Ilmavoimien tulevaisuus

Dassault onnistui mielestäni parhaiten mainosmateriaalissaan.

Samaa mieltä:
  1. Dassault
  2. Saab
Molempiin oli selkeästi panostettu ja niissä otettiin huomioon nimenomaan Suomen tarpeet.

Muut olivat sitten aika mitäänsanomattomia ja geneerisiä.
 
Samaa mieltä:
  1. Dassault
  2. Saab
Molempiin oli selkeästi panostettu ja niissä otettiin huomioon nimenomaan Suomen tarpeet.

Muut olivat sitten aika mitäänsanomattomia ja geneerisiä.

Brittien Eurofighter-mainos oli myös hienosti kohdennettu, haki synergiaa etenkin Hawk -yhteistyöstä. Boeingin Super Hornet viittasi Hornet -yhteistyöhän, mutta jotenkin jäi pliisuksi.

Itse laitan hännän huipuksi Lockheed Martinin F35-videon. Todella mitäänsanomaton.

Oma top 5:

1. Dassault Rafale
2. Saab Gripen.
3. BAE Eurofighter
4. Boeing Super Hornet
...
5. Lockheed Martin F35
 
Oma top 5:

1. Dassault Rafale
2. Saab Gripen.
3. BAE Eurofighter
4. Boeing Super Hornet
...
5. Lockheed Martin F35

Järjestyksestä on pakko olla samaa mieltä eikä sen suhteen jäänyt minusta edes juuri epäselvyyksiä. Rafalen oli aika lailla täydellinen. Saabin video olisi ehkä toiminut paremmin englanniksi puhuttuna tai puheetta, toki suomenkielisyys lisäsi erottautumistekijän. Eurofighterin video ei ollut minusta visuaalisesti kovin hieno vaikka sisällöltään ihan ok ja SH:n osalta oli menty vielä pienemmällä työmäärällä eli lätkitty vain joitain iskulauseita stokkivideon päälle. LM on vain lähettänyt markkinointivideonsa sellaisenaan ja hämmästyn jos samaa ei löydy YouTubesta. Jos siellä on nimetty Suomeen markkinointivastaava, niin varmasti toteaa tässä vaiheessa, että tuli mokattua. Toisaalta eiköhän tämä heijasta sitäkin, että F-35:n tilauskanta on paras ja pöhinää riittää muutenkin.
 
joo, samaa mieltä aiempien kanssa. LM unohti, että tätä hommaa tehdään asiakkaille vaikka se sloganissa lukeekin. Ja lisäksi tuhlasivat liian paljon kaikkien mahdollisten tekemiensä koneiden listaamiseen mitkä ei kuulu HX ohjelmaan mitenkään.
 
AIM-120D:n ensimmäiseksi myyntikohteeksi valikoitumassa Australia. Luvan hausta vasta kyse tosin. Toistaiseksi C7 on tuorein mille annettu myyntilupa kenellekään. C:tä löytyy 37 maalta.
1,1-1,2 miljardia dollarinoa 450 kappaleen erä.
https://www.flightglobal.com/news/a...ks-dods-newest-air-to-air-missile-the-424574/

Tämä muuten kannattaa lukea tämän päivän HX-tiedotteista vielä. Käy ilmi ketkä on lobbaamassa minkäkin puolesta. Esim. LM:llä näyttää olevan Hill & Knowlton edelleen, mutta ovat napanneet myös KARLSTOn edellisen komentaja Sivenin. Saabilla on tunnetusti Miltton ja täällä on puolestaan signattu ILMAVEn entinen kiho Kari Salmi. BAe:lla Machineryn Jarmo Kosamo ja PuM:in ex-ylijohtaja Eero Lavonen. Boeing ja Dassaultin osalta ei tietoa, mutta tuskin ovat Ranskasta ja USAsta käsin näitä videoitaan osanneet tehdä.
http://www.defmin.fi/puolustushalli...keet/havittajahanke_hx/hx-hankkeen_tiedotteet

HS on taustoittanut miten päädyttiin pyytämään esittelyvideoita tässä vaiheessa. Aiemmin Puolustusministeriön sivuilla ei mainoksia ole nähty. http://www.hs.fi/kotimaa/a1461554181734?jako=432bfaca3ed9a2dc6018a640c6b0a018&ref=tw-share
 
Viimeksi muokattu:
AIM-120D:n ensimmäiseksi myyntikohteeksi valikoitumassa Australia. Luvan hausta vasta kyse tosin. Toistaiseksi C7 on tuorein mille annettu myyntilupa kenellekään. C:tä löytyy 37 maalta.
1,1-1,2 miljardia dollarinoa 450 kappaleen erä.
https://www.flightglobal.com/news/a...ks-dods-newest-air-to-air-missile-the-424574/

Tämä muuten kannattaa lukea tämän päivän HX-tiedotteista vielä. Käy ilmi ketkä on lobbaamassa minkäkin puolesta. Esim. LM:llä näyttää olevan Hill & Knowlton edelleen, mutta ovat napanneet myös KARLSTOn edellisen komentaja Sivenin. Saabilla on tunnetusti Miltton ja täällä on puolestaan signattu ILMAVEn entinen kiho Kari Salmi. BAe:lla Machineryn Jarmo Kosamo ja PuM:in ex-ylijohtaja Eero Lavonen. Boeing ja Dassaultin osalta ei tietoa, mutta tuskin ovat Ranskasta ja USAsta käsin näitä videoitaan osanneet tehdä.
http://www.defmin.fi/puolustushalli...keet/havittajahanke_hx/hx-hankkeen_tiedotteet

HS on taustoittanut miten päädyttiin pyytämään esittelyvideoita tässä vaiheessa. Aiemmin Puolustusministeriön sivuilla ei mainoksia ole nähty. http://www.hs.fi/kotimaa/a1461554181734?jako=432bfaca3ed9a2dc6018a640c6b0a018&ref=tw-share

Sitten vaan seuraamaan tulevina vuosina näiden veijareiden verotustietoja. Löytyykö uusia euromiljonäärejä, vai meneekö kahvia-ja-tupakkia -palkkalinjalla. Epäilen ensimmäistä :p
 
Duoda duoda...
Voisiko joku avata mikä näiden mainosvideoiden funktio on? Saako maanpuolustus.net valkata seuraavan koneen näiden ja wikipedia speksien perusteella?
Uskon ja toivon että rahoituskehyksen puitteissa ilmavoimat valitsee koneensa, ja toivon vielä hartaammin että valinnassa ei käytetä kumpiakaan eddellämainituista.
 
Duoda duoda...
Voisiko joku avata mikä näiden mainosvideoiden funktio on? Saako maanpuolustus.net valkata seuraavan koneen näiden ja wikipedia speksien perusteella?
Uskon ja toivon että rahoituskehyksen puitteissa ilmavoimat valitsee koneensa, ja toivon vielä hartaammin että valinnassa ei käytetä kumpiakaan eddellämainituista.

Why Northrop Grumman Ran A Super Bowl Ad For A Stealth Bomber
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/why-northrop-grumman-ran-a-super-bowl-ad-for-a-stealth-1683062602



---

 
Duoda duoda...
Voisiko joku avata mikä näiden mainosvideoiden funktio on? Saako maanpuolustus.net valkata seuraavan koneen näiden ja wikipedia speksien perusteella?
Uskon ja toivon että rahoituskehyksen puitteissa ilmavoimat valitsee koneensa, ja toivon vielä hartaammin että valinnassa ei käytetä kumpiakaan eddellämainituista.
Ensisijaisesti: Puolustusministeriöllä on vielä puhumatta se 5-10 miljardia kehyksen ulkopuolelta
Toissijaisesti: Totutellaan kansaa ajatukseen valinnasta, jottei se aikanaan yllätä. Silloin ei herää niin suuria poliittisia paineita puuttua lopulliseen päätökseen. Hyvä esimerkki Sveitsin täydellinen hullunmylly, jossa poliitikot päätyi teknisesti parhaan sijasta halvimpaan ennakoiden äänestystä ja silti meni nurin.

Mahdollisesti: Yleisöstä saa hyvällä tuurilla/taidolla haluamansa kaltaista vipuvaikutusta ja paljon suuremman paineen kuin muutamasta hassusta lobbarista. Etenkin kilpailjoiden herjaamiseen ja vihjailuun, koska sitä ei oikein voi tehdä firman logo rinnassa valitsijoiden suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä tahansa 60-luvun koneen luotettavuus on nykymittapuulla huono. Moottorit on luotettavampia, koneet helpompia lentää, laskunopeudet pienempiä jne. Esimerkiksi MiG-21:stä pidettiin luotettavana koneena omana aikanaan mutta nykyään Intiassa kone on saanut huonon maineen kun onnettomuuslukemat verrattuna rinnalla palveleviin 20-30 vuotta uudempiin tyyppeihin on paljon huonommat.
Intiassa käyneenä (ei turistimatka) olettaisin että myös:

1) suhtautuminen huoltamiseen ja ylläpitoon
2) suhtautuminen ns. turvallisuuskulttuuriin
3) yleinen machoilu

vaikuttaa asiaan.

Ruotsissakin oli kylmän sodan aikan n. 600 lento-onnettomuutta ilmavoimissa, eli satoja pilootteja menetettiin. Osa oli machoilun johdosta turvallisuuskulttuurin puuttuessa.
 
Puolustusministeriö julkaisi HX-hankkeeseen osallistuvien hävittäjävalmistajien esittelyvideot
http://www.lentoposti.fi/uutiset/pu...osallistuvien_konevalmistajien_esittelyvideot
Mielenkiintoista oli että LM ei vaivautunut tekemään tätä hanketta varten omaa videota, kun muut tekivät. Ylimielisyyttä?

SAAB kokonaan suomeksi, Dassault Sibeliusta ja joku suomenkielinen teksti alkuun (katsoin aamupäivällä) ja muilla paitsi LM:llä meille tehdyt. Boeingin tosi oli vähän halpatuotanto, jonkun vasemman käden tuote.
 
Voisiko joku avata mikä näiden mainosvideoiden funktio on? Saako maanpuolustus.net valkata seuraavan koneen näiden ja wikipedia speksien perusteella?

Mikä nyt mainosten pointti yleensä on? Kyseessä on iso hankinta josta vähän kaikilla on mielipide. Valmistajille on edullista luoda tuotteistaan mahdollisimman positiivinen mielikuva, jotta poliitikot tai ns. yleinen mielipide eivät käänny hankintaa vastaan. Ei ole mitenkään tavatonta, että hankintaa vastaan aletaan lobbaamaan mediassa.
 
Ensisijaisesti: Puolustusministeriöllä on vielä puhumatta se 5-10 miljardia kehyksen ulkopuolelta
Toissijaisesti: Totutellaan kansaa ajatukseen valinnasta, jottei se aikanaan yllätä. Silloin ei herää niin suuria poliittisia paineita puuttua lopulliseen päätökseen. Hyvä esimerkki Sveitsin täydellinen hullunmylly, jossa poliitikot päätyi teknisesti parhaan sijasta halvimpaan ennakoiden äänestystä ja silti meni nurin.

Eihän noilla videoilla perustella tavan kansalle milläänlailla MIKSI hornetit pitää korvata. Eikös parempi tapa olisi antaa vaikka ilmavoimien komentajan suulla muutama haastattelu jossa mollataan hornetit romuksi ja kerrotaan faktana kaikki venäläisten pak-fa fantasiat, "naapurilla kohta satoja 5:n generaation, länsimaisia vastineitaan kehittyneempiä häivekoneita, nää meidän räpsät suunniteltu joskus 70-luvulla"
 
Mikä nyt mainosten pointti yleensä on? Kyseessä on iso hankinta josta vähän kaikilla on mielipide. Valmistajille on edullista luoda tuotteistaan mahdollisimman positiivinen mielikuva, jotta poliitikot tai ns. yleinen mielipide eivät käänny hankintaa vastaan. Ei ole mitenkään tavatonta, että hankintaa vastaan aletaan lobbaamaan mediassa.
Joo eiköhän tuo pitäisi olla aika selvä jos miettii vaikka millaisessä sirkuksessa F-35 on koko ajan sekä myyjien, ostajien että kriitikoiden osalta.
GAO:t ym. on kaikki liikkeellä hiukan omalla agendallaan. Esim. himoitsevat lisää budjettia valvontaan, jotta voivat palkata enemmän itselleen väkeä.

Eihän noilla videoilla perustella tavan kansalle milläänlailla MIKSI hornetit pitää korvata. Eikös parempi tapa olisi antaa vaikka ilmavoimien komentajan suulla muutama haastattelu jossa mollataan hornetit romuksi ja kerrotaan faktana kaikki venäläisten pak-fa fantasiat, "naapurilla kohta satoja 5:n generaation, länsimaisia vastineitaan kehittyneempiä häivekoneita, nää meidän räpsät suunniteltu joskus 70-luvulla"
Tuota varten oli jo se HX-hankkeen alkuselvitys, joka sai suurta julkisuutta.
 
Hankinta on niin iso ja poikkeuksellinen, ettei se noudata normaalia hankintapaa, esim. tarvitaan kansanedustajien tuki erillisbudjetille, talouskriisin keskellä taas kansanedustajien pitää ottaa huomioon äänestäjien mielialat. Tämä HX-hankinta tulee olemaan yksi vaaliteemoista seuraavissa eduskuntavaaleissa, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Valmistajien osalta näemme todennäköisesti vielä lehti ja tv-mainontaa. Ei sellaisella konetyypillä ole mahdollisuuksia, jota vaikka 80% kansasta vastustaa, vaikka kansanäänestystä ei asiasta tulekaan.
 
Back
Top