Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Kaikki ulkopolitiikka on raakaa omien etujen ajamista. Vain Suomen ulkopolitiikka tekee tässä usein muiden valtioiden laareja piristävän poikkeuksen, mikä ilmeisesti hämärtää sinisilmäisen hölmölän väen tilannekuvaa ja perusdynamiikan hahmottamista. Suomessa kuvitellaan jotenkin naiivisti, että kaikki maat noudattavat mitä tahansa sopimuksia pilkullisen täsmällisesti, koska Suomikin tekee niin. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä useimmat valtiot toimivat poliittisten suhdanteiden ja kansallisten etujensa mukaisesti. Se on kovaa ja raadollista peliä, missä päätöksenteko perustuu kylmään analyysiin ja laskuoppiin, jonka mukaan myös viivan alle on jäätävä muutakin kuin pitkä punainen miinus. Suomalaisen laskuopin mukaan esimerkiksi julkisen rahan lapioiminen Kreikkan kautta Keski-Euroopan suurille pankeille on jotenkin tienaamista.

Yksikään ulkomaa ei auta Suomea, jos se ei ole niiden etujen mukaista. Aivan sama, mitä sopimuksia joskus muinoin on isojen valtioiden kesken tehty tai mitä sitoumuksia isot valtiot ovat keskenään toisilleen antaneet. Sopimukset velvoitteineen muuttuvat vessapaperiksi täsmälleen samalla hetkellä kun yksi ja toinen sopimusosapuolista toteaa, ettei maksa vaivaa olla mukana. Pumaga on pumaga ja praktika on praktika. Tämä pätee myös Naton 5. artiklan tosiasialliseen velvoittavuuteen ja se onkin pelkkää tyhjää retoriikkaa, koska vaakakupeissa ovat vastakkain "turhaan" sotaan joutuminen Venäjää vastaan ja Naton merkitys yksittäiselle jäsenmaalle, mikä toisen vaakakupin täytteeseen verrattuna näyttää kovin kevyeltä. Vaikka Nato menettäisikin 5. artiklan vesittymisen vuoksi merkityksensä, niin useimpien jäsenmaiden kannalta se on pienimmän riesan tie. Toisin kuin vielä kylmän sodan aikana, Naton olemassaolon merkitys ei enää nykyaikana ole kriittinen.

Minkään kansainvälisten sopimusten ja hyväntahdon varaan ei kannata rakentaa mitään puolustuspoliittisia ratkaisuja, kuten ei Suomessa kaukaa viisaana olekaan tehty. Baltian maat tulevat sokean Natouskonsa kanssa heräämään vielä kasakan nauruun, sanokaa mun sanoneen. Kuten nimimerkki @baikal ehti jo kommentoimaan, niin strategiset suhdanteetkin ovat kovin häilyväisiä. Tämän päivän tilanne on voinut hyvinkin muuttua 5 - 10 vuoden aikajänteellä.

Tämän päivän suhdanteiden aikana Suomi saa ulkomaista apua, jos se on auttajien etujen mukaista, oli Suomi jäsenmaa tai ei. Tällä hetkellä strateginen tilanne näyttää Naton näkökulmasta siltä, että Naton toimintakyvyn kannalta Baltian suunnalla on hyvin tärkeää, että Suomen alue säilyy suomalaisten joukkojen hallinnassa, kunhan Suomi hoitaa edes oman tonttinsa. Tämä puoltaa Suomen auttamista, vaikka kahdenkesken Yhdysvaltojen kanssa, vaikka Suomi onkin vain PfP-kumppani. Sama pätee myös Ruotsin osalta.

Näin Suomi ja Ruotsi noukkivat rusinat pullasta, mikä Naton asian tuntioiden ajoittain julkisuuteen kurnuttamista lausunnoista päätellen ei kaikilta osin sotilasliittoa tyydytä. Toinen vaihtoehto on tietysti, että sotilaallisesti heikko Suomi "joutuu taipumaan" erilaisiin sopimuksiin Venäjän kanssa, mitkä toki ehdoista riippuen voivat olla Suomen kannalta jopa edullisia. Tällainen asetelma heikentäisi kuitenkin Naton toimintamahdollisuuksia Baltian suunnalla, mitä Nato ja Yhdysvallat eivät halua, koska se voi johtaa siihen, että Venäjän joukot ajavat nämä Baltianmaista mereen, kuten kävi aikanaan saksalaisille syksyllä 1944. Syksyinen merivesi oli silloinkin aika kylmää eivätkä ihan kaikki jaksaneet uida Saksaan asti.

Naton ja Yhdysvaltojen kannalta Suomi ja Ruotsi kannattaa pitää lännen leirissä, vaikka ne hoitaisivatkin vain omat tonttinsa, eli oman maa-alueensa, rannikkonsa, saaristonsa sekä Gotlannin ja Ahvenanmaan. Sekin on Naton kannalta jo todella paljon.
 
Oma näkemykseni NATO:n puolustusliiton merkityksestä ja luotettavuudesta jäsenmailleen on monella tavalla erilainen kuin edellä "Laamanator'in" kirjoituksessa.

Puolustusliiton jäsenyydellä on suuri merkitys yksittäisen valtion turvallisuudelle ja koskemattomuudelle, verrattuna siihen että maa jättäytyy jäsenyyden ulkopuolelle. Minun logiikallani NATO-jäsenyyden merkitys korostuu sellaisen valtion/kansan kohdalla joka on ollut aikaisemmin (historiansa aikana) Venäjän tai Neuvostoliiton alamaisena. Joka lisäksi edelleen sijaitsee, teoreettisestikin ainoan mahdollisen vihollisen (=Venäjän) rajanaapurina. Tämän osalta näkemykseni on varsin samanlainen kuin se mitä NATO- jäsenyydestä ajatellaan (lähes kaikissa) muissa Euroopan valtioissa.

Ehkä tärkein merkitys puolustusliiton jäsenyydellä yksittäisille jäsenmaille on sen ennaltaehkäisevä, jäsenmaiden kokonaisvaltaista turvallisuutta lisäävä vaikutus. Sotilaallisesti NATO kokonaisuudessaan edustaa ylivoimaisesti suurinta/vahvinta sotilaallista suorituskykyä koko maailman mittakaavassa. Sen jäsenmaiden yhteinen taloudellisten resurssien määrä lienee suhteellisesti vielä suurempi. Tämä tarkoittaa sitä että kyky puolustaa niin kaikkien kuin yksittäistenkin jäsenmaiden etuja/sekä turvallisuutta on ylivertainen mihinkään muihin verrattuna. Palaan taas omaan logiikkaani, en nimittäin jaksa uskoa että NATO ei pitäisi kiinni yhteisistä, kaikkia jäsenmaita koskevista sitoumuksista. Koskien myös jäsenmaiden sotilaalliseen turvallisuuteen ja alueelliseen koskemattomuuteen liittyvää 5. artiklaa. NATO:lla on varmasti riittävä kyky puolustukseen. Toisekseen jollei ko. sitoumuksesta pidettäisi tiukasti kiinni se tarkoittaisi käytännössä koko puolustusliiton romahdusta. Mutta vaikka näin kävisikin Suomella säilyisi kuitenkin oma armeijansa, varustettuna nykyaikaisimmilla puolustusliiton aseilla..sekin olisi vähintään yhtä hyvä tilanne kuin nykyinen. En tällaiseen NATO:n romahdukseen usko mutta tottahan jokainen voi vapaasti ajatella ja spekuloida asiaa oman logiikkansa/ideologiansa mukaisesti..niinhän minäkin teen.

Pidän myös selvänä että läntiset NATO-maat, EU:n jäsenet puolustavat myös niiden valtioiden kanssa tehtävää yhteistyötä ja turvallisuutta jotka eivät ole puolustusliiton jäseniä. Tähänkin on omat hyvät syynsä ainakin niin kauan kuin ulkopuoliset maat toimivat hyvässä yhteistyössä samaa arvomaailmaa tunnustavien maiden kanssa (ns, länsimaiset arvot, vapaan markkinatalouden, demokratia ja vapaat vaalit jne.) Tällainen, jopa jossain määrin turvallisuuspolitiikkaankin yltävä yhteistyö on kaikkien yhteinen etu. NATO:n ulkopuolisten maiden osalta jäsenmaille ei kuitenkaan ole samanlaisia velvoitteita sotilaalliseen puolustukseen osallistumisesta.

Ymmärrän hyvin miksi Suomi ja suomalaiset epäröivät NATO:n jäsenyyttä. Senkin ymmärrän miksi Venäjä ei haluaisi yhdenkään entisen alusmaansa hakeutuvan NATO:n jäseneksi. Tiedän että Venäjä pyrkii kaikin mahdollisin keinon luomaan epäluottamusta ja hajaannusta NATO:n jäsenmaiden kesken. Harjoittaa poliittista ja jopa sotilaallisia toimia aktiivisesti NATO- jäsenyyttä harkitseviin ja jopa hakeviin naapurimaihinsa. Mutta monien NATO- maiden suhteiden osalta Venäjä toimii täysin normaalisti.

Omalla logiikallani ajatellen ymmärrän hyvin myös sen miksi suurin osa läntisistä demokraattisista maista on päätynyt, yhteiskuntiensa sotilaallisen turvallisuuden varmistamiseksi, yhteiseen puolustusliittoon..
 
Jurpin viimeinen rivi:

ketkä wanhoista jäsenistä liittyisivät taatusti nyt, armon vuonna 2015? Italia, Ranska, Espanja, Portugali, Belgia, Hollanti? Liittyisivätkö varmasti ja jos, niin millaista uhkaa vastaan? Venäjää, illuminaattia, Dark Vaderia????

Juu, tällainen ajatuskanta on hieman "väärä", mutta tiettyä älyllistä impotenssia on jättää tämäkin kääntelemättä ja vääntelemättä.

Tämä ajattelu taas ei poista sitä tosiasiaa, että Venäjä on kykenevä riepottelemaan rajanaapureitaan ja kenties kykenevä käymään jonkin tason ottelua esim. Syyriassa. Venäjän kokeminen sotilaalliseksi uhkaksi ei ole noissa mainitsemissani maissa mikään No1. Meille se taas on uhka no 1 sotilaallisesti.

Natossa on eittämättä tuo historiallinen puolensa. Kaksi eurooppalaista suursotaa yhden miespolven aikana oli omiaan paimentamaan eurooppalaiset yhteisen lipun alle, haluttiin toden totta varmistaa, ettei jouduttaisi kolmatta kertaa ainakaan ihan heti samaan tilanteeseen.....sopii näitä pohtia. Ja on tietyllä tapaa "myöhäistä" meidän keskenämme jahkailla aiheesta, kun katsoo Putinin nuolevan Italian päämiehen naamaa tai kuinka ranskalaisten päämies syleilee Putinia kuin veljeään......

Sanokaa sanoneen: historian saranakohta ei tule jättämään meitä kylmäksi, osamme tulemme saamaan tästä riemusta.
 
Tämän takia Suomi ei liittynyt Natoon, vaikka ovi oli auki

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015092920432269_uu.shtml

Jaakko Iloniemi huomauttaa, että sotilasliiton jäseneksi pääseminen vaatii neuvotteluja ja yksimielisen kutsun saamista Nato-mailta.

Miksei Suomi liittynyt Natoon 1990-luvulla, kun se olisi ollut vielä helppoa? Tähän kysymykseen vastaa ulkopolitiikan konkari, ministeri Jaakko Iloniemi uudessa kirjassaan Maantieteelle emme mahda mitään (Docendo).

Ulkopolitiikan tuolloiset johtajat arvioivat, että EU:n ja Naton jäsenyys olisivat olleet yhdessä Suomen kansalle liikaa.

- Jos molempia olisi ajettu, saattaa olla, että kumpikaan ei olisi toteutunut. Kun EU-jäsenyys oli jo Suomen silloisen kansantalouden tilankin kannalta kiireellinen eikä ollut mitään ulkopoliittista ajankohtaista syytä sotilaalliseen liittoutumiseen, oli vain luonnollista, että EU-jäsenyydellä oli etusija, Iloniemi kirjoittaa.

Nyt suurvaltasuhteiden säätila on muuttunut. Nato ei välttämättä edes halua uusia jäseniä. Iloniemi huomauttaa, että monen arvovaltaisen amerikkalaisen mielestä Ukrainan suhde länteen pitäisi järjestää samalla tavalla kuin Suomen.

- Jos Yhdysvaltojen kannalta on tärkeää, että se voi tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa sellaisissa suurissa kysymyksissä kuin Iranin ydinaseohjelman estämisessä tai Lähi-idän rahoittamisessa, sellaiset pikkuseikat kuin Ukrainan suhde Natoon - tai Suomen - eivät saa olla esteenä amerikkalaisten omien etujen vaalimiselle.

Äänestyksen vaara

Virallinen Suomi puhuu Nato-optiosta. Iloniemi huomauttaa, että jäseneksi pääseminen vaatii neuvotteluja ja yksimielisen kutsun saamista Nato-mailta.

- Sellainen prosessi on vuosien mittainen silloinkin, kun jäsenehdokas täyttää mallikelpoisesti jäsenyyden ehdot.

Jos Suomi joskus Naton jäseneksi pääsee, kansanäänestystä siitä ei Iloniemen mielestä kannata järjestää.

- Jos kansa hylkäisi sopimuksen, Suomen asema olisi selvästi heikompi kuin jos jäseneksi ei olisi lainkaan pyritty. Silloin olisi kaikelle maailmalle kuulutettu, että Suomella ei ole liittoutumisen tuomaa tukea eikä Suomi edes hae sitä, ei ainakaan Natoon liittymisestä.

Ruotsin apu

Moni näkee Ruotsin kanssa liittoutumisen korvikkeena Suomen Nato-jäsenyydelle. Suomen ja Ruotsin voimat eivät Iloniemen mielestä riitä yhdessäkään takaamaan kestävää puolustusta.

- Silloin avainkysymys on, mistä ja miten sekä millä ehdoilla sellaista apua olisi saatavissa, johon Ruotsin selonteossa aika ajoin viitataan.

Ruotsi turvasi Yhdysvaltojen apuun jo kylmän sodan aikana. Ruotsin puolustusvoimien komentajalla oli yhteydenpitoon pääministeri Olof Palmen valtuutus.

- Kaiken sen perusteella, mikä tänään on yleisessä tiedossa, suomalaiset johtavat upseerit eivät ole kehittäneet mitään vastaavaa suhdetta johtaviin Nato-maihin, Iloniemi kirjoittaa.
 
Jurpin viimeinen rivi:

ketkä wanhoista jäsenistä liittyisivät taatusti nyt, armon vuonna 2015? Italia, Ranska, Espanja, Portugali, Belgia, Hollanti? Liittyisivätkö varmasti ja jos, niin millaista uhkaa vastaan? Venäjää, illuminaattia, Dark Vaderia????

Juu, tällainen ajatuskanta on hieman "väärä", mutta tiettyä älyllistä impotenssia on jättää tämäkin kääntelemättä ja vääntelemättä.

Tämä ajattelu taas ei poista sitä tosiasiaa, että Venäjä on kykenevä riepottelemaan rajanaapureitaan ja kenties kykenevä käymään jonkin tason ottelua esim. Syyriassa. Venäjän kokeminen sotilaalliseksi uhkaksi ei ole noissa mainitsemissani maissa mikään No1. Meille se taas on uhka no 1 sotilaallisesti.

Natossa on eittämättä tuo historiallinen puolensa. Kaksi eurooppalaista suursotaa yhden miespolven aikana oli omiaan paimentamaan eurooppalaiset yhteisen lipun alle, haluttiin toden totta varmistaa, ettei jouduttaisi kolmatta kertaa ainakaan ihan heti samaan tilanteeseen.....sopii näitä pohtia. Ja on tietyllä tapaa "myöhäistä" meidän keskenämme jahkailla aiheesta, kun katsoo Putinin nuolevan Italian päämiehen naamaa tai kuinka ranskalaisten päämies syleilee Putinia kuin veljeään......

Sanokaa sanoneen: historian saranakohta ei tule jättämään meitä kylmäksi, osamme tulemme saamaan tästä riemusta.

Hyviä kysymyksiä..

NATO on perustettu alkujaan Pohjois-Amerikan ja Euroopan maiden yhteiseksi sotilaalliseksi puolustusjärjestöksi. Sodan jälkeen esimerkiksi Saksan jälleenrakentaminen haluttiin toteutta siten ettei se voisi jälleen nousta mittavaksi sotilasmahdiksi. Tässä yhteydessä NATO:llakin oli oma roolinsa. Näin puolustusliitto toimii jäsenmaidensa keskinäisen turvallisuuden takaajana (kuten EU:n edeltäjä Hiili- ja Teräsunioni taloudellisella puolella). Toisena suurena tehtävänä NATO:lla oli ja on edelleenkin toimia esteenä Stalinin/Venäjän laajentumistavoitteille. Juuri tämän vuoksi monet eurooppalaiset maat näkivät tarpeelliseksi liittyä yhteiseen puolustusliittoon. Myöhemmin NATO:n tehtäväksi on tullut myös puolustaa koko maailman mittakaavassa demokratian ja vapaan markkinatalouden mukaista arvomaailmaa. Tämän myötä jäseniksi on saatu eräitä muitakin kuin eurooppalaisia liittolaisia.

Kun huomioi edellä esitetyn kokonaisuuden en pitäisi ollenkaan mahdottomana vaikka suurin osa tai vaikkapa kaikki yllä mainitsemasi maat olisivat vielä tänäänkin liittymässä jäseniksi. Itse näen asian jopa niin että NATO on nykyään paljon parempi tae maailmanrauhalle kuin konsanaan YK, huolimatta siitä ettei NATO ole maailman politiikassa mikään puolueeton tekijä. Venäjä on luisunut Putinin johdolla diktatuuriin ja siitä on tullut jälleen uhka erityisesti Itä-Euroopan entisille Neuvostoliiton alusmaille. Vielä vuosituhannen vaihteessa näytti siltä että Venäjä hakeutuu NATO:n jäsenmaaksi, eikä se silloin tainnut kovin kaukaa liipatakaan.

Niin sinisilmäinen en ole ettenkö ymmärtäisi ja näkisi NATO:a "lippua" käytettävän osittain myös väärällä tavalla maailman poliittisissa ratkaisuissa. Tai ainakin sen johtavat jäsenmaat ovat tehneet suuria turvallisuuspoliittisia virheitä erityisesti Lähi-Idän ja Arabian lahden öljyvaroja hamuitessaan. Osittain myös liittyen ns. kylmän sodan aikaisiin ratkaisuihin. Mutta pienellä maalla, kuten Suomella, ei ole tällaisen suhteen juurikaan nokankoputtamista.

Juuri Venäjään liittyvän epävarmuuden vuoksi Suomen on syytä hakeutua NATO:n jäseneksi heti kun siihen avautuu sopiva tilaisuus. Me emme ole lähtökohdiltaan Venäjän suhteen sen paremmassa asemassa kuin Baltianmaat ja Puola. Omaksi onnekseen ne ehtivät kuitenkin päästä puolustusliiton jäseniksi ennen Venäjällä tapahtunutta politiikan suunnan muutosta..me jäimme sillä kertaa junasta.

Täytyy vain toivoa ettei Putin käytä Suomen liittoutumattomuutta hyväkseen pyrkimyksissään parantaa sisäpoliittista asemaansa. Kaikissa muissa NATO:on kuulumattomissa naapurivaltioissaan Venäjän asevoimat ovat jo läsnä. Valko-Venäjällä ystävällisinä liittolaisina ja kaikkialla muualla miehittämässä itsenäisten naapurimaidensa alueita.
 
Tämän takia Suomi ei liittynyt Natoon, vaikka ovi oli auki

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015092920432269_uu.shtml

Jaakko Iloniemi huomauttaa, että sotilasliiton jäseneksi pääseminen vaatii neuvotteluja ja yksimielisen kutsun saamista Nato-mailta.

Miksei Suomi liittynyt Natoon 1990-luvulla, kun se olisi ollut vielä helppoa? Tähän kysymykseen vastaa ulkopolitiikan konkari, ministeri Jaakko Iloniemi uudessa kirjassaan Maantieteelle emme mahda mitään (Docendo).

Ulkopolitiikan tuolloiset johtajat arvioivat, että EU:n ja Naton jäsenyys olisivat olleet yhdessä Suomen kansalle liikaa.

- Jos molempia olisi ajettu, saattaa olla, että kumpikaan ei olisi toteutunut. Kun EU-jäsenyys oli jo Suomen silloisen kansantalouden tilankin kannalta kiireellinen eikä ollut mitään ulkopoliittista ajankohtaista syytä sotilaalliseen liittoutumiseen, oli vain luonnollista, että EU-jäsenyydellä oli etusija, Iloniemi kirjoittaa.

Nyt suurvaltasuhteiden säätila on muuttunut. Nato ei välttämättä edes halua uusia jäseniä. Iloniemi huomauttaa, että monen arvovaltaisen amerikkalaisen mielestä Ukrainan suhde länteen pitäisi järjestää samalla tavalla kuin Suomen.

- Jos Yhdysvaltojen kannalta on tärkeää, että se voi tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa sellaisissa suurissa kysymyksissä kuin Iranin ydinaseohjelman estämisessä tai Lähi-idän rahoittamisessa, sellaiset pikkuseikat kuin Ukrainan suhde Natoon - tai Suomen - eivät saa olla esteenä amerikkalaisten omien etujen vaalimiselle.

Äänestyksen vaara

Virallinen Suomi puhuu Nato-optiosta. Iloniemi huomauttaa, että jäseneksi pääseminen vaatii neuvotteluja ja yksimielisen kutsun saamista Nato-mailta.

- Sellainen prosessi on vuosien mittainen silloinkin, kun jäsenehdokas täyttää mallikelpoisesti jäsenyyden ehdot.

Jos Suomi joskus Naton jäseneksi pääsee, kansanäänestystä siitä ei Iloniemen mielestä kannata järjestää.

- Jos kansa hylkäisi sopimuksen, Suomen asema olisi selvästi heikompi kuin jos jäseneksi ei olisi lainkaan pyritty. Silloin olisi kaikelle maailmalle kuulutettu, että Suomella ei ole liittoutumisen tuomaa tukea eikä Suomi edes hae sitä, ei ainakaan Natoon liittymisestä.

Ruotsin apu

Moni näkee Ruotsin kanssa liittoutumisen korvikkeena Suomen Nato-jäsenyydelle. Suomen ja Ruotsin voimat eivät Iloniemen mielestä riitä yhdessäkään takaamaan kestävää puolustusta.

- Silloin avainkysymys on, mistä ja miten sekä millä ehdoilla sellaista apua olisi saatavissa, johon Ruotsin selonteossa aika ajoin viitataan.

Ruotsi turvasi Yhdysvaltojen apuun jo kylmän sodan aikana. Ruotsin puolustusvoimien komentajalla oli yhteydenpitoon pääministeri Olof Palmen valtuutus.

- Kaiken sen perusteella, mikä tänään on yleisessä tiedossa, suomalaiset johtavat upseerit eivät ole kehittäneet mitään vastaavaa suhdetta johtaviin Nato-maihin, Iloniemi kirjoittaa.


Millähän herra Iloniemi selittää sitä että Baltianmaat, Puola ja koko Itä-Euroopan maiden porukka tavoitteli ja pääsi niin EU:n kuin NATO:n jäseniksi?
Mitkä olivat ne erityiset syyt ettei Suomi olisi päässyt siinä samassa rytäkässä myös NATO:n jäseneksi?

Minä en näe mitään muita syitä kuin Suomen korkeimman poliittisen johdon, omaan henkilökohtaiseen maailmankatsomukseen perustuvan, kielteisen asenteen NATO:a ja USA:a kohtaan.

Toisekseen herra Iloniemi lienee juuttunut hieman Neuvostoliiton aikaan...nimittäin Venäjä ei ole enää NL:n kaltainen mahtitekijä. Putin on valinnut diktatuurin ja ajanut maansa sellaiseen eristykseen ettei se nouse kymmeniin vuosiin merkittäväksi tekijäksi maailmanpolitiikassa, jos koskaan. Ainakaan muuten kuin toimimalla Pohjois-Korean kaltaisen roistovaltion tavoin. Eikä silläkään tiellä ole tulevaisuutta.
 
aivan näin ja miksi tällainen juttu on tehty juuri nyt....ihan niinkun tämäkin liittyen Ruotsi-Suomi-Nato akseliin...?

Ulkopolitiikan konkari: Ruotsi-yhteistyö menee syvemmälle kuin luulemme
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/iloniemi ruotsi yhteistyo-41392

Ehkä kysymys on siitä että halutaan hieman patistella Suomen ulkopolitiikan johtoa..

Nimittäin nyt ollaan oltu jo viikon verran hiljaa tästä aiheesta. Varmasti on Ruotsin tekemisistä keskusteltu mutta asioiden miettiminen kestää.. Olisihan se ikävää jos joku höläyttäisi varomattomuuttaan jotain todellista tietoa "raollaan olevasta NATO-ovesta" Siis Suomen ulkopolitiikan peruspilarista, NATO-optiosta! Nimittäin ovi lienee ollut jo pitkään niin tiukassa lukossa että olisi helpompaa raotella sitä saranapuolelta. Sellaiselle möhläykselle nauraisivat Täby:n hevosetkin..

Mutta mikä tietää vaikka hallituksella olisi ihan uutta tietoa. Vastahan ulkoministeri Soini kertoi rupatelleensa Obaman kanssa: "Hi mr. President! I'm Timo of Finland..I'm Your friend". Valitettavasti Obaman puheenvuoroa ei referoitu julkisesti..
 
Aha. Kokoomushallitukset ja kokoomuspresidentti eivät olleet kyllin jykevää kamaa viemään Suomea Natoon....koska toiset vastustivat. ? Ketkä? Jne.

Nyt se on niin, kerrankin, että joku case on closed mun osalta. :cool:
 
Ehkä parhaiten tähän NATO-ketjuun, vaikka Ruotsista uutinen onkin:
"Ulko- ja turvallisuuspolitiikan huippuasiantuntija Jaakko Iloniemi sanoo olevansa hämmästynyt, että Suomessa on kiinnitetty niin vähän huomiota Ruotsin hallituksen tämänkeväiseen puolustuspoliittiseen selontekoon, jossa sanotaan Suomesta ”melko paljonkin”.
Muun muassa YK:ssa ja Suomen Yhdysvaltain suurlähettiläänä vaikuttanut, ministerin arvonimen saanut Iloniemi pui turvallisuus- ja puolustuskysymyksiä tänään ilmestyneessä kirjassaan Maantieteelle emme mahda mitään (Docendo, 2015). Hän kommentoi Ruotsi-asiaa myös aamupäivällä Helsingin Ostrobotnialla järjestetyssä tilaisuudessa, missä oli paikalla Suomen ulkopoliittisen tietämyksen kermaa presidentti Martti Ahtisaaren johdolla.
Iloniemen arvion mukaan Ruotsi ja Suomi ovat käytännössä eli de facto matkalla kohti puolustusliittoa, jos Ruotsin hallituksen sikäläiselle parlamentille viemä esitys eli selonteko toteutuu.

Hänen mukaansa olennaista Suomen kannalta on, mitä selonteossa sanotaan Suomesta. Siitä löytyy viittaus Suomen yhteydessä muun muassa YK:n peruskirjaan.
- Viittaus YK:n peruskirjan 51. artiklaan liittyy jokaisen jäsenvaltion oikeuteen torjua sitä vastaan kohdistunut hyökkäys erikseen tai yhteistoiminnassa muiden kanssa. Kun Ruotsin hallituksen esityksessä viitataan tähän artiklaan ja Suomeen, niin siitä voi lukea halun suoranaiseen sotilaalliseen yhteistoimintaan jommankumman joutuessa hyökkäyksen kohteeksi, hän kirjoittaa kirjassaan.

Ruotsille on kuitenkin hyvin tärkeää, että se ei riko ”lähes pyhää liittoutumattomuusoppiaan”, vaan kaiken pitää tapahtua sitoumuksitta.
- Siis on valmius yhteiseen puolustukseen, mutta ei sitoumusta. Näin ollen yhteinen puolustus hyökkäystilanteessa edellyttää hallitusten eri päätöstä.
Ruotsin puolustuspolitiikka on ollut viimeisen puolen vuoden aikana liikkeessä samaan aikaan, kun se on käynyt yhteistyökeskusteluja myös Suomen kanssa. Taustalla on Venäjän toiminta Ukrainassa ja Itämerellä.

Ruotsi on lähentynyt suoraan puolustusliitto Naton johtavaa valtiota Yhdysvaltoja puolustusyhteistyötä syventävine ajatuksineen, maan parlamentin koko niin sanottu porvariallianssi on kääntynyt Ruotsin Nato-jäsenyyden kannalle ja kansalaistenkin parissa kannattajien osuus on tuoreessa mielipidemittauksessa ollut vastustajien osuutta suurempi.
Iloniemen näkemys Ruotsin linjauksista kiinnosti Ostrobotnian tilaisuudessa muun muassa eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajaa Pertti Salolaista (kok.). Valiokunta on menossa tällä viikolla Tukholmaan kuulemaan ruotsalaisten ajatuksia turvallisuuspolitiikasta.
- Kuinka syvää tämä [Ruotsin ja Yhdysvaltain] yhteistyö on, sitä me emme ihan tarkkaan tiedä. Tiedämme, että kylmän sodan aikana oli niin sanottu Den dolda alliansen eli pimitetty allianssi [liitto] Naton ja Yhdysvaltain kanssa. Mutta missä tällä hetkellä ollaan, oltaisiinko lievemmässä yhteistyösuhteessa salaisesti? Salolainen kysyi.

Salolainen toi esille sen, että kaikissa Ruotsin ja Suomen viime aikoina allekirjoitetuissa yhteistyöpapereissa lukee ”vain rauhan aikana”. Tämä ajattelu on Iloniemen mukaan Ruotsissa muuttumassa, koska länsinaapuri painottaa nyt Suomen kanssa yhteistä puolustussuunnittelua, joka tosin toimii erillään kansallisesta suunnittelusta ja on tätä kansallista täydentävää.
- Jos on yhteisiä suunnitelmia, niin kyllä ne aika lailla ohjaavat toimintaa ja politiikkaa varsinkin kriisitilanteessa, jossa ei voi polkaista yhtäkkiä uutta suunnitelmaa. Jos tämä Ruotsin viitoittama tie etenee, kyllä me tulemme olemaan eräänlaisessa de facto -puolustusliitossa, joskaan ei de jure –puolustusliitossa, Iloniemi vastasi Salolaiselle."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/120108-salaako-ruotsi-taman-suomelta-pimitetty-liitto-pomppasi-esiin
 
Aha. Kokoomushallitukset ja kokoomuspresidentti eivät olleet kyllin jykevää kamaa viemään Suomea Natoon....koska toiset vastustivat. ? Ketkä? Jne.

Nyt se on niin, kerrankin, että joku case on closed mun osalta. :cool:

Silloin kun Suomi haki EU:n jäsenyyttä valtakuntaa hallitsi Ahtisaari ja taisi olla Halonen tai Hassi ulkoministerinä..Melkoisen kielteinen NATO-kanta oli myös sosialisti presidentti Koivistolla. Heti näiden karkeloiden jälkeen vaihtui presidentiksi Halonen ja ulkoministerinä aloitti (maanpetturi, ikävä kyllä välttyi tuomiolta) sosialisti Tuomioja..ja pääministerinä oli sosialisti (tunettu Stasi/KGB agentti) Lipponen.

Kukaan edellä mainituista ei ole tietääkseni tunnettu NATO tai USA:n ystävänä..vastakkaisen poliittisen suunnan aktiivisena tukijana ja toimijana kylläkin.

Presidentti Niinistöstä ei oikeasti tiedetä mitä mieltä hän on. Luullakseni hän välttelee kovin kärkevien kantojen ottamista tällä vaalikaudella ja tähtää toiselle kaudelle. Vasta sitten saattaa paljastua todelliset mielipiteet..jos paljastuu.
 
Ehkä parhaiten tähän NATO-ketjuun, vaikka Ruotsista uutinen onkin:
"Ulko- ja turvallisuuspolitiikan huippuasiantuntija Jaakko Iloniemi sanoo olevansa hämmästynyt, että Suomessa on kiinnitetty niin vähän huomiota Ruotsin hallituksen tämänkeväiseen puolustuspoliittiseen selontekoon, jossa sanotaan Suomesta ”melko paljonkin”.
Muun muassa YK:ssa ja Suomen Yhdysvaltain suurlähettiläänä vaikuttanut, ministerin arvonimen saanut Iloniemi pui turvallisuus- ja puolustuskysymyksiä tänään ilmestyneessä kirjassaan Maantieteelle emme mahda mitään (Docendo, 2015). Hän kommentoi Ruotsi-asiaa myös aamupäivällä Helsingin Ostrobotnialla järjestetyssä tilaisuudessa, missä oli paikalla Suomen ulkopoliittisen tietämyksen kermaa presidentti Martti Ahtisaaren johdolla.
Iloniemen arvion mukaan Ruotsi ja Suomi ovat käytännössä eli de facto matkalla kohti puolustusliittoa, jos Ruotsin hallituksen sikäläiselle parlamentille viemä esitys eli selonteko toteutuu.

Hänen mukaansa olennaista Suomen kannalta on, mitä selonteossa sanotaan Suomesta. Siitä löytyy viittaus Suomen yhteydessä muun muassa YK:n peruskirjaan.
- Viittaus YK:n peruskirjan 51. artiklaan liittyy jokaisen jäsenvaltion oikeuteen torjua sitä vastaan kohdistunut hyökkäys erikseen tai yhteistoiminnassa muiden kanssa. Kun Ruotsin hallituksen esityksessä viitataan tähän artiklaan ja Suomeen, niin siitä voi lukea halun suoranaiseen sotilaalliseen yhteistoimintaan jommankumman joutuessa hyökkäyksen kohteeksi, hän kirjoittaa kirjassaan.

Ruotsille on kuitenkin hyvin tärkeää, että se ei riko ”lähes pyhää liittoutumattomuusoppiaan”, vaan kaiken pitää tapahtua sitoumuksitta.
- Siis on valmius yhteiseen puolustukseen, mutta ei sitoumusta. Näin ollen yhteinen puolustus hyökkäystilanteessa edellyttää hallitusten eri päätöstä.
Ruotsin puolustuspolitiikka on ollut viimeisen puolen vuoden aikana liikkeessä samaan aikaan, kun se on käynyt yhteistyökeskusteluja myös Suomen kanssa. Taustalla on Venäjän toiminta Ukrainassa ja Itämerellä.

Ruotsi on lähentynyt suoraan puolustusliitto Naton johtavaa valtiota Yhdysvaltoja puolustusyhteistyötä syventävine ajatuksineen, maan parlamentin koko niin sanottu porvariallianssi on kääntynyt Ruotsin Nato-jäsenyyden kannalle ja kansalaistenkin parissa kannattajien osuus on tuoreessa mielipidemittauksessa ollut vastustajien osuutta suurempi.
Iloniemen näkemys Ruotsin linjauksista kiinnosti Ostrobotnian tilaisuudessa muun muassa eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajaa Pertti Salolaista (kok.). Valiokunta on menossa tällä viikolla Tukholmaan kuulemaan ruotsalaisten ajatuksia turvallisuuspolitiikasta.
- Kuinka syvää tämä [Ruotsin ja Yhdysvaltain] yhteistyö on, sitä me emme ihan tarkkaan tiedä. Tiedämme, että kylmän sodan aikana oli niin sanottu Den dolda alliansen eli pimitetty allianssi [liitto] Naton ja Yhdysvaltain kanssa. Mutta missä tällä hetkellä ollaan, oltaisiinko lievemmässä yhteistyösuhteessa salaisesti? Salolainen kysyi.

Salolainen toi esille sen, että kaikissa Ruotsin ja Suomen viime aikoina allekirjoitetuissa yhteistyöpapereissa lukee ”vain rauhan aikana”. Tämä ajattelu on Iloniemen mukaan Ruotsissa muuttumassa, koska länsinaapuri painottaa nyt Suomen kanssa yhteistä puolustussuunnittelua, joka tosin toimii erillään kansallisesta suunnittelusta ja on tätä kansallista täydentävää.
- Jos on yhteisiä suunnitelmia, niin kyllä ne aika lailla ohjaavat toimintaa ja politiikkaa varsinkin kriisitilanteessa, jossa ei voi polkaista yhtäkkiä uutta suunnitelmaa. Jos tämä Ruotsin viitoittama tie etenee, kyllä me tulemme olemaan eräänlaisessa de facto -puolustusliitossa, joskaan ei de jure –puolustusliitossa, Iloniemi vastasi Salolaiselle."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/120108-salaako-ruotsi-taman-suomelta-pimitetty-liitto-pomppasi-esiin

Olisi ollut kiva olla tilaisuudessa.Olisin mielelläni kysynyt Iloniemeltä mitä merkitystä hän näkee mm. Ruotsin kahdenkeskisillä yhteistyösopimuksilla Puolan ja Tanskan kanssa? Ehkä hän pitäisi niitä vain jonkinlaisina esiaskelina NATO- jäsenyyden suuntaan? Toki nämä olisivat olleet hyviä kysymyksiä Ruotsin puolustusministeri Hultqvist'illekin.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Talousarvioesityksestä luettua (http://budjetti.vm.fi/indox/tae//2016/hallituksenEsitys_tae_2016.jsp):
Tarkemmassa kuvauksessa Puolustusosiossa sanotaan:
"Toimintaympäristön kuvaus
Suomen puolustusta ylläpidetään ja kehitetään toimintaympäristössä, jossa toimijoiden keskinäisriippuvuus kasvaa ja puolustukseen käytettävissä olevat voimavarat säilyvät rajallisina. Sotilaallisia suorituskykyjä kehitetään Suomen sotilaallisen puolustamisen lähtökohdista. Puolustusvoimien tulee kyetä vastaamaan sekä konventionaalisiin sotilaallisiin että laaja-alaisempiin uhkiin. Näihin uhkiin ei voida vastata ilman kattavaa kansainvälistä yhteistyötä.

Toimintaympäristön muutosnopeus, ennakoimattomuus sekä epävarmuus ovat lisääntyneet ja strategiset yllätykset ovat mahdollisia. Sodankäynnin keinovalikoima laajentuu ja käyttömahdollisuudet monipuolistuvat. Sodankäynnin vaikutukset kohdistuvat koko yhteiskuntaan, ei pelkästään asevoimiin. Sotilaallisen voimankäytön mahdollisuus on aina otettava huomioon. Sodan alkamishetken tunnistaminen ja erityisesti ennakoiminen vaikeutuvat. Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaaminen, kriisinsietokyky ja huoltovarmuus sekä puolustusyhteistyön merkitys korostuvat toimintaympäristön muutoksessa.

Venäjän toimet Ukrainassa ovat esimerkki niin kutsutusta hybridisodankäynnistä, jossa yhdistyvät sotilaalliset ja ei-sotilaalliset keinot, peiteoperaatiot, hyökkäykselliset informaatio-operaatiot, kyberhyökkäykset, taloudellinen, poliittinen ja sotilaallinen painostus, väestön sisäisten ristiriitojen lietsominen sekä epämääräisyyden ja epätasapainon luominen. Erikoisjoukkoja käytetään aiempaa laajemmin ja monipuolisemmin heti kriisin alkuvaiheesta alkaen.

Baltian maiden ja Itämeren alueen geostrateginen merkitys on kasvanut. Sotilaallinen aktiivisuus Itämeren alueella on lisääntynyt korostaen erityisesti ilma- ja merivalvonnan merkitystä. Pidemmällä aikavälillä on otettava huomioon myös arktisten alueiden merkityksen kasvu uusien merireittien avautumisen myötä. Suomen geostrateginen asema sotilasliiton rajalla ja suurvallan naapurina on otettava huomioon puolustuksen kehittämisessä.

Taistelun kuvan kehitykseen vaikuttaa muun muassa joukkojen määrän väheneminen taistelukentällä, jolloin nopeus, tulivoima, ulottuvuus ja toimintavalmius korostuvat. Asevoimien kehittämisen painopisteenä on yhteisoperaatiokyky, jonka kehittämisessä korostuvat kaikki ulottuvuudet (maa, meri, ilma, avaruus, informaatio) kattava taistelutilan hallintakyky, kaukovaikuttamiskyky, ohjuspuolustuskyky ja kyberkyvyt. Suurvallat hyödyntävät ilma-, avaruus- ja informaatioulottuvuutta ja pyrkivät tietoylivoimaan. Rauhan ajan asevoimien ryhmityksen merkitys vähenee.

Suomen puolustuskyvyn ylläpidon ensisijaisena päämääränä on muodostaa ennaltaehkäisevä kynnys sotilaallisen voiman käytölle ja sillä uhkaamiselle, sekä kyky torjua maahamme kohdistuvat hyökkäykset. Ennaltaehkäisykyvyn ylläpitäminen säilyy puolustuksen prioriteettina myös tulevaisuudessa. Tämä edellyttää puolustusvoimilta kykyä ennakoivaan puolustusvalmiuden kohottamiseen, ja tehtävää vastaavaa todellista suorituskykyä.

Puolustusvoimien tulee kyetä vastaamaan sekä konventionaalisiin sotilaallisiin että laaja-alaisempiin uhkiin. Joukkotuhoaseiden käytön mahdollisuus ja muut CBRN-uhkat on otettava huomioon puolustuskyvyn kehittämisessä ja käytössä.

Suomi on riippuvainen kansainvälisestä yhteistyöstä sotilaallisten suorituskykyjen kehittämisessä ja ylläpitämisessä. Puolustusyhteistyön tiivistäminen on välttämätöntä suorituskykyjen turvaamiseksi.
Katso liite: 6166"

Katsoisin tuon yleistekstin olevan aiempaa enemmän Ukrainan ym. kriisit huomioiva ja NATO-positiivisempi, ohessa aiempi, 2015-versio:

"Toimintaympäristön kuvaus
Suomen puolustukseen vaikuttavat lähialueen kehityksen ohella globaalin toimintaympäristön muutos, talous ja kansainvälisen yhteistyön tarve. Suomen asema on yhdistelmä perinteistä geopolitiikkaa ja lisääntyvän keskinäisriippuvuuden mukanaan tuomaa yhteistyö- ja kilpailuasetelmaa.

Turvallisuustilanteemme on vakaa, vaikka globaalia toimintaympäristöä leimaavat ennakoimattomuus, keskinäisriippuvuus ja muutosnopeus. Sodankäynti kattaa sotilaallisen voimankäytön ja painostustoimien lisäksi erilaisia epäsymmetrisiä keinoja ja voimankäytön eri keinojen yhdistelmiä. Tulevaisuuden vaikutuskeinoina korostuvat myös informaatio- ja kybersodankäynti, CBRN- ja kyberuhkat sekä terrorismi. Teknologian kehittymisen ja yhteiskunnan lisääntyvän haavoittuvuuden myötä myös ei-valtiollisten toimijoiden vaikuttamismahdollisuudet kasvavat. Yhteisten toimintaympäristöjen (meri, ilma, avaruus, kyber) käytön turvaaminen korostuu. Ilmasto-, raaka-aine- ja energiakysymykset kasvattavat etenkin arktisen alueen merkitystä.

Uhkakuvien kirjon laajentuessa sotilaallisen voimankäytön mahdollisuus säilyy. Lähialueen turvallisuuspoliittinen merkitys korostuu. Monet valtiot varautuvat edelleen konventionaaliseen sodankäyntiin samalla kun ne kehittävät uudenlaista keinovalikoimaa. Suomikin voi joutua painostuksen tai voimankäytön kohteeksi yleiseurooppalaisessa tai alueellisessa kriisissä. Puolustuskyvyn tarve säilyy ja samalla sille asetetut vaatimukset monipuolistuvat.

Julkisen sektorin resurssien niukkuus on lähitulevaisuudessa vallitseva trendi. Enemmistö Euroopan valtioista hakee tasapainoa tehtävien sekä rajallisten resurssien välillä. Suomen valtiontalous uhkaa pysyä ennustetulla kasvulla jatkossakin alijäämäisenä, ja julkisen talouden rahoitustilanteen arvioidaan jatkuvan haasteellisena myös pitkällä aikavälillä. Taloudelliset suhdanteet, yhteiskunnan rakennemuutos ja kestävyysvaje vaikuttavat kaikkien hallinnonalojen toimintaan.

Tulevaisuuden uhkat kohdistuvat yhteiskuntiin kokonaisuudessaan. Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaaminen, kriisinsietokyky ja huoltovarmuus ovat keskeisiä puolustukseenkin vaikuttavia tekijöitä. Yhteiskunnan voimavarojen suuntaaminen pitkäkestoisiin ja laajamittaisiin puolustustoimiin on tulevaisuudessa entistä haastavampaa. Huoltovarmuuden ylläpitäminen pelkästään kansallisin toimenpitein ja voimavaroin on käytännössä mahdotonta. Kriisitilanteessa muualta yhteiskunnasta sekä strategisilta kumppaneilta tai puolustusyhteistyön kautta saatava tuki on ratkaisevaa sotilaallisen puolustuksen toteuttamiseksi.

Puolustus edellyttää kansallisen puolustuskyvyn ylläpitoa sekä sitä tukevan kansainvälisen yhteistyön laajentamista ja syventämistä. Puolustuskykyä on tarkasteltava kokonaisuutena, jossa on toisiaan tukeva sisäinen (kansallinen) ja ulkoinen (kansainvälinen) ulottuvuus. Tavoitteena on turvallisuusympäristöön ja voimavaroihin suhteutetun puolustuskyvyn ylläpitäminen, puolustuksen kehittäminen osana kokonaisturvallisuutta sekä kansainvälisen yhteistyön syventäminen."
 
Millähän herra Iloniemi selittää sitä että Baltianmaat, Puola ja koko Itä-Euroopan maiden porukka tavoitteli ja pääsi niin EU:n kuin NATO:n jäseniksi?
Mitkä olivat ne erityiset syyt ettei Suomi olisi päässyt siinä samassa rytäkässä myös NATO:n jäseneksi?

Minä en näe mitään muita syitä kuin Suomen korkeimman poliittisen johdon, omaan henkilökohtaiseen maailmankatsomukseen perustuvan, kielteisen asenteen NATO:a ja USA:a kohtaan.

Toisekseen herra Iloniemi lienee juuttunut hieman Neuvostoliiton aikaan...nimittäin Venäjä ei ole enää NL:n kaltainen mahtitekijä. Putin on valinnut diktatuurin ja ajanut maansa sellaiseen eristykseen ettei se nouse kymmeniin vuosiin merkittäväksi tekijäksi maailmanpolitiikassa, jos koskaan. Ainakaan muuten kuin toimimalla Pohjois-Korean kaltaisen roistovaltion tavoin. Eikä silläkään tiellä ole tulevaisuutta.


Tuossahan tuo sanoo syyn. Liittyminen kumpaankin olisi ollut liikaa suomalaisille. Tuon ajan eläneet muistavat sen propagandarummutuksen, jolla kansalaisten niukka enemmistö taivutettiin Unionin jäsenyyden kannalle. Tuokin olisi todennäköisesti jäänyt tapahtumatta, jos nykyisen kaltainen sosiaalinen media olisi ollut käytettävissä ja Unionin todelliset pyrkimykset sekä vaikutukset tiedossa. Eurolle ei kannatusta saatu luotua edes voimallisella propagandalla ja siihen liittyminen jouduttiin runnomaan läpi vastoin kansalaisten tahtoa ja ilman äänestyksiä. Naton kannatus on ollut vieläkin vähäisempää, joten Naton ja Unionin koplaus olisi ymmärrettävästi johtanut kummankin hylkäämiseen.
 
Täytyy vain toivoa ettei Putin käytä Suomen liittoutumattomuutta hyväkseen pyrkimyksissään parantaa sisäpoliittista asemaansa. Kaikissa muissa NATO:on kuulumattomissa naapurivaltioissaan Venäjän asevoimat ovat jo läsnä. Valko-Venäjällä ystävällisinä liittolaisina ja kaikkialla muualla miehittämässä itsenäisten naapurimaidensa alueita.

Kukaan Venäjän johdossa tuskin kuvittelee Suomen suunnalla olevan tarjolla pientä voittoisaa sotaa sisäpoliittisen nosteen luomiseksi.
 
Minusta on turha tehdä liian isoa numeroa Suomen velvoitteista Baltiassa. Toistan jälleen jo monesti esillä olleen asian: jos Venäjä operoi Baltiassa, on Suomen eteläinen rantamaa ja alueet vähän pohjoisempanakin, sekä ilmatila + saaristo jo taktisesta näkökulmasta merkittävässä asemassa. Se tarkoittaa sitä, että Suomella on mitä todennäköisimmin kädet täynnä töitä sen eteläisen rantamaan, ilmatilan ja saariston kanssa = paljoa sen enempää ei ole edes tarpeen tai järkevää vaatia Baltian puolustuksen osalta.
Tuo osuus meidän on siinä kriisissä hoidettava jokatapauksessa, olimme Natossa tai emme. Siksi kysymys Suomen vastuista Baltian puolustuksessa on mielestäni kaikkea muuta kuin relevantti.
Asiallisestihan se on näin, mutta kaikki ei ole vain substanssia vaan osa on myös miltä se näyttää. Tämän vuoksi ei kannata olla kamalan yllättynyt että Natossa vain hoidettaisiin omia asioita ja odotettaisiin apuja. Jos halutaan puolustussuunnitelmaa Naton puitteissa, siihen kuuluu että jollakin tavoin on osallistuttava naapurinkin puolustukseen.
 
Aha. Kokoomushallitukset ja kokoomuspresidentti eivät olleet kyllin jykevää kamaa viemään Suomea Natoon....koska toiset vastustivat. ? Ketkä? Jne.

Nyt se on niin, kerrankin, että joku case on closed mun osalta. :cool:
Nato-jäsenyys lienee sen luokan asia, että sen läpivientiin ei riitä suurimman hallituspuolueen asema.

Meillä taitaa vain Kokoomus ja RKP kannattaa Nato-jäsenyyttä.
 
Tuossahan tuo sanoo syyn. Liittyminen kumpaankin olisi ollut liikaa suomalaisille. Tuon ajan eläneet muistavat sen propagandarummutuksen, jolla kansalaisten niukka enemmistö taivutettiin Unionin jäsenyyden kannalle. Tuokin olisi todennäköisesti jäänyt tapahtumatta, jos nykyisen kaltainen sosiaalinen media olisi ollut käytettävissä ja Unionin todelliset pyrkimykset sekä vaikutukset tiedossa. Eurolle ei kannatusta saatu luotua edes voimallisella propagandalla ja siihen liittyminen jouduttiin runnomaan läpi vastoin kansalaisten tahtoa ja ilman äänestyksiä. Naton kannatus on ollut vieläkin vähäisempää, joten Naton ja Unionin koplaus olisi ymmärrettävästi johtanut kummankin hylkäämiseen.

Suomi liittyi EU:n jäseneksi 1995. NATO- jäsenyyttä olisi hyvin voinut hakea sen jälkeen, mutta meidän poliittisella johdollamme ei ollut siihen kiinnostusta. Viro liittyi, monen muun entisen Varsovanliiton maan kanssa, NATO:on vuonna 2004 joten halutessamme olisimme varmasti päässeet mukaan siihen junaan. Siis näistä jäsenyyksiä olisi voinut neuvotella ilman että olisi pitänyt hakeutua juuri eksaktisti samaan aikaan EU:n ja NATO:n jäsenyyteen.

Itse näen ehkä kolme pääsyytä siihen miksei tavoiteltu puolustusliiton jäsenyyttä. 1. Siksi että johtavat poliitikkomme eivät olleet ideologisesti myötämielisiä NATO:n ja USA:n suuntaan. 2. Meillä ajateltiin yleisesti että jo EU:n jäsenyys antaa meille riittävät turvallisuustakeet. 3. Siihen aikaan kuviteltiin Venäjän kehittyvän vapaana ja demokraattisena markkinatalousmaana, eikä meillä siksikään nähty tarpeellisena hakeutua NATO:n suuntaan. Jossain vaiheessa näytti varsin ilmeiseltä että Venäjäkin on liittymässä NATO:on. Kaiken lisäksi meillä kovasti vähäteltiin Viron sekä muiden Baltianmaiden jäsenyyttä..aika on kuitenkin näyttänyt että heidän johtajansa olivat jo silloin täydellisesti tilanteen tasalla. He tiesivät ettei Venäjään ole luottamista.

Meillä puhuttiin siihen aikaan että suomalaiset varmasti seuraavat johtajien mielipiteitä. Viron jäsenyyden aikoina Suomessa kehiteltiin yksipuolisesti erityinen NATO-optio. Siinä keskityttiin vakuuttelemaan kansalaisille julkisuudessa että NATO:n ovi on koko ajan raollaan Suomella. Ehkä se silloin olisi ollutkin. Nyt kun ihan oikeasti olisi tarvetta puolustusliiton jäsenyydelle tilanne on yllättäen muuttunut toisenlaiseksi.
 
Nato-jäsenyys lienee sen luokan asia, että sen läpivientiin ei riitä suurimman hallituspuolueen asema.
Meillä taitaa vain Kokoomus ja RKP kannattaa Nato-jäsenyyttä.

Jostain syystä tuntuu Suomen johtajat ajattelevat tulevaisuudesta samalla tavalla sahanomistajat palovakuutuksesta. Sitä ei tarvita kuin vasta siinä vaiheessa kun tiedetään varmasti että tulipalo syttyy..
NATO-jäsenyydestäkin on jo kaksi vuosikymmentä pidetty yllä käsitystä että liitytään jäseniksi vasta sitten kun siihen on tarvetta. Siksi meillä on poliittisen johdon toimesta syötetty julkisuuteen näkemystä että Suomella on koko ajan ns. ovi auki liittymistä varten..Mutta mikä lienee todellisuus?

Itseasiassa NATO on kehittymässä koko ajan uuteen suuntaan. Siitä on mahdollisesti tulossa koko vapaan maailman yhteinen puolustusliitto. Tällaiselle olisi jopa tilausta koska YK:n on tosiasiallisesti menettämässä mahdollisuuksiaan toimia yhteisenä foorumina kansainvälisten ongelmien ratkaisuissa. Suurin syy tähän muutokseen löytyy läheltä. Käytännössä Venäjä on siirtynyt yksinvaltaiseen diktatuuriin ja siitä on tullut Pohjois-Korean kaltainen rikollisvaltio..itseasiassa jopa pahempi. Pohjois-Korealaiset sentään pysyvät omien rajojensa sisällä.

Suomen osalta alkaa pian olla kysymys siitä kuinka kauan haluamme, tai pahimmassa tapauksessa joudumme peesailemaan Venäjää?
http://www.atlanticcouncil.org/publications/reports/nato-s-new-strategy-stability-generation
 
Back
Top