Mikä sinusta teki kiinnostuneen sotimisesta?

Lisään vielä sen verran että tulihan mulle se Siivet -lehtikin jonkin aikaa. Airfixin ja Rewellin koottavia mulla oli huippuaikana jotain 130 ! Isä teki huoneen seinälle sellaisen reikävanerin jossa maaston värejä ja siihen tauluun koneet sai koukuilla kiinni. Niitä on vieläkin mökillä laatikoissa noin ehkä 30-40 kpl säilöttynä.

Minullakin hyllyt ja kaapit oli täynnä Airfixin, Revelin ja muutaman muun valmistajan pienoismalleja - Tamiyan pienoismalleja oli vain jokunen, ne olivat jo 70- ja 80-luvulla varsin hinnakkaita. Parhaimmillaan pienoismalleja taisi olla lähemmäs 60 kipaletta, joista erilaisia panssarivaunuja tai puolitelavaunuja tms. oli reilut 20. Tätä panssariarmeijaa täydensi useampi sata sotilasta, taisin olla jo tuolloin NATO-viruksen tartuttama, koska joukossa oli paketillinen NATO-sotilaita.

vlad
 
Meidän suvussa on tuo militanttigeeni. Isä vanha kappari, setä vanha kappari, veli kappari... Itse tulin kaapista ulos 5v. ikäisenä kun pääsin istumaan Fouga Magisterin ohjaamoon. Muuten sama kuvio kuin muillakin. Pienoimallit ja muovisoltut jne. Samoja kirjojakin olemme näemmä lukeneet.

Joskus sitä on tullutkin ajateltua, että MIKSI? Mikä laittaa ihmisen näin toimimaan...?
 
Itse olen aina ollut kiinnostunut. Eka niistä stryroksipienoislentokoneista, sit muovisotilaat, lentokonemallit yms muut mallit, sit toinen maailmansota kirjasarja.... ja lukemattomat muut sotakirjat. En ole ikiinä itseäni sotahulluna pitänyt tai tappamisesta fantasioinut. Vaan enemmän sotatekekniikka kiinnostanut, kuinka eri tankit, lentokoneet yms toimii.
 
Kai sitä taustalla vaikutti isoisän kertomat sotajutut joita kuuntelin mielelläni jo palosammuttimen kokoisena. Isäukko opetti minut lukemaan korkkareilla. Muovisotilailla leikittiin hiekkalaatikolla naapuruston muiden poikien kanssa. Kalustotietämys lisääntyi koottavien rakennussarjojen myötä (Airfix, Revell, Matchbox, Tamiya). Joppe Karhusen tuotantoa tuli luettua jo ala-asteiällä. Tuntematon Sotilas muistaakseni yläasteelle siirryttäessä. Yleissivistykseen kuului myös Eddy Bauerin kirjasarja toisesta maailmansodasta. Teininä tuli sitten tietokoneella mätettyä lentosimulaattoreita ja sotastrategiaa (erit. Steel Panthers -sarja). Tätä nykyä luen yhä mielelläni sotahistoriaa. Ajoittain tulee vielä rakenneltua myös lentokoneiden pienoismalleja kirjahyllyn koristeeksi. DVD-kokoelmaa kartuttelen aktiivisesti teemaelokuvilla.
 
Kyllä tuli pikkupoikana luettua Kansa Taisteli-lehtiä aika moneen kertaan.
Ei ne minua sodasta saaneet pitämään eikä sotilasta tehneet, mutta opettivat sen tosiasian, jota edellisessä viestissäni yritin esiintuoda.
 
Nousee aika vahvasti esiin tämä kirjasarja monella. Itse asiassa ei ole pitkä aika, kun luin omani.
Piirretyt kuvat sotakalustosta tietoineen ovat hienoja edelleen, se vetosi ainakin minuun kaiken muun ohella. Silloin ei ollut netin ihmeellistä maailmaa, vaan tämä taisi olla kattavin, jos halusi aiheesta tietoa.

020c5dbf5e7ea70fdf935679f8f69-m.jpg


Tämän kuitenkin luin ensin. Muistan vielä tuoksunkin :)

2048619084.jpg
 
Tuo Toinen Maailmansota oli kova sana aikoinaan. :)
 
Nousee aika vahvasti esiin tämä kirjasarja monella. Itse asiassa ei ole pitkä aika, kun luin omani.
Piirretyt kuvat sotakalustosta tietoineen ovat hienoja edelleen, se vetosi ainakin minuun kaiken muun ohella. Silloin ei ollut netin ihmeellistä maailmaa, vaan tämä taisi olla kattavin, jos halusi aiheesta tietoa.

020c5dbf5e7ea70fdf935679f8f69-m.jpg


.............

Omassa kirjahyllyssä on tuo ollut jo pitkään ja tarkkaan luettuna. Perinpohjainen esitys ilman poliittista väritystä.
 
Omassa kirjahyllyssä on tuo ollut jo pitkään ja tarkkaan luettuna. Perinpohjainen esitys ilman poliittista väritystä.
Kyllä.
Neuvostoliiton vaiteliaisuus omista todellisista menetyksistään/mokailustaan pistää kuitenkin silmään itärintaman tapahtumissa. Usein uskottavimpana lähteinä saksalaisten tiedot.
 
Sota ja sodankäynnin tutkiminen alkaa jokaisella pojalla uteliaisuuden pohjalta ja harrastuksena. Ei siltä voi välttyä yksikään. Kuten kaikki muut tutkinnan kohteet, se on ensikertalaiselle tuntematonta aluetta, ei sen monimutkaisempaa. Olennaisempaa on sen sijaan kysyä että mikä pitää yllä sitä kiinnostusta. Onko se vain mielekäs harrastus ja ulkoaopettelun kohde? Vai onko taustalla joitain vakavampia ajatuksia, huolia, pelkoja tai motiiveja? Onko sota loputon älyllinen haaste sen lopullisen sotakeinon löytämiseksi, jolla varmistetaan oman heimon turvallisuus nyt ja ikuisesti? Kun minä näen jonkun kuvan vanhasta panssarivaunusta tai pommikoneesta niin minua ei kiinnosta juurikaan se. Nykyään olen hieman kiinnostuneempi nykyaikaisten vehkeiden suorituskykynumeroista, ja yritän löytää tuntumaakin niille. Toinen loputon mielenkiinnon kaivo on epäsymmetrinen tai epätavallinen sodankäynti, joka meille suomalaisille on melkein pakollinen oppiaine. Kun kaikki on yhteydessä kaikkeen niin hulluuden ja logiikan raja hämärtyy kun tapahtumia aletaan manipuloimaan mahdollisimman älykkäällä tavalla vihollisen pään menoksi. Ammutaanko vihollisen sotilas, tämän upseeri, vai ammutaanko sittenkin heidän soppatykkiä? Mikä on loogisin valinta ja miksi enää ei naureta sille jämäsotilaalle joka epäröiden ehdotti soppatykin ampumista?

Sodankäynti on äärimmäinen, kaikenkattava ja ihmisläheinen tutkimuskohde. Sota on suuri ja lähtemätön osa ihmisen historiaa. Miten sitä voi olla tutkimatta ja ajattelematta, edes vähän, edes jostain näkökulmasta? Sota on se jonka syntymisen useimmat haluavat eniten välttää sen jälkeen kun ovat lopulta oppineet ettei varmoja keinoja ole, vaikka samalla muistetaan että epäsymmetrinen voi tarjota vaikka 100 keinoa joilla kääntää asetelma päälaelleen ja takaisin moneen kertaan. Joten siksi sotaa tutkitaan ja ajatellaan eniten. Sotaa ei voida ehkäistä jos sitä ei tunneta. Tämä on tietysti eri asia kuin raaka sotatietojen tai sotavälinetietojen pänttääminen.

Ihminen on vain (lajina) suuressa älyssään niin saatanan tyhmä ettei hän tajua ensimmäisen sotaleikin ensimmäisen minuutin aikana että kaikki minkä itse voi tehdä viholliselle niin se vihollinen voi myös tehdä yllättäen sen saman sinulle. Jotkut sisäistävät sen 10 vuoden jälkeen. Jotkut sisäistävät sen vasta kun ensimmäinen luoti viuhahtaa yllättäen oman pään ohi, tai kun luoti on sisäistetty omaan jalkaan. Jotkut eivät sisäistä koskaan. Jos itse pystyy ampumaan aivot pellolle siitä pienestä pisteestä joka on 300m päässä, eli vihollisen sotilaasta, niin se pieni piste pystyy tekemään myös saman sinulle. Sitten myöhemmin istutaan kädet vapisten rööki kourassa sairaalan sängyn reunalla tai terapiatilan odotushuoneessa ja mietitään että oliko tämä kaikki nyt sen arvoista, ellei olla kuolaavana vihanneksena... Olettaen siis että mitään psyykkistä jälkihoitoa edes yritetään pakottaa taistelusta selvinneelle. Voit opiskella ja harjoitella sodankäyntiä intohimolla vaikka 20 vuotta mutta tosiasia on se että elämä voi päättyä yhteen ohjukseen tai tykistökranaattiin ennen kuin laukaustakaan pääsee ampumaan, tai pahempaa, siitä voi selvitä hengissä. Mikseivät kädet voi vapista kauhunsekaisesta helpotuksesta etukäteen? Eikö olisi kätevämpää säästää kaikkien aikaa, rahaa, materiaalia ja vaivaa, ja hypätä samantein PTSD-vaiheeseen? Mikään pakkohan ei tietenkään ole. Tämä siis vain kaikille sotajuopoille maailmanlaajuisesti. Autan minä silti ketä tahansa PTSD:n saamisessa, ihonväriin ja kansalaisuuteen katsomatta, joko kirjoittamalla tappiohenkistä tekstiä tai kantamalla materiaalia etulinjaan puolustusjoukoille. Valitettavasti sotajuoppous on uusiutuva luonnonvara sitä mukaa kun uutta, nuorta ja tietämätöntä ihmistä pukkautuu tähän maailmaan. Suuri PTSD-projekti ei ole koskaan valmis.
 
Sota ja sodankäynnin tutkiminen alkaa jokaisella pojalla uteliaisuuden pohjalta ja harrastuksena. Ei siltä voi välttyä yksikään. Kuten kaikki muut tutkinnan kohteet, se on ensikertalaiselle tuntematonta aluetta, ei sen monimutkaisempaa. Olennaisempaa on sen sijaan kysyä että mikä pitää yllä sitä kiinnostusta. Onko se vain mielekäs harrastus ja ulkoaopettelun kohde? Vai onko taustalla joitain vakavampia ajatuksia, huolia, pelkoja tai motiiveja? Onko sota loputon älyllinen haaste sen lopullisen sotakeinon löytämiseksi, jolla varmistetaan oman heimon turvallisuus nyt ja ikuisesti? Kun minä näen jonkun kuvan vanhasta panssarivaunusta tai pommikoneesta niin minua ei kiinnosta juurikaan se. Nykyään olen hieman kiinnostuneempi nykyaikaisten vehkeiden suorituskykynumeroista, ja yritän löytää tuntumaakin niille. Toinen loputon mielenkiinnon kaivo on epäsymmetrinen tai epätavallinen sodankäynti, joka meille suomalaisille on melkein pakollinen oppiaine. Kun kaikki on yhteydessä kaikkeen niin hulluuden ja logiikan raja hämärtyy kun tapahtumia aletaan manipuloimaan mahdollisimman älykkäällä tavalla vihollisen pään menoksi. Ammutaanko vihollisen sotilas, tämän upseeri, vai ammutaanko sittenkin heidän soppatykkiä? Mikä on loogisin valinta ja miksi enää ei naureta sille jämäsotilaalle joka epäröiden ehdotti soppatykin ampumista?

Sodankäynti on äärimmäinen, kaikenkattava ja ihmisläheinen tutkimuskohde. Sota on suuri ja lähtemätön osa ihmisen historiaa. Miten sitä voi olla tutkimatta ja ajattelematta, edes vähän, edes jostain näkökulmasta? Sota on se jonka syntymisen useimmat haluavat eniten välttää sen jälkeen kun ovat lopulta oppineet ettei varmoja keinoja ole, vaikka samalla muistetaan että epäsymmetrinen voi tarjota vaikka 100 keinoa joilla kääntää asetelma päälaelleen ja takaisin moneen kertaan. Joten siksi sotaa tutkitaan ja ajatellaan eniten. Sotaa ei voida ehkäistä jos sitä ei tunneta. Tämä on tietysti eri asia kuin raaka sotatietojen tai sotavälinetietojen pänttääminen.

Ihminen on vain (lajina) suuressa älyssään niin saatanan tyhmä ettei hän tajua ensimmäisen sotaleikin ensimmäisen minuutin aikana että kaikki minkä itse voi tehdä viholliselle niin se vihollinen voi myös tehdä yllättäen sen saman sinulle. Jotkut sisäistävät sen 10 vuoden jälkeen. Jotkut sisäistävät sen vasta kun ensimmäinen luoti viuhahtaa yllättäen oman pään ohi, tai kun luoti on sisäistetty omaan jalkaan. Jotkut eivät sisäistä koskaan. Jos itse pystyy ampumaan aivot pellolle siitä pienestä pisteestä joka on 300m päässä, eli vihollisen sotilaasta, niin se pieni piste pystyy tekemään myös saman sinulle. Sitten myöhemmin istutaan kädet vapisten rööki kourassa sairaalan sängyn reunalla tai terapiatilan odotushuoneessa ja mietitään että oliko tämä kaikki nyt sen arvoista, ellei olla kuolaavana vihanneksena... Olettaen siis että mitään psyykkistä jälkihoitoa edes yritetään pakottaa taistelusta selvinneelle. Voit opiskella ja harjoitella sodankäyntiä intohimolla vaikka 20 vuotta mutta tosiasia on se että elämä voi päättyä yhteen ohjukseen tai tykistökranaattiin ennen kuin laukaustakaan pääsee ampumaan, tai pahempaa, siitä voi selvitä hengissä. Mikseivät kädet voi vapista kauhunsekaisesta helpotuksesta etukäteen? Eikö olisi kätevämpää säästää kaikkien aikaa, rahaa, materiaalia ja vaivaa, ja hypätä samantein PTSD-vaiheeseen? Mikään pakkohan ei tietenkään ole. Tämä siis vain kaikille sotajuopoille maailmanlaajuisesti. Autan minä silti ketä tahansa PTSD:n saamisessa, ihonväriin ja kansalaisuuteen katsomatta, joko kirjoittamalla tappiohenkistä tekstiä tai kantamalla materiaalia etulinjaan puolustusjoukoille. Valitettavasti sotajuoppous on uusiutuva luonnonvara sitä mukaa kun uutta, nuorta ja tietämätöntä ihmistä pukkautuu tähän maailmaan. Suuri PTSD-projekti ei ole koskaan valmis.

Kirjoitat niin kuin sota olisi yksittäisten ihmisten suuri safari.
Joskus se on sitä voinut ollakkin, mutta ainakin nyky Suomessa se sota johon ihminen pakotetaan on isänmaan puolustaminen Venäjää vastaan. Siinä yksilön merkitys laskee, jopa muuttuu suuressa kuvassa merkityksettömäksi.
 
Itse en ole soturi vaan p*skahousu, mutta sotimisessa on aina kiinnostanut se "transformaatio" siviilistä sotilaaksi. Tulikaste ja kuolemanvaara. Miten sitä pystyy ihminen voittamaan kuolemanpelon, laittamaan tunteensa taka-alalle ja toimimaan tehokkaasti ääriolosuhteissa.

"Kaikki nyökyttivät päätään, vaikka heistä tuskin kukaan tiesi yhtään mitään siitä, mitä tuohon tulenavaukseen todella sisältyi. Jokainen heistä osasi ampua, mutta kukaan ei tiennyt, osaisiko kestää myös vihollisen tulen. Ensi kerran elämässään he todellakin punnitsivat itseään. Oli yksinkertaista vetää vyö sisään ja painaa sormilevyä, mutta vaikeata oli saada yliote kuolemasta, joka hiljaa kouristeli heidän mieltään vetäen heidän kasvonsa hieman koomillisen totisiksi."
 
En niinkään sotimisesta ole kiinnostunut, mutta nämä mobilisoinnit ja logistiikka sekä rakentaminen.
 
Tässä on myös sopiva sanonta: "You might not be interested in war...but war might be interested in you."
 
Ihan lapsesta asti kiehtonut. Muistan kun sain ensimmäisen Korkeajännityksen, niin olin ihan koukussa. Tein paljon koottavia ja dioraamoja, leikin sotaleikkejä pienillä sotaukoilla, olin kiinnostunut sotahistoriasta, tykkäsin sotaleffoista, pelasin sotapelejä tietokoneella ja lautapeleinä jne.. Yläasteellakin pidin esitelmän buurisodista. Jokin sodassa kiehtoo, eikä tämä ole minusta lähtenyt irti tänäkään päivänä.
 
Pienenä täsmentävänä jatkokysymyksenä voisi esittää, että ketä ei tympinyt palata kasarmille lomilta?
 
Tämä (vaikka näyttelijän sanomana) kylmää vieläkin selkäpiitä ja niin totta:


Tuumaakaan ei anneta tappelematta.
 
Omasta mielenkiinnon heräämisestä ei ole muistikuvia. En tule erityisen militaristisesta perheestä, sodasta puhuttiin joskus kun asia tuli esille, mutta ei ihaillen.
Lapsuuteen kuuluivat sotaleikit ja kirjat, jossain vaiheessa tekniikka oli se kiinnostavin asia.
 
Back
Top