Ilmavoimien tulevaisuus

Tekeeköhän mielesi kenties tepposet? :) Konetyyppi ei ole enää aikoihin ollut yhtä laajassa käytössä kuin vaikkapa F-16, joten on ihan ymmärrettävää, jos ei onnettomuuksiin törmää.

Itse asiassa turkkilaisten mielestä koneet ovat "lentäviä ruumisarkkuja". ;) Onnettomuustilasto on aika karu:

Minkä tahansa 60-luvun koneen luotettavuus on nykymittapuulla huono. Moottorit on luotettavampia, koneet helpompia lentää, laskunopeudet pienempiä jne. Esimerkiksi MiG-21:stä pidettiin luotettavana koneena omana aikanaan mutta nykyään Intiassa kone on saanut huonon maineen kun onnettomuuslukemat verrattuna rinnalla palveleviin 20-30 vuotta uudempiin tyyppeihin on paljon huonommat.
 
Niin ajathan muuttuu eikä enää ole tapana tuoda puukkoa pyssytys sotaan. Jos homman saa hoidettuaturvalliselta etäisydeltä, niin tottakai se tehdään.

Muttana taitaa olla se että tilaston tuoreimmassa päässä osallistujien tegnologia ero ei anna ehkä ihan todellista kuvaa nykytilanteesta vaikka johtopäätöksiä voi tietysti tehdä.
 

Näitä käppyröitä katsomalla aukeaa hyvin miksi nykyään panostetaan tilannekuvaan, häiveeseen ja sensoroihin. Omasta mielestäni kehitys on hyvinkin luonnollinen. Jo ensimmäisestä maailmansodasta lähtien parhaat lentäjät pyrkivät yllättämään vihollisen ja tempaamaan aloitteen itselleen. (Dicta Boelcke)
Toisessa maailmansodassa menestyksekkäimäksi ässäksi kohonnut Erich Hartmann kehitti tämän lähes taiteeksi: "havaitse-päätä-hyökkää-irrottaudu”, oman arvionsa mukaan 80% 352:sta uhrista ei havainnut häntä ennen kuin oli myöhäistä.
Korean ilmasodan veteraani John Boyd jatkojalosti Hartmannin teesejä ja teki tunnetuksi OODA-luuppinsa (Observe-Orient-Decide-Act). Tämä oli johtoajatuksena 4:n sukupolven koneiden suunnittelussa ja kehityksessä, paremmalla kinematiikalla pyrittiin pääsemään laukaisupaikkaan ja kiistämään vihollisen vastaava. Sensoreiden, häiveteknologian ja BVR-ohjusten kehityksen myötä informaatio ja sen hyödyntäminen on ohittanut kinematikaan nykyaikaisen ilmasodankäynnin tärkeysjärjestyksessä. Eli taktiikka 2020-luvun punaisella paronilla sama kuin Hartmanilla Venäjän aroilla: pyri tuhoamaan vihollinen ennen kuin hän tietää sinun olevan paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyi syy F22sen uudelleenlämmitykseen. F35 kenttäkoneen ALISin kaatamalla koko konekanta kyykkää. Ei muutenkaan mitenkään hurraa tuo GAOn raportti F35 tietokonesotkuista. Yli viisikymmentä sivua tiukkaa asiaa.

http://www.gao.gov/assets/680/676576.pdf

F7Odlkm.jpg


6R5W0Ns.jpg


Pääasiat lyhyesti niille jotka eivät jaksa lukea yli viittäkymmentä sivua GAOn asioita. Voin melkein sanoa, että jos niitä kakkos version pikkuservuja ei saada kotimaahan, ja tarpeeksi niin projektin voi unohtaa sillä raportin seassa on lauseita jotka viittaa siihen että kun kentän räkit simahtaa niin samalla menee niin operaatioden suunnittelu, kuin kaikki se logistinen puoli mitä kenttähuollot vaativat. Mikä on huvittavinta on että F35 sisäisiä koneita pääsee päivittämään cdrommilla. Kätevää, mutta tietoturvan puolesta riskialtista puuhaa jos kentällä on vähäänkään epäilyttävää porukkaa taikka esim spetnatsi porukka käyttää tiikerioperaatiota sopivasti huoltohenkilökuntaan ja onnistuu saastuttamaan ties mitä.
 
Mikä on huvittavinta on että F35 sisäisiä koneita pääsee päivittämään cdrommilla. Kätevää, mutta tietoturvan puolesta riskialtista puuhaa jos kentällä on vähäänkään epäilyttävää porukkaa taikka esim spetnatsi porukka käyttää tiikerioperaatiota sopivasti huoltohenkilökuntaan ja onnistuu saastuttamaan ties mitä.

Pelko on samaa luokkaa kuin lentäjien tappaminen koteihinsa: periaatteessa mahdollista, jos meidät yllätetään housut kintuissa rauhanajan valmiudessa. Jos ei, on homma heti useampaa magnitudia vaikeampaa.

Siksi toisekseen uhan torjumiseen on monta tapaa, kuten yksintyöskentelyn välttäminen/kieltäminen. Mikä sitä paitsi estää esikunnan kassakaappiin sinetöidyn varmasti puhtaan ohjelmiston päivittämisen koneisiin kriisitilanteen koittaessa ja siitä eteenpäin säännöllisesti vaikka joka päivä?
 
Jos se erikoisjoukko pääsee rompun asentamis etäisyydelle niin uskoisin että se kone mielummin tuhotaan kuin saastutetaan...
 
Jos se erikoisjoukko pääsee rompun asentamis etäisyydelle niin uskoisin että se kone mielummin tuhotaan kuin saastutetaan...

Paitsi jos homma tehdään rauhan aikana ja huoltoon solutettu tai värvätty vakooja hoitaa "päivityksen" salassa...

No, joka tapauksessa on erittäin ikävää ja harmillista, että F-35:teen on lykätty sellainen ruskea kasa haisevaa kuin ALIS vaikuttaa vahvasti olevan. :facepalm: Voisivatkohan iipot oikoa tuota (17 mrd $ vaimitäsemaksoi?) ALIS-sotkua kun heillä on omaa intressiä kehittämiseen hankintojensa myötä?

Meidän tarpeitamme ajatellen, olisiko tuollainen israelilaistettu F-35 mahdollinen ehdokas hankintakilpailussa?
 
Paitsi jos homma tehdään rauhan aikana ja huoltoon solutettu tai värvätty vakooja hoitaa "päivityksen" salassa...

No, joka tapauksessa on erittäin ikävää ja harmillista, että F-35:teen on lykätty sellainen ruskea kasa haisevaa kuin ALIS vaikuttaa vahvasti olevan. :facepalm: Voisivatkohan iipot oikoa tuota (17 mrd $ vaimitäsemaksoi?) ALIS-sotkua kun heillä on omaa intressiä kehittämiseen hankintojensa myötä?

Meidän tarpeitamme ajatellen, olisiko tuollainen israelilaistettu F-35 mahdollinen ehdokas hankintakilpailussa?
Tuo vaatisi, että naapurilla on koneen softa omissa käsissä jotta siihen voitaisiin kriittisiä muutoksia tehdä ja lisäksi oletettavaa on, että homma on aika vahvasti suojattu. Onnistunee helpommin ostamalla suomalaisia henkilöitä jotka koneiden kanssa touhuavat kuin että rupeavat kentälle pystyttämään huolto tiloja.
 
Tuo vaatisi, että naapurilla on koneen softa omissa käsissä jotta siihen voitaisiin kriittisiä muutoksia tehdä ja lisäksi oletettavaa on, että homma on aika vahvasti suojattu. Onnistunee helpommin ostamalla suomalaisia henkilöitä jotka koneiden kanssa touhuavat kuin että rupeavat kentälle pystyttämään huolto tiloja.

No, siihen koetin vähän viitata eli että vikuuttaminen haittaohjelmalla tehtäisiin siten, että kaikki vaikuttaisi päällisin puolin normaalilta. Konetta ei siis otettaisi haltuun tai varastettaisi erikoisjoukkojen toimesta.

Hommanhan täytyy tietenkin kaikkinensa olla vahvasti suojattua. Toisaalta, kuka valvoo valvojia ja keneen voit oikeasti täysin luottaa? Pyörittelen tässä sunnuntaipäivän ratoksi hieman vakoilutrillerin aineksia. Kyllä näistä aineksista saataisiin pyöräytettyä ainakin keskivertoa jännempi minisarja kasaan.
 
On C/D:n MS20 versiossa myös uudistettu mk4 tutka, jotta Meteorista saadaan enemmän hyötyä irti
http://aviationweek.com/defense/gripen-radar-upgrade-aimed-sweden-and-exports

"The claimed performance improvement – up to 150 % range increase, or the ability to detect a target with an RCS of 0.1 square meters at the same range at which the Mk. 3 can see a 4-sq.-meter target – points to the use of multi-hypothesis or track-before-detect algorithms to pull targets out of clutter."
 
Joo, tosin kenelläkään ei sitä vielä ole eikä kysyntä vaikuta aivan huimalta. Luultavasti nähdään vain jos joku tilaa uusia C/D:eitä tai noista A/B:istä päivitettyjä.
Mutta ei sinänsä väliä kun tuollainen viihdelistaus.
 
Back
Top