Kuinka paljon aseita Suomen reservillä pitää olla?

... harvempi kai juoksee täydessä sotisovassa keskuspuiston lenkkipoluilla ja lippaanvaihtojen harjoittelu siitä omasta kantolaitteesta vaatisi sitä omaa asetta.
Nyt en ymmärrä, onko foorumille pesiytynyt jotain epäilyttäviä aineksia jotka ei toimi noin? :D
 
Nykyiseen varustetilanteeseen peilaten "rätit" on tosiaan niukkuushyödyke toisin kuin "rauta". Valtiolta saa varmuudella jonkinlaisen kiväärin, luultavasti myös jonkinlaisen kantolaitteen (joka ei ehkä ole mukava, mutta ajanee asiansa), mutta jaettavat suojavarusteet voi sitten olla ihan mitä hyvänsä.

Joskin suhtaudun varauksella mainitsemaasi harjaantumiseen - harvempi kai juoksee täydessä sotisovassa keskuspuiston lenkkipoluilla ja lippaanvaihtojen harjoittelu siitä omasta kantolaitteesta vaatisi sitä omaa asetta.
Paino sanalla "jonkinlaisen".

Niitä on hyvin vähän asioita mitä ei kannata itse ostaa vaikka lompakko kestäisi ja halua on. Aina menee se varastoissa oleva hyvälaatuinen kama jonkun käyttöön, ikinä ei mene mitään hyvää käyttämättä vaan koska itse on ostanut jotakin ... Oikeastaan, onko jo ketjua missä yritetään miettiä asioita mitä EI pidä ostaa? Lista niille on varmasti pienempi.
 
Minulle on täysin selvää, että aseita kuuluu olla mieluummin enemmän kuin vähemmän. Minusta sellainen Suomi on hyvä, jonka sotaväellä on helvetisti aseita.

Nyt tietenkin katsotaan, mitä Ukrainassa tapahtuu. Hyvä. Se, mitä ennen Ukrainaa yleisesti ”tiedettiin”, ei pätenyt. Se, mitä nyt luullaan tiedettävän ei päde, mikäli Suomi joutuisi hyökkäyksen kohteeksi. Siksi nyt tähän sotaan Venäjän kasaan raapimien joukkojen määrä ei kerro tasan tarkkaan yhtään mitään mahdollisesta seuraavasta kerrasta. 144 miljoonasta saadan ajan kanssa ihan täysin varmasti vaikka miljoonan ukon sotavoimat. Tästä ei vallitse mitään epäselvyyttä.

Kyllä niitä selittäjiä on joka sormelle, jotka kertovat miten ”kallista” on ylläpitää varastoja ja rasvailla pyssyjä. Se tiedetään jo. Sotaväellä on vain yksi tehtävä. Yksi homma.
 
Minulle on täysin selvää, että aseita kuuluu olla mieluummin enemmän kuin vähemmän. Minusta sellainen Suomi on hyvä, jonka sotaväellä on helvetisti aseita.

Nyt tietenkin katsotaan, mitä Ukrainassa tapahtuu. Hyvä. Se, mitä ennen Ukrainaa yleisesti ”tiedettiin”, ei pätenyt. Se, mitä nyt luullaan tiedettävän ei päde, mikäli Suomi joutuisi hyökkäyksen kohteeksi. Siksi nyt tähän sotaan Venäjän kasaan raapimien joukkojen määrä ei kerro tasan tarkkaan yhtään mitään mahdollisesta seuraavasta kerrasta. 144 miljoonasta saadan ajan kanssa ihan täysin varmasti vaikka miljoonan ukon sotavoimat. Tästä ei vallitse mitään epäselvyyttä.

Kyllä niitä selittäjiä on joka sormelle, jotka kertovat miten ”kallista” on ylläpitää varastoja ja rasvailla pyssyjä. Se tiedetään jo. Sotaväellä on vain yksi tehtävä. Yksi homma.
Tosin taitaa olla turha odotella sodanajan joukkojen merkittävää lisäämistä, puhetta toki riittää...
 
Ukrainalla oli muistaakseni piippalakkien höökin alkaessa 200t ukkoa aseissa ja taitaa olla julkistamatonta tietoa, kuinka paljon sen jälkeen taistelijoita on kutsuttu riviin. Veikkaanpa, että tämän hetkinen vahvuus voi hyvinkin olla reippaasti enemmän kuin meidän SA-vahvuus. Plus kaatuneet ja haavikot.
 
Paino sanalla "jonkinlaisen".

Niitä on hyvin vähän asioita mitä ei kannata itse ostaa vaikka lompakko kestäisi ja halua on. Aina menee se varastoissa oleva hyvälaatuinen kama jonkun käyttöön, ikinä ei mene mitään hyvää käyttämättä vaan koska itse on ostanut jotakin ... Oikeastaan, onko jo ketjua missä yritetään miettiä asioita mitä EI pidä ostaa? Lista niille on varmasti pienempi.

Monellako on halua? Geardot ovat geardoja (weirdoja) juuri siitä syystä, että heillä on valtaväestöstä poikkeavat halut. Aseet ja niillä ampuminen tietysti kiinnostaa suhteellisen monia, mutta mistään valonvahvistimista, lämpökameroista, luotisuojaliiveistä, kypäristä, suojanaamareista ja MOLLE-taisteluliiveistä on hyvin vähän iloa siviilissä.

Sitten kun niitä vähäisiä haluja suhteutetaan käytettävissä olevaan rahaan, niin hankinnat hautautuvat prioriteettilistalla purjeveneen ja urheiluauton välimaastoon. Varsinkaan niillä todennäköisimmin palvelukseen kutsuttavilla nuorilla reserviläisillä sitä ylimääräistä rahaa ei tyypillisesti ole aivan mahdottomasti, kun ollaan joko opiskelijoita tai ensimmäisessä vakityöpaikassa ja maksettavana on asuntolainat, autolainat, opintolainat ja jollakin rahalla pitäisi viettää normaaliakin elämää.

Olennaista on sen omalla rahalla hankittavan varustuksen arvo ja toisaalta hinta reserviläiselle itselleen. Ei kai kukaan ole niin hullu, että ostaisi materiaalia valtiota varten. (No, eräs foorumilainen, mutta poikkeus vahvistaa säännön.) Suojavarusteet voi vielä käsittää henkivakuutuksen laajennuksena, mutta esim. aseiden osalta rahalle voi olla vaikea saada kovin hyvää vastinetta hankkimalla itse parempaa jakokaman tilalle.
 
esim. aseiden osalta rahalle voi olla vaikea saada kovin hyvää vastinetta hankkimalla itse parempaa jakokaman tilalle

Laajennan yläpuolista erillisellä viestillä:

Henkilökohtaisena aseena DDR-rynkky tai kymmenen varusmiehen käsien läpi kulkenut RK62 ei tietenkään ole täydellinen. Toisaalta jos tuollaisen aseen saa PERK:n tiskillä, niin todennäköisesti henkilökohtainen ase ei ole kaikkein merkittävin työkalu omassa tehtävässä. Etulinjan kiväärimiehillehän on nykyään jakaa suhteellisen hyvä määrä RK95:iä ja RK62M:iä lisävarusteineen.

Oma ase hyvin varusteltuna olisi tietysti parempi kuin DDR-rynkky tai kulahtanut RK62, mutta mitä sen paremmuuden hinnaksi tulee? Kaliberiahan et voi vaihtaa parempaan, koska et saa huollolta patruunatäydennystä aseeseen, jota joukollasi ei virallisesti ole. Voit neppailla asekonstruktiolla, jos onnistut löytämään Suomesta 7,62x39:ssä jotakin muuta kuin kalasnikovin. Suorituskykyero jakoaseisiin syntyy varusteista (tähtäimet, äänenvaimennin, asevalo, etukahva, hihna jne.), ja niinkin yksinkertainen parannus kuin punapistetähtäin maksaa helposti pari tonnia, kun lasketaan mukaan myös itse aseen hinta. Aseensa ja itsensä varustelu pimeätaisteluun toisi lisää suorituskykyä jakomateriaaliin verrattuna, mutta rahaakin palaisi parin tonnin sijaan viidestä kymmeneen tonnia. Ja tämä rahanmeno sitten jossakin muussa roolissa kuin etulinjan kiväärimiehenä...

Omista aseista keskusteltaessa on tosin yksi poikkeus - pistooli. Minkäänlaista pistooliahan ei valtion puolesta jaeta kuin äärimmäisen pienelle osalle SA-vahvuutta, joten jos sellaista kokee tarvitsevansa, niin se pitää hankkia itse. Joissakin tehtävissä (mm. etulinjan jalkaväki) se voisi olla perusteltukin hankinta, johon kuluneelle rahalle voisi saada vastinetta.
 
Laajennan yläpuolista erillisellä viestillä:

Henkilökohtaisena aseena DDR-rynkky tai kymmenen varusmiehen käsien läpi kulkenut RK62 ei tietenkään ole täydellinen. Toisaalta jos tuollaisen aseen saa PERK:n tiskillä, niin todennäköisesti henkilökohtainen ase ei ole kaikkein merkittävin työkalu omassa tehtävässä. Etulinjan kiväärimiehillehän on nykyään jakaa suhteellisen hyvä määrä RK95:iä ja RK62M:iä lisävarusteineen.

Oma ase hyvin varusteltuna olisi tietysti parempi kuin DDR-rynkky tai kulahtanut RK62, mutta mitä sen paremmuuden hinnaksi tulee? Kaliberiahan et voi vaihtaa parempaan, koska et saa huollolta patruunatäydennystä aseeseen, jota joukollasi ei virallisesti ole. Voit neppailla asekonstruktiolla, jos onnistut löytämään Suomesta 7,62x39:ssä jotakin muuta kuin kalasnikovin. Suorituskykyero jakoaseisiin syntyy varusteista (tähtäimet, äänenvaimennin, asevalo, etukahva, hihna jne.), ja niinkin yksinkertainen parannus kuin punapistetähtäin maksaa helposti pari tonnia, kun lasketaan mukaan myös itse aseen hinta. Aseensa ja itsensä varustelu pimeätaisteluun toisi lisää suorituskykyä jakomateriaaliin verrattuna, mutta rahaakin palaisi parin tonnin sijaan viidestä kymmeneen tonnia. Ja tämä rahanmeno sitten jossakin muussa roolissa kuin etulinjan kiväärimiehenä...
On niistä pimeänäkölaitteista hyötyä muuallakin kuin etulinjassa. Oman optiikan hankinta on sinällään haastavaa kun firman vehkeissä ei ole mitään standardia kiinnitystapaa ollut koskaan.
 
On niistä pimeänäkölaitteista hyötyä muuallakin kuin etulinjassa. Oman optiikan hankinta on sinällään haastavaa kun firman vehkeissä ei ole mitään standardia kiinnitystapaa ollut koskaan.

Totta kai on - jollekulle, joskus. Mutta jos ja kun se käyttötilanne ei luultavasti kuitenkaan tule eteen, niin kannattaako yksittäisen reserviläisen investoida tonneja moiseen?

Vähän sama juttu kuin että lähtisi toimittajana Ukrainaan ja pohtisi, kannattaako ostaa suojaliivit reissua varten. Jos olisin menossa Kiovaan, niin en vaivautuisi, vaikka sielläkin voi osua mopedi kohdalle. Jos olisin menossa etulinjaan, niin kyllä.
 
Laajennan yläpuolista erillisellä viestillä:

Henkilökohtaisena aseena DDR-rynkky tai kymmenen varusmiehen käsien läpi kulkenut RK62 ei tietenkään ole täydellinen. Toisaalta jos tuollaisen aseen saa PERK:n tiskillä, niin todennäköisesti henkilökohtainen ase ei ole kaikkein merkittävin työkalu omassa tehtävässä. Etulinjan kiväärimiehillehän on nykyään jakaa suhteellisen hyvä määrä RK95:iä ja RK62M:iä lisävarusteineen.

Oma ase hyvin varusteltuna olisi tietysti parempi kuin DDR-rynkky tai kulahtanut RK62, mutta mitä sen paremmuuden hinnaksi tulee? Kaliberiahan et voi vaihtaa parempaan, koska et saa huollolta patruunatäydennystä aseeseen, jota joukollasi ei virallisesti ole. Voit neppailla asekonstruktiolla, jos onnistut löytämään Suomesta 7,62x39:ssä jotakin muuta kuin kalasnikovin. Suorituskykyero jakoaseisiin syntyy varusteista (tähtäimet, äänenvaimennin, asevalo, etukahva, hihna jne.), ja niinkin yksinkertainen parannus kuin punapistetähtäin maksaa helposti pari tonnia, kun lasketaan mukaan myös itse aseen hinta. Aseensa ja itsensä varustelu pimeätaisteluun toisi lisää suorituskykyä jakomateriaaliin verrattuna, mutta rahaakin palaisi parin tonnin sijaan viidestä kymmeneen tonnia. Ja tämä rahanmeno sitten jossakin muussa roolissa kuin etulinjan kiväärimiehenä...

Omista aseista keskusteltaessa on tosin yksi poikkeus - pistooli. Minkäänlaista pistooliahan ei valtion puolesta jaeta kuin äärimmäisen pienelle osalle SA-vahvuutta, joten jos sellaista kokee tarvitsevansa, niin se pitää hankkia itse. Joissakin tehtävissä (mm. etulinjan jalkaväki) se voisi olla perusteltukin hankinta, johon kuluneelle rahalle voisi saada vastinetta.
Hommaa vielä sen venäläismallisen sivukiilan ja siihen jalan haluamaansa tähystintä varten, pulttaa tai heppaa miggiliimalla jakopösykkään kiinni, tyyliin omalla luvalla kuten alik lehto tuntemattomassa
 
Hommaa vielä sen venäläismallisen sivukiilan ja siihen jalan haluamaansa tähystintä varten, pulttaa tai heppaa miggiliimalla jakopösykkään kiinni, tyyliin omalla luvalla kuten alik lehto tuntemattomassa

Juu, hurjimmathan ovatkin tällä foorumilla jo ilmoittaneet ottavansa oman porakoneen mukaan perkkiin.

Nyt vaan kaikki aktiivisesti ostamaan punapistettä, sivukiilaa ja sivujalkaa, niin ensimmäinen optiikkapropleemi poistuu. Pulttaatte sen sitten saamaanne torrakkoon.
Pitäisi olla tuo pylväs porakone että saa reijät suoraa, kaikissa ei edelleenkään ole reikiä noiden kiinnittämiseen.
 
Juu, hurjimmathan ovatkin tällä foorumilla jo ilmoittaneet ottavansa oman porakoneen mukaan perkkiin.
No jossei ddr tai kinkkirynkyssä ole sivukiilaa, eikä itse viitsi tehdä asialle muuta kuin naukua, niin olkoon, kyllä sotilaan taitoihin pitää kuulua oman toimintakyvyn parantaminen, joskus jopa epäsovinnaisilla konsteilla
 
No jossei ddr tai kinkkirynkyssä ole sivukiilaa, eikä itse viitsi tehdä asialle muuta kuin naukua, niin olkoon, kyllä sotilaan taitoihin pitää kuulua oman toimintakyvyn parantaminen, joskus jopa epäsovinnaisilla konsteilla

Asevalo teipillä piippuun kiinni. :solthum:
 
No jossei ddr tai kinkkirynkyssä ole sivukiilaa, eikä itse viitsi tehdä asialle muuta kuin naukua, niin olkoon, kyllä sotilaan taitoihin pitää kuulua oman toimintakyvyn parantaminen, joskus jopa epäsovinnaisilla konsteilla
AK:hon on tarjolla etutukkeja ja kaasumännän suojaputkia erilaisilla varustekiskoilla. Maksaa jotain kymppejä ja itäblokin ylijäämään vaihtaminen onnistuu ilman eri työkaluja. Taino Nahkamies on monesti tarpeen jotta kiinniruostuneen lukitussalvan saa auki.
 
Hommaa vielä sen venäläismallisen sivukiilan ja siihen jalan haluamaansa tähystintä varten, pulttaa tai heppaa miggiliimalla jakopösykkään kiinni, tyyliin omalla luvalla kuten alik lehto tuntemattomassa
Olis vaan saatavissa se Kemppiliimain taikka porakone noissa olosuhteissa...
 
En oo ihan saletti onko se pyörän keksiminen uudelleen kemppiliimalla ihan vaivan arvoista.
1687618540460.png1687618476159.png
 
Back
Top