Suomalainen sisu ja kestävyys, mikä on maamme todellinen kriisin sieto- ja toimintakyky

Itse laajentaisin kriisinkestävyyden käsitettä vähän laajemmalle.

Tuolla toisessa ketjussa väläyteltiin Suomessa olevan Tsaarin patsaan kaatamista. Jännittävää asiassa on se, että olen hiljattain törmännyt samaan ideaan ns. radikaalifeministisissä piireissä. Jos ei muuta, niin ainakin olen varma, ettei niitä kiinnosta hittojakaan tsaarien patsaat.

Eli ts. mielestäni voi myös väittää, että Kansalaisten kriisin sietokyky ei lopulta ole kovinkaan hyvä, jos Kansa järsii pettuleipää, mutta samalla seuraa sivusta Tsaarin patsaan kaatamista - ja sama sitten myöhemmin uudestaan, Mannerheimin patsaan kohdalla.

Satunnaisesti kadulla polvistuen, ties mille ideologialle.
 
Tuolla toisessa ketjussa väläyteltiin Suomessa olevan Tsaarin patsaan kaatamista.
Antaa sen Aleksanteri II patsaan vaan olla Senaatitorilla. Tsaari oli kuitenkin erittäin Suomi-myönteinen ja teki aloitteita joista suomalaiset vain hyötyivät matkalla kohti itsenäisyyttä.
Aleksanteri II elämään kannattaa perehtyä jos on ihan pihalla henkilöstä. Hänen murhaamisen jälkeen seuraavat johtajat vasta alkoi olla Suomea alistavia.
Suomalaisten resilienssi ei ainakaan ole Aleksanteri II patsaasta kiinni millään tavoin. Alex on osa Suomen historiaa, merkittävällä tavalla positiivisesti. :salut:
.
 
Antaa sen Aleksanteri II patsaan vaan olla Senaatitorilla. Tsaari oli kuitenkin erittäin Suomi-myönteinen ja teki aloitteita joista suomalaiset vain hyötyivät matkalla kohti itsenäisyyttä.
Aleksanteri II elämään kannattaa perehtyä jos on ihan pihalla henkilöstä. Hänen murhaamisen jälkeen seuraavat johtajat vasta alkoi olla Suomea alistavia.
Suomalaisten resilienssi ei ainakaan ole Aleksanteri II patsaasta kiinni millään tavoin. Alex on osa Suomen historiaa, merkittävällä tavalla positiivisesti. :salut:
.
Samaa mieltä, tässä merkittävimpiä uudistuksia:
"Säännöllinen valtiopäivätoiminta alkoi, suomen kieli sai virallisen aseman, kansakoululaitos perustettiin, maaseudulle luotiin kunnallishallinto, elinkeinovapaus toteutui ja Suomi otti käyttöön oman rahan."

 
.Suomalaisten resilienssi ei ainakaan ole Aleksanteri II patsaasta kiinni millään tavoin. Alex on osa Suomen historiaa, merkittävällä tavalla positiivisesti. :salut:
.

Ei se siitä kiinni ole, mutta patsaiden kaataminen avaa polkuja eri tahoille, eikä lopulta päättyne hyvin. Lopputulema voi sitten jo vaikuttaa siihen resilienssiin.

Ja Suomen historiaan vaikutti merkittävästi Pietari Suuri. JOS muistan oikein, niin Pietari käytti Suomea koealustana sille, miten yhteiskunta länsimaistetaan. Mutta voin myös muistaa väärin.
 
Ei se siitä kiinni ole, mutta patsaiden kaataminen avaa polkuja eri tahoille, eikä lopulta päättyne hyvin. Lopputulema voi sitten jo vaikuttaa siihen resilienssiin.

Ja Suomen historiaan vaikutti merkittävästi Pietari Suuri. JOS muistan oikein, niin Pietari käytti Suomea koealustana sille, miten yhteiskunta länsimaistetaan. Mutta voin myös muistaa väärin.
Pietari Suuri oli täysi mulkku.
 
.
Pietari Suuri oli täysi mulkku.

Joo, ja tosiaan saatan muistaa väärin. Joku tsaari laittoi alulle merkittävän yhteiskunnallisen muutoksen, joka todennäköisesti, ainakin osittain johti Suomen syntymiseen. Veikkaisin, ettei ollut kuitenkaan Aleksi. Mutta rönsyilee jo liikaa.

Pointti oli se, että kunhan pidetään patsaat paikoillaan ja muutenkin järki kädessä, ettei tarvitse hankkia polvisuojia, kylillä käydessään.
 
.


Joo, ja tosiaan saatan muistaa väärin. Joku tsaari laittoi alulle merkittävän yhteiskunnallisen muutoksen, joka todennäköisesti, ainakin osittain johti Suomen syntymiseen. Veikkaisin, ettei ollut kuitenkaan Aleksi. Mutta rönsyilee jo liikaa.

Pointti oli se, että kunhan pidetään patsaat paikoillaan ja muutenkin järki kädessä, ettei tarvitse hankkia polvisuojia, kylillä käydessään.
Pietareista kunniamaininnan ansaitsee ainakin läntinen Pietari, nimittäin Pietari Brahe, joka teki paljon työtä kehittääkseen Suomeksi nykyisin kutsuttua silloista Ruotsin valtakunnan itäosaa. Sai paljon hyvää aikaan ja myös yritti edistää suomen kielen asemaa.

En minäkään vanhoja patsaita lähtisi laittamaan nurin. Eri asia sitten puolipakolla tänne lähetetyt irstaan propagandistiset neukkupatsaat, joista maailmanrauhapatsas siirrettiinkin jo Kruununsillan vaatiman raitiovaunulinjatyön varjolla syvälle Helsingin kaupungin varaston pimeään nurkaan.
 
Todella hyviä ja mielenkiintoisia asioita noussut esille. Varautuminen, asioiden opettelu, itsensä haastaminen, yhteiskunta jne. Itse olen pyrkinyt lasten kanssa esimerkin kautta, pikku jutuissa, epämukavissakin näyttämään että kyllä se homma hoituu kun haluaa. Muistavat toivottavasti joskus että iskäkin teki niin kyllä minäkin osaan.
Tietävät kyllä että kylmässä ja märässä ei ole kivaa mutta kun haluaa niin onnistuu. Esim saunasta hankeen oli hauskaa kun olivat pieniä, periaatteessa sama kuin kesällä saunasta järveen mutta eri vuodenaika. Lumienkelit teen edelleen joka kerran kun onnistuu. Räntäsateessa haettiin poitsun mopoa kaupungilta kun ketjut sanoi poks ja rengas jumiin. Tytön polkupyörää talutettiin samaten räntäsateessa kun avain katkesi lukkoon. (Miten tuo räntäsade aina liittyykin kurjuuden maksimointiin...)
Liittyykö tämä sitten siihen kaivattuun miehen malliin, tiedä sitä. Voi olla. Muistan omasta lapsuudesta kokemuksia oman isän, pappojen, enojen kanssa. Liittyvät aina johonkin tiettyyn tekemiseen.
 
Todella hyviä ja mielenkiintoisia asioita noussut esille. Varautuminen, asioiden opettelu, itsensä haastaminen, yhteiskunta jne. Itse olen pyrkinyt lasten kanssa esimerkin kautta, pikku jutuissa, epämukavissakin näyttämään että kyllä se homma hoituu kun haluaa. Muistavat toivottavasti joskus että iskäkin teki niin kyllä minäkin osaan.
Tietävät kyllä että kylmässä ja märässä ei ole kivaa mutta kun haluaa niin onnistuu. Esim saunasta hankeen oli hauskaa kun olivat pieniä, periaatteessa sama kuin kesällä saunasta järveen mutta eri vuodenaika. Lumienkelit teen edelleen joka kerran kun onnistuu. Räntäsateessa haettiin poitsun mopoa kaupungilta kun ketjut sanoi poks ja rengas jumiin. Tytön polkupyörää talutettiin samaten räntäsateessa kun avain katkesi lukkoon. (Miten tuo räntäsade aina liittyykin kurjuuden maksimointiin...)
Liittyykö tämä sitten siihen kaivattuun miehen malliin, tiedä sitä. Voi olla. Muistan omasta lapsuudesta kokemuksia oman isän, pappojen, enojen kanssa. Liittyvät aina johonkin tiettyyn tekemiseen.
Eilen pojat valitteli puuhommissa kylmää. Oltiin sitten makkaran paistossa, niin totesin, että miettikääpäs isoisiä jotka olivat talvisodassa sen aikaisilla varusteilla ja niissä olosuhteissa..kovia äijiä sanoin..pojat yhteen ääneen..niin olivat ja loppui kylmästä valitus
 
Oma kokemus on etten hirveän huolissani ole edes nuoresta kaupunkilaissukupolvesta.

Jokunen vuosi sitten oltiin minä + naisystävä + meidän teinit viikko mökillä jossa ei ollut sähköä. Lähtötilanne oli että muutama nuori ei ollut koskaan edes hakannut halkoja. Parin päivän jälkeen tekivät ruokaa puuhellalla yms.

Olin ennakkoon huolissani kuinka nuoret viihtyy ilman digitaalisia välineitään. Mutta hyvinpä tuntuivat pärjäävän. Suorastaan hävettää tunnustaa että itsellä oli kaikkein pahimmat vieroitusoikeet somesta.
 
Tässä kun on itsekin villaan pukeutunut talvella niin saattaapi olla että olivat sarkavaatteeineen paremmin pukeutuneet kuin nykyihminen gore-muoviin jne.
Pukeutuminen talvella puuhommiin on kyllä vaikea laji. Gorea ei ole, mutta kahdet pitkät kalsarit, Svalan kinkkuverkko ja Ruskovillan merinot päällä, Acliman kinkkuverkko merino aluspaitana, joku brittiylijäämä tekninen t-paita välissä ja Graftin joku tekninen päällä. Siirtymää muutama kilometri mönkkärillä, niin hiihtopuvun takki metsurin takin alle. Pari kerrosta käsiin, jalkoihin ja päähän.

Oli itse asiassa ihan toimiva paketti, sahatessa tuli lämmin, mutta makkaran paistossa ja matkalla ei palellut.
 
Paksut villahousut ja päällä turvahousut,paitana paksu villapaita ja turvapusero,jalassa paksut villasukat ja turvasaappaat,näillä teen minä.
 
Jos ei kotona puhuta maanpuolustuksesta niin mistä nuoret saisivat kipinän tähän maanpuolustukseen? Isät eivät osta enää ilmakkoja pojilleen ja opeta ampumaan,isät eivät ole mukana maanpuolustus toiminnassa josta lapset saisi esimerkkiä,mitä muuta voi odottaa,kaveri aikanaan sanoi että velliperseys on periytyvää..
 
Tietysti täytyy huomioida että on paljon helpompi todeta, että maa on puolustamisen arvoinen kuin että tositilanteessa lähtisi toteamusta myös toteuttamaan.

Samoin kuin varautumisessa. On helppoa todeta että mieli kestää mitä vain mutta tositilanteessa huomaakin, että ei muuten kestänytkään.
 
Kyllä tämä maa on puolustamisen arvoinen, eri asia että onko Helsinki-johtoinen Suomi tätä maata.
Kyllä on. Kaikkea mitä tämän maan rajojen sisäpuolella on, pitää puolustaa. Vaikka omien korvien välissä ei siltä tuntuisikaan. Jos aletaan kategorisoimaan seutuja ja ihmisryhmiä puolustettaviin ja ei-puolustettaviin ollaan sellaisella tiellä että voidaan unohtaa koko koko ajatus Suomesta ja suomalaista.

Jätätkö satunnaisen punaviherfeministin tai ääripersun palavaan taloon jos voit asiaan itse vaikuttaa?
 
Back
Top