Suomi hybridivaikuttamisen kohteena

ISIS on kohta meressä. Terroria tulee jossain määrin olemaan vielä. Poliittisesti ei laukalle, mutta pintaturvallisuus on tärkeätä ja ainakin poliisin keinoarsenaali kaipaa joitakin valtuuksia.

Terrorismin vaikutus mittakaavassa on silti kuin harhautushyökkäys, jotta tukikohdassa juostaan väärälle kulmalle ennen aikojaan.

Poliittisesti sillä on suuri vaikutus demokratiassa, kun omat ääriliikkeet pääsevät ratsastamaan. Siksi koen velvollisuudekseni vastustaa jonkin verran myös sellaista hönöilyä, joka antaa osakkeita heille.
Toinen suuri vaikutus on sillä, jos demokratia lähtee tinkimään omista arvoistaan. 9/11 suurimpia voittoja oli, että USA sotki kätensä (julkisesti) Guantanamolla ja Abu Ghraibilla ja vankilennoilla ja vesikidutuksella yms. Unohtamatta tietenkään Afganistaniin hyökkäämistä ja Irakin sotaa, jonka seurauksia nyt mm. ISILin nousu on. Ei voi uskottavasti väittää, että on kiltti, jos käyttäytyy kovin tuhmasti.
Al-Qaidan kimppuun käyminen oli tietenkin ymmärrettävää, eikä terrorisminvastaisessa sodankäynnissä aina voida otella Queensburyn markiisin säännöillä, mutta silti raja taisi nyt ylittyä.
 
Myös Neuvostoliiton hyökkäys Suomeen 1939 oli monille utooppinen ajatus.
Kannattaa muistaa, että esim. sellainen suuri kirjailija ja humanisti kuin John Steinbeck kannatti Suomen Kansanvaltaista hallitusta (tai siis virallisen leiman mukaan "Kassanvaltaista"). Myös USA:n tennisliitto tuomitsi Suomen toimet Neuvostoliittoa vastaan. Neuvostoliiton propaganda puri sitä paremmin, mitä kauemmas mentiin.
 
Kannattaa muistaa, että esim. sellainen suuri kirjailija ja humanisti kuin John Steinbeck kannatti Suomen Kansanvaltaista hallitusta (tai siis virallisen leiman mukaan "Kassanvaltaista"). Myös USA:n tennisliitto tuomitsi Suomen toimet Neuvostoliittoa vastaan. Neuvostoliiton propaganda puri sitä paremmin, mitä kauemmas mentiin.

Suomalainen sanonta on "hyvä kello kauas kuuluu" mutta informaatiovaikuttamisen ja propagandasodan saralla muokkaisin sanontaa muotoon "paha kello kauas kuuluu" - lähellä sen absurdius on mahdollista havaita, etenkin jos siihen on tottunut, mutta tuhansien kilometrien päässä laineet hiukan mataloituvat ja jos mitään "vastapropagandaa" ei ole, "uutisointi" on tavattoman yksipuolista ja näin ihmisten on helpompaa altistua "propagandalle". Valveutuneiden on helpompaa suodattaa joukosta se disinfo, mutta tämä aika on osoittanut sen, että valveutuneiden joukko ei välttämättä suuren suuri lopultakaan ole. Hyväuskoisia on liian paljon, lisäksi pakkaa sekoittavat kaikenmaailman opportunistit - kuten Euroopassakin on nähty.

vlad
 
Kannattaa muistaa, että esim. sellainen suuri kirjailija ja humanisti kuin John Steinbeck kannatti Suomen Kansanvaltaista hallitusta
Neuvoi vielä Suomea liittymään Neuvostoliittoon, koska etevinä ihmisinä suomalaiset pääsisivät hyviin asemiin neuvostojärjestelmässä. Hämmästyttävää, että tuo nuija on kirjoittanut niinkin hyvän kirjan kuin Matka Charleyn kanssa.
 
Kannattaa muistaa, että esim. sellainen suuri kirjailija ja humanisti kuin John Steinbeck kannatti Suomen Kansanvaltaista hallitusta (tai siis virallisen leiman mukaan "Kassanvaltaista"). Myös USA:n tennisliitto tuomitsi Suomen toimet Neuvostoliittoa vastaan. Neuvostoliiton propaganda puri sitä paremmin, mitä kauemmas mentiin.

Olen tietoinen Steinbeckin käsityksistä, mutta tarkoitin kyllä ihsn kotimaisia haihattelijoita tuolla aikaisemmin.

1930-luvulla Stalinia ihailtiin joissakin länsipiireissä, erityisesti vasemmistolaisen "kyldyyriväen" joukossa. Jotkut pitivät fasismista, joka sekin sai länsimaissa kellokkaansa ennen kuin se näytti kasvonsa. Runoilija Ezra Pound piti Mussolinia arvossa jne.

Itse pidän huomattavasti enemmän Hemingwaysta, joka oli ensimmäinen 1. maailmansodassa haavoittunut amerikkalainen, silloin vielä 18-vuotias ambulanssimies. Sotakirjeenvaihtajana hän näki maailman rumat kasvot läheltä, muiden kenttien muassa Espanjan sisällissodassa.

Häneltä tuli yksinkertainen sähke Suomeen: "Taistelkaa loppuun asti."
 
Alkaa varmaan selvitä hämäläisillekin, miksi Mannerheim sai kasvokuvan hallintorakennuksen seinään. Sitä on kiva heittää kananmunilla ja maalilla ja provosoida. Kaivaa vähän "historiaa" ja pömistellä ammoisia tapahtumia rodinalle sopivassa valossa.

Jos tältä kierrokselta selvitään suht kuivin jaloin seuraavalle liennytyskierrokselle, niin onhan perhana, jos ei länsiliitto ala kelvata suomalaisille.
 
Alkaa varmaan selvitä hämäläisillekin, miksi Mannerheim sai kasvokuvan hallintorakennuksen seinään. Sitä on kiva heittää kananmunilla ja maalilla ja provosoida. Kaivaa vähän "historiaa" ja pömistellä ammoisia tapahtumia rodinalle sopivassa valossa.
.

Pekka Visurin uusin helgeseppälöinti tulee pian, ja sitä tullaan siteeraamaan soveltuvin osin Venäjällä. Työnimet "Suomi miehittäjänä", "Suomi piirittäjänä", "Suomen keskitysleirit ja Gestapo-yhteistyö" jne. lisääntyvät poliittisen painostuksen myötä. Siis tällainen kaikenlainen oulasilvennointi ja itsehutkinta. Mannerheimista tehdään uusia tulkintoja. Kukaan ei edes maksa siitä: me teemme sen itse.

Mannerheim? Hän käski Matti Koskimaan mukaan vetäytyessä jättää itäkarjalaiselle paikallisväestölle kahden viikon muonan. Ainutlaatuinen teko kautta sotahistorian.

Stalin ei olisi kananmunia heitellyt, sillä hän tiedusteli sodan jälkeen Mannerheimin terveydentilaa ja sanoi, että meillä suomalaisilla oli sotapäällikkö, jolla oli myös valtiomiestaitoa.

Stalin otti ensimmäisen kulttuurivaltuuskuntamme vastaan Yrjön-salissa Kremlissä. Tiedämme kaikki, kenen nimi oli salin seinällä.
 


HS-ANALYYSI

Venäjä otti Niinistön nimen käyttöön turvallisuuspolitiikassaan – Suomi joutuu nyt vastaamaan hämmentyneisiin kysymyksiin

Vaikutelma Venäjän ja Suomen yhteishankkeesta on korostunut Venäjän painottaessa Niinistön aloitetta ehdotuksessaan kahdenkeskisistä neuvotteluista, kirjoittaa Kari Huhta analyysissaan.
Kari Huhta




Fakta
Eri maiden koneilla on erilaiset säännöt
Venäjän sotilaskoneet lentävät toistuvasti vilkkaasti liikennöidyssä ilmatilassa niin, että ne eivät tiedota lentosuunnitelmasta, ota yhteyttä lennonjohtoon tai käytä transpondereita eli paikantimia.

Naton mukaan sen tehtävissä lentävillä sotilaskoneilla on aina transponderit päällä. Yksittäisten maiden säännöt voivat vaihdella.
Suomen ilmavoimien koneet ilmoittavat sijaintinsa ja reittinsä, mutta eivät aina käytä transpondereita. Koneiden sijaintia ei välttämättä ilmoiteta, jos lentoharjoituksesta on ilmoitettu ennakkoon ja ilmatila on vähän liikennöity.

SUOMEN ulko- ja turvallisuuspolitiikan edustajat ovat viime viikkoina joutuneet torjumaan muiden länsimaiden arveluja uudesta turvallisuuspoliittisesta yhteistyöstä Suomen ja Venäjän kesken, kertovat virkamiehet ja diplomaatit.

Kysymyksiä Suomen roolista nousi, kun Venäjä esitti elokuussa Itämeren maille kahdenkeskisiä neuvotteluja turvallisuudesta. Venäjän puolustusministeriön ilmoituksessa ja apulaispuolustusministeri Anatoli Antonovin kommenteissa viitattiin vahvasti presidentti Sauli Niinistönehdotukseen Itämeren lentoturvallisuuden parantamisesta.
Heinäkuun alussa Kultarannassa Niinistö ehdotti Vladimir Putinilleturvallisuuden parantamista transpondereiden eli paikantimien käytöllä sotilaskoneissa. Lentoturvallisuus nousi esille myös Naton huippukokouksessa viikkoa myöhemmin ja vielä seuraavalla viikolla Naton ja Venäjän neuvostossa.

HANKE sai uuden luonteen, kun Venäjä elokuun alussa kutsui Itämeren maita kahdenkeskisiin neuvotteluihin turvallisuudesta, edelleen Niinistön ehdotuksen nimissä.
Yksikään maa ei ole HS:n tietojen mukaan vastaamassa myönteisesti kutsuun, joka osoitettiin ilmeisesti ainakin Latvialle, Liettualle, Virolle, Puolalle, Ruotsille ja Suomelle. Presidentti Niinistö kertoi Iltalehden mukaan keskiviikkona Vaasassa, ettei Suomi ole edes saanut Venäjältä kutsua.

Suomessa keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhanen ehti sanoa tuoreeltaan, että Venäjän kusuun ”kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti” (HS 4.8). Kansanedustaja Eero Heinäluoma (sd) sanoi Demokraatti-lehden haastattelussa, että vaisu reagointi Suomessa Venäjän kutsuun oli ”koomista”.

USEISSA muissa läntisissä kommenteissa Venäjän neuvottelukutsua kuvaillaan tavanomaiseksi yritykseksi hajottaa lännen rivejä kahdenkeskisillä aloitteilla ja kääntää huomiota pois muista tapahtumista.

Yhdessä arviossa ehdotusta verrataan Ukrainaan matkanneisiin valkoisten kuoma-autojen saattueisiin, joilla Venäjä toissa vuonna siirsi huomiota sotilaallisen voiman keskityksistä.
Asiantuntijoiden mukaan Venäjän nyt esille nostamista lentoturvallisuuskysymyksistä on jo jonkin aikaa yritetty keskustella sekä siviili-ilmailujärjestö ICAO:n piirissä että Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestössä Etyjissä. Niissä Venäjä on kuitenkin suhtautunut hankkeisiin nihkeästi.
”Nyt he voivat sanoa, ettei asia näytä kiinnostavan länttä”, arvioi asiantuntija nimettömänä.

LÄNTISISSÄ kommentissa korostetaan, että lentokoneiden sijainnin ilmoittavat transponderit ovat vain osakysymys.
Venäjän sotilaslentojen ongelmana on se, ettei niistä saada lentosuunnitelmia, lentäjät eivät ole yhteydessä lennonjohtoon, eivätkä monet lentäjistä osaa englantia. Sotilaskoneissa ei välttämättä edes ole yhteensopivia transpondereita.

Yhteydenpito voi onnistua lähinnä kuljetuskoneisiin, jotka myös Suomenlahdella usein lentävät pommikoneryhmien ja hävittäjien edellä.
Nato-maat tiettävästi hiovat yhtenäistä kantaa lentoturvallisuushankkeisiin. Aikataulua hidastaa elokuun lomakausi, joka hiljentää Naton poliittisen toiminnan.
Myös presidentti Niinistö on omissa kommenteissaan sanonut, että transponderit ovat osa laajempaa kokonaisuutta, ja lentoturvallisuuden edistäminen on Naton ja Venäjän välinen hanke.
SUOMEN edustajat ovat kuitenkin joutuneet vastaamaan kysymyksiin Suomen osuudesta Venäjän ehdotuksiin.

”Ystävämaat kokivat, että Suomen aloite kahden kesken Venäjän kanssa tupsahti Naton nenän eteen Varsovassa (Naton huippukokouksessa)”, kuuluu yksi arvio.
Presidentti Niinistö osallistui huippukokouksen illalliselle ensi kertaa Naton ulkopuolisena valtiojohtajana yhdessä Ruotsin pääministerin Stefan Löfveninkanssa.
Varsovassa lentoturvallisuusaloitetta ei julkisesti arvosteltu, ja se sai tukea myös Nato-mailta. Vaikutelma Venäjän ja Suomen yhteishankkeesta on korostunut Venäjän painottaessa Niinistön aloitetta ehdotuksessaan kahdenkeskisistä neuvotteluista.

Suomen ulko- ja puolustusministeriöille ystävämaiden hämmennys Suomen roolista on tullut osin yllätyksenä. Ne eivät HS:n tietojen mukaan osallistuneet Niinistön Putinille tekemän ehdotuksen valmisteluun
 
Alkaa varmaan selvitä hämäläisillekin, miksi Mannerheim sai kasvokuvan hallintorakennuksen seinään. Sitä on kiva heittää kananmunilla ja maalilla ja provosoida. Kaivaa vähän "historiaa" ja pömistellä ammoisia tapahtumia rodinalle sopivassa valossa.

Jos tältä kierrokselta selvitään suht kuivin jaloin seuraavalle liennytyskierrokselle, niin onhan perhana, jos ei länsiliitto ala kelvata suomalaisille.

Venäjälle mahtuu kaikenlaista väkeä, Putinin suurin saavutus tähän asti on ollut, että on pystynyt tarjoamaan jokaiselle jotakin. Ultrien joukossahan Putin on petturisuvakki, kun putsasi heidät ulos valtakoneistosta eikä suosi puhdasta slaavirotua. On katsellut ehkä puolitadzikki Kabajevaakin sillä silmällä. Nanomaalipinnoitus vaan päälle, kamerathan siellä varmaankin jo on rekisteröimistä varten.
 
Pekka Visurin uusin helgeseppälöinti tulee pian, ja sitä tullaan siteeraamaan soveltuvin osin Venäjällä. Työnimet "Suomi miehittäjänä", "Suomi piirittäjänä", "Suomen keskitysleirit ja Gestapo-yhteistyö" jne. lisääntyvät poliittisen painostuksen myötä. Siis tällainen kaikenlainen oulasilvennointi ja itsehutkinta. Mannerheimista tehdään uusia tulkintoja. Kukaan ei edes maksa siitä: me teemme sen itse.
Tuota minäkin olen tuumaillut. Miksi lisätä vettä naapurin propagandamyllyyn? Tätä itseruoskintaa ja nimeltä mainitsemattomia kollegoitaan arvosteli jokin aika sitten myös Teemu Keskisarja Karjala-lehdessä julkaistussa varsin tervehenkisessä kolumnissaan, jossa hän muistutti siitä, että kaikki nuo tapahtumathan versoivat Neuvostoliiton aggressiosta ja ne pitäisi nähdä talvisodan taustaa vasten.
 
Alkaa varmaan selvitä hämäläisillekin, miksi Mannerheim sai kasvokuvan hallintorakennuksen seinään. Sitä on kiva heittää kananmunilla ja maalilla ja provosoida. Kaivaa vähän "historiaa" ja pömistellä ammoisia tapahtumia rodinalle sopivassa valossa.

Jos tältä kierrokselta selvitään suht kuivin jaloin seuraavalle liennytyskierrokselle, niin onhan perhana, jos ei länsiliitto ala kelvata suomalaisille.
Jotain tämän tapaista minäkin ajattelin takana olevan sillä kukaan ei Venäjällä olisi lähtenyt laattaa laittamaan ilman ylemmän tason siunausta. Kunniavartiokin oli paikalla, eli ei mitään kylähullujen hommaa.
Mannerheimista voi keskustelun johtaa siihen kuinka vaarallisen lähellä Suomen raja on Pietaria.
 
Toinen suuri vaikutus on sillä, jos demokratia lähtee tinkimään omista arvoistaan. 9/11 suurimpia voittoja oli, että USA sotki kätensä (julkisesti) Guantanamolla ja Abu Ghraibilla ja vankilennoilla ja vesikidutuksella yms. Unohtamatta tietenkään Afganistaniin hyökkäämistä ja Irakin sotaa, jonka seurauksia nyt mm. ISILin nousu on. Ei voi uskottavasti väittää, että on kiltti, jos käyttäytyy kovin tuhmasti.

Vaikkei Wikipedia taaskaan ole mikään kaikkivaltias tiedon ylijumala, niin lainaan tähän kuitenkin demokratian määritelmän sieltä: Demokratia eli kansanvalta on kansanvaltaan perustuva valtiojärjestys tai hallitusmuoto. Demokratian perusajatuksena on, että hallintovalta nousee kansasta ja toteuttaa kansan tahtoa.

En nyt ymmärrä, miten demokratia täsmälleen ottaen "lähtee tinkimään omista arvoistaan", jos esimerkiksi terrorismin vastaisella toiminnalla on kansan tuki? Irakin sodaa aloitus toki oli epädemokraattinen tapaus, koska siinä yhteydessä kansalle suoranaisesti julkisesti valehdeltiin sotaan lähdön syistä, mutta näin yleisesti ottaen? Sekä Irakin että Afganistanin suhteen amerikkalaiset alkoivat vetäytyä, kun kansan mielipide keikahti joukkojen kotiuttamisen puolelle. Guantanamon vankilaa ei ole suljettu, joka johtuu osin varmasti siitäkin, että amerikkalaiset eivät kannata sen sulkemista. Abu Ghraib ei ilmentänyt USA:n virallista linjaa vaan muutamien asepalveluksessa olleiden idioottien touhuja.

Jos halutaan puhua demokratian arvoista tinkimisestä, niin eniten sellaista ainakin näin Suomesta käsin katsottuna näyttäisi tapahtuvan EU:n piirissä, missä EU-eliitti tuntuisi pyrkivän (ja on jo onnistunutkin) siirtämään kansallista päätösvaltaa omiin käsiinsä.
 
Koko idea mistä ylempänä puhutaan lähtee menemään hakoteille jo käsitteestä Terrorismin vastainen sota. Ei valtio voi julistaa sotaa idealle. . Se on jopa pahempi kuin huumeiden vastainen sota joka on ollut yksi modernin ajan suurimmista rahareisistä ja syrjäyttämismekanismeista. Siinä sentäs on jotaim mihin voi kädellä koskea. Vaan koskepa ideaan. Miten idean kanssa neuvotellaan tulitauosta tai vankien vaihdosta? Ikuinen sota jossa ei säännöt päde.
 
Koko idea mistä ylempänä puhutaan lähtee menemään hakoteille jo käsitteestä Terrorismin vastainen sota. Ei valtio voi julistaa sotaa idealle. . Se on jopa pahempi kuin huumeiden vastainen sota joka on ollut yksi modernin ajan suurimmista rahareisistä ja syrjäyttämismekanismeista. Siinä sentäs on jotaim mihin voi kädellä koskea. Vaan koskepa ideaan. Miten idean kanssa neuvotellaan tulitauosta tai vankien vaihdosta? Ikuinen sota jossa ei säännöt päde.

Tämä jenkkimerijalkaväen WW II veteraani on eri mieltä...

http://tribunist.com/military/this-...e-perfect-response-to-you-cant-kill-off-isis/

World War II veteran gave a cold, hard reality check when he overheard some people talking about ISIS and how you “can’t kill an ideology”, and how we should follow President Obama’s advice to fight them with diplomacy. The conversation took place inside a bar, where the WW2 veteran overhead the conversation and had to put in his battle-hardened wisdom.

As told to the Dysfunctional Veterans Facebook page, the crusty old veteran unleashed this tidbit of knowledge:



“The hell you can’t. Because we did it.

“These Muslims are no different than the [Imperial] Japanese. The Japs had their suicide bombers too. And we stopped them.

“It took us on the beaches with bullets, clearing out caves with flame throwers, and men like LeMay burning down their cities killing people by the tens of thousands. And then it took 2 atom bombs on top of it.

“But if that was what it took to win we were willing to do it. Until you are willing to do the same…well I hope you enjoy this shit, because it ain’t going to stop.”

It’s a cold and harsh reality that war isn’t pretty or clean. Wars are terrible things that should only be entered into with good reason and the will to do what is necessary to win – whether that victory is over a nation, a terror group, or an ideology.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka viritti Venäjän lipun Leijona-suihkulähteen huipulle Turussa?

Turun vanhan pääkirjaston edustalla sijaitsevan suihkukaivon huipulla seisova leijonapatsas peitettiin yöllä Venäjän lipulla.
Lounais-Suomen poliisista kerrotaan, ettei lipusta ole tullut ilmoituksia poliisille.

Turun vanhan pääkirjaston edustalla sijaitsevan suihkukaivon huipulla komeileva leijona symboloi Suomen kansaa, ja suihkukaivon tilausvaiheessa teoksen aiheen haluttiin sopivan nuoren tasavallan imagoon, kertoo Turun kaupunki nettisivuillaan.

Suihkukaivo luovutettiin Turun kaupungille vuonna 1924. Suomi itsenäistyi Venäjästä vuonna 1917.

Tänä viikonloppuna tuli kuluneeksi 25 vuotta siitä, kun Neuvostoliiton vanhoillinen kommunistikaarti yritti kaapata vallan presidentti Mihail Gorbatshovilta. Tuolloin Neuvostoliitossa oltiin viemässä läpi massiivista uudistusohjelmaa, jota kommunistit vastustivat.

Epäonnistunut, kolme päivää kestänyt vallankaappaus ja sitä seuranneet tapahtumat johtivat Neuvostoliiton kaatumiseen ja neuvostotasavaltojen itsenäistymiseen. Suomen itänaapuri oli jälleen Venäjä.

Venäjän lippu lienee päätynyt Leijona-patsaan päälle yölliseltä kulkijalta, joka on ollut juhlistamassa vallankaappausyrityksen epäonnistumista.

Muutama vuosi sitten remontoitua Vähätoria koristava Leijona-suihkulähde on kuvanveistäjä Gunnar Finnen ja arkkitehti Armas Lindgrenin suunnittelema.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001244814.html?ref=rss
 
Tämä kannattaa kaikkien käydä lukemassa. Suorasanaista tekstiä, eikä kovinkaan mairittelevaa monille poliitikoille.
Mm. Fennovoimasta todetaan:
Pyhäjoen ydinvoimalaprojekti on jo politisoitunut, mikä on Suomelle hankalaa. Suomalaisten viranomaisten tulee tästä huolimatta tehdä työtään omista lähtökohdistaan ja Suomen tulee tehdä venäläisosapuolelle selväksi, että viranomaiset eivät ole poliittisessa ohjauksessa. Stukilla on tässä merkittävä rooli, sillä se antaa siunauksensa Pyhäjoen voimalan turvallisuudelle. Stuk onkin todennut projektissa jo varsin huolestuttavia puutteita.121 Jatkossa on varauduttava Venäjän vaikutusyrityksiin liittyen Pyhäjoen projektiin, sillä hanke on Venäjälle keskeisen tärkeä ja presidentti Putinin käsinohjauksessa.

Venäjän muuttuva rooli Suomen lähialueilla

Raportissa tarkastellaan Venäjän ulkopolitiikan muutosta ja arvioidaan tämän muutoksen vaikutuksia Suomen kannalta.
Venäjän epävirallisille valtaverkostoille perustuva hallintojärjestelmä ja maan ulkopolitiikka ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Venäjän ulkopolitiikan tavoitteet ovat jo pitkään olleet samoja, mutta viime vuosina keinot niiden saavuttamiseksi ovat muuttuneet aggressiivisemmiksi. Tämän muutoksen taustalla ovat pitkälti maan sisäiset tekijät, kuten raaka-aineriippuvuus, talouden rakenteelliset ongelmat sekä oikeusvaltion puutteet. Näiden tekijöiden kärjistyminen, samanaikaisesti kun Venäjän kyky ulkoiseen sotilaalliseen, taloudelliseen ja informaatiovaikuttamiseen on kohonnut, on johtanut muuttuneeseen ulkopoliittiseen käyttäytymiseen.

Raportti tarkastelee erityisesti Venäjän muuttuneen toiminnan vaikutuksia Suomen lähialueilla energiapolitiikassa,
arktisessa politiikassa sekä Itämeren turvallisuusympäristössä. Energiapolitiikassa on havaittavissa riippuvuussuhteita luova geoekonominen toimintamalli, arktisella alueella turvallisuusnäkökohdat ovat saaneet yhä suuremman painoarvon Venäjän toimissa, ja Itämeren turvallisuusympäristössä on tapahtunut riskipotentiaalin aktivoitumista.

Raportin lopussa listataan Venäjän muuttuneesta toiminnasta koituvat keskeiset riskit ja annetaan Suomelle näihin riskeihin varautumiseksi käytännönläheisiä toimenpidesuosituksia.

Sisäisesti arvaamattoman ja kansainvälisesti jännitteitä tuottavan Venäjän naapurissa Suomen on tärkeintä panostaa oman yhteiskuntansa kriisinsietokykyyn sekä kansainväliseen yhteistyöhön.


http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=13501

Edit: valtioneuvoston tiedotteesta tähän liittyen:
Selvitys: Venäjän ulkopolitiikka muuttunut, Suomen satsattava kriisinsietokykyyn ja yhteistyöhön
Valtioneuvoston viestintäosasto
Ulkopoliittisen instituutin asiantuntijatyöryhmän tuoreen selvityksen mukaan Venäjä käyttää aiempaa aggressiivisempia keinoja ulkopoliittisten tavoitteidensa saavuttamiseksi. Suomelta Venäjän muuttunut toiminta edellyttää uudenlaista varautumista, jonka tueksi selvitys tarjoaa yksityiskohtaisen riskianalyysin sekä toimenpidesuositukset.
 
jatkoa ylläolevaan...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001250398.html

Suorasukainen Venäjä-raportti neuvoo: Näillä keinoilla Suomi voi vastata uhkiin
72099bdfbda74623bf4eda26f428e712.jpg

Venäjän keskisen sotilaspiirin ilmapuolustuksen sotilaat ja kalustoa sotaharjoituksessa Ashulukissa viime viikolla. (KUVA: TASS / Barcroft Media)
Julkaistu: 30.8. 10:03



Valtioneuvoston kanslian julkaisemassa tuoreessa Venäjä-raportissa annetaan lukuisia konkreettisia neuvoja siihen, kuinka Suomi voi torjua tai lieventää Venäjän aggressiivisen käytöksen aiheuttamia uhkia.
Tiistaina julkaistu raportti Venäjän muuttuva rooli Suomen lähialueilla on siitä harvinainen julkinen selvitystyö, että se ei piilota sanomaansa rivien väliin, vaan Venäjän Suomelle muodostamista riskeistä ja uhkakuvista puhutaan hyvin suorin sanoin.

Raportin tekijät ovat Toivo Martikainen, Katri Pynnöniemi, Sinikukka Saari sekä Ulkopoliittisen instituutin työryhmä. Tutkijaryhmä ei ole kuitenkaan tyytynyt pelkästään kuvailemaan Venäjän entistä häikäilemättömämpiä toimintatapoja, vaan he ovat laatineet pitkän listan erilaisia neuvoja ja toimenpidesuosituksia suomalaisten päättäjien avuksi.

Kyseessä ei ole siis suoranaisesti valtioneuvoston oma julkaisu, minkä vuoksi heti raportin alkusivuilla esitetäänkin huomautus, jonka mukaan ”julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä”.

IS poimi raportista muutamia keskeisiä johtopäätöksiä ja toimintaohjeita, joita raportissa annetaan niin suomalaisille päättäjille, liike-elämälle kuin tavallisille kansalaisillekin.

Autoritäärisyyden tuoma arvaamattomuus
Venäjän nykypolitiikka on keskittynyt presidentti Vladimir Putinin ympärille, ja tarvittaessa presidentti ohjaa koko valtion keskeistä päätöksentekokoneistoa omalla ”käsiohjauksellaan”. Tästä seuraa, että Venäjä pystyy tarvittaessa todella nopeisiin päätöksiin, mutta samalla päätökset saattavat olla hyvin populistisia tai hätiköityjä – eikä edes virheellisistä päätöksistä ole helppo perääntyä, koska valtiojohdon pitää näyttäytyä aina vahvana ja erehtymättömänä.

Vääjäämättä jossain vaiheessa koittavaan Putinin jälkeiseen aikaan liittyy puolestaan suuri epävarmuus, sillä valtaeliitin sisäiset uudelleenjärjestelyt saattaisivat tuottaa odottamattomia tapahtumaketjuja.

Raportti päätyy muun muassa näiden syiden vuoksi suosittelemaan Suomelle varautumista hyvin laajakirjoiseen listaan erilaisia uhkakuvia, joiden joukkoon mahtuu myös sotilaallisella voimankäytöllä pelottelu tai jopa sotilaallisen voiman käyttäminen muitakin Venäjän naapurivaltioita vastaan kuin tuoreimpana nähty Ukrainan sota.

Suomalaisia päättäjiä kehotetaan myös tiedottamaan aktiivisesti erilaisesta varautumisesta, sillä se lisää kansalaisten yleistä tietoisuutta riskeistä ja viestii myös Suomen omasta valppaudesta sekä idän että lännen suuntaan.

Samalla raportti kehottaa pitämään suorat ja toistuvat keskusteluyhteydet Venäjään. Raportti varoittaa kuitenkin, että omin päin Venäjän kanssa harjoitettu kahdenvälinen politiikka ilman eurooppalaista ankkuria asettaisi Suomen riskialttiiseen asemaan, minkä vuoksi kahdenvälisten keskusteluyhteyksien ylläpitoa on koordinoitava ennalta EU-kumppanien kanssa.

Raportissa kiinnitetään huomiota Venäjän tapaan esittää itsensä toistuvasti joko ”uhrina” tai ”uhattuna”. Tämä on yksi keinoista, jolla Venäjä yrittää manipuloida käsitystä todellisuudesta sekä omassa kotimaassaan että ulkomailla esimerkiksi Ukrainan sotaan tai Natoon liittyen. Kyseessä on strateginen harhauttaminen: näin hyökkääjästä voidaan tehdään uhri ja uhrista hyökkääjä.

Raportin mukaan Suomen kannattaa torjua Venäjän uhriutumisyrityksiä viestimällä aktiivisesti, että Krimin valtauksen ja Itä-Ukrainan sodan vuoksi säädetyistä pakotteista huolimatta Venäjää ja venäläisiä ei pyritä eristämään, vaan taloudellista, tieteellistä ja kulttuurista yhteistyötä halutaan ylläpitää, laajentaa ja kehittää niillä alueilla, jotka eivät kuulu pakotteiden piiriin.

Tärkeitä ovat myös tavallisten suomalaisten yhteydet venäläisten kanssa: yksilöiden kohtaamiset ja keskustelut hälventävät ennakkoluuloja puolin ja toisin ja estävät viholliskuvaretoriikan juurtumista kansalaisten pariin. Raportin mukaan jopa sitä on syytä korostaa eri tason keskusteluissa, että länsi ei haudo hyökkäystä Venäjälle, sillä tämä on yksi yleinen Venäjän sisällä maalailtu uhkakuva.

55d4cf8d491f41c1a9f5b7033094b193.jpg

Presidentti Vladimir Putin puhui venäläisten olympiaurheilijoiden vastaanotolla Kremlissä viime viikolla. Venäjä on pitänyt dopingsyytöksissä ryvettyneiden urheilijoidensa sulkemista ulos olympialaisista suurena vääryytenä. (KUVA: MAXIM SHEMETOV)

Raportin mukaan Venäjän johdolle on ominaista, että se ei ota maan ongelmista poliittista vastuuta, vaan syy pyritään mahdollisuuksien mukaan vierittämään ”vihollisten” harteille. Kaikkiin ulkomailta tuleviin yhteistyötarjouksiin suhtaudutaan myös lähtökohtaisesti epäluuloisesti, mistä yhtenä esimerkkinä on ”ulkomaalaisten agenttien” etsiminen esimerkiksi kansalaisjärjestöistä.

Muun muassa tämän vuoksi raportti kehottaa Suomea varautumaan siihen, että sukulaiskansa-, lähialue- sekä ympäristöyhteistyö tulevat jatkossa vaikeutumaan entisestään Venäjän kanssa. Raportti kehottaa kuitenkin pitämään näistä yhteistyömuodoista kiinni niin kuin se jatkossa vain on mahdollista, jotta Venäjän sisäinen eriarvoistumiskehitys ei pääsisi luomaan Suomen lähialueille vakavia alueellisia kriisejä.

Venäjän vaikutusyritykset Suomessa
Venäjä pyrkii raportin mukaan vaikuttamaan sekä Suomen päättäjiin, yleiseen kansalaismielipiteeseen että Suomessa asuvaan venäläisvähemmistöön.

Tämän vuoksi Suomen on lisättävä tietoisuutta informaatiovaikuttamisen keinoista etenkin yhteiskunnallisten päättäjien ja liike-elämän edustajien parissa. Raportti suosittaa suomalaisviranomaisille mahdollisimman avointa viestintää ja myös avointa tiedottamista todetuista vaikutusyrityksistä.

Raportin mukaan on myös tärkeää panostaa enemmän kaikkien vähemmistöryhmien hyvinvointiin ja heidän sosiaalisten ongelmiensa ripeään ratkaisuun. Tämä liittyy pelkoon siitä, että Suomen sisälle ei saisi syntyä erilaisia tyytymättömien ryhmiä, joita esimerkiksi Venäjän propagandan olisi helppo valjastaa omien päämääriensä ajamiseen.

Sotilaalliseen ja harmaaseen uhkaan varautuminen
Raportin mukaan Venäjä ei ole muuttanut ulko- ja sotilaallispoliittisia päämääriään, mutta se on ottanut käyttöön entistä aggressiivisemman keinovalikoiman näiden päämäärien ajamiseen rikkomalla muun muassa itse hyväksymiään kansainvälisiä sopimuksia.

Tämän vuoksi raportti varoittaa, että Venäjän naapurimaiden on varauduttava itseensä kohdistuviin venäläisiin sotilasoperaatioihin panostamalla puolustuspolitiikkaansa. Suomen kohdalla raportti pitää todennäköisimpinä riskeinä esimerkiksi Itämerellä tapahtuvaa sotilaskoneiden tahatonta yhteentörmäystä tai jonkinlaista tahallista provokaatiota, joka saattaisi johtaa nopeaan ja hallitsemattomaan kriisin paisumiseen.

294558ddab274f7c80904c3a8d23fd51.jpg

Venäjän ”superhävittäjä” Suhoi Su-34 kuvattuna Itämeren yllä. (KUVA: Ilmavoimat)

Raportti suosittaa Suomelle puolustusyhteistyön tiivistämistä läntisten kumppanien kanssa kaikilla tasoilla. Tärkeää on myös lainsäädännön päivittäminen niin, että Suomi voi antaa apua ja ottaa vastaan apua.

Suomen oman puolustuskyvyn ylläpito ja kehittäminen antaa raportin mukaan oikean viesti sekä itään että länteen: Venäjää kohtaan se korostaa Suomen suvereniteettia ja valmiutta puolustaa omaa aluettaan, ja läntisen yhteistyön näkökulmasta se osoittaa, että Suomi ei ole turvallisuuden vapaamatkustaja vaan sen tuottaja.

Raportti kehottaa myös avoimeen turvallisuuspoliittiseen keskusteluun ja esimerkiksi mahdollisen Nato-jäsenyyden etujen ja riskien puntarointiin siitä näkökulmasta, mitä Venäjän muuttunut käytös Suomelle tarkoittaa.

– Turvallisuuspolitiikan perusteluksi ei enää kelpaa ainoastaan ”vanha linja” tai ”jatkuvuus”, koska lähialueemme tilanne on muuttunut, halusimme sitä tai emme. Perustelut turvallisuuspoliittisille ratkaisuille tulee löytää nykyhetkestä ja tulevaisuuden näkymistä eikä menneisyydestä, raportti linjaa.

Venäjän toimet esimerkiksi Ukrainassa ovat hämärtäneet rajaa sodan ja rauhan välillä, minkä vuoksi raportti kehottaa Suomea valmistelemaan toimenpiteitä ”harmaan alueen riskien varalle”.

Viranomaisten pitää varmistaa tiedonkulun esteettömyys sekä hallinnon sisällä että hallinnon ja julkisuuden välillä. Raportti suosittaa, että suomalaisten viranomaisten tulee ampua ripeästi ja keskitetysti alas virheellisiä väittämiä sekä muuta Suomeen ja suomenkieliselle yleisölle kohdistettua disinformaatiota.

Kansalaisten yleistä tietoisuutta uudenlaisista riskeistä tulee nostaa viestimällä niistä mahdollisimman avoimesti ja kiertelemättä.

Kriittiset tietojärjestelmät ja infrastruktuuri tulee suojata entistä paremmin ja varajärjestelmiä täytyy kehittää poikkeustilanteita varten. Raportti kehottaa valppauteen myös maakauppojen ja esimerkiksi bulvaanien avulla tehtävien strategisten investointien varalle, jotta näiden avulla tapahtuvat soluttautumisyritykset suomalaiseen yhteiskuntaan pystyttäisiin havaitsemaan.

Yhtenä mahdollisena uhkana raportti mainitsee jonkinlaisen sotilaallisen konfliktin kehittymisen Arktikselle, sillä Venäjä pyrkii varmistamaan siellä sekä taloudelliset että turvallisuuspoliittiset intressinsä. Raportti kehottaa Suomea edistämään arktista yhteistyötä ja vuoropuhelua, jotta ”turvallisuusdilemma” ei tekisi paluuta arktiseen politiikkaan.

Talouden politisoinnin tuomat ongelmat
Raportin mukaan Venäjän talous- ja yhteiskuntajärjestyksen uudistumista ei ole näkyvissä ainakaan lähitulevaisuudessa, sillä maan eliitillä ei ole tahtoa muuttaa järjestelmää, joka kykenee ainakin toistaiseksi turvaamaan nimenomaan eliitin edut ja vallassa pysymisen. Tämän vuoksi Venäjän liiketoimintaympäristö on arvaamaton eikä toimi normaalin markkinatalouden periaattein, vaan taloudellisia päätöksiä tehdään usein voimapoliittisista lähtökohdista sisä- tai ulkopolitiikan tarpeisiin.

Raportti päättyykin johtopäätökseen, jonka mukaan suomalaisille toimijoille ei voi suositella suoria strategisia suurinvestointeja Venäjälle. Yhtenä varoittavana esimerkkinä raportissa käydään läpi Venäjälle voimakkaasti investoineen energiayhtiö Fortumin kohtalo, kun se joutui vastoin alkuperäistä tahtoaan lähtemään mukaan Rosatomin ja Putinin ajamaan Fennovoima-hankkeeseen.

fde495170a114627a2bc465814d6869f.jpg

Raportti jakaa neuvoja myös suomalaiselle liike-elämälle. (KUVA: Trond H. Trosdahl)

Raportti suosittelee, että mahdolliset investoinnit Venäjällä kannattaa jatkossa tehdä ei-strategisille ja mahdollisimman vakaille aloille. Raportti varoittaa myös, että ailahtelevasta Venäjästä ei ole Suomen viennin pelastusrenkaaksi edes sanktiopolitiikan joskus lakatessa, vaan Suomen on monipuolistettava vientiään ja haettava uusia markkinoita.

Raportin mukaan Venäjän talouden ja politiikan yhteen kietoutunutta toimintalogiikkaa ei ole välttämättä tähän mennessä ymmärretty Suomessa tarpeeksi syvällisesti. Tutkijoiden mukaan ainakin julkisuudessa on ollut vallalla ristiriitainen argumentaatio, jossa ilmiselvän poliittisia päätöksiä on pyritty perustelemaan ”puhtaalla markkinalogiikalla”.

Raportti kehottaa myös arvioimaan nyt jo käynnissä olevia ja tulevia projekteja realistisesti siltä pohjalta, millaisen riskin Venäjä-riippuvuussuhde muodostaa. Näitä pohdinnan paikkoja ovat raportin mukaan muun muassa Venäjän Eurooppaan havittelema Nord Stream II -kaasuputkiprojekti, Pyhäjoen ydinvoimala sekä Fortumin Venäjä-sijoitukset.
Arja Paananen
 
Pahin uhka suomen idänsuhteille on liian raittiit johtajat. Suomi voi ja kuuluu muodostaa naapurisuhde itään ja integroitua länteen. Ei sen tarvitse olla joko tai. Etenkään jos meidän tai heidän ulkopolitiikkaa johtaisi miehet eivätkä hiiret jotka ylenantavat parista terävästä. Näen liian vähäisen alkoholinkäytön turvallisuusriskinä.
Kännissä ne suuremmatkin kriisit on ratkaistu. Voiko raittiiseen mieheen luottaa? Ei voi eikä ole koskaan voinut. Se kun ei osaa nollata.

Putinin ja hänen hovinsa ei nyt kuitenkaan heti katoa. Isänmaallinen suomalainen tekisi kaikkensa, jotta suhteet olisi parhaat mahdolliset sekä itään että länteen. Se toisi töitä ja leipää suomalaisille. Eikä myöskään jättäisi meitä tyhjän päälle Eu:n tai Venäjän romahtaessa.
 
Sirkka-Liisa Anttila (kepu) tyrmää UPIn raportin ja painottaa bilateralisia ystävyyssuhteita Suomen ja Venäjän välillä.

Sirkkis sanoo, että tiedemiehetkin voivat osallistua siihen oikeamielisellä tutkimusotteella. :) Ehkä kannattaisi käyttää Aleksanteri-instituuttia täsmätutkimukseen?

http://www.karjalainen.fi/uutiset/u...ti-ei-ole-hyvaksi-suomen-ja-venajan-suhteille
Argh :facepalm:
Luojan kiitos Salesta. Jokaiselle ei-kepulaiselle tuo raportti oli selvää tekstiä ja painoarvoltaan jykevä. Onneksi siitä oli asiallistakin uutisointia.
 
Back
Top