Merivoimien kehitysnäkymät

Pidättekö mahdollisena että Hämeenmaa luokan voisi muuntaa emäaluksiksi näille?
Nämä tekevät kaikkea mitä meriliikenteen suojaus vaatii, Hämeenmaa luokan ilmatorjunta kykyä voi myös lisätä.

navy-drone-boat%5B1%5D.jpg



http://en.wikipedia.org/wiki/Fleet-class_unmanned_surface_vessel




 
"Hankintoja lyötiin sikäli laimin, että ostettiin myös hyödytöntä ja kallista kalustoa."
Mielestäni homma kulminoituu tuohon aika hyvin. Ostettiin kaksi panssarilaivaa. Toivon että nyt ollaan viisaampia. Mitä meriliikenteen häiritsemiseen tulee niin kyseessä on Act of War johon voidaan vastata voimalla. Tarkoittaa se sitten vaikka suomen lahden sulkemista meritorjunta ohjuksilla ja alusten haltuun ottoa mikäli se on meidän resursseilla mahdollista. Joka tapauksessa jos meriliikenne priorisoidaan noin tärkeäksi niin siinä ei ne pari, kolme, neljä korvettia ja neljä ohjusvenettä sitten riitä lähellekään.

Ja jos rakennetaan saattajalaivasto joudutaan tilanteeseen jossa naapuri ajaa panssariprikaatilla pääkaupunkiin kenenkään kykenemättä enempiä estelemään. Tasapainoisen puolustuksen rakentaminen on todella hinnakasta hommaa. Meikäläisellä rahoitustasolla kokonaisuuteen jää väistämättä karmaisevia aukkoja.
 
Ja jos rakennetaan saattajalaivasto joudutaan tilanteeseen jossa naapuri ajaa panssariprikaatilla pääkaupunkiin kenenkään kykenemättä enempiä estelemään. Tasapainoisen puolustuksen rakentaminen on todella hinnakasta hommaa. Meikäläisellä rahoitustasolla kokonaisuuteen jää väistämättä karmaisevia aukkoja.

Itse katson että uusi teknologia tekee meripuolustuksesta helpompaa ja halvempaa.
 
Myön Pansioissa voisi olla potentiaalia miehittämättömien laitteiden operointiin, miinojen määrä tulee putoamaan niiden älyn kasvaessa joten tässä olisi järkevää uutta käyttöä hyvällä hinta-laatusuhteella.
 
Ja jos rakennetaan saattajalaivasto joudutaan tilanteeseen jossa naapuri ajaa panssariprikaatilla pääkaupunkiin kenenkään kykenemättä enempiä estelemään. Tasapainoisen puolustuksen rakentaminen on todella hinnakasta hommaa. Meikäläisellä rahoitustasolla kokonaisuuteen jää väistämättä karmaisevia aukkoja.

Näinhän se valitettavasti on. Joka tapauksessa joudutaan tekemään kompromisseja olemassa olevien resurssien puitteissa. Maavoimat kuittenkin lienevät meillä parhaimmassa kuosissa toimintamahdollisuuksiltaan.... Itse näen kyllä parempana sen 3-4+4 alusta merivoimilla kuin 0+4 alusta... jotain niillä tekee. On sitten eri asia, miten kauan. Tilanne on hankala... mikäli tuo merenkulun suojaus ( mikä on enemmän kuin pelkkää saattamista ) laiminlyödään kokonaan jaa satsataan vain ja ainoastaan maa- ja ilmavoimiin, niin voidaan olla jonkin ajan päästä tilanteessa, missä panssareita ja lentokoneita on, mutta niitä ei enää saada liikkeelle... Siksi sitä mereenkulun suojausta tarvitaan. Se ei ole itsetarkoitus vaan kokonaisuuden toimivuuden kannalta tärkeää tukevaa toimintaa...
 
Jos USN menee tähän ja yksi iso peruste on säästöjen hakeminen niin en näe miksi se ei koskisi meitä.
Parempi että laivasto ei ryssi tätä uudelleen rakentamistaan, meidän resusseilla on rakennettavissa järkevää ja toimivaa.

The “X-Class” is a small, non-standard class of systems capable of supporting SOF requirements and MIO missions. It provides a “low-end” Intelligence, Surveillance, Reconnaissance (ISR) capability to support manned operations and is launched from small manned craft such as the 11m Rigid Inflatable Boat (RIB) or the Combat Rubber Raiding Craft (CRRC).

• The “Harbor Class” is based on the Navy Standard 7m RIB and is focused on the MS Mission, with a robust ISR capability and a mix of lethal and non-lethal armament. The “Harbor Class” USV can be supported by the majority of our Fleet, since it will use the standard 7m interfaces.

• The “Snorkeler Class” is a ~7m semi-submersible vehicle (SSV) which supports MCM towing (search) missions, ASW (Maritime Shield) and is also capable of supporting special missions that can take advantage of its relatively stealthy profile.

• The “Fleet Class” will be a purpose-built USV, consistent with the handling equipment and weight limitations of the current 11m RIB. Variants of the Fleet Class will support MCM Sweep, Protected Passage ASW, and “high-end” Surface Warfare missions.

http://www.navy.mil/navydata/technology/usvmppr.pdf
 
Ville Vänskää lainaten: "Jos resurssit eivät riitä, pitää muuttaa tehtäviä"

Tuohan on suomessa jo maantavaksi muodostunut asia joten ei mitään uutta auringonalla. "ai ei saa miljardia ja neljää monitoimi alusta, no ei meriliikennettä mitään uhkaa.." Näitähän on veivattu vuosi kymmeiä vähän jokaisen puolustushaaran kohdalla, kun ei ole rahoitusta, ei saada välineitä niin hommahan ratkeaa muuttamalla uhkakuvia... Samalla lailla se toimii maa- ja ilmavoimissakin. Kahtokaa vaan kun tulee hävittäjä hankita eteen niin uudet koneet ovat vähintäänkin niin tehokkaita että määrä voidaan tiputtaa puoleen jopa kolmannekseen. Maavoimilla menee kalustoa poistoon iso määrä myös ja siellä tulee sama litannia. Ei tarvita kuin se yksi mekanisoitu pataljoona joka taistelee hangosta, petsamoon 24/7. merivoimatkint tulevat pärjäämään sillä yhdellä tai kahdella hämeenmaan kokoluokan aluksella.
 
AKT/AKV aluksia on kaksi. Ensimmäinen nopeammassa ja toinen vähän vähemmän nopeassa valmiudessa. Periaatteessa virka-aikana todellinen määrä voi olla huomattavasti suurempi.
 
Lainattu Ilta-Sanomista viime vuodelta.

Suomen Merivoimilla on aina valmiudessa alus, joka lähtee tunnistamaan tuntemattomia aluksia viimeistään neljä tuntia käskystä.

Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, että Merivoimilla on niin sanotun AKT 1 -aluksen (alueellisen koskemattomuuden turvaaminen) lisäksi tukena AKT 2 -alus, jonka pitää kyetä lähtemään tunnistustehtävälle viimeistään puoli vuorokautta käskyn jälkeen. HS:n mukaan tällä viikolla AKT 1 -aluksena toimii miinalaiva Hämeenmaa ja AKT 2 -aluksena miinalaiva Uusimaa.

HS:n mukaan normaalisti vain yksi alus valvoo Suomen merirajoja, mutta viime viikolla molemmat alukset olivat merellä.

- Kai se voidaan sanoa, että viime viikolla merellä olivat molemmat alukset, Hämeenmaan päällikkö Jarmo Holopainen kertoo HS:lle.

Merivoimien mukaan kyse ei ollut valmiuden nostamisesta vaan toiminnan tehostamisesta.


___________________________________________________________________________

Eihän se valmius- ja valvontakyky mihinkään katoa, vaikka niitä laivoja olisikin vain kolme.

Yksi on valmiudessa, toinen on varalla ja kolmas voi olla vaikka koulutuspurjehduksella. Kahden laivan tarvitseminen samaan aikaan tehtävälle normaalioloissa on poikkeuksellista. Jos alukset loppuisivat kesken, on edelleen käytettävissä ja valmiudessa PV:n pienempiä aluksia ja Rajavartiolaitoksen aluksia. Lisäksi toki on mahdollisuus edetä nopeasti tunnistamaan aluksia ilmasta käsin.

Varsinaisesti tilanne ei siis muutu nykyisestään, vaikka alusmäärät laskevatkin tulevaisuudessa. Siellä on edelleen se kaksi alusta valmiudessa ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä laivaston suuremmat alukset.

Miettikää sitä aikaa kun Pohjanmaa oli mukana.

Jos Pohjanmaa oli koulutuspurhejduksella ja Hämeenmaa ja Uusimaa valmiudessa, oliko siellä vielä samaa kokoluokkaa olevia vara-aluksia? Ei ollut.

Nyt kun Pohjanmaa ei ole edes enää laivaston mukana, niin siellä päivystää joku pienempi alus, jos toinen suuremmista menee vaikkapa telakalle.

Sama olisi monitoimialusten kohdalla. Monitoimialus 1 olisi koulutuspurjehduksella, MTA 2 ja MTA 3 olisivat valmiudessa.
 
Valvonta- ja koulutuskyky ei katoa mihinkään, ei sellaista ole väitetty. Heikkenee hiukan. Mun pointtini on, että se merenkulkukoulutus, mitä laivastomme henkilökunta tarvitsee, voidaan hyvin järjestää Itämerellä. Silloin se alus on myös kesken sen koulutuspurjehduksen käytettävissä, tilanteen niin vaatiessa, muuhunkin. Yhdessä mielessä monitoimisuutta... Jos yksi alus on Tanskan salmien toisella puolella, on se poissaoleva resurssi... Sitä ei voi sieltä käsin silloin käyttää mihinkään muuhun...
Tietty, onhan se hienoa seilata Atlantilla, oikealla merellä... mutta mitä lisäarvoa se tuo laivastolle.... Todennäköisesti noita pitempiä purjehduksia jatketaan tulevaisuudessakin, pitäähän meriupseerien ja kadettien päästä näkemään maailmaa. En vain näe siinä mitään lisäarvoa maaanpuolustukselle...
 
"Hankintoja lyötiin sikäli laimin, että ostettiin myös hyödytöntä ja kallista kalustoa."
Mielestäni homma kulminoituu tuohon aika hyvin. Ostettiin kaksi panssarilaivaa. Toivon että nyt ollaan viisaampia. Mitä meriliikenteen häiritsemiseen tulee niin kyseessä on Act of War johon voidaan vastata voimalla. Tarkoittaa se sitten vaikka suomen lahden sulkemista meritorjunta ohjuksilla ja alusten haltuun ottoa mikäli se on meidän resursseilla mahdollista. Joka tapauksessa jos meriliikenne priorisoidaan noin tärkeäksi niin siinä ei ne pari, kolme, neljä korvettia ja neljä ohjusvenettä sitten riitä lähellekään.
Ei meriliikenteen suojausta kannata väheksyä. Usein tuntuu, että suomalaisilla ei ole minkäänlaista käsitystä miten elintärkeää meriliikenne meille on.

Georgian ja Ukrainan varsinaisia maasotia edelsi pitkä hybiridivaihe johon kuului hyvin olennaisena osana talouskomponentti. Georgiaa kuritettiin tuontikielloilla ja Ukrainan kaasuhanoja on väännetty kiinni, kun vastapuoli on venkoillut vastoin Venäjän isällisiä ohjeita ja määräyksiä. Venäjä on voinut toimia näin ilman suurta vastustusta, koska ennen kuin ampuminen alkaa, ei heikompi osapuoli halua millään lailla eskaloida tilannetta.

Suomen taloutta olisi erittäin tehokas haavoittaa sulkemalla tai häiritsemällä meriliikennettä. Pelkästään uhkaus tästä nostaa rahteja ja saa osan varustamoista siirtymään muille vesille. Tässä tilanteessa tarvitsee näyttää lippua merellä, eikä maalta ammuttava MTO-salvo ole mitenkään realistinen vaihtoehto.
 
Ei meriliikenteen suojausta kannata väheksyä. Usein tuntuu, että suomalaisilla ei ole minkäänlaista käsitystä miten elintärkeää meriliikenne meille on.

Georgian ja Ukrainan varsinaisia maasotia edelsi pitkä hybiridivaihe johon kuului hyvin olennaisena osana talouskomponentti. Georgiaa kuritettiin tuontikielloilla ja Ukrainan kaasuhanoja on väännetty kiinni, kun vastapuoli on venkoillut vastoin Venäjän isällisiä ohjeita ja määräyksiä. Venäjä on voinut toimia näin ilman suurta vastustusta, koska ennen kuin ampuminen alkaa, ei heikompi osapuoli halua millään lailla eskaloida tilannetta.

Suomen taloutta olisi erittäin tehokas haavoittaa sulkemalla tai häiritsemällä meriliikennettä. Pelkästään uhkaus tästä nostaa rahteja ja saa osan varustamoista siirtymään muille vesille. Tässä tilanteessa tarvitsee näyttää lippua merellä, eikä maalta ammuttava MTO-salvo ole mitenkään realistinen vaihtoehto.
En minä sitä väheksy. Itse hyväksyisin sen että pv budjetti olisi vaikka kolminkertainen. Poliitikot sitä väheksyvät samoin kuin suurin osa kansasta. Täällä kun tulee puhetta pv:n rahoituksesta niin siinä on heti vastakkain vähintäänkin vanhustenhoito ja usein vielä lapset, nuoret, sairaat, jne. Tosiasia on kuitenkin että se merisaarto iskee noihin ryhmiin kaikkein kipeimmin. Siinä on tuonti banaanien loppuminen kaupanhyllyltä pienin murhe. Sama se on kaikissa muissa puolustushaaroissa. Kun kriisi tulee on myöhäistä kouluttaa miehiä ja ruveta tilailemaan aseita. Ne pitää olla kunnossa rauhanaikana, niihin pitää silloin panostaa ja niihin pitää panostaa sen verran että niillä voidaan vastata niihin uhkiin jotka ovat järjellisesti mahdollista torjua. Meille on aina ollut uhka että naapuri loukkaa suomen suvereniteettia niin silloin siihen pitää varautua. Jos uhkakuvissa todetaan että me emme pärjää puolenvuoden reserveillä joita meillä varastoissa on vaan laiva väylät on saatava pidettyä auki jokaisessa tilanteessa niin siinä ei miljardi riitä. Jos se ei riitä niin sitten sitä fyffeä on kaivettava vaikka seinistä että riittää. Sama se on noilla muilla puolustushaaroilla. Maavoimat pystyvät vielä hoitamaan yhtä tehtävää lukuun ottamatta sille annettut tehtävä. Ilmavoimat pystynevät myös jos niiden tehtävä on tappioiden tuottaminen. Ilmanherruuden hankkiminenhan isossa mittakaavassa ja koko valtakunnan alueellahan ei ole varmaankaan ollut milloinkaan niiden tehtävä eikä ne siihen olisi pystyneetkään. Takaisin merivoimiin niin haluan sanoa että vaihtoehtoja on kaksi, joko tehtävien muuttaminen tai rahoituksen lisääminen merkittävästi merivoimille.
 
Onneksi minun ei tarvitse miettiä mitä sotatilanteessa tarvitaan, kun sellaista ei koskaan tule. Harmi jos tuotin pettymyksen sinulle, jos sellaisesta unelmoit, mutta veikkaan että kukaan normaali ihminen ei sellaisesta unelmoi. Äläkä jaksa edes väittää mistään mahdollisuuksista. Voitan lotoss pääpotin 10 kertaa todennäköisemmin kuin tämä maa joutuu sotaan ja maailmassa on rauhakin ennen sitä.
Suosittelen että lisäät tämän allekirjoitukseesi, niin ei tarvitse joka kerta kirjoittaa erikseen, sen verran paljon tunnut tuota toistelevan.

Meillä on ilmainen koulutus ja se vaatii rahoja.
:D
 
Se kyky osallistua kriisinhallintaan ei vaadi muuta kuin sen verran tehokkaan ilmastoinnin (/koneiston jäähdytyksen/kylmävarastojen laitteet) että toiminta onnistuu tropiikissa siinä kuin selkämerelläkin. Ja tietysti sen verran kokoa ja merikelpoisuutta että sinne tropiikkiin pääsee. Muuten pieni reality check aiheessa lienee paikallaan itse kullekin.

Operaatio Atalantaan on osallistunut (wikipedian mukaan; mittaluokka pitää vaikka ei ihan kaikki oikein olisikaan) 71 alusta, joista 7 pienempiä kuin Pohjanmaa. Käytän vertailussa standardiuppoamaa silloin kuin lukuja on annettu eri tilanteille.

Pienin osallistunut alusluokka on Stockholm-luokka, 380 tonnia ja 50. Nämä muistaakseni rahdattiin paikalle erikoislaivan kyydissä, joten voinemme pitää näitä jo epäkäytännöllisen pieninä, vaikka onnistuivatkin tositilanteessa pysäyttämään merirosvot ja pidättämään nämä.

Seuraavaksi pienin on D'Estienne d'Orves-luokka, 1100 tonnia, 80 metriä. Nämä valmistettiin kylmän sodan aikana suto-saattajiksi yhtälailla rannikolle kuin avomerelle. Näiden aika on loppumassa, mutta ovat edelleen hyvä esimerkki siitä mitä tähän kokoon saa tehtyä.

Viimeinen esimerkkini on Descubierta-luokka, 1233 tonnia ja 88,8 metriä. Tämä on myös kylmän sodan aikainen alusluokka, mutta aseistukseltaan edellistä monipuolisempi.

Nämä siis esimerkkeinä fregattia/hävittäjää (ja Pohjanmaata ;)) pienemmistä aluksista, joilla todistettavasti on pystytty osallistumaan kriisinhallintaoperaatioon. Mikään näistä ei tietenkään käy MTA2020-alukseksi, enkä ole yrittänyt sellaista edes ehdottaa. Kun vielä huomataan, että näillä ei ole miinalaivan miinoituskykyä, niin voidaan vetää se johtopäätös jonka haluan kaikkien tästä viestistä huomaavan:

Kotimaan puolustuksen tehtävät vaativat tekemään MTA2020:sta isomman laivan kuin kriisinhallinta!
 
"Hankintoja lyötiin sikäli laimin, että ostettiin myös hyödytöntä ja kallista kalustoa."
Mielestäni homma kulminoituu tuohon aika hyvin. Ostettiin kaksi panssarilaivaa. Toivon että nyt ollaan viisaampia.

Panssarilaivat ostettiin 20-luvulla...tai no, osa investoinneista tehtiin 30-luvun alussa.
 
Panssarilaivat ostettiin 20-luvulla...tai no, osa investoinneista tehtiin 30-luvun alussa.
Monessa paikassa on vain kirjoiteltu että jos ne rahat mitä niihin laitettiin oltaisiin ohjattu toisin niin talvisodassa olisi voinut olla jakaa muutakin kuin kokardi ja vyö. Olisi sillä ainakin muutaman lentokoneen saanut.
 
Monessa paikassa on vain kirjoiteltu että jos ne rahat mitä niihin laitettiin oltaisiin ohjattu toisin niin talvisodassa olisi voinut olla jakaa muutakin kuin kokardi ja vyö. Olisi sillä ainakin muutaman lentokoneen saanut.

Monessa paikassa on kirjoiteltu kaikenlaista kökköä. Panssarilaivat ja neljä ensimmäistä sukellusvenettä hankittiin v. 1927 laivastolain myöntämillä varoilla. Rahat ei tosin riittäneet ihan kokonaan joten niitä paikkailtiin myöhemmin merivoimien normaalibudjetista. Maavoimat eivät menettäneet panssarilaivojen vuoksi pennin latia. Eihän maavoimat pystyneet edes käyttämään kaikkia heille myönnettyjä hankintavaroja! Itse asiassa laivastoltakin jäi talvisotaa ennen käyttämättä saattoaluksiin budjetoitu rahaerä. Tämä oli suuri vahinko, sillä saattoalukset olisivat tehneet panssarilaivoista paljon käyttökelpoisempia.
 
Back
Top