Maastopukua itselleni

Häiveominaisuuksilla varustetun M/05-maastopuvun kuosi :)

Ai niinku Harry Potterilla?

content_harry-potter.jpg
 
Oman käyttökokemuksen pohjalta ehdottoman hyvä sissitakin korvaajaksi olisi Fjellduken.

https://www.varusteleka.fi/fi/produ...3137?lookalsoref=jerven-tunturiviitta-extreme

Tuommoinen simppeli säkkimallinen ratkaisu tyyliin Dryrobe tai Fjellduken olisi juuri hyvä.

Periaatteessa itseäni ei haittaisi jos sissitakki olisi kahta peruskangasta vailla maastokuosia, eli oliivi+valkoinen. Minimalismin nimissä parit isot läpiviennit taskuille, pari kiristysnauhaa ja monimutkaisimpana teknisenä ratkaisuna perseen kohdalle isot palat vedenpitävämpää :)

Dryrobesta ei kyllä taida sissitakin kaava kovin paljoa parantua - juuri tommoinen tuulta ja vettä hylkivä toppasäkki kyynärpäihin ulottuvilla hihoilla, saa todella helposti nakattua niskaan oli päällä sitten mitä tahansa. Vielä kun olisi jotain kasaan puristuvaa toppausta niin vot.

DRYROBE_OCT2014_212.jpg
 
Viimeksi muokattu:
juuri tommoinen tuulta ja vettä hylkivä toppasäkki kyynärpäihin ulottuvilla hihoilla, saa todella helposti nakattua niskaan oli päällä sitten mitä tahansa. Vielä kun olisi jotain kasaan puristuvaa toppausta niin vot.

Minulla on juuri kuvailemasi vaate, se vain oli aika hemmetin kallis ja piti ameriikasta tilata. En ole reservisti, olen sitä pitänyt mukana lähinna talvisin kun matkustan, kerran tuli todella tarpeeseen kun -20 pakkasessa piti bussia odotella lähes tunnin ulkona.
Tämä amerikan ihme:
 
Inttistoressa on kohtuullisen hyvä tarjous reserviläisen maastoasusta. Veikkaan että tekevät tilaa uudelle mallille, johon on vaihdettu M05 maastokuvio.
 
Minulla on juuri kuvailemasi vaate, se vain oli aika hemmetin kallis ja piti ameriikasta tilata. En ole reservisti, olen sitä pitänyt mukana lähinna talvisin kun matkustan, kerran tuli todella tarpeeseen kun -20 pakkasessa piti bussia odotella lähes tunnin ulkona.
Tämä amerikan ihme:

Lähelle pääsee kyllä. Tuo tosin kaipaisi vielä huppua, on nimittäin aika pirun kova sana talvella, varsinkin jos tulee yllättävä tarve saada lämmikettä niskaan.

Mietin jo jossain välissä että pitäisikö ostaa lekan myymä irtonainen sarkahuppu talvipyöräilypäähineeksi, näyttää että olisi juuri sopiva:

34488.jpg
 
Mietin jo jossain välissä että pitäisikö ostaa lekan myymä irtonainen sarkahuppu talvipyöräilypäähineeksi,
Kannattaa, itsellänikin on se ja samaan tarpeeseen käyttänyt. Lämmittä korvia mutta samalla ei ole kokonaan tuulenpitävä joten ei tule hikikään helposti. Olen pitänyt lippistä sen alla.
 
Hei,

olen hakemassa maastopukua joita voisi käyttää erinäisissä tapahtumissa, esim MPK marsseilla tms missä ei varsinaisesti virman omaa m05 jaeta.

Olen hieman tykästynyt tähän, https://www.varusteleka.fi/fi/product/brittilainen-panssarihaalari-harjoitusmalli-dpm-ylijaama/33876

onko mitään järkeä edes harkita..? jossain kaiketi puitiin läpi sen hyviä ja huonoja puolia, mutta mitä + - tuon tyyppisessä haalariratkaissussa olisi?


Vähän niinku maku-asia, rajan voinee vetää siihen, minkä maan/kuosin pellepuvussa haluat olla. Itse suosin saksalaista flecktarnia: V-Lekassa puserot 5.99e & housut 19.99e ja sillä normaalilla maastokuviolla. Kesäisin menee saman maan desert-kuvio puserona. Vanha kunnon m/62 (jota intissä vihasin) on myös alkanut kiinnostaa. Mutta, kuten sanottu se, miisä viihdyt on se oikea. t:leatheroil PS: Ei tuo haalari sinänsä tyhmältä näytä
 
Laitoin jo jotain, mutta mopona en vielä kaikkea tajua. Täällä Itä-suomessa katsotaan osittain kieroon koko maastokuteissa olo. Poikkeuksen tehnevät kurvikkaat opiskelijatytöt, joita ajoittain näkee flecktarn-kuvioisissa puseroissa. Kumpaa niillä nyky soltuilla nyt sitten on ´91 vai ´05, mutta jompi kumpi käy jotenkin silmään. No, ainakin hinnan suhteen jäisi itseltä 05:et ostamatta. Kyseisiä maihareita on kyllä kahdetkin ja muutamien (liekö maanantai-erä) rutinoista huolimatta ovat olleet eräät parhaita kenkiä, ainakin tähän citykäyttöön. On näillä nykysoltuilla vissiin väljät rajat; itse en ilkeäisi niin kolhiutuneilla maihareilla lähteä rahankeräys-hommaan, mitä täällä ajoittain näkee. Pojat menivät vielä mykäksi kysyessäni kenkien mallia (´91:set molemmilla). Olihan niissä tietysti nahka eri laatuista ´80-luvulla, milloin kävin ja lankilla sai näköäkin. Nää äsken mainitut olisivat jääneet vanhoina aikoina johonkin mukavaan kasarmi puuhaan...t:leatheroil
 
Jaa Itä-Suomessa katsotaan kieroon maastopuvussa olo? Minä luulin että varsinkin siellä se on erähenkisen äijän yleisasu joka paikassa. Nyt kun suuressa maailmassa mennään näköjään multicam-kuvioon Britanniaa ja Venäjää myöten ja on siitä nähty suomalaistenkin yllä ulkomaanharjoituksissa, niin sehän muistuttaa ihan hirvii/lintumetsästäjän nykypukua...
 
Kyllä ainakin Etelä-karjalassa asustelevalla isäpuolella on maastopuku päällä melkein joka päivä, jos ei kalalla niin metsällä tai peltotöissä jne.
 
Ja minä täällä kaakonkulmalla käytän usein brittiläisestä DPM woodland light jacket*-puserosta teetettyä liiviä jos pelkällä t-paidalla ei oikein tarkene.

*Tämä ilman hihoja:
1458.jpg
 
Hieman OT, mutta asuste kuitenkin:

Israelissa saa joskus katseita junassa ja kadulla, kun pidän päällä tätä (tuo harmaa versio):

c8c20b43fc43836607ea3c62f9fe1ca4.jpg


Vinkeä safariliivin ja takin välimuoto. Ainoat jotka sitä käyttävät ovat Shabakin (Shin Bet) henkivartijat kuten kuvassa. Joten tuollaisen takin kun spottaa Israelissa, niin voi olla 99-95% varma että heppu on turvallisuuspalvelusta. :D :p Tulin ostaneeksi kun se on hieman parempi kuin safariliivi t-paidan päällä ja viileämpi kuin takki.. En harrasta vyölaukkuja tms, joten on mukava kun on enemmän taskuja muttei silti liian kuuma asuste.
 
Nyt tällä hetkellä tätä kirjoittaessa istun upouusi M05-verikauha päässä. On se komea! Antaa selvästi paremman ryhdin ja tunteen kun tänne kirjoittaa se päässä, vähän kuin olisi komppanian kirjuri. :)
Pitää nyt istua se jonkun aika päässä jotta se muotoutuu kallon mukaan.

Varoituksen sana teille jotka aiotte hankkia, ottakaa numero suurempi kuin normaali päähinekokonne. Minä käytän normaalisti 57 mutta se on aivan liian tiukka, tuntuu että suonet tukkeutuu otsasta. Ja minulla tällä hetkellä lyhyet 3mm hiukset. 58 istuu sopivan tiukasti kuten pitää mun päässä ja mahtuu vaikka hiuksetkin hiukan kasvaa.

Tilasin näitä siis kaksi eri kokoa ja palautan pienemmän.
 
Nyt tällä hetkellä tätä kirjoittaessa istun upouusi M05-verikauha päässä. On se komea! Antaa selvästi paremman ryhdin ja tunteen kun tänne kirjoittaa se päässä, vähän kuin olisi komppanian kirjuri. :)
Pitää nyt istua se jonkun aika päässä jotta se muotoutuu kallon mukaan.

Varoituksen sana teille jotka aiotte hankkia, ottakaa numero suurempi kuin normaali päähinekokonne. Minä käytän normaalisti 57 mutta se on aivan liian tiukka, tuntuu että suonet tukkeutuu otsasta. Ja minulla tällä hetkellä lyhyet 3mm hiukset. 58 istuu sopivan tiukasti kuten pitää mun päässä ja mahtuu vaikka hiuksetkin hiukan kasvaa.

Tilasin näitä siis kaksi eri kokoa ja palautan pienemmän.
Seeeis! Mulla on kokemusta liian pienen boonie-lätsän tilaamisesta (ei siis M05). Se oli (ja on edelleen) ripstop kangasta mutta siis se mitä tein oli kastelin sen veteen ja venyttelin sen voimalla pykälää suuremmaksi. Sen pitää kuivua venytettynä eli hattu pitää pukea voimalla sopivan suuren (ja muotoisen) kiinteän esineen ylle. Itse käytin käsipainoa, jossa on irrotettavat painolevyt, eli sen ulkomittoja pystyi säätelemään.
 
Viimeksi muokattu:
@Beerfect
OK, temppu tuokin. Jokainen päättäköön itse miten tekee.
Anyhow koska tilasin kahta kokoa niin ei ole tarvetta kokeilla sinun temppua koska se isompi on just perfekt.
 
Back
Top