Varusmies vai ei? Suomeen kohdistuvat uhat ja niihin vastaamisen uudet mallit rauhan ja sodan aikana

Tähän uhkaan minusta meidän pitäisi varautua paremmin. Eikä tähän auta se, että meillä olisi siellä näreen juuressa vaikka 100 000 ukkoa enemmän aseissa, vaan kyllä tässä tärkeimmässä roolissa on se aseistus, jota raa'alla rahalla saadaan hankittua.
Paljonko tai miten ilmapuolustusta pitäisi parantaa, jotta sillä torjutaan suurvaltatasoinen hyökkääjä ja estetään maataisteluun joutuminen?
Nykyistä maataistelujoukkoa (miehet näreen juuressa) ylläpidetään siksi, että on ilmeisen pakko valmistautua maataisteluun.
 
Paljonko tai miten ilmapuolustusta pitäisi parantaa, jotta sillä torjutaan suurvaltatasoinen hyökkääjä ja estetään maataisteluun joutuminen?
Nykyistä maataistelujoukkoa (miehet näreen juuressa) ylläpidetään siksi, että on ilmeisen pakko valmistautua maataisteluun.
Pahoittelen, mutta minun osaamiseni ei riitä tuolle yksityiskohtaiselle tasolle. Pystyn vain karkeasti sanomaan, että ilmapuolustukseen tulisi satsata enemmän kuin siihen nyt satsataan, mutta se, miten ne rahat tulisi käyttää, on kyllä enemmän ammattilaisten juttuja.
 
Pahoittelen, mutta minun osaamiseni ei riitä tuolle yksityiskohtaiselle tasolle. Pystyn vain karkeasti sanomaan, että ilmapuolustukseen tulisi satsata enemmän kuin siihen nyt satsataan, mutta se, miten ne rahat tulisi käyttää, on kyllä enemmän ammattilaisten juttuja.
Ilmeisesti meidän molempien mielenkiinto on samassa suunnassa. Eli olisi kiinnostavaa tietää lisää onko ilmasta tulevaa hyökkäystä varten meillä jo nyt uskottava puolustautuminen?
Tähän suuntaan satsaaminen mitä ilmeisemmin johtaisi sinunkin arvostamaan lopputulokseen, jossa lihaa tarttis kutsua vähemmän palvelukseen kun sitä ei tarvita tekniikan hoitaessa puolustuksen tehokkaammin. Rahaa tietysti palaa, on määrän paljous sitten rautaa tai lihaa, mutta se onkin eri juttu. Katsotaan tuleeko asian tiimoilta lisää näkökulmia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko pakko paskoa muihin ketjuihin samalla asenteella mitä olet valuttanut siihen toiseen keskusteluun?
Ihan kunnioituksesta tämän keskustelun aloittajaa kohtaan voisit lopettaa tuon ja pidä ketju puhtaampana. Mikäli haluat osallistua keskusteluun niin aloita sillä mitä otsikossa mainitaan. Esitä oma näkemyksesi aiheesta "Suomeen kohdistuvat uhat ja niihin vastaamisen uudet mallit rauhan ja sodan aikana". Toi jatkuva asenteellinen PV:lle paskominen vituttaa.

Ammattisotilas on tässäkin ihan hyvin mukana.

https://ammattisotilas.wordpress.com/2012/08/22/ilmasodan-lyhyt-oppimaara/

Olen hepun kanssa aika lailla samaa mieltä oman ilmatorjunnasta periytyvän kompetenssini kanssa.
 
Itsekin tuota olen lueskellut, ja vallan monesta asiasta olen samaa mieltä, tosin itse en vaan osaa noin hyvin kirjoittaa. :)
 
Tappioiden korvaamiseen tarvitaan ihan oma reservinsä, ja sitä aletaan kokoamaan ja kouluttamaan koulutuskeskuksissa aiemmin palveluksen suorittaneiden ja sijoittamattomaan reserviin sijoitettujen reserviläisten joukosta.
Tätähän puolustusvoimat ei ole pitänyt esillä paljoakaan. Minusta tätä pitäisi avata enemmän ihan julkisesti. Tämä on toki tiedossa esim. palstan aktiiveilla, mutta tämä onkin oma kuplansa.
Nythän sitä ollaan joko sijoitettuja tai sijoittamattomia. Näiden kahden kategorian välille voisi luoda oman luokkansa; kriisin ensipäivinä koulutuskeskukseen lähtevä/KoulKesk.
Tällä merkinnällä näen seuraavia etuja. Ensinnäkin mainitsemasi väärinkäsitys siitä, että sotaan tarvitaan vain sijoitetut, korjaantuisi. Olen tosiaan itsekin kuullut tällaisia kommentteja. "Ei tule enää lähtöä." Ja kaverin ikä ei kuitenkaan viittaa siihen.
Toiseksi, sijoittamattoman/massavanhentuneen aktiivireserviläisen ei tarvitse enää sirotella tuhkaa päällensä ja lyödä rintaansa, sillä on toivoa. Tälläkin palstalla olisi tuhansia lauseita vähemmän, jos reserviläiskirjeessä olisikin ollut osan kohdalla KoulKesk :).
Kolmanneksi, kenttäarmeijamme saisi jykevyyttä niin oman kansan kuin naapurin mielissä. 200.000 miestä merkinnällä KoulKesk, niin väitän viestin olevan toinen kuin merkinnällä Reservissä. Vaikka se on sama asia käytännössä, psykologisesti ei kuitenkaan.

Ei ole pakko vastata, mutta kysyn silti, kuinka SA-koulutuskeskus muodostuu? Taistelukoulutusyksikön ympärille? Kantahenkilökunnan pääosalle kun riittää varmasti töitä etulinjan asioiden tasalla.
 
Tätähän puolustusvoimat ei ole pitänyt esillä paljoakaan. Minusta tätä pitäisi avata enemmän ihan julkisesti. Tämä on toki tiedossa esim. palstan aktiiveilla, mutta tämä onkin oma kuplansa.
Nythän sitä ollaan joko sijoitettuja tai sijoittamattomia. Näiden kahden kategorian välille voisi luoda oman luokkansa; kriisin ensipäivinä koulutuskeskukseen lähtevä/KoulKesk.
Tällä merkinnällä näen seuraavia etuja. Ensinnäkin mainitsemasi väärinkäsitys siitä, että sotaan tarvitaan vain sijoitetut, korjaantuisi. Olen tosiaan itsekin kuullut tällaisia kommentteja. "Ei tule enää lähtöä." Ja kaverin ikä ei kuitenkaan viittaa siihen.
Toiseksi, sijoittamattoman/massavanhentuneen aktiivireserviläisen ei tarvitse enää sirotella tuhkaa päällensä ja lyödä rintaansa, sillä on toivoa. Tälläkin palstalla olisi tuhansia lauseita vähemmän, jos reserviläiskirjeessä olisikin ollut osan kohdalla KoulKesk :).
Kolmanneksi, kenttäarmeijamme saisi jykevyyttä niin oman kansan kuin naapurin mielissä. 200.000 miestä merkinnällä KoulKesk, niin väitän viestin olevan toinen kuin merkinnällä Reservissä. Vaikka se on sama asia käytännössä, psykologisesti ei kuitenkaan.

Ei ole pakko vastata, mutta kysyn silti, kuinka SA-koulutuskeskus muodostuu? Taistelukoulutusyksikön ympärille? Kantahenkilökunnan pääosalle kun riittää varmasti töitä etulinjan asioiden tasalla.

Ei itse asiassa hullumpi idea. Se tosiaan antaisi paremman kuvan reservin käytöstä. Suomessa on noin 900 000 alle 50/60-vuotiasta reserviläistä. Vaikka sodan ajan organisaation on 250 000, on huomattavasti isomme osalle käyttöä varareservinä.

Sodan ajan sotilasalueilla ja niiden alaisilla paikallispataljoonilla on kokoonpanossaan tosiaan taistelukoulutusyksiköitä, joiden tehtävänä on reservin kouluttaminen. Aluksi perustettavien joukkojen, mutta heti kun ne on koulutettu, aletaan kouluttamaan varalisiä ja muuta palvelukseen käskettyä reserviä. Pääosa kouluttajahenkilöstöstä on reserviläisiä, ja onneksi MPK:n koulutuspoolin ja kriisinhallinnan koulutusoperaatioiden kautta saadaan tänäpäivänä hyvin osaavia reserviläiskouluttajia. Lisäksi kokoonpanoissa on evp kantahenkilökuntaa.
 
En tiedä huomasitko itse, mutta suuri osa kommenteistasi sisältää jonkunlaisen ad hominemin. Puolustusvoimia ulkopuolelta katselevana jotenkin kummastuttaa miten 2500 alaisen komentaja voi kirjoittaa tuohon sävyyn.

Tämä nyt taas yhtenä esimerkkinä siitä, mikä puolustusvoimien keskustelukulttuurissa on vikana ja miten viallinen kulttuuri tekee tästäkin foorumista epämiellyttävän paikan.

No joo. Istutaanko tässä nyt kovat kaulassa TV:n keskusteluohjelmassa vai ollaanko vapaamuotoisessa keskustelufoorumissa? Voit uskoa, että kun olen virkapuvussa selittämässä asioita, jaksan kyllä kuunnella loputtomiin vänkäämistä ilmeenkään värähtämättä.
Vapaa-ajalla voi sitten sanoa vähän vapaammin. En ole täällä minään joukko-osaston komentajana ja viranomaisena vaan ihan vain yhtenä keskusteluun osallistujana.

Eikä tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä puolustusvoimien keskustelukulttuurin kanssa (josta sinä tunnut olevan erinomainen asiantuntija päivääkään siellä henkilökuntaan kuuluvana palvelleena). Puolustusvoimissa kun kuunnellaan asiallisia perusteluita ja analyysia. Jos on kolmeen kertaan osoitettu henkilölle, että hän on väärässä ja nyt tarvitaan faktoja, ei uskomuksia, henkilö yleensä ymmärtää lopettaa jankkaamisen. Tällä palstalla se ei toimi ja se välillä vähän turhauttaa. Varsinkin kun on itse niin itsepäinen että ei halua antaa periksi vaikka samaa asiaa väännetään vaikka kuinka pitkään.
 
Ei itse asiassa hullumpi idea. Se tosiaan antaisi paremman kuvan reservin käytöstä. Suomessa on noin 900 000 alle 50/60-vuotiasta reserviläistä. Vaikka sodan ajan organisaation on 250 000, on huomattavasti isomme osalle käyttöä varareservinä.

Sodan ajan sotilasalueilla ja niiden alaisilla paikallispataljoonilla on kokoonpanossaan tosiaan taistelukoulutusyksiköitä, joiden tehtävänä on reservin kouluttaminen. Aluksi perustettavien joukkojen, mutta heti kun ne on koulutettu, aletaan kouluttamaan varalisiä ja muuta palvelukseen käskettyä reserviä. Pääosa kouluttajahenkilöstöstä on reserviläisiä, ja onneksi MPK:n koulutuspoolin ja kriisinhallinnan koulutusoperaatioiden kautta saadaan tänäpäivänä hyvin osaavia reserviläiskouluttajia. Lisäksi kokoonpanoissa on evp kantahenkilökuntaa.
Olen joskus miettinyt tuosta täydennyksien kouluttamisesta, että miehistön kouluttaminen on ns. helppoa. Mutta nykyaikainen taistelu ja uudet taistelutavat, niin voisin kuvitella, että sodan ajan yksikönpäällikkö nostaisi mieluummin kaatuneen joukkueenjohtajan tilalle varajohtajan/rj:n, joilla on taistelukokemusta, kuin sieltä KoulKeskuksesta tulleen vänrikin. Ja sama läpi organisaation. Ainahan se ei tietysti ole mahdollista.
Tokihan KoulKesk:iin voi tuoda kokemusta rintamalta, mutta tarkoitan sanoa, että johtajatäydennyksen kouluttamiseen pitänee käyttää enemmän aikaa. Sillä pitäähän johtajalle runtaista ne unohtuneet taistelijan taidot muun lisäksi. Jonkinlainen SA-RUK/AUK-pikajärjestelmä rinnalle? Näetkö tarvetta moiselle?
 
Viimeksi muokattu:
Yshtavat, toverit! Ishtutan yhdessä alash ja hörpätän vähän teräshtetty tsaju niin ei vaivaa keshkushtelusha lannan haju!

Ammattiryhmän toimintakulttuurin leimaaminen yksittäisen tai pienen ryhmän perusteella voi osua oikeaan - tai mennä pahasti pieleen. (Esim: Kaikki opettajat ovat.... Jo pelkästään perusopetuksessa opettajia on kymmenin tuhansin, joten kirjoa kyllä löytyy eli sellaisiakin opettajia on joukossa.)

Omalta varusmiesajaltani voisin kaivaa esiin yhden henkilön, jonka perusteella tehty yleistys antaisi varsin erikoisen kuvan upseerien ammattiryhmästä. Hän oli kuitenkin anomalia, jollaiseen en ole myöhemmin törmännyt. Tämä ja moni muu rönsyävä sivuhaara ovat sinänsä mielenkiintoisia keskustelunaiheita, mutta eivät oikeastaan vastaa siihen, mitä ketjun avatessani asetin pohdittavaksi. Älkäämme siis harhautuko suunnasta, vaan pysytelkäämme aiheessa.

Ja ollaan keltisti, jookos kookos? ;)
 
Kysyin sinulta edellisessä postauksessani omaa ajatustasi uhkakuvasta ja siitä miten sellaiseen vastataan? Tuleeko sellaista tekstiä?
Jos ei tule, niin lopeta tuo mussuttaminen tässä ketjussa ja siirry sinne omaan ketjuusi, jonka olet jo menestyksekkäästi sabotoinut.

Hyvä pointti... pitää minunkin taas palata ketjun aiheeseen ja lopettaa kinaaminen.
 
"Don't get mad, get even." Hyvä ja toimiva periaate monessa asiassa, mutta tässäkin ketjussa uhkaamme vajota muista ketjuista valuvaan juoksuhiekkaan:

Olen samaa mieltä siitä, että keskustelupalstoilla tulisi pysyä aiheessa. Valitettavasti foorumi on kannaltani vain niin ikävä paikka, että en oikein ole kiinnostunut jatkamaan varsinaista keskustelua ennenkuin tilanne paranee.

Samoin kun PV:n kulttuuri on pitkälti ylimpien upseerien vastuulla, keskustelupalstan kulttuurista vastaavat moderaattorit. Jos vastuulliset eivät näe kulttuuria ongelmana, eivätkä noteeraa kulttuuria kritisoivien näkemyksiä, silloin on paras vaihtoehto jättäytyä pois ikäväksi kokemastaan ympäristöstä.

Ehdotan jälleen seuraavaa:
1. Keskustellaan ketjun alkuperäisestä aiheesta ja koetetaan pysyä siinä
2. Vältetään henkilöön kohdistuvaa arvostelua
3. Ei vedetä hernettä nenään toisten mielipiteistä ja eriävistä näkemyksistä.

Joten pyydän vilpittömästi, että mielenilmaukset ja -osoitukset kirjoitetaan johonkin toiseen ketjuun. Moderaattoreita koskevia asioita voi kirjoitella palautepuolelle.

Koetetaan pitää keskustelu avoimena ja oikeasti pohtia, onko jonkinlaista vaihtoehtoista mallia mahdollista rakentaa teoriassa tai jopa käytännössä korvaamaan pitkään käytössä ollutta asevelvollisuusarmeijaa. Pyydän siis myös @roopeluhtalaa käyttämään ajatusenergiansa uuden mallin rakentamiseen.

Olen tunnustanut, että kuljen itse "perinteisen" ja rahapulassaan PV:n taakse jättämän vähintään puolen miljoonan taistelijan asevelvollisuusarmeijalaput päässä rajaamassa katsetta, mutta jos joku keksii ja osaa kuvata nykyistä paremman tai tulevaisuuden maailmaan paremmin istuvan ratkaisun, niin kenties, kenties... Jopa rajoittunut mieli, kuten allekirjoittaneella on, voi vapautua ja irrota dogmastaan.
 
Asevelvollisuudesta.

Miksi asevelvollisuuden palauttaminen on noussut asialistalle Euroopassa?
1.9.2016 15:07 Tommi Kangasmaa http://tommikangasmaa.puheenvuoro.u...auttaminen-on-noussut-asialistalle-euroopassa
32 kommenttia
Helsingin Sanomat uutisoi tänään Ruotsin puolustusvoimien henkilöstöhuollon selvityksestä, jossa pohditaan asevelvollisuuden palauttamista vuonna 2019. Saksa on nostanut saman kysymyksen pöydälle. Asevelvollisuuden lakkauttaminen on alkanut arveluttamaan. Toisaalta ne maat, joissa asevelvollisuudesta on pidetty kiinni, tuntevat nyt olleensa kristallipallonsa kanssa oikeassa. Asevelvollisuus vankistaa asemiaan.

Ammattiarmeijoiden on vaikea rekrytoida miehistöä

Eurooppalaisten hyvinvointivaltioiden kansalaisille ammattiarmeijan miehistötehtävät eivät ole houkuttelevia. Ruotsi ei saa rekrytoitua tarpeeksi miehistöainesta. Saksa on törmännyt samaan seinään. Hyvinvointivaltioiden sosiaaliturvan, koulutuksen ja mahdollisuuksien maailmassa on hyvin vaikea löytää perustaistelijan huonosti palkattuihin tehtäviin ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä sitä työtä vuosikausia.

Perustaistelijan tehtävä ammattiarmeijassa on raskas, huonosti palkattu, hengenvaarallinen ja armottoman pitkäveteinen. Valinnanvapaus on minimissä, luovuus kuolee monotonisiin tehtäviin, eikä ylenemismahdollisuuksia juurikaan ole.

Vanhan sanonnan mukaan pistin on sellainen ase, että sen molemmissa päissä on työläinen. Ammattiarmeijoiden perustaistelijat tulevat lähinnä vain alimmista sosiaaliluokista. He ovat perinteisesti alhaisesti koulutettuja, ilman mahdollisuutta sosiaaliseen nousuun. Ammattiarmeijoiden miehistötehtävät täyttyvät maahanmuuttajista, rikollisista, köyhistä ja moniongelmaisista seikkailijoista. Sellainen tuskin on eurooppalaisen hyvinvointivaltion tavoite.

Ammattiarmeijoiden rekrytointiongelmat voisi toki ratkoa rahalla. Tehtävät voidaan tehdä rahallisesti ja etujen suhteen niin houkutteleviksi , että rekrytointiongelma poistuisi. Yhtälö vaatisi kuitenkin sitä, että lähtökohdat olisivat samantapaisia kuin Yhdysvalloissa puolustusmenojen ja väestönrakenteen, sekä koulutusmahdollisuuksien osalta. Monissa asevoimissa on mahdotonta pitää yllä yhteiskunnallisesti niin korkeaa palkkatasoa, tai antaa niin merkittäviä etuja, että perustehtävissä voitaisiin pitää motivoituneita taistelijoita puolustuksen asettamisen vaatimusten verran. Ruotsi on konkreettinen esimerkki ongelmasta.

Asevelvollisuuden palauttaminen houkuttelee

Asevelvollisuuden etuna on, kuten nimi jo sanoo, se että velvollisuus on pakotettua osallistumista yhteiseen asiaan. Vapaamatkustajat pyritään minimoimaan. Myös ylemmät sosiaaliluokat osallistuvat yhteiseen puolustukseen. Etuoikeutetut yksilöt eivät voi ulkoistaa hengenvaarallista ja kurjaa työtä köyhille ja osattomille. Sisäänrakennetun sosiaalisen tasa-arvoisuuden johdosta asevelvollisuus soveltuu erityisesti sosiaalista oikeudenmukaisuutta kannattaviin hyvinvointiyhteiskuntiin. Se soveltuu mainiosti yhteiskuntiin, jotka haluavat pitää uskottavaan puolustukseen vaadittavat puolustusmenot suhteellisen pieninä. Asevelvollisuuden kautta voidaan tuottaa kaikkiin niihin tehtäviin taistelijoita, joita muuten olisi hyvinvointiyhteiskunnissa mahdotonta saada. Puolustuksen minimivaatimukset voidaan siten täyttää.

Asevelvollisuuden sisäänrakennettuihin etuihin kuuluu myös se, että yhteiskunnasta voidaan ottaa kansalaisia koulutukseen ja laittaa heidät sen jälkeen takaisin siviilimaailman töihin. Osaaminen laitetaan reserviin, josta se poimitaan käyttöön tarvittaessa, eikä epämotivoituneita tarvitse rekrytoida pysyviin tehtäviin. Pieni ja motivoitunut ydin pidetään rivissä kouluttamassa, suunnittelemassa, tiedustelemassa ja käyttämässä järjestelmiä, joihin tarvitaan välttämättä ammattisotilas.

Asevelvollisuuden bonuksena tulee myös se, että parhaimmat yksilöt voidaan rekrytoida vaativimpiin tehtäviin. Kukapa ei ottaisi parhaita osaajia omaan organisaatioonsa? Asevelvollisuus kasvattaa merkittävästi asevoimien henkilöstön laatua. Haittana liberaalille projektille asevelvollisuudesta on toki se, että yksilön täydellinen valinnanvapaus ei toteudu. Eurooppalaisessa hyvinvointivaltiossa se tarkoittaa omien yksilönvapauksien hetkellistä ja osittaista luovuttamista yhteiskunnan vapauksien vuoksi.

Asevelvollisuus nähtiin vielä 2000-luvun alussa lähinnä menneisyyden haamuna joka soveltui huonosti länsimaiseen liberalismiin. Euroopaan pitkän rauhan järkkyminen on kuitenkin osoittanut, että asevelvollisuus on kysymys, jota pitää edelleen tarkastella yhteiskunnan selviytymisen näkökulmasta. Filosofis-eettis-moraalisessa, yksilökeskeisessä keskustelussa tuntuu usein unohtuvan puolustuksen perustarkoitus.

Euroopan asevelvollisuuskeskustelu on suoraa heijastusta vaaran tunteesta. Euroopan rauhanprojektin järkkyminen näyttää selvästi sen, että kun vaarasta tulee konkreettinen, kasvaa velvollisuuksien ja yhteisöllisyyden paine. Kun vaara oli etäinen, keskityttiin yksilön etuihin ja vapauksiin. Nyt Euroopassa aletaan heräämään hitaasti siihen mahdollisuuteen, että sota voi olla vaihtoehto myös Euroopassa. Huoli yhteiskuntien vapauksista, itsenäisyydestä ja selviytymisestä on muuttunut todellisemmaksi.

Ongelmaksi on monissa Euroopan valtioissa muodostunut se, että pitkän rauhan keskellä tehdyissä puolustusratkaisuissa mentiin liian pitkälle. Asevelvollisuus on erittäin helppo lakkauttaa, mutta varsin vaikea palauttaa. Yksilölle annettuja vapauksia on lähes mahdoton ottaa pois demokraattisissa hyvinvointiyhteiskunnissa. Onneksi meillä ei asian suhteen hätiköity.

Voi olla, että asevelvollisuuspohdintojen seurauksena vain Ruotsissa nähdään lähiaikoina asevelvollisuuden paluu. Ruotsille uhka on konkreettinen ja heillä on usein poikkeuksellista kykyä nähdä virheratkaisut, sekä mahdollisuuksia reagoida joustavasti. Niissä Euroopan maissa, joissa uhka on vielä monen puskurivaltion takana, voidaan pitää kiinni pienistä ammattiarmeijoista, jotka soveltuvat lähinnä kansainvälisiin operaatioihin. Jos uhka kasvaa entisestään, alkaa keskustelu asevelvollisuuden palauttamisesta muuallakin, kuin NATO:n itärajan tuntumassa.
 
Tämäkin ketju näyttää sabotoidun s91 ja roopeluhtala dynaamisen duon toiminnan johdosta.
Taktiikkana duon toimintatapa on tehokas kun tietyn keskustelun idea otsikossa ilmoitetun mukaisena tarkoituksella johdetaan muuhun suuntaan ja pysäytetään otsikon varsinaisen aiheen keskustelu.
Hyvin te vedätte.
 
Poutvaaralla on myös tarkempia laskelmia aiheesta, mutta koska hyvinvointia on vaikea mitata, hän ehkä tarkoituksella antaa vain hintahaarukan 1-2% bkt:stä. Jos armeijaan pakotetaan joku, joka ei olisi sinne mistään hinnasta halunnut mennä, nousee hyvinvointikustannus periaatteessa äärettömään euroon jo tämän yhden ihmisen kohdalla.



Tuo 2,1 mrd saadaan kun vähennetään hyvinvointivaikutuksesta pitkällä aikavälillä (4,8 miljardia euroa) välitön verovaikutus (2,7 miljardia euroa).



Eläkemaksuja ei tietenkään tule laskea kahteen kertaan, mutta ne tulee kuitenkin laskea osaksi bruttopalkkaa. Ihmiset usein kuvittelevat että tulonmenetys on vain palkka ennen veroja, sen takia mainitsin että lisäkulut on laskettava mukaan.

Hyvinvointitappiot tulisi muuttaa rahaksi aina kun mahdollista, ja laskea mukaan kansantalouden kustannuksiin. Hyvinvoinnin maksimoiminen tulee olla perimmäinen tavoite, ei taloudellisen kasvun.

Mitä tekemistä tällä viestillä on säikeen aiheen kanssa...?
 
Niin, sinä ja minä olemme eri mieltä siitä, onko kansakunnan rajalliset resurssit otettava keskustelun lähtökohdaksi vai ei. Se, että sinä vain sanot, että ei ole, ei ole mikään lopullinen totuus asiasta, vaan sinun mielipiteesi.
Joo kyllä näin on. Otsikon aihe hakee pohjaksi Suomeen kohdistuvia uhkakuvia ja niihin vastaamisen malleja. Osaltasi vastasitkin mahdollisimman hyvin......siihen kysymykseen. Tuo muu nyt sitten sutiikin jo paikallaan.
roopehuhtala kirjoitti pari sivua taaksepäin ettei häntä tämä varsinainen aihe edes kiinnostakaan. Silti sutii.
 
Olemme näköjään @s91 kanssa täysin eri linjoilla siitä, mitä tähän säikeeseen kuuluu. Säikeen perustaja, @Rauhantekijä, antoi tehtäväksi pohtia asiaa "brainstorming" tyyppisesti ilman taloudellisia rajoitteita. Ja tuota tehtävänantoa pitää kunnioittaa, joten tyhjänlätinä kansantaloudesta yms. ei kuulu tähän säikeeseen vaan on täysin OT.
 
Back
Top