Suomen tieverkoston yksityistäminen

Pari vuotta sitten visioin autojen paikannustekniikasta seuraavaa: :)

Nyt kun saataisiin nopsaan käyttöön tämä autojen satelliittipaikannusjärjestelmä. Olisi tiedusteluorganisaatioilla helppo napsia terroristit/väärinajattelijat pois kuleksimasta. Tulevaisuudessa riittänee kun syöttää järjestelmään ajoneuvon rekisteritunnuksen, niin UCAV osaa lentää automaattisesti kohteeseen ja lukittaa ohjuksen maaliin.
http://maanpuolustus.net/threads/cy...ointi-virukset-dos-etc.1170/page-5#post-90177
 

Tai selvitetään isännän auton reitti ja "nytkytysanturi" puskuriin, josta saatavalla nytkytysintesiteettiluvulla voidaan päätellä, että mitä autossa puuhataan ja onko oma emäntä nytkytyksen kohteena. Ellei omaa mukana, niin siitä vaan veroluontoinen 200 Euron maksu jätkälle menemään ja jos kiistää maksuperusteen, niin katsastusmies lähetetään tarkkailtavan kotiin mammalle kertomaan, että nytkytysintesiteettianturin lukemat ovat siinä ja siinä karttaruudussa ja nytkytyksen kesto oli niin ja niin monta minuuttia, osallituitteko toimintaan, vai onko epäilyä ketä nytkytetään??!!! :)
JOO, SUOMI NOUSUUN ;)
 
http://yle.fi/uutiset/yle_paljastaa...smaksu_voitaisiin_kerata_autoilijalta/8821365
Yle paljastaa: Kolme mallia, joilla liikenteen asiakasmaksu voitaisiin kerätä autoilijalta
Liikenneministeriö esitteli maanantaina suunnitelman, jolla osa autoilun veroista kerättäisiin ns. asiakasmaksuna. Yle esittelee kolme vaihtoehtoa, joilla maksu voitaisiin kerätä. Maksun perimisen aloittaminen olisi periaatteessa mahdollista nopeastikin, sillä osa tekniikasta on jo olemassa

JOO! Näinhän se homma etenee!!! Katsokaa kohta2.
Tuosta puuttuu vaan tuo nytkytysanturi puskurista!!! Perkele, pitää alkaa hoitaa hoidot puistonpenkillä! :D
 
http://yle.fi/uutiset/bicycle_day_-pyorailypaiva_muistaa_lsdn_keksinytta_kemistia/8819591
Bicycle Day -pyöräilypäivä muistaa LSD:n keksinyttä kemistiä
Kemisti Albert Hofmann halusi lääkkeen, jolla saisi vauhtia verenkiertoon. Huhtikuun 19. vuonna 1943 sveitsiläinen päätti kokeilla LSD:tä ja lähti polkupyörällä kotiin. Kotimatkalla maailma ei ollut entisensä.

Tässäkö ratkaisu tulevaisuuteen, jottei joudu verottajan lypsettäväksi?? Perkele, kun olen joskus mennyt vannomaan, etten kuljeta kahta pyörää, ilman vähintään 110 Kw.n tehoa!!! Maailmasta tulee vaikea...
 
Jos bensa on eri hintaista eri huoltoasemilla, vääristää tämä asemien välistä kilpailua, ja kannustaa ihmisiä käymään tankkaamassa halvemmilla asemilla. Bensan hinnalla ei voida myöskään ohjata ruuhka-aikojen liikennettä ruuhka-aikojen ulkopuolelle kuten ruuhkamaksuilla.
Nyt siis totesit että käyttömaksu on eri asia kuin ruuhkamaksu. Meni perille. Hyvä. Onhan tänäkin päivänä ihmisiä jotka käyvät tankkaamassa Venäjällä ja sekin vääristää asemien välistä kilpailua. Miksi Venäjä ei verota samalla tavalla kuin Suomi? Miksi se ei ole ongelma? Postinumero on vain saman tapauksen hieman tarkennettu ratkaisu. Itse aikakysymykseen polttoainevero ei ota kantaa. Mikäli halutaan, että työssäkäyvät maksavat "huvistaan" enemmän ruuhkamaksua, niin se olkoon sitten haluttu olotila. Ei useimmat voi valita sitä moneltako tulee töihin. Ne jotka voivat tekevät sen jo, oli ruuhkamaksua tai ei.
 
En nyt vain ole unohtanut Ollilan työryhmän mietintöjä, ITS Finlandin aiheeseen liittyvää lobbausta ja esimerkiksi LVM:n ex-kansliapäällikön toimintaa Helptenin hallituksen jäsenenä.

Haluat siis sanoa: "Ei ole speksattu. Koko juttu josta kirjoitin, on tyrmätty jo aikoja sitten. Tässä nyt vähän tällee hysterisoin ja heiluttelen käsiäni."

TBMan tuossa jo liittikin keskusteluun uusia ideoita ajoseurantajärjestelmistä. Näissä esilletuoduissa ideoissa ei ainakaan minun nähdäkseni ole juurikaan mahdollisuuksia kyyläämiseen.

Täällä joku ehdotti polttoaineveron ja postinumeron mukaan suoritettavaa verotusta. Tuokin olisi parempi tapa kerätä veroja kuin nykyjärjestelmä.

Elektronisin välinein suoritettavan tiedonkeruun avulla pystyttäisiin verotusta muuttamaan paitsi kilometrimäärän, paikan ja ajoneuvotyypin, niin myös ajankohdan mukaan, millä olisi positiivinen vaikutus ruuhkien kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: krd
Haluat siis sanoa: "Ei ole speksattu. Koko juttu josta kirjoitin, on tyrmätty jo aikoja sitten. Tässä nyt vähän tällee hysterisoin ja heiluttelen käsiäni."

TBMan tuossa jo liittikin keskusteluun uusia ideoita ajoseurantajärjestelmistä. Näissä esilletuoduissa ideoissa ei ainakaan minun nähdäkseni ole juurikaan mahdollisuuksia kyyläämiseen.

Täällä joku ehdotti polttoaineveron ja postinumeron mukaan suoritettavaa verotusta. Tuokin olisi parempi tapa kerätä veroja kuin nykyjärjestelmä.

No, jos maanantaina vielä ministeri Soiniin liitetyssä lehtijutussa mainitaan "Liikenneverkon yksityistämiseen Soini ei ota suoraan kantaa mutta kirjoittaa, että "perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä ja kyttäämistä". Yksi keino sijoittajille kerätä tuottoja olisivat paikannukseen perustuvat tiemaksut." ei liene suurikaan ihme, että enemmän tai vähemmän reaaliaikainen valvonta tulee myös asiaa seuraavalle sivulliselle mieleen näin, vanhasta muistista - erityisesti kun asia on ponnahtanut pintaan parin eri liikenneministerin aikana.

Myös ITS-direktiivissä on speksattu satelliittipaikannus sekä RFID-tekniikka. Mobiilijärjestelmiä siinä ei mainita (joskaan en ole varma, onko ITS-direktiivi suoraan sovellettavissa tiemaksujen keräämiseen - Suomessahan tiemaksujen keräämistä kuitenkin puolustellaan älyliikenteen (t.s. ITS) osana).

Nuo OBD-porttisysteemit ovat tänään esille tulleita, itse tiedotustilaisuudessa Berner puhui uutisoinnin mukaan erilaisista mobiiliratkaisuista. Kiinteä (ajoittain luettava?) SIM-kortti ei vaikuta kovin "mobiiliratkaisulta".
Muuten, jos OBDII-porttiin laitetaan SIM-kortti tiemeksun veloitusta varten, voiko ulkomailla ajetuista kilometreistä velottaa Suomen km-maksun?

Polttoainevero + postinumero olisi ihan OK, mutta se ei mielestäni mitenkään edellytä nyt puheena olevaa tieverkon yhtiöittämistä. Minulta vain menee tämä yhtiöittämisen tarve hiukan ohi - eihän nykymallissakaan mikään estäisi rakentamasta tai kunnostamasta teitä velaksi, kuten yhtiömallin eduksi on muistaakseni tänään julkisuudessa mainittu. Ilmeisesti kyseessä on ensisijaisesti tarve siivota julkisen talouden velkaa piiloon pois valtion taseesta valtionyhtiön taseeseen valtionvelan EU-kriteerien täyttämiseksi (lue: kikka, joka ei puutu syihin vaan jika antaa hieman lisäaikaa jatkaa entisellä tiellä).

Muuten olen sitä mieltä, että nyt lausuntokierrokselle lähtevä liikennekaariesitys on ihan OK. Siinähän ei ole tästä yhtiöittämisestä/tiemaksuista vielä mitään puhetta.
 
Nuo OBD-porttisysteemit ovat tänään esille tulleita, itse tiedotustilaisuudessa Berner puhui uutisoinnin mukaan erilaisista mobiiliratkaisuista. Kiinteä (ajoittain luettava?) SIM-kortti ei vaikuta kovin "mobiiliratkaisulta".

SIM-kortti kuulostaa hyvinkin mobiiliratkaisulta, koska ilman sitä et saa yhteyttä mobiiliverkkoon.

Muuten, jos OBDII-porttiin laitetaan SIM-kortti tiemeksun veloitusta varten, voiko ulkomailla ajetuista kilometreistä velottaa Suomen km-maksun?

No jos niin välttämättä halutaan... Tässä vaiheessahan kaikki on vielä aikalailla auki.
 
Jos bensa on eri hintaista eri huoltoasemilla, vääristää tämä asemien välistä kilpailua, ja kannustaa ihmisiä käymään tankkaamassa halvemmilla asemilla. Bensan hinnalla ei voida myöskään ohjata ruuhka-aikojen liikennettä ruuhka-aikojen ulkopuolelle kuten ruuhkamaksuilla.

Käsittääkseni valtio saa nykyisin aivan saman verran verotuloja polttoainelitrasta vaikka kauppias myykin sen alennuksella. Ehkä arvonlisäveron osuus hieman pienenee halvemmalla myydystä, mutta toisaalta voidaan olettaa että kyseinen asema myy enemmän joten fiskaalinen euromäärä tuskin muuttuu kovinkaan paljoa isossa kuvassa.

Bensakauppiaan kykenevät ohjailemaan hintoja tunneittain ja tarvittaessa tiheämminkin. Muutamilla on ollut tapana näyttää aamuruuhkan aikaan mainoskylteissä erittäin halpaa hintaa kiireisille töihinsä menijöille. Idea on siinä että monetkaan eivät ehdi tankkaamaan kun jo muutenkin on myöhästymässä töistään. Mutta, halpa hinta kyltissä houkuttaa autoilijan tankkaamaan illansuussa kotimatkallaan. Ja, jokuset eivät huomaa enää sitä että päivän aikana hintaa on nostettu parikymmentä centtiä/litra..

Tämä edellinen vain ikään kuin esimerkkinä että jo nykyisellään voidaan tarvittaessa rahastaa myös aikaan perustuen. Ei tarvita välttämättä mitään seurantalaitteita..Kaiken lisäksi polttoaineen hinta on sama myös ulkomaalaisille autoille.

Byrokratiaa vähenee kun ei tarvita erikoisia (vain Suomessa käytössä olevia) laitteita, asennuksia, valvontaa, huoltoa, katsastusta jne. Riittää kun yksi ainoa henkilö liikenneministeriössä ilmoittaa pensakauppiaille veron prosenttiosuuden/polttoainenlitra niin asia tulee hoidettua koko Suomessa. Ja, aivan riittävän tasapuolisesti kaikkien kansalaisten osalta.
 
Haluat siis sanoa: "Ei ole speksattu. Koko juttu josta kirjoitin, on tyrmätty jo aikoja sitten. Tässä nyt vähän tällee hysterisoin ja heiluttelen käsiäni."

TBMan tuossa jo liittikin keskusteluun uusia ideoita ajoseurantajärjestelmistä. Näissä esilletuoduissa ideoissa ei ainakaan minun nähdäkseni ole juurikaan mahdollisuuksia kyyläämiseen.

Idea 1 on aika utopistinen. Yksityisesti omistetut autot kiellettäisiin ja kaikki ajaa vuokra-autoilla. Mahdollisuudet toteutumiseen...
Idea 2 on sama kuin satelliittiseuranta ilman reaaliaikaisuutta. Suurimmassa osassa Suomen nykyistä autokantaa ei taida tuollaisia portteja olla mikä artikkelissakin huomioidaan.
Ideaa 3 koskee sama ongelma kuin ideaa 2. Näissä molemmissa on myös se periaattellinen ongelma ettei mikään estä ajamasta autoa ilman tuollaista sim-korttia. Miten tätä valvotaan?

Eipä noiden päälle hirveästi voi mitään mielekästä visiota rakentaa. Etenkin kun Bernerin mukaan valmista pitäisi tulla jo kahdessa vuodessa!

Toisaalta koko maksujärjestelmä ei tunnu Berneriä kiinnostavan laisinkaan. Ilmeisesti se ei ole homman idea vaan sivujuonne. Koko yhtiöittämisen idea selviää Finavia-vertailuista ja se tuntuu olevan velkaelvytys jota ei tarvitse kutsua velkaelvytykseksi:
-Kun perustetaan Oy Tie Ab jonka taseeseen laitetaan 20 miljardin arvosta 'omaisuutta', sille ei ole mikään konsti hakea markkinoilta vaikka 5 miljardia lainaa tieverkoston parantamiseen. Kuten valtionvelkaakin, tätä lainaa ei tarvitse maksaa pois, riittää että sen määrä pidetään kurissa. Jos valtio ilmottaisi hakevansa 5 miljardia lainaa tieverkoston parantamiseen, siitä syntyisi iso poliittinen kohu. Mutta kun valtionyhtiö tekee saman niin se ei ole kuin pikku-uutinen. Ehkäpä jopa talouslehtien kolumneissa kiitellään sitä miten "yhtiöittäminen kannusti heti lisäinvestointeihin". Näin saadaan taloudellista aktiviteettia velkarahalla ilman että valtionvelka lisääntyy.

Kansantalouden kannalta ei tietenkään ole pätkänkään väliä ottaako velkaa valtio vai valtion omistama ja takaama yhtiö. Itse asiassa olisi parempi jos valtio ottaisi velan, se kun saa sitä luultavasti halvemmalla kuin yhtiö. Mutta se ei näytä papereissa niin hyvältä.

On surullista että politiikka on tosiaan mennyt rikki, että tällaisella taikatempuilla joudutaan perustelemaan taloudellisia päätöksiä. Pahoittelen myös niiden puolesta jotka ovat kuvitelleet tässä olevan taustalla jotain isompaa filosofiaa tai talousviisautta.
 
Good one. Taloudesta ennustetaan aina lyhyttä parin vuoden jatkumoa siihen suuntaan minkä sokea Reetakin näkee nykyhetkessä, ja sen jälkeen siitä ikuisuuteen tasaista 2% / 3% / 4% talouskasvua. Taloustiede on monelta osin enemmän taidetta kuin mitään fysiikan kaltaista reaalitiedettä. V-tako sen tietää mitä Jeppe haluaa viiden vuoden päästä, kun sitä koko asiaa ei ole ehkä edes vielä keksitty.

Se talouskäyrä oikeammin yleensä etenee kuplasta romahdukseen ja taas kuplaan, väleihin ehkä tasaisempaa rytistelyä johonkin suuntaan. Piruko sellaista osaa ennustaa, ne jotka osaa ede auttavasti eivät ole niitä joiden täytyy tehdä päivätöitä esim. "talousviisaana" tai yhtään missään.

Muutama vuosi sitten esitettiin jossain käppyrä missä oli vierekkäin BKT:n kasvuprosentti ja markkina-analyytikkojen ennusteet BKT:n kehityksestä. Käyrät olivat hyvin samanlaisia. Analyytikkojen ennusteet seurasivat BKT:n kasvua hyvin tarkasti noin kahden vuoden viiveellä.

Markkina-analyytikot siis ennustavat menneisyyttä. Lunkimpaa jopia ei lie olemassakaan?
 
Muutama vuosi sitten esitettiin jossain käppyrä missä oli vierekkäin BKT:n kasvuprosentti ja markkina-analyytikkojen ennusteet BKT:n kehityksestä. Käyrät olivat hyvin samanlaisia. Analyytikkojen ennusteet seurasivat BKT:n kasvua hyvin tarkasti noin kahden vuoden viiveellä.

Markkina-analyytikot siis ennustavat menneisyyttä. Lunkimpaa jopia ei lie olemassakaan?

Taisi olla Kummelin meteorologi, joka sanoi: "Helppohan se on sanoa millanen sää eilen oli...mutta koittakaapa itse sanoa millainen on huomenna!" Tms.

Tietysti robottimaailmassa taloustiede on tiukkojen sääntöjen mukaan määritelty tieteenala, ja taloustieteilijärobotit ohjelmoitu suurin piirtein samalla tavalla.
 
Idea 1 on aika utopistinen. Yksityisesti omistetut autot kiellettäisiin ja kaikki ajaa vuokra-autoilla. Mahdollisuudet toteutumiseen...
Idea 2 on sama kuin satelliittiseuranta ilman reaaliaikaisuutta. Suurimmassa osassa Suomen nykyistä autokantaa ei taida tuollaisia portteja olla mikä artikkelissakin huomioidaan.
Ideaa 3 koskee sama ongelma kuin ideaa 2. Näissä molemmissa on myös se periaattellinen ongelma ettei mikään estä ajamasta autoa ilman tuollaista sim-korttia. Miten tätä valvotaan?

Eipä noiden päälle hirveästi voi mitään mielekästä visiota rakentaa. Etenkin kun Bernerin mukaan valmista pitäisi tulla jo kahdessa vuodessa!

Toisaalta koko maksujärjestelmä ei tunnu Berneriä kiinnostavan laisinkaan. Ilmeisesti se ei ole homman idea vaan sivujuonne. Koko yhtiöittämisen idea selviää Finavia-vertailuista ja se tuntuu olevan velkaelvytys jota ei tarvitse kutsua velkaelvytykseksi:
-Kun perustetaan Oy Tie Ab jonka taseeseen laitetaan 20 miljardin arvosta 'omaisuutta', sille ei ole mikään konsti hakea markkinoilta vaikka 5 miljardia lainaa tieverkoston parantamiseen. Kuten valtionvelkaakin, tätä lainaa ei tarvitse maksaa pois, riittää että sen määrä pidetään kurissa. Jos valtio ilmottaisi hakevansa 5 miljardia lainaa tieverkoston parantamiseen, siitä syntyisi iso poliittinen kohu. Mutta kun valtionyhtiö tekee saman niin se ei ole kuin pikku-uutinen. Ehkäpä jopa talouslehtien kolumneissa kiitellään sitä miten "yhtiöittäminen kannusti heti lisäinvestointeihin". Näin saadaan taloudellista aktiviteettia velkarahalla ilman että valtionvelka lisääntyy.

Kansantalouden kannalta ei tietenkään ole pätkänkään väliä ottaako velkaa valtio vai valtion omistama ja takaama yhtiö. Itse asiassa olisi parempi jos valtio ottaisi velan, se kun saa sitä luultavasti halvemmalla kuin yhtiö. Mutta se ei näytä papereissa niin hyvältä.

On surullista että politiikka on tosiaan mennyt rikki, että tällaisella taikatempuilla joudutaan perustelemaan taloudellisia päätöksiä. Pahoittelen myös niiden puolesta jotka ovat kuvitelleet tässä olevan taustalla jotain isompaa filosofiaa tai talousviisautta.

Suomen ei ole järkevää kehittää pientä liikennemääräänsä varten omia ratkaisuja..niistä tulee turhan kalliita kaikkine valvontoineen ja byrokratioineen.

Meidän on parempi odottaa kun EU:n laajuisesti suurissa liikennemaissa kehitetään ratkaisu jossa kaikki tarvittavat komponentit ovat sisäänrakennettuina autoissa. Kysymys on myös EU:n mittakaavassa kaikkia kansalaisia koskevasta tasapuolisessa lainsäädännöstä.

Kunhan säädökset ovat EU:n tasolla saatu kuntoon, niin laitteistot tulevat kaikkiin autoihin tehdasvalmisteisina, toimivina ja testattuina. Suomeen saamme nämä ominaisuudet tietenkin pienellä viiveellä koska jo nykyisen verotuksen vuoksi ajamme keskimäärin kymmenen vuotta vanhemmalla autoilla kuin muissa EU-maissa.
 
Ajattelinkin tässä alkaa ulkopoliittiseksi analyytikoksi samoilla talouselämästä hyviksi havaituilla metodeilla. Ensi töikseni pitää varoittaa Ukrainan hallitusta, analyysini mukaan Venäjä hyökkää Krimille helmikuussa 2014. Irakia pitää myös neuvoa linnoittamaan Mosul erityisen hyvin sillä ISIS-järjestö hyökkää sinne ihan kohta.
 
Idea 2 on sama kuin satelliittiseuranta ilman reaaliaikaisuutta. Suurimmassa osassa Suomen nykyistä autokantaa ei taida tuollaisia portteja olla mikä artikkelissakin huomioidaan.

OBDII on ollut pakollinen Euroopassa rekisteröitävissä autoissa vuodesta 2001 alkaen. Toisaalta puhdas ajettu matka ei sisälly OBD-standardin mukaisiin tietoihin, vaan se pitää erikseen laskea nopeustiedosta (tarkempi, ABS-järjestelmän tuottama nopeustieto ei ole standardoitu, mutta vaihteistolta saatava epätarkempi tieto sisältyy standardiin. Nopeus x aika, siitähän se tulee (aika edellisen käynnistyksen jälkeen kuuluu standardin mukaisiin tietoihin).

Meidän on parempi odottaa kun EU:n laajuisesti suurissa liikennemaissa kehitetään ratkaisu jossa kaikki tarvittavat komponentit ovat sisäänrakennettuina autoissa. Kysymys on myös EU:n mittakaavassa kaikkia kansalaisia koskevasta tasapuolisessa lainsäädännöstä.

Valtaosa tarvittavasta datasta on jo uudempien autojen Infotainment-järjestelmien käytettävissä. Näiden järjestelmien data vain ei taida (vielä) olla standardoitua, eikä esimerkiksi GM ihan pikkutekijälle välttämättä lähde kovin tarkasti omia rajapintojaan erittelemään.
 
Valtaosa tarvittavasta datasta on jo uudempien autojen Infotainment-järjestelmien käytettävissä. Näiden järjestelmien data vain ei taida (vielä) olla standardoitua, eikä esimerkiksi GM ihan pikkutekijälle välttämättä lähde kovin tarkasti omia rajapintojaan erittelemään.

Näin varmaankin on..

Mutta liikenteen verotuksessa kysymys ei ole pelkästään tekniikasta. Suomessa on maailman korkein kokonaisverotusaste (yhdessä Tanskan kanssa). Siksi on syytä huomioida myös yhteiskunnan ja kansalaisten näkökulmasta liikenteen verotuksen tarkoituksen- ja oikeudenmukaisuus.

Äärimmäisen korkea veroaste rasittaa suomalaisen yhteiskunnan kilpailukykyä. Erityisesti tämä näkyy suhteessa tärkeimpiin kauppakumppaneihimme sekä samalla kilpailijoihimme, muihin EU-maihin. Suomessa ei saisi missään tapauksessa kehitellä liikenteeseen verotusmalleja jotka ovat rasittavampia kuin vastaavat verot EU:ssa. Itseasiassa meidän tulee asettaa tavoitteeksemme yhdenmukaistaa kaikki verotus koko EU:n talousalueella. Tämä on tärkeä lähtökohta jotta voimme onnistua nostamaan koko Suomen kilpailukykyä.

Ministeri Bernerin sooloiluissa ei ole järkeä. Liikenteen ja autoilun verotusta tulee kehittää yhdenmukaiseksi EU-alueella.
 
Toisaalta koko maksujärjestelmä ei tunnu Berneriä kiinnostavan laisinkaan. Ilmeisesti se ei ole homman idea vaan sivujuonne. Koko yhtiöittämisen idea selviää Finavia-vertailuista ja se tuntuu olevan velkaelvytys jota ei tarvitse kutsua velkaelvytykseksi:
-Kun perustetaan Oy Tie Ab jonka taseeseen laitetaan 20 miljardin arvosta 'omaisuutta', sille ei ole mikään konsti hakea markkinoilta vaikka 5 miljardia lainaa tieverkoston parantamiseen. Kuten valtionvelkaakin, tätä lainaa ei tarvitse maksaa pois, riittää että sen määrä pidetään kurissa. Jos valtio ilmottaisi hakevansa 5 miljardia lainaa tieverkoston parantamiseen, siitä syntyisi iso poliittinen kohu. Mutta kun valtionyhtiö tekee saman niin se ei ole kuin pikku-uutinen. Ehkäpä jopa talouslehtien kolumneissa kiitellään sitä miten "yhtiöittäminen kannusti heti lisäinvestointeihin". Näin saadaan taloudellista aktiviteettia velkarahalla ilman että valtionvelka lisääntyy.

Kansantalouden kannalta ei tietenkään ole pätkänkään väliä ottaako velkaa valtio vai valtion omistama ja takaama yhtiö. Itse asiassa olisi parempi jos valtio ottaisi velan, se kun saa sitä luultavasti halvemmalla kuin yhtiö. Mutta se ei näytä papereissa niin hyvältä.
Berner ei ole keksinyt taikaseinää, vaan jostain tienpidon rahoituksen on edelleen tultava. Viime kädessä se tulee suomalaisilta joko veroina tai tienkäytön maksuina eikä yhtiöittäminen ei muuta tätä millään lailla. Mikäli tulopuoli hoidetaan veroilla kuten tähänkin asti, on kyseessä pelkkä kirjanpidollinen kikkailu.

Tienkäyttömaksuilla on toki liikennettä ohjaava vaikutus, mutta saman vaikutuksen saisi pk-seudun ruuhkamaksuilla jotka voi hoitaa edullisesti ja testatusti kameraporteilla. Muualla maassa ei liikenteen rajoittamiselle ole minkäänlaista tarvetta. Valtakunnallista tiemaksujärjestelmää ei ole olemassa eikä sen lopullisista kustannuksista ole kuin arvioita. Aivan varmasti se olisi tehottomampi kuin nykyinen verotus joka hoituu jo olemassaolevin järjestelmin.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Back
Top