Jyrin kodinturvajoukot

Olen pohtinut jo pitkäänkin, kuinka vapaaehtoistoiminnan dynamiikkaa voisi opettaa päättäjille? Jotenkin tuntuu siltä, että kuraportaan väki ei taida olla salonkikelposta ja työn haju voi tarttua herroihin?! Siitä pelko!

Nykyiselle Puolustusvoimien komentajalle ja herra Puolustusministerille vaan terveisiä, että duunareitakin kannattaa kutsua esikuntaan ja ennakkoluulottomasti kuunnella. En nyt tarkoita niitä isomahasia äijiä, joidenka ainoa kokemus on olla "metsässä" 40 vuoteen, kun kävelivät Kaivopuistossa.
 
Heikkilä kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Niin, ja onhan tuo Virokin NATO-maa ja siellä on tämä Kaitseliit ( aika tarkkaan sama kuin Suojeluskunta ). Maakuntajoukothan on tarkoitettu alueelliseen toimintaan, kuten myös nuo pohjoisten naapuriemme Kodinturvat. Koska Suomessa osa puolustusvoimia on alueellisia joukkoja, pitää vapaaehtoisjärjestön nimi erottua siitä. Aluejoukot ehkä sekoittuisi liikaa. Maakuntajoukot on mielestäni ihan hyvä nimi, englanniksi vaikkapa Territorial Corps.

Monet muutkin termit suomen kielessä ovat hyvinkin erilaisia kuin muissa kielissä, miksei sitten sotilastermistössä.

Eihän maakuntakomppania kai mikään vapaaehtoisjärjestö ole, vaan osa puolustusvoimen alueellisia joukkoja? Toki osa maakk henkilöstöstä on tehnyt sen sitoumuksen vapaaehtoisesti, mutta näiden lisäksi maakkiin voidaan tietääkseni sijoittaa reserviläisiä heiltä asiaa kysymättä. Myös ne sitoumuksen tehneet ovat edelleen ymmärtääkseni asevelvollisia, joita voidaan tarvittaessa käskeä ja tilanteen kiristyessä tultaisiin käskemään. Käytännössä varmaan tämä sitoumuksen tehnyt ydinporukka tulee VEH-harjoituksiin ja mieltää toimintansa vapaaehtoiseksi, mutta se ei ole pelkästään vapaaehtoista puuhastelua jo senkin takia että siinä on se sitoumuspaperi - tai näin minulle on kerrottu.

Niin kauan kun maakuntakomppanioilla on aseet, kokardit, sotilasarvot ja Suomen lippu hihassa on päin vastoin erittäin suotavaa että maakuntakomppania ei erotu PV:stä vaan on osa sitä.

Niinpä niin, tämän päivän tilanne. Eikös täällä ole esitetty, että maakuntajoukkoja voisi kehittää. Jos "jämähdetään" tämän päivän tilanteesee, ei kehitystä synny, poljetaan paikallaan.

Tuon erottautumisen otin esille siksi, että eikös nyt kuitenkin puhuta vapaaehtoisjärjestöstä. Kriisitilanteessahan tuo joukko, oli sitten minkä niminen tahansa, liitetään PV:iin aivan kuten Suojeluskuntakin aikanaan. Suojeluskunnallahan oli aktiiviupseereita johdossaan, mutta ei kuulunut rauhanaikana PV:iin vaan oli aivan oma organisaationsa.

Se, mitä ajan takaa, on että maakuntajoukot olisi noiden Suomen "kodinturvajoukkojen" nimi ja niitä kehitettäisiin sitten siihen suuntaan. Toki PV:n ohjauksessa ja sen "valvonnassa", mutta erillisenä järjestönä. Tietysti kriisiaikana ne "sulautuisivat" PV:iin sotilasläänien alaisuuteen.

Niin, ja asevelvollisia ovat kaikki muutkin Suomessa, kuuluivat he minkälaiseen järjestöön tahansa.

Eli minä siis puhuin RA organisoinnista, en SA organisoinnista. Tietääkseni nykyisillä maakuntajoukoilla ei ole aseita muuten kuin harjoituksissa jaettuna.
 
Bodyguard kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Eihän maakuntakomppania kai mikään vapaaehtoisjärjestö ole, vaan osa puolustusvoimen alueellisia joukkoja? Toki osa maakk henkilöstöstä on tehnyt sen sitoumuksen vapaaehtoisesti, mutta näiden lisäksi maakkiin voidaan tietääkseni sijoittaa reserviläisiä heiltä asiaa kysymättä. Myös ne sitoumuksen tehneet ovat edelleen ymmärtääkseni asevelvollisia, joita voidaan tarvittaessa käskeä ja tilanteen kiristyessä tultaisiin käskemään. Käytännössä varmaan tämä sitoumuksen tehnyt ydinporukka tulee VEH-harjoituksiin ja mieltää toimintansa vapaaehtoiseksi, mutta se ei ole pelkästään vapaaehtoista puuhastelua jo senkin takia että siinä on se sitoumuspaperi - tai näin minulle on kerrottu.

Niin kauan kun maakuntakomppanioilla on aseet, kokardit, sotilasarvot ja Suomen lippu hihassa on päin vastoin erittäin suotavaa että maakuntakomppania ei erotu PV:stä vaan on osa sitä.

Niinpä niin, tämän päivän tilanne. Eikös täällä ole esitetty, että maakuntajoukkoja voisi kehittää. Jos "jämähdetään" tämän päivän tilanteesee, ei kehitystä synny, poljetaan paikallaan.

Tuon erottautumisen otin esille siksi, että eikös nyt kuitenkin puhuta vapaaehtoisjärjestöstä. Kriisitilanteessahan tuo joukko, oli sitten minkä niminen tahansa, liitetään PV:iin aivan kuten Suojeluskuntakin aikanaan. Suojeluskunnallahan oli aktiiviupseereita johdossaan, mutta ei kuulunut rauhanaikana PV:iin vaan oli aivan oma organisaationsa.

Se, mitä ajan takaa, on että maakuntajoukot olisi noiden Suomen "kodinturvajoukkojen" nimi ja niitä kehitettäisiin sitten siihen suuntaan. Toki PV:n ohjauksessa ja sen "valvonnassa", mutta erillisenä järjestönä. Tietysti kriisiaikana ne "sulautuisivat" PV:iin sotilasläänien alaisuuteen.

Niin, ja asevelvollisia ovat kaikki muutkin Suomessa, kuuluivat he minkälaiseen järjestöön tahansa.

Eli minä siis puhuin RA organisoinnista, en SA organisoinnista. Tietääkseni nykyisillä maakuntajoukoilla ei ole aseita muuten kuin harjoituksissa jaettuna.

Ei minulla ole mitään maakuntakomppanioiden kehittämistä vastaan, mutta itse pitäisin PV:n osana toimimista paljon parempana kuin eriyttämistä.

Minulla on aika vahva käsitys siitä, mikä PV:n kanta asiaan olisi (tuskin myönteinen) ja se vaatisi mm. lakimuutoksia mennäkseen läpi + poliittisen kentän vasemmalta laidalta alkaisi hirveä älämölö lahtarikaartin uudelleen perustamisesta. Lisäksi sitä kieltämättä itsekin ihmettelee, että mitkä ovat motiivit ihmisellä, joka haluaa järjestäytynyttä aseellista toimintaa ilman puolustusvoimia?

Lisäksi, mitä hyvää sillä rauhan aikana erillään ololla saavutetaan, jos kerran kaikki toiminta tähtää PV:hen sulautumiseen sota-aikana? Olisiko parempi olla alusta alkaen niissä komentosuhteissa, jotka ovat todellisessakin tilanteessa päällä? Jos laajan reservin kertauttamisesta käsketyin kertausharjoituksin tosiasiassa luovutaan resurssipulan takia ja tästä tehdään jatkossa julkinen linjapäätös niin uskoisin PV:n tajuavan oikein hyvin sen, että VEH-pohjalta toimittaessa (kuten nykyinen MPKY + makuntakomppaniat) PV:n ammattilaisten rooli on paljolti ohjata ja valvoa kuten yllä kirjoititkin.

Minä en näe mitään pakkoa sille että ammattisotilaiden valvovan silmän pitäisi olla sellainen mörkö, joka tappaa kaiken ajattelun ja yrittämisen reserviläisiltä. Toki tässä olisi asennemuutoksen paikka monessakin päänupissa, mutta ei se mahdotonta ole. Ehkä.
 
Heikkilä kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Eihän maakuntakomppania kai mikään vapaaehtoisjärjestö ole, vaan osa puolustusvoimen alueellisia joukkoja? Toki osa maakk henkilöstöstä on tehnyt sen sitoumuksen vapaaehtoisesti, mutta näiden lisäksi maakkiin voidaan tietääkseni sijoittaa reserviläisiä heiltä asiaa kysymättä. Myös ne sitoumuksen tehneet ovat edelleen ymmärtääkseni asevelvollisia, joita voidaan tarvittaessa käskeä ja tilanteen kiristyessä tultaisiin käskemään. Käytännössä varmaan tämä sitoumuksen tehnyt ydinporukka tulee VEH-harjoituksiin ja mieltää toimintansa vapaaehtoiseksi, mutta se ei ole pelkästään vapaaehtoista puuhastelua jo senkin takia että siinä on se sitoumuspaperi - tai näin minulle on kerrottu.

Niin kauan kun maakuntakomppanioilla on aseet, kokardit, sotilasarvot ja Suomen lippu hihassa on päin vastoin erittäin suotavaa että maakuntakomppania ei erotu PV:stä vaan on osa sitä.

Niinpä niin, tämän päivän tilanne. Eikös täällä ole esitetty, että maakuntajoukkoja voisi kehittää. Jos "jämähdetään" tämän päivän tilanteesee, ei kehitystä synny, poljetaan paikallaan.

Tuon erottautumisen otin esille siksi, että eikös nyt kuitenkin puhuta vapaaehtoisjärjestöstä. Kriisitilanteessahan tuo joukko, oli sitten minkä niminen tahansa, liitetään PV:iin aivan kuten Suojeluskuntakin aikanaan. Suojeluskunnallahan oli aktiiviupseereita johdossaan, mutta ei kuulunut rauhanaikana PV:iin vaan oli aivan oma organisaationsa.

Se, mitä ajan takaa, on että maakuntajoukot olisi noiden Suomen "kodinturvajoukkojen" nimi ja niitä kehitettäisiin sitten siihen suuntaan. Toki PV:n ohjauksessa ja sen "valvonnassa", mutta erillisenä järjestönä. Tietysti kriisiaikana ne "sulautuisivat" PV:iin sotilasläänien alaisuuteen.

Niin, ja asevelvollisia ovat kaikki muutkin Suomessa, kuuluivat he minkälaiseen järjestöön tahansa.

Eli minä siis puhuin RA organisoinnista, en SA organisoinnista. Tietääkseni nykyisillä maakuntajoukoilla ei ole aseita muuten kuin harjoituksissa jaettuna.

Ei minulla ole mitään maakuntakomppanioiden kehittämistä vastaan, mutta itse pitäisin PV:n osana toimimista paljon parempana kuin eriyttämistä.

Minulla on aika vahva käsitys siitä, mikä PV:n kanta asiaan olisi (tuskin myönteinen) ja se vaatisi mm. lakimuutoksia mennäkseen läpi + poliittisen kentän vasemmalta laidalta alkaisi hirveä älämölö lahtarikaartin uudelleen perustamisesta. Lisäksi sitä kieltämättä itsekin ihmettelee, että mitkä ovat motiivit ihmisellä, joka haluaa järjestäytynyttä aseellista toimintaa ilman puolustusvoimia?

Lisäksi, mitä hyvää sillä rauhan aikana erillään ololla saavutetaan, jos kerran kaikki toiminta tähtää PV:hen sulautumiseen sota-aikana? Olisiko parempi olla alusta alkaen niissä komentosuhteissa, jotka ovat todellisessakin tilanteessa päällä? Jos laajan reservin kertauttamisesta käsketyin kertausharjoituksin tosiasiassa luovutaan resurssipulan takia ja tästä tehdään jatkossa julkinen linjapäätös niin uskoisin PV:n tajuavan oikein hyvin sen, että VEH-pohjalta toimittaessa (kuten nykyinen MPKY + makuntakomppaniat) PV:n ammattilaisten rooli on paljolti ohjata ja valvoa kuten yllä kirjoititkin.

Minä en näe mitään pakkoa sille että ammattisotilaiden valvovan silmän pitäisi olla sellainen mörkö, joka tappaa kaiken ajattelun ja yrittämisen reserviläisiltä. Toki tässä olisi asennemuutoksen paikka monessakin päänupissa, mutta ei se mahdotonta ole. Ehkä.

No joo. Mä oon lähtenyt tähän keskusteluun pohtimaan vapaaehtoista toimintaa. Vähän tuolta Ruotsin Hemvärnet linjalta. Eli mun ehdotukseni Suomen kodinturvan nimeksi on juurikin tuo Maakuntajoukot.
Tarkoitus on kai ollut pohtia ja tuoda esiin erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja.

En tarkoita eriyttämistä kokonaan vaan toimimista erillisenä Hemvärnetin tapaan. Maakuntajoukkojen yksiköt olisivat aivan samalla tavalla suoraan sodan ajan yksiköitä kuin tänäkin päivänä. Ero olisi siinä, että niiden toiminnan rahoitusta voitaisiin miettiä uudestaan, ehkäpä voisivat hankkia jopa itse omaa rahoitustaan.
Ehkäpä PV:n resursseja voisi vapautua muualle, en tiedä.
Tietysti varustus ja aseistus oli PV:n toimittamaa ja heidän inventaarioonsa sisältyvää.

Toisaalta en hae Sveitsin mallin mukaistakaan "miliisi-järjestelmää". Ehkä mun ajatukseni on vielä ( ja voi jäädäkin sellaiseksi ) niin raakile, että en saa sitä järkevästi sanoiksi puettua.

Miten itse kehittäisit Maakuntajoukkoja vai onko tämän päivän tilanne riittävä?
 
Bodyguard kirjoitti:
Miten itse kehittäisit Maakuntajoukkoja vai onko tämän päivän tilanne riittävä?

Tämä on nyt ihan lonkalta heitetty malli, kun kerran kysyttiin.

Jos asevelvollisuuden tulevaisuus Suomessa menee yhä enemmän siihen suuntaan että ainoastaan maavoimien operatiiviset joukot (~ 55 000 miestä), ilmavoimat ja merivoimat saadaan koulutettua ja muodostettua nuorista asevelvollisista vm-palveluksen kautta + ammattilaisista, paikallisjoukkojen pudotessa juhlapuheitakin alemmalle tasolle niin näkisin jotakin seuraavanlaista mahdollisena:

1. Nykyisten maakuntakomppanioiden kaltaisten nopeasti kokoon kutsuttavien komppanioiden rekrytointipohjaa nuorennettaisiin. Ehkä jopa reserviin siirtyville varusmiehille myytäisiin tätä mahdollisuutta siltä osin kuin resurssipulan takia täytyy siirtää sijoittamattomaan reserviin 'sijoituskelpoista' hyvää ainesta. Samalla fyysisiä vaatimuksia voisi nostaa nykyisestä 2300 metriä Cooperissa -tasosta.

2. Em. komppanioiden lisäksi näkisin mahdollisena, että vanhemmasta porukasta tai fyysisten testien takia 1-kohdasta pois jäävistä saataisiin kiinnostuneita jonkinlaiseen 'esikuntakomppaniaan' jossa olisi aselajiosia, huoltoa ja viestiä siten että tämä yhdessä 1-kohdan kanssa muodostaisi isomman pumpun rungon.

3. Osalle 1- ja 2-kohdissa sen oman aikansa (vaikkapa 5 v toista tai kumpaakin) toiminutta resups- ja au-porukkaa voisi ajatella jotakin tehtäviä joko sotilasalueen esikunnassa tai koulutustehtävissä. Näin järjestelmään ei tulisi ikärasismia, vaan siellä olisi eri joukko kaksikymppisille, kolmekymppisille ja nelikymppisille, kykyjen ja kunnon mukaan. Yllä olevat ikäluokat eivät olisi ehdottomia vaan niistä voisi poiketa. Samalla tulisi mahdollisuus pitkään 'reserviläisuraan' jonka päätteeksi voisi (kykyjen salliessa) päätyä varsin vaativaankin tehtävään - koko aika ei olisi likavesiviemärin vahtimista tai sitä ei ehkä olisi ohjelmassa lainkaan.

4. Nykyiset MPK:n KOTU-osastot ja PV:n taistelukoulutusyksiköt voisi jotenkin tuoda tämän saman katon alle, olkoon se sitten nimeltään maakuntajoukot tai kodinturva tai jotain muuta.

5. PV:n aluetoimistoilla olisi tässä tietysti iso rooli koko toiminnan koordinoinnissa, ja ihannetapauksessa samat reserviläiset pysyisivät yllämainittujen avaintehtävissä niin kauan, että aluetoimistolla tiedetään minkälaiset henkilöt reservin puolella hääräävät ja vapautta + vastuuta toteutukseta voisi annostella aikaisemman näytön pohjalta. Reserviläisten ja aktiivisotilaiden välinen yhteistyö luultavasti muuttuu kitkattomammaksi kun puolin ja toisin vastassa on ainakin melko usein ennestään tuttu henkilö.

+1 muuten näkisin kernaasti, että RUL, RES, ja maanpuolustuskiltojen liitto kykenisivät sellaiseen yhteistoimintaan, jossa ei tarvitse joka järjestössä keskushallitusta ja piiritasoa, vaan olisi yksi 'aatteellisen' maanpuolustustyön liitto, johon voisi kuulua yhdistyksiä, joiden jäsenyys määräytyy sotilasarvon mukaan (RUL), aselajin mukaan (killat) tai on kokonaan vapaa (RES).

Uutta vapaaehtoista maanpuolustusorganisaatiota ei tähän todellakaan tarvita, Suomessa on päinvastoin liikaa vapaaehtoisen maanpuolustustyön byrokratiaa. Siitä säästyvät varat ja henkilöresurssit voisi kohdistaa tuonne listan kohtiin 1-3. Muuten koulutus voisi perustua suurelta osalta VEH-harjoituksiin joissa kouluttajat ovat maakuntajoukkojen omaa väkeä, jolloin PV:n resursseja käytetään mahdollisimman vähän. Valvoja tarvitaan, samoin kalustoa käyttöön ja ruokaa + matkakorvaukset osallistujille.
 
Heikkilä kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Miten itse kehittäisit Maakuntajoukkoja vai onko tämän päivän tilanne riittävä?

Tämä on nyt ihan lonkalta heitetty malli, kun kerran kysyttiin.

Jos asevelvollisuuden tulevaisuus Suomessa menee yhä enemmän siihen suuntaan että ainoastaan maavoimien operatiiviset joukot (~ 55 000 miestä), ilmavoimat ja merivoimat saadaan koulutettua ja muodostettua nuorista asevelvollisista vm-palveluksen kautta + ammattilaisista, paikallisjoukkojen pudotessa juhlapuheitakin alemmalle tasolle niin näkisin jotakin seuraavanlaista mahdollisena:

1. Nykyisten maakuntakomppanioiden kaltaisten nopeasti kokoon kutsuttavien komppanioiden rekrytointipohjaa nuorennettaisiin. Ehkä jopa reserviin siirtyville varusmiehille myytäisiin tätä mahdollisuutta siltä osin kuin resurssipulan takia täytyy siirtää sijoittamattomaan reserviin 'sijoituskelpoista' hyvää ainesta. Samalla fyysisiä vaatimuksia voisi nostaa nykyisestä 2300 metriä Cooperissa -tasosta.

2. Em. komppanioiden lisäksi näkisin mahdollisena, että vanhemmasta porukasta tai fyysisten testien takia 1-kohdasta pois jäävistä saataisiin kiinnostuneita jonkinlaiseen 'esikuntakomppaniaan' jossa olisi aselajiosia, huoltoa ja viestiä siten että tämä yhdessä 1-kohdan kanssa muodostaisi isomman pumpun rungon.

3. Osalle 1- ja 2-kohdissa sen oman aikansa (vaikkapa 5 v toista tai kumpaakin) toiminutta resups- ja au-porukkaa voisi ajatella jotakin tehtäviä joko sotilasalueen esikunnassa tai koulutustehtävissä. Näin järjestelmään ei tulisi ikärasismia, vaan siellä olisi eri joukko kaksikymppisille, kolmekymppisille ja nelikymppisille, kykyjen ja kunnon mukaan. Yllä olevat ikäluokat eivät olisi ehdottomia vaan niistä voisi poiketa. Samalla tulisi mahdollisuus pitkään 'reserviläisuraan' jonka päätteeksi voisi (kykyjen salliessa) päätyä varsin vaativaankin tehtävään - koko aika ei olisi likavesiviemärin vahtimista tai sitä ei ehkä olisi ohjelmassa lainkaan.

4. Nykyiset MPK:n KOTU-osastot ja PV:n taistelukoulutusyksiköt voisi jotenkin tuoda tämän saman katon alle, olkoon se sitten nimeltään maakuntajoukot tai kodinturva tai jotain muuta.

5. PV:n aluetoimistoilla olisi tässä tietysti iso rooli koko toiminnan koordinoinnissa, ja ihannetapauksessa samat reserviläiset pysyisivät yllämainittujen avaintehtävissä niin kauan, että aluetoimistolla tiedetään minkälaiset henkilöt reservin puolella hääräävät ja vapautta + vastuuta toteutukseta voisi annostella aikaisemman näytön pohjalta. Reserviläisten ja aktiivisotilaiden välinen yhteistyö luultavasti muuttuu kitkattomammaksi kun puolin ja toisin vastassa on ainakin melko usein ennestään tuttu henkilö.

+1 muuten näkisin kernaasti, että RUL, RES, ja maanpuolustuskiltojen liitto kykenisivät sellaiseen yhteistoimintaan, jossa ei tarvitse joka järjestössä keskushallitusta ja piiritasoa, vaan olisi yksi 'aatteellisen' maanpuolustustyön liitto, johon voisi kuulua yhdistyksiä, joiden jäsenyys määräytyy sotilasarvon mukaan (RUL), aselajin mukaan (killat) tai on kokonaan vapaa (RES).

Uutta vapaaehtoista maanpuolustusorganisaatiota ei tähän todellakaan tarvita, Suomessa on päinvastoin liikaa vapaaehtoisen maanpuolustustyön byrokratiaa. Siitä säästyvät varat ja henkilöresurssit voisi kohdistaa tuonne listan kohtiin 1-3. Muuten koulutus voisi perustua suurelta osalta VEH-harjoituksiin joissa kouluttajat ovat maakuntajoukkojen omaa väkeä, jolloin PV:n resursseja käytetään mahdollisimman vähän. Valvoja tarvitaan, samoin kalustoa käyttöön ja ruokaa + matkakorvaukset osallistujille.

Tuota noin, mun ajatuksena oli tuo reserviläistoiminnan "kirjavuuden" karsiminen ja saattaminen yhden "sateenvarjon" alle, eli jotain sellaista kuin sanoit kohdass +1.
Byrokratian vähentäminen = säästöjä = resurssien parempaa ja tarkoituksenmukaisempaa kohdentamista. Lähdin pohtimaan asiaa vapaaehtoistoiminnan kautta.

Samaten nuo listasi kohdat 1-5 ovat suurin piirtein sitä, mitä mielessäni on ollut.

Minä lähdin vaan täysin vapaaehtoispohjalta miettimään. Se ei taida rekrytointivaikeuksista johtuen toimia, oli siis jonkinlaista yhden miehen "Brainstormingia" millä ei välttämättä tarvitse olla täysin realistisia lähtökohtia. Toki sitä pitää sitten muokata ja karsia täysin epärealistiset jutut pois.
Monia ajatushaaroja syntyi ja yhtä sitten lähdin ääneen ihmettelemään.

Tietysti vapaaehtoisjärjestöllä ( käyttämäsi termi "aatteellisen maanpuolustustyön liitto" ) olisi kytkös PV:iin ja kiinteää yhteistyötä sen kanssa. Järjestön hallitus (vast ) ja PE, järjestön piirit ja PV:n aluetoimistot. Piirijako olisi tietty yhtenevä noiden aluetoimistojen kanssa.

Tämä tietysti edellyttäen, että suunnilleen nykyisenlainen asevelvollisuus Suomessa säilyy. Jos ei säily, täytyy miettiä uudestaan.
 
Kun olet mukana vapepassa tiedät jetsulleen, mitä on homman nimi. Lähtö voi olla tunnin päästä ja etsit jotakuta kadonnutta, yleensä. Tai jos olet järvipelastajissa, lähtö voi olla tunnin päästä ja lähdet hakemaan jotain törppöä Pieliseltä. Tai SPR, hommat selviä. Harjoitellaan suht selkeitä ja jokapäiväisiä uhkia ja tapahtumia varten. Homma toimii, ja ei tarvi ihmetellä, "miks ihmeessä pv:n asia tuntemusta ei niille tonteille haluta"? Entäs vpk? Aivan samat sävelet, harjoitellaan jokapäiväisiä juttuja varten, pelastetaan ihmisiä ja omaisuutta. Harjoitellaan yhdessä jne.

Mikä on määräävä pointti? Paikallisuus. Mikä on määräävä järjestely: siviilit johtavat pääasiassa, korvaukset olemattomia.

Entäs vapaaehtoinen mp-toiminta? Mitä uhkaa varten toimitaan? Uhka on se kuuluisa juttu, josta puhutaan ikkunoille ja liitutaululle. Ja jos valtakunnan puollustusministeri sanoo maailmalla: v, v, ja v. niin kotimaassa syntyy helvetinmoinen mylläkkä.

Mitä sotatemppuja tarvitaan, jotta tuo uhka voidaan torjua? Kertokaa. Mitä teidän täytyy osata, että olette kelvollisia ja kykeneviä torjumaan tuota uhkaa? Kertokaa. Mitä välineitä tarvitsette? Kertokaa. Oletko sopivan ikäinen, kasvaako sinulla parta ja onko äitisuhteesi kunnossa? Osaathan pitää turpasi kiinni, kun et mitään voi ymmärtää kuitenkaan. Ymmärräthän, että vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että olet käskystä paikalla ja se riittää, oikeasti. Okei, harjoitellaan tuota juttua, teidän on pystyttävä tekemään tämä ja tuo.....no, ei se mitään, pudotetaan vähän taulukoita eli hyvin meni, tosi hyvin.

Palaute. Sää oli hyvä ja ruoka hyvää. Reserviläiset toimivat tosi hienosti ja tuuli ja yllättävä vesisade sotki tulokset. (paskat, vaan harjoittelun puute) Mutta ei se mitään, ei sotaa ole tulossa, harjoitellaan tässä jahka. Joo, kiitos vaan pv:lle, oli hyvät järjestelyt ja ruoka oli hyvää, kouluttajat oli kivoja ja autokyyti jees.

Onko baikal aivan väärillä jäljillä? Jos toimit vapepassa sun on osattava oikeasti hommasi, mummo on löydettävä ja ainakaan itse et voi hävitä muiden lisäriesaksi. Tai spr:ssa...vappuna sammuneena löytyvä teini on osattava hoitaa tai Torjuntavoiton 65-vuotispäiväjuhlallisuuksissa sydärin saanut pappa on osattava elvyttää jne. Vpk:n hommat on osattava tai et pääse letkun varteen. Tai jos olet järvipelastaja, sun on osattava vesistön metkut ja toimet, joita tarvitaan, oikeasti. Nämä jutut voi kaatua päälle jo tunnin kuluttua! Ja lähde mennä koputtelemaan.

Puolustusvoimissa voidaan asioita jättää harmaan vaiheen aikana ratkaistavaksi...hoidetaan sitten harmaassa vaiheessa..olette kuulleet tuon varmasti jokainen. Tai jätetään vaan, eikä sitä kukaan huomaa, niin kauan kun sota ei syty. Kyllä näitä juttuja on tullut vuosien mittaan seurattua ja vertailtua. Eli jos on syytä sysissä niin on sitä sepissäkin, armotta.
 
baikal kirjoitti:
...

Puolustusvoimissa voidaan asioita jättää harmaan vaiheen aikana ratkaistavaksi...hoidetaan sitten harmaassa vaiheessa..olette kuulleet tuon varmasti jokainen. Tai jätetään vaan, eikä sitä kukaan huomaa, niin kauan kun sota ei syty. Kyllä näitä juttuja on tullut vuosien mittaan seurattua ja vertailtua. Eli jos on syytä sysissä niin on sitä sepissäkin, armotta.

Just. Mummot ei varsinaisesti kuulu maakk:n reviiriin. PV hoitaa koulutustarpeet tarkoituksen mukaisesti. sodanajan joukot on sA-joukkoja ja muut on muita. Tosin harmaitakin vaiheita sivutaan koulutuksessa.
Mummoja varten on VAPEPA ja SPR ..ym.. rauhanajan turvaamisorganisaatiot.
 
Toki reserviläisistä voinee "sissiosastoja" perustaa ja reenata huviksemme vaikkapa "pelaamisen" merkeissä ettei liikaa sotilaalliselta kaskahtaisi... näinhän on ennenkin tehty, etenkin vaaran aikoina.
Mikä pakko on provosoida mahdollista vastapuolta tai uhoa nostattaa? Eikö määrätietoinen valmentautuminen onnistu muutoinkin? :D
 
KorpiSISSI kirjoitti:
baikal kirjoitti:
...

Puolustusvoimissa voidaan asioita jättää harmaan vaiheen aikana ratkaistavaksi...hoidetaan sitten harmaassa vaiheessa..olette kuulleet tuon varmasti jokainen. Tai jätetään vaan, eikä sitä kukaan huomaa, niin kauan kun sota ei syty. Kyllä näitä juttuja on tullut vuosien mittaan seurattua ja vertailtua. Eli jos on syytä sysissä niin on sitä sepissäkin, armotta.

Just. Mummot ei varsinaisesti kuulu maakk:n reviiriin. PV hoitaa koulutustarpeet tarkoituksen mukaisesti. sodanajan joukot on sA-joukkoja ja muut on muita. Tosin harmaitakin vaiheita sivutaan koulutuksessa.
Mummoja varten on VAPEPA ja SPR ..ym.. rauhanajan turvaamisorganisaatiot.

Juu, ja maakk on askel, hyvä askel siihen suuntaan, että harjoittelu on nostettu ihan uuteen potenssiin ja saadaan malli, jonka mukaan reserviä enenevästi pitää ruveta kouluttamaan.
 
Jos kaikki "kaartilaiset" treenaavat säännöllisesti tavoitteellisesti fysiikkaa, kamppailua ja ammuntaa niin kohtuullisen vähillä nykymuotoisilla kertausharjoituksilla saadaan käypäisiä perustason joukkoja. Vielä jos runko muodostetaan matkan varrella sitoutumishalua osoittaneista ja taustoiltaan luotettavista henkilöistä, niin itseopiskelulla saadaan kummasti joukkotasan suorituskykyä nostetuksi tai ainakin vireeseen nopeaa lkp-koulutusta varten.

Kun tällaista isoa henkilömäärää ei nyky-Suomessa ole, joudutaan keksimään erilaisia placeboja.

Toinen juttu on reservin johtajien jatkokoulutuksen ja armeijan ammattimaistamisen välinen ristiriita.
 
koponen kirjoitti:
Jos kaikki "kaartilaiset" treenaavat säännöllisesti tavoitteellisesti fysiikkaa, kamppailua ja ammuntaa niin kohtuullisen vähillä nykymuotoisilla kertausharjoituksilla saadaan käypäisiä perustason joukkoja. Vielä jos runko muodostetaan matkan varrella sitoutumishalua osoittaneista ja taustoiltaan luotettavista henkilöistä, niin itseopiskelulla saadaan kummasti joukkotasan suorituskykyä nostetuksi tai ainakin vireeseen nopeaa lkp-koulutusta varten.

Kun tällaista isoa henkilömäärää ei nyky-Suomessa ole, joudutaan keksimään erilaisia placeboja.

Näin se on. Sen takia en usko, että jokin laajennettu maakuntajoukko-konsepti tai kodinturva toisi nykytilanteeseen verrattuna tulvimalla lisää tavoitteellisesti treenaavia, sitoutumishaluisia ja taustoiltaan luotettavia henkilöitä. Jos kaikkia reservin ikäluokkia suunnitelmallisesti rekrytoidaan niin kuvittelisin määrien 2-3 kertaistuvan nykyisistä maakuntajoukoista, mutta enempää en uskaltaisi toivoa. Se laaja reservi (olkoon se sitten 250 000, 350 000, tai kylmän sodan retoriikan villein huuto 750 000) kuitenkin olisi 'liikekannallepanoperusteinen' eli aika kylmiltään ja nollapisteestä monen kohdalla lähdettäisiin kun lkp-tilanteessa alettaisiin palauttelemaan asioita mieliin. Tuo pienempi sitoutettu porukka voisi vastata siihen tarpeeseen, että paikallistasolla tarvitaan edes jotakin käyttövalmista joukkoa nopeasti niiden melko pienten maavoimien operatiivisten joukkojen lisäksi.

koponen kirjoitti:
Toinen juttu on reservin johtajien jatkokoulutuksen ja armeijan ammattimaistamisen välinen ristiriita.

Jos se armeijan ammattimaistaminen iskee nimenomaan maavoimien operatiivisiin joukkoihin, ilmavoimiin ja merivoimiin, niin en näkisi ristiriitaa siinä, että paikallisjoukkojen pääasiassa reserviläisvetoisissa yksiköissä reserviläisiä jatkokoulutettaisiin reserviläisille ominaisiin tehtäviin. Tällä siis vapautettaisiin niitä ammattilaisia keskittymään niihin joukkoihin, joihin 90% PV:n panostuksesta muutenkin kohdistuu.
 
Selvennykseksi reservin johtajien jatkokoulutuksesta, olen siis sitä mieltä että tarvetta olisi paljonkin mutta asiassa on otettu taka-askelia. Tässä kohtaa käsi pystyyn kaikki vanhamuotoisen päällikkökurssin käyneet tai tehtäväkohtaiselle pitkälle kurssille komennetut.

Suurin kysymys tuossa taitaa olla millä tasalla nohevimpien henkilöiden valinta johtotehtäviin ei enää riitä, vaan on aloitettava uusi koulutus- ja opiskelukierros koskien asioita joita ei varusmiehenä eikä siviilissä oppia.

Vallitseva ristiriita lähtee niukoista resursseista, luonnollisesti, mutta ei ole vaikea aistia myöskään asenteellista ristiriitaa. Mikä olikaan tällä hetkellä se kehitettävä osa-alue?
 
Itse olin juuri paikallisen Maakunta-komppanian kuntotesteissä. Huomaa että äijien kunto nousee vuosi vuodelta. Kuupperi tulokset ovat jo varusmies tasoa. Eli kehitetään näitä komppanioita vaan..
 
koponen kirjoitti:
Jos kaikki "kaartilaiset" treenaavat säännöllisesti tavoitteellisesti fysiikkaa, kamppailua ja ammuntaa niin kohtuullisen vähillä nykymuotoisilla kertausharjoituksilla saadaan käypäisiä perustason joukkoja. Vielä jos runko muodostetaan matkan varrella sitoutumishalua osoittaneista ja taustoiltaan luotettavista henkilöistä, niin itseopiskelulla saadaan kummasti joukkotasan suorituskykyä nostetuksi tai ainakin vireeseen nopeaa lkp-koulutusta varten.

Kun tällaista isoa henkilömäärää ei nyky-Suomessa ole, joudutaan keksimään erilaisia placeboja.

Toinen juttu on reservin johtajien jatkokoulutuksen ja armeijan ammattimaistamisen välinen ristiriita.

Saadaan kyllä nostettua suorituskykyä joúkoilla..pitäisi vain saada ne joukkoihin kuuluvat ihmiset mukaan toimintaan..
Meinaan vaan, että mistä ihmeestä löytyy se väki joka rynnisi suurina joukkoina mukaan "kaarteihin"..kun he eivät nytkään ole suurina joukkoina mukana Maakuntakomppinoissa ja muussa vapaaehtoisessa toiminnassa.
Jos kodinturvajoukkoihin löytyisi paljon vapaaehtoista väkeä, olisi Maakuntakomppioihinkin varmasti hakijoita enemmän kuin ne pystyvät ottamaan?!
Onko Maakuntakomppanioihin ollut tulijoita enemmän kuin paikkoja? Mielestäni olisi oltava, jos kodinturvajoukot voidaan perustaa vapaaehtoisuuteen perustuen.

Niinpä kodinturvajoukot pitääkin perustaa sijoittamalla niihin niitä sotilaita, jotka eivät tule sijoitetuksi muihin joukkoihin...jolloin tilanne ei eroa nykyisestä oikeastaan millään lailla.

Suomalaiset ovat maanpuolustustahtoista kansaa..kyselyissä ainakin...mutta aika harva on halukas maanpuolustusta harrastamaan ilokseen. PV:n kertauksiin tullaan..ei vastentahtoisesti, mutta kuitenkin loppupeleissä siksi kun sinne on pakko tulla.

En usko, että vapaaehtoisuus tuottaa riittävää väkeä mukaan näihin touhuihin.
 
Meitin n. 6000 asukkaan kunnasta löytyi muistaakseni 9 ukkoa maakuntakomppaniaan. Siinäkin tuli käännetyksi jo kivet ja kannot. Itse olin innokkaana agitaattorina kääntämässä niitä kiviä.

Mulle jäi sellainen käsitys tosta rekrytoinnista, että useammat olisivat lähteneet jos kyseessä ei olis olleet intin hommat. Intin hommat on intin hommia. Eli kiire jonottamaan haukuttavaksi yms. Minäkin petyin osittain petyin touhuun. Ei ressu halua olla "vaan". Suojeluskunnissa tais olla vapautta ja vaikutusmahdollisuuksia aika paljon enempi kuin maakuntakomppanioissa. Musta tuntuu, että Jyrin kaarti vois erillisenä järjestönä kiinnostaa enempi kuin pv:n alaisuudessa. Hommat pelais paljon kätevämmin kun luovuttais joutavista pykälä-,puku-,hierarkia- ja kalustopelleilyistä. Kaartilta jos tulis vaan kokardi ja muu kalusto olis omaa niin vois keskittyä olennaiseen. Suojeluskuntaharjoituksiin oli aika paljon nopeampi lähteä kuin maakuntakomppanian vastaaviin. Nytkin varusteet on kotona, mutta silti aina kuitataan varusvarastolta lumppuja isot säkit joka harkkaan. Niiden kanssa tusatessa menee puoli harjoitusta.
 
KIM kirjoitti:
Meitin n. 6000 asukkaan kunnasta löytyi muistaakseni 9 ukkoa maakuntakomppaniaan. Siinäkin tuli käännetyksi jo kivet ja kannot. Itse olin innokkaana agitaattorina kääntämässä niitä kiviä.

Mulle jäi sellainen käsitys tosta rekrytoinnista, että useammat olisivat lähteneet jos kyseessä ei olis olleet intin hommat. Intin hommat on intin hommia. Eli kiire jonottamaan haukuttavaksi yms. Minäkin petyin osittain petyin touhuun. Ei ressu halua olla "vaan". Suojeluskunnissa tais olla vapautta ja vaikutusmahdollisuuksia aika paljon enempi kuin maakuntakomppanioissa. Musta tuntuu, että Jyrin kaarti vois erillisenä järjestönä kiinnostaa enempi kuin pv:n alaisuudessa. Hommat pelais paljon kätevämmin kun luovuttais joutavista pykälä-,puku-,hierarkia- ja kalustopelleilyistä. Kaartilta jos tulis vaan kokardi ja muu kalusto olis omaa niin vois keskittyä olennaiseen. Suojeluskuntaharjoituksiin oli aika paljon nopeampi lähteä kuin maakuntakomppanian vastaaviin. Nytkin varusteet on kotona, mutta silti aina kuitataan varusvarastolta lumppuja isot säkit joka harkkaan. Niiden kanssa tusatessa menee puoli harjoitusta.

9 ukkoa 6000 asukkaan kunnasta. Suoraan sovellettuna samalla prosentilla pääkaupunkiseudulta pitäisi tulla 1500 ukkoa ja koko Suomesta noin 7950 ukkoa.
Ei ihan minikokoinen joukko, mutta ei taida olla riittävä.
Mutta, jos tuo määrä saataisiin kolmin- tai nelinkertaiseksi, niin puhuttaisiin jo yli 20000 tai jopa 30000 ukosta. Silloin voisi jo perustaa maakuntapataljoonia, liukuva kokoonpano ( mallia Hemvärnet) "vastuualueen" mukaan. Tai useita komppanioita, ihan miten halutaan. Älkää käsittäkö väärin, tää oli vaan esimerkinomainen laskelma, mihin voitaisiin päästä.

Tuo KIM:n huomio inttiin kuulumisesta voi hyvinkin olla kynnyskysymys joillekin. Suora PV:n alaisuus voi tuoda liittymistä haittaavia mielikuvia., juuri niitä, mitä KIM mainitsi. Siitä ex-Suojeluskunnasta voisi ottaa jotain mallia organisointiin. Tässä kait pitäis noudattaa vähän varovaisuutta, ettei tule "vastaiskua" malliin: " fasisitiset Suojeluskunnat herätetty henkiin..." Vaikka jotain vastustusta joka tapauksessa tulee, tekin sitten niin tai näin.
 
olen kyllä eri mieltä kuin muutama aiempi postaaja.

pv:n alaisuudessa voisi saada harrastelimaisuuttaa pois. ihan eri juttu onn, säilytetäänkö muu kuin asevarustus kotona.

jos halutaan että tällaisella joukolla on jotain todellista tekoa, on sen oltava pv kytketty ja pv suunnitelmiin kytketty. joku erillinen jengi on joku erillinen jengi
 
adam7 kirjoitti:
olen kyllä eri mieltä kuin muutama aiempi postaaja.

pv:n alaisuudessa voisi saada harrastelimaisuuttaa pois. ihan eri juttu onn, säilytetäänkö muu kuin asevarustus kotona.

jos halutaan että tällaisella joukolla on jotain todellista tekoa, on sen oltava pv kytketty ja pv suunnitelmiin kytketty. joku erillinen jengi on joku erillinen jengi

Tottakai minustakin "Jyrin KodinTurvaJoukkojen" pitäisi olla pv:n alaisuudessa ja organisaatioon kuuluva. Kuitenkin niin, että rauhan aikana pv suunnilleen asettais vain tavoitteet ja antaisi apua pyydettäessä. Eiköstä jotensakin näin ole ruotsissa Hemvärdet ja virossa Katseliit?

Tuo pelleily noiden aseidenkin kanssa sais minusta jo loppua. Eli aseet myös kotiin. Ihan hyvin mieskohtaiset aseet vois olla kertatuliaseita ja omia. Lähes jokaisella potentiaalisesti kiinnostuneella on vastaavia aseita kotona jo nyt.

Ja lait, asetukset ja ohjeet sellaisiksi, että harjoittelu omassa pitäjässä olis mahdollista jopa iltaisin. Nyt jos meinais jotain tollasta harjoitusta vetää illalla niin ensin käydään varikolla tusaamassa varusteiden kanssa sadan kilometrin päässä ja sitten ajetaan takas kotinurkille ja taas harkan lopuksi varusteiden luovutus ja häväreiden täyttö. Oho menikin samantien pari iltaa ja työpäivätkin siinä välissä. Eikä muuten saatu kotinurkilla edes harjoitella kun ei ehditty sinne asti kun ei ollut riittävästi ajolupia pv:n erityisolosuhdetransittiin (kävellään) eikä myöskään muutenkaan olis voitu harjoitella kun yksityismailla sitä enää saa tehdä.

Jotta homma niinku oikeesti toimis vapaaehtoisena niin minusta pv pitäs saada tosiaan kelkasta pois häiritsemästä harjoituksia ym. Harrastelijamaisuus on pop. Intin hommat kusee jos on vain pari tuntia aikaa harrastukselle kerrallaan.

No joo aika radikaaliksi meni taas, mutta täytyyhän jollain moponkin välillä keulia. Ei muuten päästä esteiden yli. Periaatteessa kai nykyisillä ressukerhoillakin vois pyörittää ihan hyvää harjoitusrumbaa "kodinturvajoukkomaisesti". Into on vaan tainnut laantua, etenkin kun harjoittelu ei johda mihinkään. Kodinturvajoukot voisi antaa harjoittelulle tarkoituksen ja motiivin.

Politiikkaa ei tosiaankaan kannata sotkea kuvioihin kuten täällä on jo mainittu. Lopputulos taitaa kuitenkin olla ihan se ja sama. Hommasta ei kuitenkaan tule taaskaan mitään.
 
KIM kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
olen kyllä eri mieltä kuin muutama aiempi postaaja.

pv:n alaisuudessa voisi saada harrastelimaisuuttaa pois. ihan eri juttu onn, säilytetäänkö muu kuin asevarustus kotona.

jos halutaan että tällaisella joukolla on jotain todellista tekoa, on sen oltava pv kytketty ja pv suunnitelmiin kytketty. joku erillinen jengi on joku erillinen jengi

Tottakai minustakin "Jyrin KodinTurvaJoukkojen" pitäisi olla pv:n alaisuudessa ja organisaatioon kuuluva. Kuitenkin niin, että rauhan aikana pv suunnilleen asettais vain tavoitteet ja antaisi apua pyydettäessä. Eiköstä jotensakin näin ole ruotsissa Hemvärdet ja virossa Katseliit?

Tuo pelleily noiden aseidenkin kanssa sais minusta jo loppua. Eli aseet myös kotiin. Ihan hyvin mieskohtaiset aseet vois olla kertatuliaseita ja omia. Lähes jokaisella potentiaalisesti kiinnostuneella on vastaavia aseita kotona jo nyt.

Ja lait, asetukset ja ohjeet sellaisiksi, että harjoittelu omassa pitäjässä olis mahdollista jopa iltaisin. Nyt jos meinais jotain tollasta harjoitusta vetää illalla niin ensin käydään varikolla tusaamassa varusteiden kanssa sadan kilometrin päässä ja sitten ajetaan takas kotinurkille ja taas harkan lopuksi varusteiden luovutus ja häväreiden täyttö. Oho menikin samantien pari iltaa ja työpäivätkin siinä välissä. Eikä muuten saatu kotinurkilla edes harjoitella kun ei ehditty sinne asti kun ei ollut riittävästi ajolupia pv:n erityisolosuhdetransittiin (kävellään) eikä myöskään muutenkaan olis voitu harjoitella kun yksityismailla sitä enää saa tehdä.

Jotta homma niinku oikeesti toimis vapaaehtoisena niin minusta pv pitäs saada tosiaan kelkasta pois häiritsemästä harjoituksia ym. Harrastelijamaisuus on pop. Intin hommat kusee jos on vain pari tuntia aikaa harrastukselle kerrallaan.

No joo aika radikaaliksi meni taas, mutta täytyyhän jollain moponkin välillä keulia. Ei muuten päästä esteiden yli. Periaatteessa kai nykyisillä ressukerhoillakin vois pyörittää ihan hyvää harjoitusrumbaa "kodinturvajoukkomaisesti". Into on vaan tainnut laantua, etenkin kun harjoittelu ei johda mihinkään. Kodinturvajoukot voisi antaa harjoittelulle tarkoituksen ja motiivin.

Politiikkaa ei tosiaankaan kannata sotkea kuvioihin kuten täällä on jo mainittu. Lopputulos taitaa kuitenkin olla ihan se ja sama. Hommasta ei kuitenkaan tule taaskaan mitään.

PV-kytkös pitää olla ja siitä ymmärtääkseni kaikki täällä ovat samaa mieltä. Minkä tasoinen tuo kytkös on, siitä kai on kysmys. Kuuluuko orgaanisesti PV:iin vai onko erillinen vapaaehtoisjärjestö, joka kuitenkin on PV:n valvonnassa ja ohjauksessa ( FV vs. Hemvärnet ). Toisiko se säästöjä? Ehkäpä, sitä voisi miettiä ja tutkia.
Valitettavasti noita poliitikkoja ei tästä hommasta pysty pois sulkemaan, he kun säätävät lait ja asetukset. Ja niidn mukaanhan pitää mennä. Aseet kotiin tuskin menee poliitikoilta läpi, kun miettii viimevuosien tapahtumia. Ovat aika sensitiivisiä aseita kohtaan tänä ppäivänä.
 
Back
Top