Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
................
..........Miten asiassa pitäisi edetä? Hyväksyä Itämeren etelärannikon "veljiemme" harjoittama perseilypolitiikka ja lähteä sen takuumiehiksi etulinjaan omin voimin, joilla syntyviä tilanteita ei mitenkään voida hallita edes märimmissä unissa? Ei kiitos. Suomen on kyettävä saamaan ehdot, samat kuin Norjallakin. Oma alue ja sillä siisti. Meidän potentiaalilla ei auta ryhtyä sotilasliiton takuumiehiksi ja etulinjaan päätyminen olisi kansallinen onnettomuus no 1. Ymmärrän päättäjiä aivan ehdoitta tässä asiassa. Millä tahansa ehdoilla liittoutuminen voi olla huonompi vaihtoehto kuin pysyä liittoutumattomana.

Se että Suomelta odotetaan NATO- jäsenyyden velvoitteeksi Baltianmaiden puolustamista, lienee lähtöisin USA:n presidentti Clintonin ja Venäjän presidentti Jeltsinin neuvotteluista (ja sopimuksesta Baltianmaiden liittymiseksi NATO:n jäseniksi)) 1997 sekä niihin liittyen USA:n apulaisulkoministeri Ronald Asmuksen kirjassaan esittämistä keskusteluista Suomen ja Ruotsin poliittisen johdon kanssa. Tässä yhteydessä lähinnä Saksa ja Englanti olisivat edellyttäneet Ruotsin ja Suomen ottavan erityistä vastuuta Baltian puolustuksesta, jos ko. maat liittyisivät puolustusliiton jäseniksi samanaikaisesti niiden kanssa. Ruotsi ja Suomi jäivät kuitenkin puolustusliiton ulkopuolelle. Vaikka aikaa on kulunut näistä tapahtumista jo yli kymmenen vuotta niin viesti jonka Ruotsin puolustusministeri Hultqvist kertoi suomalaisille lienee hyvin ymmärrettävissä. Niistä voi jokainen tehdä omia päätelmiään.

Vaikka kaikki faktat eivät olekaan tänne kirjoittelevien tiedossa joitakin tosiasioita voidaan tilanteesta löytää:

1. Turvallisuustilanne on muuttunut niistä ajoista kun Baltianmaat ja Puola liittyivät NATO:n jäseniksi, eikä kyseinen muutos ole puolustusliiton jäsenyyden aiheuttama.
2. Itäiseen Eurooppaan, entisin Neuvostoliiton alusmaihin, kohdistuvan sotilaallisen uhkan muodostaa vain ja ainoastaan Putinin ja Venäjän muuttunut politiikka.
3. NATO on varmasti (tai ainakin erittäin todennäköisesti) laatinut suunnitelmat Puolan ja Baltianmaiden puolustamiseksi, ilman Suomen ja Ruotsin osallistumista.
4. Nykyinen Venäjän johto pyrkii estämään Ruotsin ja Suomen jäsenyyden NATO:n puolustusliitossa. (syitä siihen voi jokainen miettiä itsekseen)

Turvallisuuspoliittinen tilanne Euroopan itälaidalla on kuitenkin muuttunut niin paljon että Ruotsilla ja Suomella on varmasti tarvetta kehittää maanpuolustustaan. Siihen tuskin riittää kummankaan osalta pelkkä keskinäinen yhteistyösopimus. Ruotsin konkreettisista toimista Hultqvist kävikin jo kertomassa.
 
Se että Suomelta odotetaan NATO- jäsenyyden velvoitteeksi Baltianmaiden puolustamista, lienee lähtöisin USA:n presidentti Clintonin ja Venäjän presidentti Jeltsinin neuvotteluista (ja sopimuksesta Baltianmaiden liittymiseksi NATO:n jäseniksi)) 1997 sekä niihin liittyen USA:n apulaisulkoministeri Ronald Asmuksen kirjassaan esittämistä keskusteluista Suomen ja Ruotsin poliittisen johdon kanssa. Tässä yhteydessä lähinnä Saksa ja Englanti olisivat edellyttäneet Ruotsin ja Suomen ottavan erityistä vastuuta Baltian puolustuksesta, jos ko. maat liittyisivät puolustusliiton jäseniksi samanaikaisesti niiden kanssa. Ruotsi ja Suomi jäivät kuitenkin puolustusliiton ulkopuolelle. Vaikka aikaa on kulunut näistä tapahtumista jo yli kymmenen vuotta niin viesti jonka Ruotsin puolustusministeri Hultqvist kertoi suomalaisille lienee hyvin ymmärrettävissä. Niistä voi jokainen tehdä omia päätelmiään.

Vaikka kaikki faktat eivät olekaan tänne kirjoittelevien tiedossa joitakin tosiasioita voidaan tilanteesta löytää:

1. Turvallisuustilanne on muuttunut niistä ajoista kun Baltianmaat ja Puola liittyivät NATO:n jäseniksi, eikä kyseinen muutos ole puolustusliiton jäsenyyden aiheuttama.
2. Itäiseen Eurooppaan, entisin Neuvostoliiton alusmaihin, kohdistuvan sotilaallisen uhkan muodostaa vain ja ainoastaan Putinin ja Venäjän muuttunut politiikka.
3. NATO on varmasti (tai ainakin erittäin todennäköisesti) laatinut suunnitelmat Puolan ja Baltianmaiden puolustamiseksi, ilman Suomen ja Ruotsin osallistumista.
4. Nykyinen Venäjän johto pyrkii estämään Ruotsin ja Suomen jäsenyyden NATO:n puolustusliitossa. (syitä siihen voi jokainen miettiä itsekseen)

Turvallisuuspoliittinen tilanne Euroopan itälaidalla on kuitenkin muuttunut niin paljon että Ruotsilla ja Suomella on varmasti tarvetta kehittää maanpuolustustaan. Siihen tuskin riittää kummankaan osalta pelkkä keskinäinen yhteistyösopimus. Ruotsin konkreettisista toimista Hultqvist kävikin jo kertomassa.

Kannatan liittoutumista. Mutta kenties koetan ymmärtää päättäjien vaikeaa tilannetta. Kaiken viimeisen vuoden aikana esilletulleen valossa asia ei ole helppo. Viittaan nyt vaikka Ruotsiin. Jos Ruotsilla on ne valovoimaiset "salaiset tukipylväät amerikoista", niin helvetinkös vaikeaa sitten luulisi olevan liittoutua? Häh. Tämän aiheen ympärillä on ollut niin paljon huttua, puoleen ja toiseen, että eipä uskoisi. Jos Ruotsin käyttäytymistä seuraa, niin joko näitä salaisia koskemattomuuslupauksia ei aikuusten oikeesti ole tai sitten ruotsalaiset eivät niihin luota enempää kuin kastemato räkättirastaaseen. Kumpi on oikein?
 
Laamanator:
Suomen tavoite on oman alueellisen koskemattomuutensa turvaaminen, ei Naton tavoitteiden edistäminen. Konfliktin lopputuloksesta riippumatta Venäjä tulee säilymään Suomen naapurina ja sen kanssa on tultava toimeen myös tulevaisuudessa. Suomen asema sotilaallisesti liittoutumattomana valtiona on toimia tarvittaessa Naton myötäsotijana siinä tilanteessa, JOS se on Suomen kansallisten etujen mukaista ja ehdottoman välttämätöntä. Muussa tapauksessa kaikesta sotilaallisesta voimankäytöstä tai edes sillä uhkaamisesta on pidättäydyttävä. Tarvittaessa aseet on voitava kääntää myös Natoa vastaan, mikäli se on Suomen kansallisten etujen perusteella välttämätöntä.

Suomella on vain ja ainoastaan yksi konkreettinen vihollinen, Venäjä. Millään muulla maalla koko maailmassa ei ole tavoitteita tai aikeita maamme koskemattomuuden suhteen (ellei lasketa Ruotsin hinkua Ahvenanmaan osalta).

Siksi Suomella on mahdollisen sodan syttyessä Suomen rajoilla tai lähialueilla (lähes) kaikissa tapauksissa yhteiset tavoitteet NATO:n kanssa. Siis puolustautuminen Venäjän hyökkäystä vastaan..Eihän siihen välttämättä tarvita NATO:n jäsenyyttä, mutta em. tilanteissa jäsenyydestä olisi todennäköisesti monenlaista hyötyä meille. Itseasiassa jäsenyys toimii ehkäisevästi jo rauhan aikana. Jopa siinä määrin että Venäjä tekee kaikkensa estääkseen naapurimaidensa jäsenyyden NATO:n puolustusliitossa. Mitä kuvitteleisit syyksi?

En kykene näkemään minkäänlaista (edes teoreettista) perustetta sille että meidän tarvitsisi ryhtyä sotimaan NATO:a tai sen jäsenmaiden kanssa. Sehän tarkoittaisi käytännössä sitä että olisimme jo osana Venäjää..

Se että onko Suomen mahdollista päästä NATO:n jäseneksi tämänhetkisen maailmanpoliittisen tilanteen jatkuessa on toinen asia? Yksi tekijä voi olla siinäkin jos uusille jäsenmaille asetettaisiin muita suurempia puolustusvelvoitteita. Siis suurempia tai muuten sellaisia joista muut (tai jotkut tietyt) maat jättäytyisivät ulkopuolelle. Nykyisellään NATO:n puolustusvelvoitteet koskevat kaikkia jäsenmaita, ilman erityisehtoja.
 
Suomen tavoite on oman alueellisen koskemattomuutensa turvaaminen, ei Naton tavoitteiden edistäminen. Konfliktin lopputuloksesta riippumatta Venäjä tulee säilymään Suomen naapurina ja sen kanssa on tultava toimeen myös tulevaisuudessa. Suomen asema sotilaallisesti liittoutumattomana valtiona on toimia tarvittaessa Naton myötäsotijana siinä tilanteessa, JOS se on Suomen kansallisten etujen mukaista ja ehdottoman välttämätöntä. Muussa tapauksessa kaikesta sotilaallisesta voimankäytöstä tai edes sillä uhkaamisesta on pidättäydyttävä. Tarvittaessa aseet on voitava kääntää myös Natoa vastaan, mikäli se on Suomen kansallisten etujen perusteella välttämätöntä.

Olen samaa mieltä, alueellisesta koskemattomuudesta.
En vain jaksa uskoa, että voimme itse päättää tulevassa konfliktissa, olemmeko mukana, vai emme. Ainoa asia on jonka voimme valita, on kummalla puolella haluamme sotia.
Tosin jos valitsemme liian myöhään, joku muu voi valita senkin meidän puolestamme.
Myötäsotijan kannalta ongelma on ettemme pääse vaikuttamaan suunnitteluun etukäteen. Samoin äänivaltamme on ilman jäsenyyttä nolla.
 
Kannatan liittoutumista. Mutta kenties koetan ymmärtää päättäjien vaikeaa tilannetta. Kaiken viimeisen vuoden aikana esilletulleen valossa asia ei ole helppo. Viittaan nyt vaikka Ruotsiin. Jos Ruotsilla on ne valovoimaiset "salaiset tukipylväät amerikoista", niin helvetinkös vaikeaa sitten luulisi olevan liittoutua? Häh. Tämän aiheen ympärillä on ollut niin paljon huttua, puoleen ja toiseen, että eipä uskoisi. Jos Ruotsin käyttäytymistä seuraa, niin joko näitä salaisia koskemattomuuslupauksia ei aikuusten oikeesti ole tai sitten ruotsalaiset eivät niihin luota enempää kuin kastemato räkättirastaaseen. Kumpi on oikein?

Ruotsin puolustusministeri Hultqvistin kertoi (lehdestä luetusta uutisesta) että he jättäytyvät pois yhteisistä EU:n sotilaallisista operaatioista. (siis eivät lähetä enää Jas'sejaan mihinkään Välimeren rannan operaatioihin jne.) No, miksikähän he ovat tällaiseen päätyneet? (voisiko liittyä esim. Ranskan, Saksan, Englannin asenteisiin vaikkapa Ruotsin NATO-jäsenyyden osalta?). Jokainen voi mietiskellä miksi ruotsalaiset ovat vetäneet hernettä nenään.

Samassa puheessaan Hultqvist kertoi kuitenkin että he hakeutuvat läheisempiin kahdenkeskeisiin suhteisiin USA:n kanssa..no, mitä se nyt sitten tarkoittaa? (siis, miksi ei suoraan NATO-jäsenyyttä??) Olisi Ruotsin NATO-jäsenyydelle jonkinlaisia esteitä? Härregud. Vai onko syynä ettei Ruotsin haluta vetävän mukanaan jäsenyyteen "pikkuveljeään", joka tunnetusti on Venäjän vanha kaveri..Mikä tietää vaikka Putin olisi uhitellut tekemästä tällaista liikettä..(kaikki tällaiset ovat spekulaatiota, eihän kukaan ulkopuolinen voi näistä tietää).

Kaiken lisäksi Hultqvist sanoi ettei ruotsalaiset tunne mitään NATO-kammoa, oikeastaan päinvastoin..he ovat sopineet kahdenkeskisen yhteistyösopimuksen (NATO)Puolan kanssa. Tanskan kanssa on jo neuvottelut loppusuoralla. Suomenkin kanssa halutaan edetä samalla tavalla keskinäisen sopimuksen myötä.

Kaikki edellä mainitut uutiset yhdessä kerrottuna antavan aika hyvän viestin. Mielestäni siitä voi tehdä tietynlaisia päätelmiä siitä mitä ja miksi ruotsalaiset ovat päätyneet tuollaisiin liikkeisiin. Esim seuraavat:
A) jokin mättää ruotsalaisia eurooppalaisessa puolustuspoliittisessa yhteistyössä.
B) jostain syystä ei haluta lähteä NATO-jäsenyyden tielle, vaan ensisijaisesti kahdenkeskisiin sopimuksiin.
C) halutaan ihan oikeasti kehittää ja parantaa Ruotsin puolustusta ja turvallisuuspoliittista asemaa.

Mutta, kaikkein eniten kiinnostaa minkälaisia keinoja suomalaiset valitsevat..riittääkö meille yhteistyö ruotsalaisten kanssa. Vai liittoudummeko Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa?
 
Olen samaa mieltä, alueellisesta koskemattomuudesta.
En vain jaksa uskoa, että voimme itse päättää tulevassa konfliktissa, olemmeko mukana, vai emme. Ainoa asia on jonka voimme valita, on kummalla puolella haluamme sotia.
Tosin jos valitsemme liian myöhään, joku muu voi valita senkin meidän puolestamme.
Myötäsotijan kannalta ongelma on ettemme pääse vaikuttamaan suunnitteluun etukäteen. Samoin äänivaltamme on ilman jäsenyyttä nolla.

Sotilaallisesti liittoutumattomana "potentiaalisena myötäsotijana" emme ole sitoutuneet mihinkään ja voimme itse valita, millä tasolla haluamme sotaa käydä, ja samalla voimme myös valita kenen puolella sotaa kannattaa käydä. Naton jäsenenä Suomi joutuisi valitsemaan puolensa, sitoutumaan Naton tavoitteisiin ja hyväksymään sen velvoitteet etukäteen, pystymättä kuitenkaan itse tosiasiassa vaikuttamaan niihin millään tavalla. Muut suunnittelevat ja tekevät päätöksensä Suomen puolesta joka tapauksessa, jolloin Suomelle lankeaa hyvin herkästi lähinnä pelinappulan, tykinruoan ja maksumiehen asema, minkä seurauksena käteen jää useimmiten mustapekka. Tällaisesta asemasta Suomelle kertyy ikävää kokemusta joka päivä Euroopan Unionin jäsenenä.

Vain täydellinen typerys ostaa sian säkissä tai tekee kaupat jättäen piikin auki ja sopimuskumppanin huoleksi. Onneksi valtionjohtomme on kuitenkin ollut tarpeeksi viisas.

Laamanator:

Suomella on vain ja ainoastaan yksi konkreettinen vihollinen, Venäjä. Millään muulla maalla koko maailmassa ei ole tavoitteita tai aikeita maamme koskemattomuuden suhteen (ellei lasketa Ruotsin hinkua Ahvenanmaan osalta).

Siksi Suomella on mahdollisen sodan syttyessä Suomen rajoilla tai lähialueilla (lähes) kaikissa tapauksissa yhteiset tavoitteet NATO:n kanssa. Siis puolustautuminen Venäjän hyökkäystä vastaan..Eihän siihen välttämättä tarvita NATO:n jäsenyyttä, mutta em. tilanteissa jäsenyydestä olisi todennäköisesti monenlaista hyötyä meille. Itseasiassa jäsenyys toimii ehkäisevästi jo rauhan aikana. Jopa siinä määrin että Venäjä tekee kaikkensa estääkseen naapurimaidensa jäsenyyden NATO:n puolustusliitossa. Mitä kuvitteleisit syyksi?

En kykene näkemään minkäänlaista (edes teoreettista) perustetta sille että meidän tarvitsisi ryhtyä sotimaan NATO:a tai sen jäsenmaiden kanssa. Sehän tarkoittaisi käytännössä sitä että olisimme jo osana Venäjää..

Se että onko Suomen mahdollista päästä NATO:n jäseneksi tämänhetkisen maailmanpoliittisen tilanteen jatkuessa on toinen asia? Yksi tekijä voi olla siinäkin jos uusille jäsenmaille asetettaisiin muita suurempia puolustusvelvoitteita. Siis suurempia tai muuten sellaisia joista muut (tai jotkut tietyt) maat jättäytyisivät ulkopuolelle. Nykyisellään NATO:n puolustusvelvoitteet koskevat kaikkia jäsenmaita, ilman erityisehtoja.

Suomella ei ole vihollisia. Venäjä ei ole Suomen vihollinen. Talvi- ja jatkosota ovat jo päättyneet karvaaseen tappioon, ja sotakorvauksetkin on jo aikoja sitten maksettu, joten nyt on korkea aika siirtyä eteenpäin. Myöskään Venäjä ei tule katoamaan naapurista yhtään mihinkään, vaan sen kanssa on tultava toimeen myös tulevaisuudessa. Koska naapureitaan ei voi valita, niin ikävänkin naapurin kanssa on pystyttävä toimimaan rakentavasti ja kääntämään asetelma omalta kannalta mahdollisimman edulliseksi. Naton kiivaimmat kannattajat kutsuvat tällaista näkemystä yleensä suomettumiseksi, mutta minä kutsun sitä reaalipolitiikaksi. Tosiasiat on syytä tunnustaa, sillä vastakkainasettelussa Venäjän kanssa Suomi häviää aina ja joka kerta.

Suomi joutuu taisteluun Nato-joukkoja vastaan, mikäli ne syystä tai toisesta tunkeutuvat luvattomasti Suomen alueelle. Tämä skenaario on hyvin epätodennäköinen, mutta niin on myös nykyisen Venäjän hyökkäys Suomeen. Viholliskuvia maalaillessa ei kannata kuitenkaan jäädä poteron pohjalle tähystämään vain yhteen suuntaan, ettei todellinen vihollinen tulekin yllättäen takaapäin ja pistä tikaria selkään.

Olen kirjoittanut tästä aiheesta tänne ennenkin, mutta entä sitten kun Naton 5. artikla kaikkine velvoitteineen osoittautuu syrjäisen Suomen tapauksessa pelkäksi kuolleeksi lauseeksi? Konflikti Baltian ja Suomen alueella kun ei koske Keski-Euroopan jäsenmaita välittömästi. Huomionarvoista on myös se, että 5. artiklan velvoitteet on kirjattu kylmän sodan aikana, jolloin Naton ensisijainen uhkakuva Euroopan teatterilla oli Neuvostoliiton massiivisten sotavoimien työntyminen Keski-Eurooppaan kohti Atlantin rantaa. Sellainen skenaario olisi koskettanut välittömästi jokaista Euroopan jäsenmaata, missä tapauksessa 5. artikla on varmasti ollut uskottava.
 
A) jokin mättää ruotsalaisia eurooppalaisessa puolustuspoliittisessa yhteistyössä.

Eurooppalaista puolustusyhteistyötä ei ole olemassa kuin julkilausumissa ja sillä ei pahemmin maata puolusteta.
Putin pyyhkäisi EU puolustuksella ja EU ulkopolitiikalla pöytää ja YK yleiskokouksessa Putin tekee saman tempun YK`lle.

B) jostain syystä ei haluta lähteä NATO-jäsenyyden tielle, vaan ensisijaisesti kahdenkeskisiin sopimuksiin.

NATO varsinkin sen Eurooppalaiset jäsenet ovat yhtä kyvyttömiä kuin EU`n puolustus Britaniaa lukuunottamatta.
USA on ainoa jolla on todellista voimaa kyllä Ruotsalaiset sen osaa laskea, mihin lopulta Baltianmaat lopulta luottaa?


C) halutaan ihan oikeasti kehittää ja parantaa Ruotsin puolustusta ja turvallisuuspoliittista asemaa.
Tämä on ainoa tie jos muista ei saa tukea.
 
Ruotsin puolustusministeri Hultqvistin kertoi (lehdestä luetusta uutisesta) että he jättäytyvät pois yhteisistä EU:n sotilaallisista operaatioista. (siis eivät lähetä enää Jas'sejaan mihinkään Välimeren rannan operaatioihin jne.) No, miksikähän he ovat tällaiseen päätyneet? (voisiko liittyä esim. Ranskan, Saksan, Englannin asenteisiin vaikkapa Ruotsin NATO-jäsenyyden osalta?). Jokainen voi mietiskellä miksi ruotsalaiset ovat vetäneet hernettä nenään.

Samassa puheessaan Hultqvist kertoi kuitenkin että he hakeutuvat läheisempiin kahdenkeskeisiin suhteisiin USA:n kanssa..no, mitä se nyt sitten tarkoittaa? (siis, miksi ei suoraan NATO-jäsenyyttä??) Olisi Ruotsin NATO-jäsenyydelle jonkinlaisia esteitä? Härregud. Vai onko syynä ettei Ruotsin haluta vetävän mukanaan jäsenyyteen "pikkuveljeään", joka tunnetusti on Venäjän vanha kaveri..Mikä tietää vaikka Putin olisi uhitellut tekemästä tällaista liikettä..(kaikki tällaiset ovat spekulaatiota, eihän kukaan ulkopuolinen voi näistä tietää).

Kaiken lisäksi Hultqvist sanoi ettei ruotsalaiset tunne mitään NATO-kammoa, oikeastaan päinvastoin..he ovat sopineet kahdenkeskisen yhteistyösopimuksen (NATO)Puolan kanssa. Tanskan kanssa on jo neuvottelut loppusuoralla. Suomenkin kanssa halutaan edetä samalla tavalla keskinäisen sopimuksen myötä.

Kaikki edellä mainitut uutiset yhdessä kerrottuna antavan aika hyvän viestin. Mielestäni siitä voi tehdä tietynlaisia päätelmiä siitä mitä ja miksi ruotsalaiset ovat päätyneet tuollaisiin liikkeisiin. Esim seuraavat:
A) jokin mättää ruotsalaisia eurooppalaisessa puolustuspoliittisessa yhteistyössä.
B) jostain syystä ei haluta lähteä NATO-jäsenyyden tielle, vaan ensisijaisesti kahdenkeskisiin sopimuksiin.
C) halutaan ihan oikeasti kehittää ja parantaa Ruotsin puolustusta ja turvallisuuspoliittista asemaa.

Mutta, kaikkein eniten kiinnostaa minkälaisia keinoja suomalaiset valitsevat..riittääkö meille yhteistyö ruotsalaisten kanssa. Vai liittoudummeko Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa?

En lähde näihin pohdintoihin enää mukaan lainkaan. Ainoa fakta on se, että päättäjät ovat nyt kuin kusi sukassa ja erittäin varovaisia ja se silmät mesmassa toivottu ja haaveiltu jäsenhakemus on edelleen vahvasti vaiheessa. Nämä ovat faktoja de facto. Olemme varmasti samaa mieltä. Jos keskustelua halutaan jatkaa edes suunnilleen ei-semanttisissa ja liikaa maalailevissa puitteissa, pitää lyödä läiskiä lisäfaktoja tiskiin. Ja mielellään ihan de factoa ja de jurea. Konditionaali on saastuttanut koko keskustelun jo pitkään. Olemme varmasti siitäkin samaa mieltä.
 
Suomella ei ole vihollisia. Venäjä ei ole Suomen vihollinen. Talvi- ja jatkosota ovat jo päättyneet karvaaseen tappioon, ja sotakorvauksetkin on jo aikoja sitten maksettu, joten nyt on korkea aika siirtyä eteenpäin. Myöskään Venäjä ei tule katoamaan naapurista yhtään mihinkään, vaan sen kanssa on tultava toimeen myös tulevaisuudessa. Koska naapureitaan ei voi valita, niin ikävänkin naapurin kanssa on pystyttävä toimimaan rakentavasti ja kääntämään asetelma omalta kannalta mahdollisimman edulliseksi. Naton kiivaimmat kannattajat kutsuvat tällaista näkemystä yleensä suomettumiseksi, mutta minä kutsun sitä reaalipolitiikaksi. Tosiasiat on syytä tunnustaa, sillä vastakkainasettelussa Venäjän kanssa Suomi häviää aina ja joka kerta.

Suomi joutuu taisteluun Nato-joukkoja vastaan, mikäli ne syystä tai toisesta tunkeutuvat luvattomasti Suomen alueelle. Tämä skenaario on hyvin epätodennäköinen, mutta niin on myös nykyisen Venäjän hyökkäys Suomeen. Viholliskuvia maalaillessa ei kannata kuitenkaan jäädä poteron pohjalle tähystämään vain yhteen suuntaan, ettei todellinen vihollinen tulekin yllättäen takaapäin ja pistä tikaria selkään.
Siinä oli Halosen-Tuomiojan linja tiivistettynä.
 
Siinä oli Halosen-Tuomiojan linja tiivistettynä.

Voi herramujee tätä se mun uneni tiesi

Suomen valtio täyttää 100 vuotta palttiarallaa kahden vuoden kuluttua. Tänä aikana potentiaalisia ja todellisia vihollisia on ollut
  • Ruotsi
  • Venäjä (Neuvostoliitto)
  • Saksa
  • Iso-Britannia
Tänä aikana on myös ollut liittolaisia
  • Saksa
  • Neuvostoliitto
Vielä 30 vuotta sitten olimme Neuvostoliiton liittolaisia, aikuisten oikeesti vaikka sen koittaisi miten päin käännellä. Miltä Eurooppa näyttää 15 tai edes 5 vuoden kuluttua on hämärän peitossa, mutta yhden asian uskallan luvata varmaksi. Venäjän kanssa pitää tulla toimeen vielä silloinkin.
 
Naapurisuhteet/Venäjä on Suomen naapuri myös tulevaisuudessa/Venäjän kanssa pitää tulla toimeen silloinkin
jne jne...

Onko Suomen NATO-jäsenyys ja naapurisuhteet Venäjän kanssa jotenkin ristiriidassa keskenään?
 
Suomen valtio täyttää 100 vuotta palttiarallaa kahden vuoden kuluttua. Tänä aikana potentiaalisia ja todellisia vihollisia on ollut
Historia ei ole tae tulevaisuudesta ei puolustuksessa eikä pörssikursseissa.


  • Ruotsi
  • Venäjä (Neuvostoliitto)
  • Saksa
  • Iso-Britannia
Pystyimmeko valitsemaan vihollisemme ja milloin 100 vuoden aikana suomi ja ruotsi on ollut sodassa keskenään?


Tänä aikana on myös ollut liittolaisia
  • Saksa
  • Neuvostoliitto
Pystyikö Suomi valitsemaan nämä liittolaiset vai oliko pakko?

Suomella oli 90 luvulla historiassa ainoa aika jolloin olisi ollut mahdollisuus itsenäisesti valita liittolainen sen mahdollisuuden hukkasivat SDP ja KEPU nyt ollaan jälleen pakkotilanteessa.
 
Historia ei ole tae tulevaisuudesta ei puolustuksessa eikä pörssikursseissa.

Pystyimmeko valitsemaan vihollisemme ja milloin 100 vuoden aikana suomi ja ruotsi on ollut sodassa keskenään?

Ruotsi pyrki miehittämään Ahvenanmaan 1918, 1920 luvulle asti Suomen armeijalla oli ryhmityssuunnitelmat myös Ruotsia vastaan.


Pystyikö Suomi valitsemaan nämä liittolaiset vai oliko pakko?

Suomella oli 90 luvulla historiassa ainoa aika jolloin olisi ollut mahdollisuus itsenäisesti valita liittolainen sen mahdollisuuden hukkasivat SDP ja KEPU nyt ollaan jälleen pakkotilanteessa.

Pakko?
 
Ruotsi pyrki miehittämään Ahvenanmaan 1918, 1920 luvulle asti Suomen armeijalla oli ryhmityssuunnitelmat myös Ruotsia vastaan.
Älä nyt viitsi Ahvenanmaalaiset halusivat itse että se liitetään Ruotsiin eikä Ruotsi ollut edes miehittämässä saaria vaan asia ratkaistiin Diplomaattisesti.

Pakkotilanne on eri asia kuin pakko.
Eiköhän Putiinin puhe YK`ssa avaa monen ihmisen silmät mikäli vuodetut ennakkotiedot pitävät paikkansa.
 
En lähde näihin pohdintoihin enää mukaan lainkaan. Ainoa fakta on se, että päättäjät ovat nyt kuin kusi sukassa ja erittäin varovaisia ja se silmät mesmassa toivottu ja haaveiltu jäsenhakemus on edelleen vahvasti vaiheessa. Nämä ovat faktoja de facto. Olemme varmasti samaa mieltä. Jos keskustelua halutaan jatkaa edes suunnilleen ei-semanttisissa ja liikaa maalailevissa puitteissa, pitää lyödä läiskiä lisäfaktoja tiskiin. Ja mielellään ihan de factoa ja de jurea. Konditionaali on saastuttanut koko keskustelun jo pitkään. Olemme varmasti siitäkin samaa mieltä.
Kyllä - olet oikeassa.
 
Miltä Eurooppa näyttää 15 tai edes 5 vuoden kuluttua on hämärän peitossa, mutta yhden asian uskallan luvata varmaksi. Venäjän kanssa pitää tulla toimeen vielä silloinkin.

On olemassa sekin mahdollisuus, että hommat hoidetaan Novgorodin Rusin kanssa. Sen pääpaikkana voi toki olla nykyinen Pietari.
 
Sotilaallisesti liittoutumattomana "potentiaalisena myötäsotijana" emme ole sitoutuneet mihinkään ja voimme itse valita, millä tasolla haluamme sotaa käydä, ja samalla voimme myös valita kenen puolella sotaa kannattaa käydä. Naton jäsenenä Suomi joutuisi valitsemaan puolensa, sitoutumaan Naton tavoitteisiin ja hyväksymään sen velvoitteet etukäteen, pystymättä kuitenkaan itse tosiasiassa vaikuttamaan niihin millään tavalla. Muut suunnittelevat ja tekevät päätöksensä Suomen puolesta joka tapauksessa, jolloin Suomelle lankeaa hyvin herkästi lähinnä pelinappulan, tykinruoan ja maksumiehen asema, minkä seurauksena käteen jää useimmiten mustapekka. Tällaisesta asemasta Suomelle kertyy ikävää kokemusta joka päivä Euroopan Unionin jäsenenä.

Vain täydellinen typerys ostaa sian säkissä tai tekee kaupat jättäen piikin auki ja sopimuskumppanin huoleksi. Onneksi valtionjohtomme on kuitenkin ollut tarpeeksi viisas.

En usko puolittaiseen sotimiseen, jos soditaan, soditaan täysillä. Toki on järkevää miettiä mihin sotarikoksiin syyllistyy, mutta tämähän ei ole ongelma, koska joukot voidaan ohjeistaa kansallisesti.
Henkilökohtaisesti en usko tuohon valinnan mahdollisuuteen, tai ehkä koen vain vastenmieliseksi ajatukseksi sotia Venäjän rinnalla. Sellaista vaihtoehtoa jossa Venäjä olisi meidän puolella, en vain näe.
Euroopan ulkopuolella tapahtuvat operaatiot ovat toinen asia, mutta kun puhutaan kotimaan puolustamisesta, ei vihollisesta mielestäni tarvitse miettiä, se on Venäjä. Jos Naton tavoite on puolustaa jäseniään, en oikein usko mitä pahaa siinä on. Näihin jälkikäteen hyväksyttäviin velvoitteisiin taas liittyy ajatus hedelmien poimimisesta vasta kun siihen on tarve, ilman omaa kontribuutiota. Se ei anna viesti muille halustamme auttaa muita. Siksi muiden ei halukkuus autaa meitä voi olla rajallinen.

Mitä tulee pelinappulan, tykkinruuan ja maksumiehen rooliin, en usko että tästä voitaisiin paeta olematta jäsen. Suurvallat pelaavat helposti muilla, mutta vähemmän liittolaisillaan. Nythän me emme ole virallisia liittolaisia, joten pelinappulaksi joutumisen riski on mielestäni suurempi. Pelinappulaksi joutumisen välttämisestä olen samaa mieltä kanssasi, sitä pitää välttää. Sanot kuitenkin, että muut suunnittelevat ja tejkevät päätöksiä kuitenkin, eikö kannattaisi olla mukana tuossa päätöksenteossa?

Se miten Nato-jäsenyys olisi sian ostamista säkissä, tai jättäisi piikin auki, en käsitä. Päinvastoin, tiedämme hyvin tarkasti mitä se vaatisi.
 
Back
Top