RPG83
Soome Majori
Olemme ehkä nyt ketjussa päässeet yhteisymmärrykseen siitä, ettei tuo EO-DAS AN/AAQ-37 ole BVR-ilmataisteluun suunniteltu infrapunasensori vaan 360 asteen tilannetietoisuuden avustin? Ja toki pätevä siinä. Katsotaan sitten sitä toista puolta kokonaisuudesta.
No sitä ei ole kerrottu julkisuuteen. Ihan 50/50, näkeekö sillä BVR-etäisyyksille vai ei.
Viesteistäsi on luettavissa, että pidät F-35:sta jonkinlaisena superkoneena. Se saattaa heikentää ajatteluasi. F-35 on monessa mielessä teknisesti hyvin edistynyt, mutta siinä on vastaavasti myös puutteita (osin tehdyistä valinnoista johtuen). Molempia puolia voi ihan rauhallisen analyyttisesti arvioida.
Ei se superkone ole, mutta edistyksellinen siitä huolimatta. F/A-18C/D --> F-35A hyppäys lienee hyvinkin verrannollinen Draken/Mig-21 ---> F/A-18C/D.
Viittasin aikaisemmin sivulauseessa F-22:een. Ehkäpä on hyvä selventää taustaa vähän laveammin.
Eri maissa on erilaisia filosofisia painotuksia asioiden suhteen. USA on aika pitkään luottanut tekniseen laadulliseen ylivoimaan ja hävittäjäkamppailussa painottanut BVR-kykyä. Venäläiset taasen painottaneet esim. infrapunaa ja kypärätähtäimiä.
F-22, joka varmasti on maailman paras hävittäjä tällä hetkellä, siinä on kuitenkin pari hassua puutetta. Siinä ei ole kypärätähtäintä eikä IRSTiä. Go figure?
F-35 puolestaan, kyseessä on Joint Strike Fighter. Sen tehtävässä menestymiseen on kolme tärkeää osa-aluetta:
Fulcrum tuossa jo selvensikin IRSTin ja FLIRin eroja. EOTS kyllä kykenee varmaan jollain tavalla myös ilmamaalien havainnointiin. Voi jopa olla kohtuu hyvä siinä teknisesti, kukapa tietää. Mutta, se on sijoitettu koneen nokan alle (suunniteltu maakohteiden rynnäköintiä ja pommituksia varten). Ei ole tarkkaa tietoa, missä kulmassa se näkee eteenpäin, mutta ylös se ei ainakaan näe, se on selvä.
- Stealth - Check
- Hyvä tilannetietoisuus esim. eri puolilta maasta ja ilmasta tulevista ohjuslaukaisuista - DAS Check
- Hyvät etsintä, tunnistus ja maalinosoitusominaisuudet maakohteita vastaan - EOTS Check
Väitteesi siitä, että kokonaisuudessaan F-35:n IR-sensorit ovat täysin vertailukelpoiset ja luultavasti ylivoimaiset muihin koneisiin nähden ei siis ole kovin hyvin perusteltu eikä todennäköisesti myöskään pidä paikkaansa.
Itse sanoisin, että
Laitan vielä vaikka pari havainnollistavaa kuvaa.
- joltain osin paremmat (360 DAS),
- joltain osin yhtä hyvät (maamaalit) ja
- joltain osin huonompi (BVR IRST) kuin muilla koneilla.
Mitenkäs nämä:
OLS-27 and OLS-29 infrared search and track
(USSR)
Notes: These two related IRST sensors equip the Su-27 “Flanker” and MiG-29 “Fulcrum” fighters respectively. The official designation is optiko lokatsionnaya stansiya, or “optical detection station”.
The OLS-27 on the “Flanker” is integrated with the SUV-27 combat computer. It is also interoperable with the Shchel-3UM flight helmet; the sensor moves along with the helmet to view what the pilot is looking at. It is useful against air, naval, and to a lesser degree ground targets. During the 1980s, NATO intelligence grossly underestimated it’s range; it is now known that air targets can routinely be detected up to 10NM away and under optimum conditions, it has detected targets at 27NM range. It has an integrated laser rangefinder with 4 ¼ NM maximum range.
The OLS-29 of the “Fulcrum” is a scaled-down and less expensive model, it has typical maximum detection ranges of 8NM.
This type of sensor is a fearsome dogfighting asset, giving no ESM warning and immune to jamming. It allows the fighters to operate at full capacity at night or in bad weather, while remaining electronically “silent”. It is also useful for attacking surface targets through fog or smoke.
USERS: USSR/Russian Federation, Armenia, Algeria, Angola, Azerbaijan, Bangladesh, Belarus, Bulgaria, China, Cuba, Czechoslovakia (later Czech Republic and Slovakia), East Germany (later Germany), Eritrea, Ethiopia, Hungary, India, Indonesia, Iran, Iraq, Kazakhstan, Malaysia, Moldova, Myanmar, North Korea, Peru, Poland, Romania, Sudan, Syria, Turkmenistan, Ukraine, Uzbekistan, Venezuela, Vietnam, Yemen, Yugoslavia/Serbia
Kantaman puolesta venäläisjärjestelmät eivät siis ole ihmeellisiä. Ja jos itsekin katsot tuota Su-35 kuvaa, näet, minne sensori on suunnattu: suoraan eteen ja ylös. Ihan samalla tavalla jää valtava sektori pimentoon kuin F-35:n EOTS:llä, paitsi että F-35:n EO DAS antaa 360 asteen peiton.
Tartun erikseen tähän. Sanoin "kokonaisuudessaan F-35:n IR-sensorit ovat täysin vertailukelpoiset ja luultavasti ylivoimaiset --". Kyseessä oli siis oma näkemykseni kokonaisuudesta. Jos pitkän matkan IRST-kyky on aavistuksen heikompi kuin muissa koneissa, antaa EO DAS sitten muilla rintamilla aika hiton paljon tasoitusta.Väitteesi siitä, että kokonaisuudessaan F-35:n IR-sensorit ovat täysin vertailukelpoiset ja luultavasti ylivoimaiset muihin koneisiin nähden ei siis ole kovin hyvin perusteltu eikä todennäköisesti myöskään pidä paikkaansa.
Itse sanoisin, että
- joltain osin paremmat (360 DAS),
- joltain osin yhtä hyvät (maamaalit) ja
- joltain osin huonompi (BVR IRST) kuin muilla koneilla.