Ilmasota

BAE%20Hawk%2000045%20A%20static%20BAE%20Systems%20Hawk%20Finnish%20Air%20Force%20HW-305%20Kauhava%204-1994%20military%20airplane%20picture%20by%20Jyrki%20Laukkanen-S.jpg

Laukkasen kirjasta Lentäjä Laukkanen poiminta:
Koelentueen hävittäjäevaluaatiossa kaartotaisteluvastustajana käytetty HW-305 "pudotti " Laukkasen ohjaamana kaartotaistelussa F-16 D:n ja Juha Grönmark Mirage 2000-5:n. Sivuvakaajaan maalattiin kaksi "ilmavoittomerkintää ".

Lento oli Hallin kentän päällä, F-16:n ohjaaja erehtyi kaartotaisteluun vaakatasossa kevyen ja ketterän Hawkin kanssa . Laukkanen pääsi ampuma-asemaan alta aikayksikön. Juttu oli nolo F-16:lle ja sen ohjaajalle. F-16:n tehtaan miehet halusivat lennon kentän päälle, jotta kaikki näkisivät, kuinka tehokas F-16 on.

Sama tarina mainitaan myös kirjassa Haavelasku, joka käsittelee 90-luvun alun Hornet-hankintaa. Siinä kerrotaan tuo Grönmarkin "ilmavoitto" Miragesta. Käytännössä kävi samoin. Ylimielisesti Dassaultin koelentäjä päätti ryhtyä kurvatappeluun kevyttä Hawkia vastaan - ja pataan tuli. Ranskalaispilotti halusi uusintaerän ja ryhtyi käyttämään heti heiluritaktiikkaa. Miragen tehoreserville HW ei sitten enää mahtanut mitään.

Jyrkiltä itseltään kuultua juttua, että normitilanteessa lähitaistelu, jossa tasavahvat kuskit lentävät tasavahvoja koneita, päättyy yleensä ratkaisemattomana. Eli kumpikaan ei saavuta etulyöntiasemaa eikä pääse piikille.

Kertoi esimerkin 70-luvulta Koelentueesta. Tarinan mukaan kävivät Fougilla Paavo Janhusen kanssa "ilmataistelun veren maku suussa." Väänsivät sitten muistaakseni vähintään jonkun 30 min yhteen putkeen. Sitten tarinan mukaan Janhunen radioi: "Ööh Jyrki hei. Tää ei lopu ikinä ja meiltä alkaa löpökin loppua. Pitäiskö vaan keskeyttää ja sovitaan et tää oli tasapeli ?"
 
upload_2015-11-9_17-7-37.jpeg
Paavo Janhusesta on kirjassa myös juttua. 24. huhtikuuta 1985 Turbo-Vinha syöksyi jyrkässä kulmassa syöksykierteessä jäälle, Paavo Janhunen ja koelentoinsinööri Juhani Jääskeläinen saivat surmansa.
Jyrki Laukkanen oli tapahtumahetkellä ilmassa Hallin läntisellä alueella Hawkilla. Lennonjohto ilmoitti, että kone on syöksynyt jäälle ja pyysi tarkistamaan tilanteen. Jyrki lensi paikalle ja näki jäässä reijän, jonka ympärillä oli hieman rojua, jäällä ei laskuvarjoja näkynyt. Havainto järkytti Laukkasta pahasti ja hän joutui tietoisesti olemaan ajattelematta asiaa ja keskittyi laskuun Hawkilla.

Laukkanen määrättiin tutkintakautakunnan ohjaajajäseneksi. Tutkinan aikana Laukkaselle selvisi lähes varma selitys onnettomuuteen. Paavo oli tehnyt koeohjelman mukaisen kaartosakkauskokeen, mistä kone olikin muljahtanut syöksykierteeseen. Oikaisutoimenpiteiden johdosta kierretyyppi olikin muuttunut aggrevated spin-moodiin, josta Turbo-Vinha ei voinut oieta ilman kierteenoikaisuvarjoa. Koelentomääräyksessä varjo olisi pitänyt olla asennettuna. Tuo koneesta puuttui, koska konetta oli valokuvattu aamupäivällä ja varjo oli irrotettu sen takia. Asennukseen olisi mennyt päivä ja Janhusella oli kiire koelento-ohjelman kanssa. Janhunen otti riskiä ja maksoi siitä kalleimman mahdollisen hinnan.

Laukkaselle tutkinta oli raskas ja meni pitkään, ennen kuin hän pääsi asiasta irti.

Virallisessa tutkintaselosteessa on jotakin muuta potaskaa onnettomuuden syystä, mutta Jyrki kommentoi kirjassaan:- Tarkastuslautakunta ei ole varmaan koskaan kuullutkaan g-sakkauksesta. En jaksanut enää alkaa selvää asiaa jauhamaan.

Myöhemmin meni OH-VTM Belgiassa elokuussa 1988, ja vei lentäjä majuri (evp.) Ari Piipon hengen. Takarungossa oli suunnitteluvirhe, takarungon muuttamista Laukkanen oli jo pitkään ehdotellut. Vielä 1988 tehtaan johto sanoi Laukkaselle, että takarunkoa ei koskaan tulla uusimaan. Toisin kävi ja koneesta kehittyi Redigo.

Vinkan kehitystyössä ja koelento-ohjelmassa Laukkanen oli tiivisti mukana. Koneesta tulikin lopulta oikein hyvä. Jyrkin mukaan koneesta olisi saatu vielä parempi 260 hp:n moottorilla ja sisään vedettävillä telineillä. Vinka heikkous on huono matkalentonopeus ja nousukyky, näitä olisi saatu selvästi paremmaksi. Joku koneen loppupriifaus oli tulossa ja tiedossa oli Jyrkin parannusehdotukset. Everstitasolta tuli selvää puhetta:- Ja sinä Jyrki pidät turpasi kiinni sisään vedettävistä telineistä ja tehokkaammasta moottorista;)

Kirjaa Lentäjä Laukkanen lämpimästi suosittelen!
Siinä on erinomaista juttua koelentotoiminnasta, ilmavoimista ja muustakin ilmailusta, siviilielämää unohtamatta.
 

Tänks. Mielenkiintoista luettavaa.

http://www.doria.fi/handle/10024/84949

Saab J35 Draken -hävittäjän vaikutus Suomen ilmapuolustuskykyyn 1970-luvulla
Korhonen, Ville (2012-04). Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma.

Linkistä löytyy PDF-tiedosto.

Heh, ei millään pahalla. mutta tämä taisi olla "vasta" kolmas kerta kun tämä tutkimus linkitetään foorumille. :)
 


Tuota olen aina ihmetellyt, että Puola onnistui ostamaan tsekeiltä 90-luvun puolivälissä kymmenen konetta ilmeisen halvalla. Ettei olisi ollut vielä niin, että kyseessä oli jonkinlainen vaihtokauppa ? Puola sai lisää Fulcrumeja ja antoi vaihdossa jotain helikoptereita ? Oli niin tai näin, niin tuo Tsekin ratkaisu luopua hävittäjistä vähän ihmetyttää. Heille jäi vielä käyttökustannuksiltaan edullisempia vanhoja MiG-21:iä huolehtimaan ilmapuolustuksesta siihen asti kunnes saivat liisattua Gripeneitä.

Puola on taasen onnistunut omien kaksiyhdeksikköjensä modernisoinnissa ilmeisen hyvin. Vaikka F-16 taitaakin olla se heidän päätyyppinsä tällä erää.
 
Siivet-lehden naamakirjasivulta löytyi uutta matskua Venäjän pommareista Syyriassa. Mukana Tu-95 -ja Tu-160 -kalustoa. Tässä näkyy n. puolentoista minuutin kohdalla myös iranilaisia F-14 Tomcateja.

 
Ai ne museovehkeet vieläkin lentää:) Iran sai koneet 1974, 41-vuotta vanhoja koneita.
Niiden ilmassa pitäminen tänne saakka on kyllä ihme, pakotteitakin välillä oli ja osien saanti ainakin valmistajalta lienee ollut heikohkoa..

Todellakin. Voin hyvin kuvitella, että Iranin museoilmavoimia on aikas hemmetin vaikeata yrittää pitää lentokunnossa. Onnettomuuksia sattuu usein vanhalle kalustolle. Ja kyllä vaan, siellä on yhä rivissä shaahin aikoinaan 70-luvulla hankkimaa lentolaitetta (mm. F-4, F-5 ja F-14). Ja jenkit kyllä aikoinaan kirosivat sitä kun erehtyivät toimittamaan Iranille Tomcateja juuri ennen 1979 islamilaista vallankumousta.

Näitä onnettomuuksia siellä sattuu ja sangen usein syynä tekninen vika tms. Tai sitten inhimillinen virhe. Tässä yksi tapaus.


EDIT: Tässäpä tämä Tomcatin hankintahistoria on selvitetty. Shaahi halusi 70-luvun alussa amerikkalaisen hävittäjän, jolla pystyttäisiin panemaan hanttiin neukkujen MiG-25:lle.

 
Viimeksi muokattu:
PAri vuotta sitten lomaillessani Iranissa, sanoivat suurimman osan koneista olevan maadoitettuna juurikin varaosien yms puutteen vuoksi. Vain muutamia koitetaan pitää lentokuntoisina. Muutamia näinkin kentilla ihan taivasalla paahtumassa auringossa.
 
Iranilaisten on tosiaan ollut turha odotella teknistä tukea ja varaosahuoltoa Grummanin tehtailta vuoden 79 jälkeen. Tuossa aiemmin postaamassani historiapätkässä mainittiin, että poistuessaan maasta kyseisen yhtiön työntekijät mitä todennäköisimmin sabotoivat koneiden elektroniikkaa. Siinä samalla taisi sitten mennä ainakin vähäksi aikaa iranilaisten kyky ampua AIM-54 Phoenix -ohjuksia koneistaan. Tosin jotain juttua liikkuu, että ohjuksia käytettiin Irakin ja Iranin välisessä sodassa 80-luvulla.

Tässä sitten tuoreempaa tarinaa Tomcateista.

http://theaviationist.com/2015/03/01/iriaf-f-14s-overhauled/
 
Viimeksi muokattu:

Top Gun in tunnetuksi tekemä Tomcat. Näyttävää menoa, mutta kaartotaistelussa esim. Hawk pesisi tuon 10-0.
Tuossakin pätkässä ei sen vaakakierteen teko nopeus ole mitenkään häikäisevä.
Tomcatin paras puoli lienee ollut sen pitkän kantomatkan Phoenix, lähitaistelussa se luullakseni oli kohtuullisen pahassa pulassa.
Kaartotaistelu Tomcatilla oli tuhoon tuomittu yritys, ellei vastassa ollut vieläkin kampurampi kone esim. MiG-25 tai 31.

Tuon pätkän MiG ei ainakaan MiG ole, onko se F-5?
 
Tuon pätkän MiG ei ainakaan MiG ole, onko se F-5?

Joo. Top Gunin mystinen "MiG-28" on tietenkin Northtrop F-5. Sinällään ihan mielenkiintoista, että jenkkien aggressor-laivueethan käyttivät juuri tätä konetyyppiä MiG-21:n simulointiin Navyn ja USAF:in miehistöjen ilmataistelukoulutuksessa.

Elokuvassa muistaakseni Maverick ja Goose sitten ottivat Top Gun -koulussa matsia A-4 Skyhawkilla lentänyttä kouluttajaansa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Iranin F14 koneet korvataan ilmeisesti venäläisvalmisteisilla Su30MKM-ilmaherruushävittäjillä.

960px-Su30mkm_flying_at_lima_5.jpg


"The Jerusalem Post reported that Iran has signed an arms deal with the Russian Rosoboronexport arms group to buy 250 Su-30MKM warplanes and 20 Il-78 MKI aerial tankers. It is reported that Israeli defense officials were investigating the potential Iran–Russia deal, in which Iran would pay $1 billion a dozen squadrons’ worth of the jets."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamic_Republic_of_Iran_Air_Force
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top