikset varpaillaan. Se ettei Eurofighter ollut edes mukana Kroatiassa kertonee jotain?
Ehkä kyselevät Itävallan fliittiä? Nojoo, ehkei serbikään nyt niin tyhmä ole 😞
 
^Olisiko se sitten juuri se käytettyjä koneita koskeva diili? Tai sitten pyytävät tarjousta vain pitääkseen ranskikset varpaillaan. Se ettei Eurofighter ollut edes mukana Kroatiassa kertonee jotain?
Ehkä kyselevät Itävallan fliittiä? Nojoo, ehkei serbikään nyt niin tyhmä ole 😞

"The two most respected newspaper editions in Serbia (Политика and Вечерње Новости) announced today that Serbia is interested in buying 12 used Eurofighter planes from Great Britain."
 
"The two most respected newspaper editions in Serbia (Политика and Вечерње Новости) announced today that Serbia is interested in buying 12 used Eurofighter planes from Great Britain."
Rahaa on... Samaan aikaan Itävalta haluaisi eroon omista Eurofightereistään kun käyttö on niin kallista. Ja Ruotsi kuulemma tarjonnut 12 Gripen C:n ja 2 Gripen D:n pakettia.
 
"The two most respected newspaper editions in Serbia (Политика and Вечерње Новости) announced today that Serbia is interested in buying 12 used Eurofighter planes from Great Britain."

Olisikohan nuo ne eläköityvät Tranche 1 -koneet? Sitä kyllä mietin, että mitäköhän ilmasta-ilmaan ohjuksia noista ammuttaisiin. Meteoria noihin ei kai ole integroitu, joten antaisivatkohan jenkit luvan AIM-120:lle (jokin vanhahtava versiohan noihin on kai integroitu)?


on 9th September 2021

Image : Peter R Foster IDMA/Shutterstock.com



Defense

Why will the RAF retire Typhoons with over half their useful life left?​




Victoria Bryan Victoria Bryan



submit to reddit



The Royal Air Force’s Eurofighter Typhoon Tranche 1 aircraft being retired in 2025 will have average flying hours of almost 2,545 hours when they are taken out of service.

That means they will have over half of their useful life left. AeroTime asked the Ministry of Defence why.

RAF spokesman Martin Tinworth said on September 10, 2021 that retiring the older aircraft means investment can be made in the remaining Tranche 2/3s “to ensure we retain a credible, highly capable Typhoon force.”

“Spiral upgrades, including the integration of the UK-development Spear Cap 3, will be enhanced by a significant investment in Radar 2, providing a leap in operation capability that will ensure the Typhoon Force can survive and operate in the most challenging threat scenarios,” Tinworth explained to AeroTime.

When asked whether the Tranche 1 fighter jets could be sold, the RAF spokesman said “potential disposal options” were currently being reviewed.

The average expected flying hours of the fighter aircraft at retirement was announced by James Heappey, the parliamentary under-secretary of state for defence in a written response to a question posed by a member of parliament.

“There are 30 Typhoon Tranche 1 aircraft in the sustainment fleet and the projected average flying hours for each of the aircraft, when they reach their respective Out of Service Date, is 2544.8 flying hours,” Heappey wrote on September 6, 2021.

The fighter jet has a notional airframe life of 6,000 hours, meaning the hours at retirement represent just 42% of their useful life, Jane’s reported on September 8, 2021.

Of the 30 Tranche 1 Typhoons, 20 are in active use while the other 10 are stored at RAF Shawbury.

The Tranche 1 variant of the aircraft, the eldest of the four developed, is limited to the use of air-air missiles and has very limited air-ground capabilities without the use of an external pod. Therefore, it is often limited to air superiority missions such as Quick Reaction Alert (QRA) purposes by its operators.

The overall RAF Typhoon Force is currently operating on multiple missions across the globe, including QRA missions in the UK, Romania and the Falkland Islands, as well as Operation Shader, the British contribution in the fight against the Islamic State in Iraq.

The retirement of the Tranche 1 Typhoon aircraft was announced in a Defence Command Paper published on March 19, 2021. The paper promised a “radical overhaul” of the RAF.

As part of the overhaul, the UK also announced plans to retire 14 C-130J Hercules Mk4 by 2023, to make way for the A400M. The Hercules aircraft had been due to continue flying until the mid 2030s.
 
^Olisiko se sitten juuri se käytettyjä koneita koskeva diili? Tai sitten pyytävät tarjousta vain pitääkseen ranskikset varpaillaan. Se ettei Eurofighter ollut edes mukana Kroatiassa kertonee jotain?
Ehkä kyselevät Itävallan fliittiä? Nojoo, ehkei serbikään nyt niin tyhmä ole 😞

Serbit tarvitsevat jotakin näyttävää ja kaksimoottorista. Paljon uskottavampia nuo kaksimoottoriset Rafalet ja Typhoonit lentonäytöksissä kuin yksimoottoriset F-16:t tai Gripenit.
 
Back
Top